Permalänk
Medlem

Nätagg 460W Grafikkort 550W

Hej!

Jag har noll koll på hur det här fungerar och har tittat igenom FAQ tråden o.s.v. men fattar inte riktigt ändå. Det är så att min brorsas gamla grafikkort pajade, så nu har han köpt ett nytt som har 550W Minimum, dock såg jag efter att vi satt i det att Nätagget bara har MAX 460W.

Kan det fungera ändå?

det är förövrigt ett GTX 560 Ti.

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ndeN:

Hej!

Jag har noll koll på hur det här fungerar och har tittat igenom FAQ tråden o.s.v. men fattar inte riktigt ändå. Det är så att min brorsas gamla grafikkort pajade, så nu har han köpt ett nytt som har 550W Minimum, dock såg jag efter att vi satt i det att Nätagget bara har MAX 460W.

Kan det fungera ändå?

det är förövrigt ett GTX 560 Ti.

Vad är det för nätagg? 550W är specifikationen bara för att värdelösa aggregat med väldigt låg verkningsgrad skall fungera att använda också. Har du 80+ Certifiering på nätaggregatet så är det inga problem alls att köra det grafikkortet på!

Edit: http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Där kan du se vad ett helt system drar vid väggen med 560Ti! Näst längst ner i listan är ett vanligt 560 Ti, och inte 448.

/Anders

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

De där 550w är bara en rekommendation för att garantera att nästan alla skitagg skall kunna driva kortet, så det borde fungera utan problem så länge han har ett nätagg av ett vettig tillverkare.
De flesta moderna datorer med kraftiga grafikkort (ej dual-grafik system) klarar sig egentligen med 300-350w.

Permalänk
Skrivet av b0ndeN:

Hej!

Jag har noll koll på hur det här fungerar och har tittat igenom FAQ tråden o.s.v. men fattar inte riktigt ändå. Det är så att min brorsas gamla grafikkort pajade, så nu har han köpt ett nytt som har 550W Minimum, dock såg jag efter att vi satt i det att Nätagget bara har MAX 460W.

Kan det fungera ändå?

det är förövrigt ett GTX 560 Ti.

550w är en ungefärlig uppskattning baserat på något slags medelvärde för hur många hårddiskar, dvd-läsare, pci-kort en normalanvändare har i sin dator. Det är alltså 550w för ett system därgrafikkortet ingår.
Med största sannolikhet ligger rekommendationen lite i överkant av orsaker såsom att man skall kunna ha ett dåligt agg, gammalt agg, strömkrävande processor, tillbehör som drar ström ur usb, extra fläktar etc. utan att strömförsörjningen skall krångla.

De flesta med moderna system behöver inte så högt watt-tal som grafikkortet specificerar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Detta kanske underlättar, en bild på klisterlappen:

Är kanske värt att prova då, fungerar det inte så startar väl det inte bara?

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk

Troligtvis ett Delta OEM agg...är på gränsen enligt mig...

"Max combined.... 385W"...inte mkt att hurra för:(

Enligt Idumhets länk så drar 560ti 334w mätt från väggen...ca 50w över till andra komponenter...

Vad mer skall ni ha i datorn...skall ni överklocka?

Din brors agg är från 2008...tycker han skall köpa nytt...är han på budget köp då detta:
http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Inte ens värt att prova alltså? :/

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Troligtvis ett Delta OEM agg...är på gränsen enligt mig...

"Max combined.... 385W"...inte mkt att hurra för:(

Enligt Idumhets länk så drar 560ti 334w mätt från väggen...ca 50w över till andra komponenter...

Vad mer skall ni ha i datorn...skall ni överklocka?

Nej nej, han ska inte överklocka. 2 SATA hårddiskar, 4st 1GB Minnen, en intel core2 Quad processor och en bluray spelare. Det jag kan få fram, som sagt är det värt att prova?

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Skrivet av b0ndeN:

Inte ens värt att prova alltså? :/

Vad mer har han i datorn...har han typ en disk och en fläkt samt minne...testa!

Har han 20 diskar, 10 fläktar och massiv överklockning på cpu...glöm det!

Om det funkar så kommer ändå maskinen inte vara stabil...särskilt inte vid belastning...speciellt i spel...detta resulterar i så fall i random avstängning av datorn då nätdelen överbelastats...livslängden på nätdelen förkortas och förhoppningsvis om den är av bra kvalitet så tar den inte med sig någon annan del i döden när den dör...som tex moderkort eller grafikkort...

Ni gör det på egen risk...vill inte läsa i morgondagens tidning om två bröder som blev grillade när de kopplade in sitt nya grafikkort...:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Troligtvis ett Delta OEM agg...är på gränsen enligt mig...

"Max combined.... 385W"...inte mkt att hurra för:(

Enligt Idumhets länk så drar 560ti 334w mätt från väggen...ca 50w över till andra komponenter...

Vad mer skall ni ha i datorn...skall ni överklocka?

Din brors agg är från 2008...tycker han skall köpa nytt...är han på budget köp då detta:
http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

"Max combined.... 385W" är endast på 12v linan (vilket inte är hela men viktigaste) och kan ge ut totalt 460W kombinerat på alla linor.

Vidare så drar 560ti 334w inkl. andra komponenter, så det finns mer tillgodo än 50W.

Ville bara få faktan rätt. Sedan är det upp till TS hur han vill göra, kommer troligtvis funka (ett tag), sen är frågan om man är villig att ta risken. Lär ju vara bra att byta om man tänker på elräkningen också:) Då det gamla säkert har kass verkningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Vad mer har han i datorn...har han typ en disk och en fläkt samt minne...testa!

Har han 20 diskar, 10 fläktar och massiv överklockning på cpu...glöm det!

Om det funkar så kommer ändå maskinen inte vara stabil...särskilt inte vid belastning...speciellt i spel...detta resulterar i så fall i random avstängning av datorn då nätdelen överbelastats...livslängden på nätdelen förkortas och förhoppningsvis om den är av bra kvalitet så tar den inte med sig någon annan del i döden när den dör...som tex moderkort eller grafikkort...

Ni gör det på egen risk...vill inte läsa i morgondagens tidning om två bröder som blev grillade när de kopplade in sitt nya grafikkort...:)

hahaha, tack för svaret! Tror vi skippar det och köper ett nytt Nätagg med.

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"