Permalänk
Medlem

Ansluta TV till externa högtalare

Hej,
Undrar hur jag ska gå till väga för att få ljudet från TVn (Philips 47pfl4606h) till ett 2.1 system. Vilken kabel kommer jag att behöva? Vad jag förstått så ska TVn ha en Digital Audio Out utgång som jag kan ljudet från TVn till högtalarna. En snabb googling sa mig att Digital Audio Out är något som kallas S/PDIF dock har jag ingen aning om vad det är för något. Tror TVn har någon form av HDMI men det går väl inte att gå till 3.5 mm?

Vad är det för sorts kabel som behövs för att ansluta mellan TVn och högtalarna? Skulle uppskatta en länk till en sådan kabel på kjelles eller dylikt.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalarsystem du har tänkt koppla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantfan:

Hej,
Undrar hur jag ska gå till väga för att få ljudet från TVn (Philips 47pfl4606h) till ett 2.1 system. Vilken kabel kommer jag att behöva? Vad jag förstått så ska TVn ha en Digital Audio Out utgång som jag kan ljudet från TVn till högtalarna. En snabb googling sa mig att Digital Audio Out är något som kallas S/PDIF dock har jag ingen aning om vad det är för något. Tror TVn har någon form av HDMI men det går väl inte att gå till 3.5 mm?

Vad är det för sorts kabel som behövs för att ansluta mellan TVn och högtalarna? Skulle uppskatta en länk till en sådan kabel på kjelles eller dylikt.

Tacksam för svar!

du kan nog koppla in en sån här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/rca-rca/rca-hq-2xrca-p39012

använder liknande själv

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Medlem

spdif = Sony/Philips Digital Interconnect Format en koaxial kabel/rca
toslink = TOShiba-LINK, optisk överförning

det du behöver för att få ljudet från tv till dina högtalare är en förstärkare/reciver
i denna kopplar du in tv som senare går till högtalarna

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton900:

Vad är det för högtalarsystem du har tänkt koppla in?

Ett datorhögtalarsystem 2.1, typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485423 fast det är inte exakt dom (hittar inte det rätta). Ledsen att jag svarar sent har inte haft möjlighet att hålla koll på tråden.