Argumentation för E-sport i Sverige.

Permalänk
Medlem

Argumentation för E-sport i Sverige.

Hej!
Har skrivit en argumentation om varför E-sport är bra för Sverige. Läs gärna och säg vad ni tycker.
Var begränsad till 500 ord då det var ett skolarbete.

Varför E-sport är bra för Sverige?

Det finns många som säger att E-sport bara skapar fetma bland ungdomar men det är mest förutsagda meningar. Visst kan spelande orsaka detta i vissa fall. Men det är en bra mycket större grupp som inte får det. E-sport är klassad som sport även fast man inte rör sig. Sverok som är ett förbund i Sverige hade nyligen ett möte på Utbildningsdepartementet med ungdomsministern. Där pratade de om att vi i Sverige även behöver en digital strategi inom kultur och fritid. E-sport är minst lika viktigt som fotboll. Det finns en artikel i DN där de diskuterar. T.ex att barnen blir utstängda från gruppen när de inte kan spela lika mycket som sina kompisar. Och sen när de diskuterar sina framgångar inom spelen i skolan och det barnet inte kan så mycket om det och då blir utesluten.
De diskuterar också om de barnet då istället hade spelat fotboll. Hade då föräldern sagt mitt i en match: “Sluta nu, plocka diskmaskinen” eller liknande? Nej antagligen inte. E-sport är något som är underskattat och börjar visa sina framfötter nu genom E-sport SM som startade 2011. Sponsrat av Dreamhack, Telia och Stockholm E-sport Arena.
Sverok’s syfte är att det ska starta fler föreningar liknande fotbollsföreningar.
Varför anser jag då att E-sport är bra?
- Man bygger upp samarbete med sitt lag.
- Spelar med internationella spelare så tränar man upp sin Engelska.
- Tränar upp sin reaktionsförmåga.
- Skapar vänner

Alla som spelar sitter inte med massa läsk och chips hela tiden.
Ofta sitter man och spelar utan någonting. I så fall kanske man sitter med en kopp kaffe eller liknande. Oftast så högt tempo att man inte hinner dricka/äta under tiden av matcher eller även träningar. Ja, man har organiserade träningar. Tro det eller ej.
Genomgångar av banor, genomgångar av teknik. Var man ska stå, var man kan hoppa ner för att inte skadas. Mycket sådant. I vissa fall är våra tekniker mer avancerade än fotbollens tekniker.
Som artiklen säger. “Barn och ungdomar lever och umgås på ett annat sätt i dag än för 20 år sedan, det är dags att samhället anpassar sig”
E-sport utvecklas snabbt och man måste sluta se negativt på det. Tycker ungdomar det är roligt så måste samhället anpassa sig. Alla tycker inte vanlig sport är så rolig.
Men jag tror det kommer dröja tills vi har E-sportsföreningar i sådan här liten By som jag själv bor i. Men jag hoppas det utvecklas snabbt i alla fall i lite större städer och inte bara våra tre största.
Och sen varför jag tycker E-sport borde utvecklas?
Det skulle vara mycket mer intressant att kolla när det finns fler ligor och turneringar än med det stora lagen som Fnatic, SK, Lions som kan motsvara Barcelona, Milan, Manchester United inom fotboll. Jag skulle själv hellre sitta och kolla matcher med små lag som då t.ex Växjö Gaming. Och om det skulle finnas en Allsvenska inom E-sport skulle man kunna starta en ny tv-kanal med möjlighet att streama över internet mot en liten avgift dedikerat för detta. Det är bra för Sverige då det även driver in skattepengar som kan användas till att utveckla bredbandets infrastruktur i Sverige.

Detta är då min Argumentation om E-sport.

Sebastian Svensson

Källa: http://www.dn.se/debatt/varfor-ar-fotboll-sa-mycket-viktigare...
http://www.sverok.se/2012/05/29/mote-med-ministern/

Hoppas ni tyckte om det ni läste

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Borde du inte börja med att definiera det begrepp du skall argumentera kring?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Håller med rocklets, för min första tanke var att du inte vet om alla esportens problem som den står inför. Fördommar och utstänging av barn är ju inte de ända som håller emot esport

Men jag gillade att du tog upp hur esport faktiskt kan främja Svriges bredbands infrastruktur! Annars var den helt ok

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattade inte detta "Var man ska stå, var man kan hoppa ner för att skadas."

Vilket lag planerar ett ställe där man hoppar ner och skadar sig There goes my HP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Borde du inte börja med att definiera det begrepp du skall argumentera kring?

Mjo, inte argumenterat något innan.

Skrivet av bubbleq:

Håller med rocklets, för min första tanke var att du inte vet om alla esportens problem som den står inför. Fördommar och utstänging av barn är ju inte de ända som håller emot esport

Men jag gillade att du tog upp hur esport faktiskt kan främja Svriges bredbands infrastruktur! Annars var den helt ok

Hade skrivit mer problem om jag inte var begränsad.

Skrivet av Ecfor:

Fattade inte detta "Var man ska stå, var man kan hoppa ner för att skadas."

Vilket lag planerar ett ställe där man hoppar ner och skadar sig There goes my HP!

Oj. Får ändra det. Ska vara "inte skadas" såklart.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag håller med, med det du tycker men jag tycker att du ska lägga meningar rätt och
det finns säkert många mer argument!

och . , <3

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Kul uppsats!

Tips:
Ändra titeln till något i stil med "E-sport är bra för Sverige", för då definierar du direkt din ståndpunkt och låter mer bestämd.

Som nämnts av Rocklets bör du sedan starta hela grejen med "E-sport är .......... professionella tävlingar i digitalt spelande" eller hur du nu vill definiera det. Då vet alla vad du avhandlar.

Dra lite bakgrund, släng in de positiva aspekterna, nämn de viktigaste svagheterna med e-sport, avsluta med din åsikt och ditt starkaste argument och förslag.

Försök inte skriva en defensiv uppsats för då låter du som någon som debatterar desperat, det är MYCKET bättre att skriva argumentativa uppsatser med känslan av att "jag har rätt, för jag talar sanning, och övriga människor som inte håller med ska jag hjälpa bli smartare och kunnigare - så de kan se vad vi andra redan vet: att jag har rätt". Finessen ligger i att inte trampa folk på tårna samtidigt som du inte ger ger dem något annat val än att hålla med.

Undvik liknelser som inte driver din tes "E-sport är bra för sverige ------ skulle du be Zlatan gå ut i köket o diska" -detta blir en svår parallel. Håll dina tankar på nationell nivå om det är där du vill diskutera frågan.

Fundera på saker som..
-fritidsgårdar som intresserar unga kan hjälpa dem att syssla med produktiva hobbies som kan leda till god anda precis som andra sportgrupper (ungdomsfotboll etc)
-utsatta grupper har via den filtrerade och kontrollerade formen av interpersonlig kommunikation ett säkert och bekvämt sätt att interagera med jämlikar
-bredden i e-sport tilltalar många olika intressen (strategi, snabbhet, lagspel, individuell prestation, simulatorer)
-simulatorer ger folk skills som förbereder för IRL (flyg, tåg, lärande etc)
-e-sport främjar IT utvecklingen i ett land (har du ju redan tagit upp, så nu slutar jag)

Och sist, men inte minst, håll en bra struktur i dina texter. Bakgrund (källa?), Påstående, Argument (källa?), Diskussion (källor?), Slutsats.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Jag håller med, med det du tycker men jag tycker att du ska lägga meningar rätt och
det finns säkert många mer argument!

och . , <3

Hade haft mer argument om jag inte var begränad. Kan nog utöka den litegrann senare idag efter jag gjort mina andra arbeten.

Skrivet av ox4:

Kul uppsats!

Tips:
Ändra titeln till något i stil med "E-sport är bra för Sverige", för då definierar du direkt din ståndpunkt och låter mer bestämd.

Som nämnts av Rocklets bör du sedan starta hela grejen med "E-sport är .......... professionella tävlingar i digitalt spelande" eller hur du nu vill definiera det. Då vet alla vad du avhandlar.

Dra lite bakgrund, släng in de positiva aspekterna, nämn de viktigaste svagheterna med e-sport, avsluta med din åsikt och ditt starkaste argument och förslag.

Försök inte skriva en defensiv uppsats för då låter du som någon som debatterar desperat, det är MYCKET bättre att skriva argumentativa uppsatser med känslan av att "jag har rätt, för jag talar sanning, och övriga människor som inte håller med ska jag hjälpa bli smartare och kunnigare - så de kan se vad vi andra redan vet: att jag har rätt". Finessen ligger i att inte trampa folk på tårna samtidigt som du inte ger ger dem något annat val än att hålla med.

Undvik liknelser som inte driver din tes "E-sport är bra för sverige ------ skulle du be Zlatan gå ut i köket o diska" -detta blir en svår parallel. Håll dina tankar på nationell nivå om det är där du vill diskutera frågan.

Fundera på saker som..
-fritidsgårdar som intresserar unga kan hjälpa dem att syssla med produktiva hobbies som kan leda till god anda precis som andra sportgrupper (ungdomsfotboll etc)
-utsatta grupper har via den filtrerade och kontrollerade formen av interpersonlig kommunikation ett säkert och bekvämt sätt att interagera med jämlikar
-bredden i e-sport tilltalar många olika intressen (strategi, snabbhet, lagspel, individuell prestation, simulatorer)
-simulatorer ger folk skills som förbereder för IRL (flyg, tåg, lärande etc)
-e-sport främjar IT utvecklingen i ett land (har du ju redan tagit upp, så nu slutar jag)

Och sist, men inte minst, håll en bra struktur i dina texter. Bakgrund (källa?), Påstående, Argument (källa?), Diskussion (källor?), Slutsats.

Tack för dina tips!
Tror jag har stor användning av dem till andra argumentationer jag kommer göra sen på gymnasiet.
Tror jag ska utöka den lite senare idag när jag gjort mina andra arbeten.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Jag skulle inte skriva att det BARA är förutfattade meningar att vi har läskdrickande och överviktiga barn som spelar spel, för det stämmer ibland. Frågan borde ju vara hurvida spelande orsakar detta.. Delvis stämmer det ju.

Har inte hunnit läsa så mycket längre, men intressant ämne hursom.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag skulle inte skriva att det BARA är förutfattade meningar att vi har läskdrickande och överviktiga barn som spelar spel, för det stämmer ibland. Frågan borde ju vara hurvida spelande orsakar detta.. Delvis stämmer det ju.

Har inte hunnit läsa så mycket längre, men intressant ämne hursom.

Jo visst kan det stämma, men som jag skrev "Alla som spelar sitter inte med massa läsk och chips hela tiden."

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har själv spelat inom E-Sporten och jag tycker bör framhäva att det faktiskt är ett arbete likaväl som sport. På högnivå i E-Sport är det ett arbete man gör likaväl som sport.

Jag satt en hel del med "läsk" (fan vad jag hatar det ordet, så jävla fult) och chips i tidigare dagar men sen gick man över till vatten och kiwi medan man lirade. De var skönare

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

När du skriver låter det som att E-sport är bara FPS-spel. E-sport är ju alla spela som spelas inte bara FPS-spelen.
Sedan låter det som på dig att det är bara lagspel inom E-sport men du kan ju spela ensam med.

Ser mer ut som att du har skrivit om CS eller något annat FPS-spel inom E-sport och inte E-sport i helhet.
Om du ska skriva om E-sport så kan du inte bara skriva om en del av det utan måste ta det i helhet kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Jo visst kan det stämma, men som jag skrev "Alla som spelar sitter inte med massa läsk och chips hela tiden."

Du skrev även : "Det finns många som säger att E-sport bara skapar fetma bland ungdomar men det är bara förutsagda meningar." Detta vill jag påstå är direkt felaktigt. Ändra 'bara' till 'mest'?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du skrev även : "Det finns många som säger att E-sport bara skapar fetma bland ungdomar men det är bara förutsagda meningar." Detta vill jag påstå är direkt felaktigt. Ändra 'bara' till 'mest'?

Will do när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -