Hur snabbt bredband bör man ha för GW2?

Permalänk

Hur snabbt bredband bör man ha för GW2?

Hej

Är hemma hos föräldrarna i sommar och de har inget briljant bredband direkt.
Hur snabbt bör det vara ner/upp för att man ska kunna spela hyfsat vettig PvP?
Nu ligger det runt 5 mbit/s ner och 0.3-0.7 mbit/s upp. Detta oroar mig och är redan nu frustrerande då jag är van vid ett 100/100..

Med vänlig hälsning, Eenskolde

Permalänk

Tja!

Vet inte riktigt just för GW2. Baserat på andra PVP spel jag har spelat så borde din banbred räcka och bli över. Ska nog mycket till om du ska börja lagga på grund av Din internetuppkoppling.

Tittade runt lite på Gw2 forums och ditt internet ska räcka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eenskolde:

Hej

Är hemma hos föräldrarna i sommar och de har inget briljant bredband direkt.
Hur snabbt bör det vara ner/upp för att man ska kunna spela hyfsat vettig PvP?
Nu ligger det runt 5 mbit/s ner och 0.3-0.7 mbit/s upp. Detta oroar mig och är redan nu frustrerande då jag är van vid ett 100/100..

Med vänlig hälsning, Eenskolde

Har mestadels att göra med din ping, jitter och om du har packetloss. Pingtest.net är en bra sida för att testa detta

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Orkade ej installera java. Därför fungerade ej packet lossen.

Detta var med wifi. Här kommer med wired

Verkar ju riktigt deppigt med wifit, och kan nog anta att det har med det höga antalet enheter uppkopplade mot routern?
Såg ju galet bättre ut med wired.

Är det värd att kunna göra packet loss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Har mestadels att göra med din ping, jitter och om du har packetloss. Pingtest.net är en bra sida för att testa detta

Exakt. Mäter man bandbredden som ett MMO använder är det extremt lite.

@Eenskolde: När du kör pingtest, tänk på att välja en server i område där GW2 servrarna finns. Vad jag vet så ska EU-datacentret ligga i Frankfurt, Tyskland (rätta mig om jag har fel).

Jag har Comhem och fick följande till Frankfurt. Under 100ms är helt ok, får man under 50ms är det bra (enligt min egen godtyckliga skala). MMO har inte samma krav som ett FPS, eftersom det är relativt långa cooldowns och timade attacker mot ett target.

Permalänk

Fick följande resultat som jag då antar är ok!

Lite mittemellan

Permalänk
Avstängd

Ser hyfsat bra ut även för mig

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror det är helt ok. Servrarna kommer vara rätt belastade och mycket folk spela i helgen, så det är nog mer risk för problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför pingar din mot Frankfurt, lol? Får 19ms mot Oslo

Saken är ju den att vissa spel är extremt ping känsliga, medans andra inte är det. Beror på hur dom kodats. Vilket är omöjligt att veta förren man testar.

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men det ser ut som att mitt gamla kassa ADSL funkar rätt bra ändå

On topic: Rent bandbreddsmässigt så räcker 5/0,5 Mbit/s det intressanta är vad du får för ping för mer bandbredd än så där drar nog inget spel(vad jag vet)

Kom precis och tänka på hur in i helsike snabbt det går att skicka något ner till Malmö och tillbaka! Those good old kopparkablar!

Permalänk
Sötast

Hyfsad ping till Frankfurt.

Undrar hur ni lyckas få upp till 1150 mi till Frankfurt? skickas signalerna runt så jävligt med era anslutningar tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar hur ni lyckas få upp till 1150 mi till Frankfurt? skickas signalerna runt så jävligt med era anslutningar tro?

Piteå vs Trelleborg

Permalänk

så fick jag med min telia 100/10 lina med 2 datorer uppkopplade på linan ligger valigtvis lite över 90 men tjejen streamar vampyr diaré på sin dator så visar lite slöare.

angående min hastighet så är det väll över 0,5 Mbit/s som gäller dock om det är mer än 2 datorer skulle jag säga 2 Mbit/s

har mätt upp trafiken nån gång med Wow tror det var i burning crusade eller nått sånt och bandbrädden som användes låg nästa under vad ett 56k modem skulle klara.

mätte just upp i wow IF med maxxad grafik (window mode för att se network use kurvan) och ungefär 50 personer runt mig 5-10kbit/s ner 1-2kbps/s 32ms latency.

räkna det dubbla i dungeon med strid pågående... så säg 20kbit/s upp och 4kbit/s ner

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

ADSL telia 8

spel brukar ju inte kräva så mkt i bandbredd - din lina duger nog fint

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

För WvWvW så kan du nog vilja ha rätt så snabb uppkoppling ändå, minns att Open RvR i Warhammer Online inte var så jäkla bra på mitt mobila bredband.. ;/

Men för alla andra aktiviteter duger nog low/medium hastighetsbredband som du har att tillgå här i Sverige

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Verkar som Telia har bra linjer och peeringavtal, när du får 28ms med ADSL 8. Körde Telia via jobbet för länge sen och gillade deras tekniska kvalite då. Rouge of Darkness och Allexz ovanför har Telia (fast bredband) och får 15/16ms och alla måste klassas som utmärkt enlig mig.

Permalänk
Avstängd

BBB 7/1, ADSL.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Spelar själv på 0.5mbit/s ner och upp. Det funkar utmärkt, så jag tror din internetuppkoppling är det sista du behöver bry dig om. Någorlunda bra ping är väl att rekommendera i PvP också, såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar som Telia har bra linjer och peeringavtal, när du får 28ms med ADSL 8. Körde Telia via jobbet för länge sen och gillade deras tekniska kvalite då. Rouge of Darkness och Allexz ovanför har Telia (fast bredband) och får 15/16ms och alla måste klassas som utmärkt enlig mig.

Verkligen - faktiskt en av anledningarna till att jag(mina föräldrar) fortfarande har kvar telia. Ligger oftast marginellt högre än vad fiber gör i svarstider

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag sitter för tillfället på en 8/1 mb/s lina och det funkade utan problem under betan.

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

Jag sitter för tillfället på en 8/1 mb/s lina och det funkade utan problem under betan.

Skrivet av Dororo:

Spelar själv på 0.5mbit/s ner och upp. Det funkar utmärkt, så jag tror din internetuppkoppling är det sista du behöver bry dig om. Någorlunda bra ping är väl att rekommendera i PvP också, såklart!

Spelade ni World versus World och testade keep sieges och så? Upplevde ni ingen fördröjning eller lag alls?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Spelade ni World versus World och testade keep sieges och så? Upplevde ni ingen fördröjning eller lag alls?

Jag körde WvWvW största tiden utav betan utan problem.

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

Jag körde WvWvW största tiden utav betan utan problem.

Lägg upp en pingtest till Frankfurt för referens då!
For great science!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Mitt pingtest till Frankfurt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinuC:

Piteå vs Trelleborg

Exakt

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så länge de har lite vettig kod borde de gå.
Men i lineage2 låg man på 200-300kb/s när det var pvp.
I extrema fall gick den över 500kb/s (Sieges, 100v100 och upp), så de som hade sämre linor stod bara stilla och gick in på forumet och klagade på dåliga servers.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

hade bättre ping förr :/

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så länge de har lite vettig kod borde de gå.

Grundarna av Arena.net var ju gamla Blizzard-veteraner, och en av dem (Wyatt) var huvuduvecklare av första battle.net och nätkod för multiplayer i ett par tidigare Blizzardspel. Mike O'brien är kvar och boss på Arena.net. Han låg t.ex. bakom MPQ-filerna som många Blizzardspel använt sig av, t.ex. WoW. I och för sig de två andra slutat för att starta andra företag sedan några år tillbaks, men de har i alla fall en bra start när det gäller nät/multiplayerkod.
http://www.arena.net/blog/author/mike-obrien

Permalänk
Medlem

Duger för mig

EDIT; fel server. letar efter frankfurt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Tro det eller ej men det ser ut som att mitt gamla kassa ADSL funkar rätt bra ändå

http://www.pingtest.net/result/64116194.png

On topic: Rent bandbreddsmässigt så räcker 5/0,5 Mbit/s det intressanta är vad du får för ping för mer bandbredd än så där drar nog inget spel(vad jag vet)

Kom precis och tänka på hur in i helsike snabbt det går att skicka något ner till Malmö och tillbaka! Those good old kopparkablar!

Du bör ju mäta till Frankfurt som oss andra också.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8