Permalänk
Medlem
Skrivet av Warrior28:

Tex ett Geforce GTX560:
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_gtx560_1gb_pci-e_oc-146...

Inget annat behöver bytas ut.

För självklart har det inbyggda 300W-nätagget dubbla PCIe 6-pin som krävs och chassit tillräcklig kylning för att det inte ska överhetta...

Ger också upp den här tråden.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ingen av er svarar riktigt på TS fråga som var vad han ska köpa för att få en bra uppgradering.
Kanske ni såg att han skulle köpa en dator för 10k

Vill du se en riktigt prisvärd dator för 10k som bara är att beställa på direkten så tog jag mig tiden att sätta ihop den, den hamnade på 9998 kr,
Ta dig en titt, innehåller ett riktigt bra graffe och tillräckligt med ram för dina ändamål, moderkortet använder jag med och är awesome!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1875861/dinfinadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

För självklart har det inbyggda 300W-nätagget dubbla PCIe 6-pin som krävs och chassit tillräcklig kylning för att det inte ska överhetta...

Ger också upp den här tråden.

pff, beroende på märket räcker 300w utan problem sålänge man köper ett midrange gkort, Det medföljer givetvis molex till 6pins adapter med grafikkortet och ev får man köpa en till.

Det chassit är inga problem, har själv ett liknande HP chassi UTAN fläktar med liknande hårdvara och inget överhettas, du måste skaffa dig erfarenhet.
Ja du borde ge upp.

Permalänk
Medlem

Ny dator.

Nytt chassi, nätagg och grafikkort. Som alltid går att uppgradera över det. Core i3, 4GB ram, nuvarande hdd räcker rätt långt för normal användning och spel. Processor är dock det som kostar mest om du ska ha värre. Retail-kylare följer med så länge du inte köper OEM/tray.

Eller bara nytt grafikkort är alla tre alternativ som går. Datorn är inte särskilt lustig så vi behöver inte prata om specialanpassade SFF-chassin/OEM-datorer. Det är standardkomponenter, men inte mycket av kylning som för övrigt inte har så mycket att göra med storleken, den har bara en utblåsfläkt och nätagget däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ingen av er svarar riktigt på TS fråga som var vad han ska köpa för att få en bra uppgradering.
Kanske ni såg att han skulle köpa en dator för 10k

Vill du se en riktigt prisvärd dator för 10k som bara är att beställa på direkten så tog jag mig tiden att sätta ihop den, den hamnade på 9998 kr,
Ta dig en titt, innehåller ett riktigt bra graffe och tillräckligt med ram för dina ändamål, moderkortet använder jag med och är awesome!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1875861/dinfinadator

Om du kan läsa skrev han "Tror det kommer bli så att jag kör tills datorn ger sig och köper en dator för 10000k.
Tänkte bara höra vad det skulle kosta och om det skulle gå, men det verkar bli en rätt het sittvasion här.."

Mitt senaste inlägg är exakt vad TS vill ha, hjälp. Har beskrivit allt i detalj och exakt hur han ska göra. Det enda jag inte fick med var vilket grafikkort han skulle köpa vilket jag inte orkar leta efter.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Om du kan läsa skrev han "Tror det kommer bli så att jag kör tills datorn ger sig och köper en dator för 10000k.
Tänkte bara höra vad det skulle kosta och om det skulle gå, men det verkar bli en rätt het sittvasion här.."

Mitt senaste inlägg är exakt vad TS vill ha, hjälp. Har beskrivit allt i detalj och exakt hur han ska göra. Det enda jag inte fick med var vilket grafikkort han skulle köpa vilket jag inte orkar leta efter.

Chilla, Jag skrev mitt inlägg innan du postade, såg inte din post när jag postade, men på TS beskrivning så skulle jag vilja säga att den är rätt övergiven redan, den kan ju hålla i 1 år till, vem vet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pewtah:

(...) dock endast stöd för 8gb ram, men man behöver inte mer i dagens läge.
(...)

*Host host* Jag tuffar lugnt över 8GB när jag får för mig att lira minecraft

Nej men det är nog för att jag kör 50+ flikar i chrome och brukar ha knasigheter som photoshop igång, 8 räcker länge

Permalänk
Medlem

Herregud vad okunnigt folk det finns här ibland....

åter till tråden!
Tycker du ska införskaffa dig ett nytt Grafikkort (och nej det kommer inte överhetta i ditt HP chassi oavsett vad som sägs) och kommer funka alldelles utmärkt till det du ska göra. http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7750_1gb_ddr5_...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Det känns som att det gått troll i denna tråden. Till TS om du inte redan gett upp tråden.

Du har 3 alternativ:

1 köp ett 5770/7770 av referensdesign (de blåser ut varmluften ut lådan)kostnad 1000 kr och du klarar jobbet utan hjälp.
2 köp ett nytt nätagg och ett 6870. Kostnad nätagg 500 kr 6870 kort 1500 kr plus eventuell monteringshjälp.
3. uppgradera datorn helt och hållet. du kan behålla hårddisk, dvd spelare och processor. Om moderkortet är av ok kvalitet kan du även behålla moderkort och minnen. Kostnad från 3000 kr och uppåt beroende på vad du behåller och vad du ska köpa. Återkom gärna i tråden om du behöver råd.

Som svar på vissa påståenden att din processor är oduglig. Den fungerar fint till moderna spel. Jag har självt spelat skyrim på high settings med en dualcore e5200 vilken är betydligt långsammare än en I3 processor. Du kan alltid uppgradera till en I5 a senare om du behöver.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Herregud vad okunnigt folk det finns här ibland....

åter till tråden!
Tycker du ska införskaffa dig ett nytt Grafikkort (och nej det kommer inte överhetta i ditt HP chassi oavsett vad som sägs) och kommer funka alldelles utmärkt till det du ska göra. http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7750_1gb_ddr5_...

Hehe, exakt samma som jag kom fram till tidigare

Till Whine, köp ett enklare grafikkort och du klarar dig några år till. Jag har ett GTX 460 som presterar ungefär som HD7770 men drar mer ström och min dator i signaturen drar som mest 240W från väggen. Med mitt 80%-iga nätagg så använder själva systemet under 200W och du har ett nätagg som levererar 300W (enligt specifikation iaf) vilket innebär att det inte ska vara några problem att få tillräcklig elförsörjning. Byta agg kan bli jobbigt i din dator som någon tidigare nämnt i tråden och han verkade ha lite erfarenhet av HP-chassin från senare tid.

Köp ett grafikkort som inte kräver extra ström i form av 6/8-pins kontakt (köp exempelvis det föreslagna HD7750, fråga gärna i datoraffär för mer utförlig hjälp) så kommer inte datorn bli tokvarm heller.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

*Host host* Jag tuffar lugnt över 8GB när jag får för mig att lira minecraft

Nej men det är nog för att jag kör 50+ flikar i chrome och brukar ha knasigheter som photoshop igång, 8 räcker länge

Det är nog lite för att nt kärnan skalar till hur mycket ram som finns i datorn, min dator använder 2-3 gb ram med endast nightly, skype och u1 igång. Det gjorde den verkligen inte när jag endast hade 4gb ram i den.

Skrivet av Von_OttO:

Herregud vad okunnigt folk det finns här ibland....

åter till tråden!
Tycker du ska införskaffa dig ett nytt Grafikkort (och nej det kommer inte överhetta i ditt HP chassi oavsett vad som sägs) och kommer funka alldelles utmärkt till det du ska göra. http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7750_1gb_ddr5_...

Okunnigt skulle jag inte kalla dem, endast oerfarna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

-----------------
Du borde verkligen läsa hans första inlägg, han vill kunna spela två mycket modesta spel för en billig peng, så börja med att läsa första sidan och hans första inlägg.

Skrivet av Whine:

Tror det kommer bli så att jag kör tills datorn ger sig och köper en dator för 10000k.

Och DU borde verkligen läsa igenom tråden innan du talar om andra hur de ska bete sig i forumet.

Permalänk
Medlem

Fast ska man vara lite snål så räcker det ju med 300W från nätagget för ett 560ti. I SweCs test används en processor med 65 mer i TDP + lite överklockning till 3,8GHz. Dra sedan bort nätaggets koefficient och de 65-70W extra som prollen drar så kommer du en bit under 300W och vips så går det. Jag skulle dock aldrig rekommendera att ligga så högt på nätagget, speciellt då det troligen inte är så högkvalitativt och troligen inte klarar av att ge effekten med rätt spänning etc (inte hundra på hur PSU fungerar med alla linor etc).

Så åter till det väsentliga. Enkelt grafikkort med utblås och som inte kräver 6/8-pinskontakt och allt borde vara frid och fröjd.

edit: ja jag vet att TDP inte är lika med åtgång men lite ungefär iaf.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------------
Ledsen killen, jag kan sammanfatta men då kommer säkert andra här att tycka du ska göra saker som är totalt onödiga, eller gissa som t e x han jag diskuterar med gör.
Jag har byggt om denna modell (fast med i5 och andra med Amd serie) och de har samma chassi i många andra av deras serier också för den delen.

Gå ner till en datorbutik, (hoppas du har en i närheten) be dem om hjälp så kommer du få handfasta råd av dem och säkerligen även hjälp med montering.

Annars, som viking sagt och även jag, 5770/7770 och du kommer märka skillnad i spelen.
Sen är laggfritt beroende också på i t e x farmsim vilken karta du kör, hur höga inställningar osv och hur mycket mods du har, där kan jag hjälpa dig personligen eftersom jag dagligen nästan spelar det spelet.

jag har 1,5 mil till stan. (skövde) siba,elgiganten, media markt,mm

Permalänk
Medlem

TS du har fått goda råd av flera personer som vet vad de pratar om mig själv, Goodspeed och många andra. Tråden har blivit något av en spekulationstråd där alla ska bevisa att de har rätt. Att byta grafikkort är inte svårt och ett 5770/7770 ska fungera bra med ditt nätagg eller har du ändrat dig och vill uppgradera helt?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ingen av er svarar riktigt på TS fråga som var vad han ska köpa för att få en bra uppgradering.
Kanske ni såg att han skulle köpa en dator för 10k

Vill du se en riktigt prisvärd dator för 10k som bara är att beställa på direkten så tog jag mig tiden att sätta ihop den, den hamnade på 9998 kr,
Ta dig en titt, innehåller ett riktigt bra graffe och tillräckligt med ram för dina ändamål, moderkortet använder jag med och är awesome!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1875861/dinfinadator

Ser bra ut! Har sparat den ! Jag kommer inte köpa den direkt men den verkar intressant. Måste bara spara lite till så har jag snart råd. Jag får inte pengar så ofta för jag kan inte ha något jobb/sommarjobb pga jag är bara 12 år men jag jobbar på det

Tack för svaret ! Du verkar ju va den ända här som kollar och hjälper till! Alla andra verkar ju inte rikta in sej på vad jag vill ha reda på..

Permalänk
Medlem

??? sorry att man försöker hjälpa till...

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hehe, exakt samma som jag kom fram till tidigare

Till Whine, köp ett enklare grafikkort och du klarar dig några år till. Jag har ett GTX 460 som presterar ungefär som HD7770 men drar mer ström och min dator i signaturen drar som mest 240W från väggen. Med mitt 80%-iga nätagg så använder själva systemet under 200W och du har ett nätagg som levererar 300W (enligt specifikation iaf) vilket innebär att det inte ska vara några problem att få tillräcklig elförsörjning. Byta agg kan bli jobbigt i din dator som någon tidigare nämnt i tråden och han verkade ha lite erfarenhet av HP-chassin från senare tid.

Köp ett grafikkort som inte kräver extra ström i form av 6/8-pins kontakt (köp exempelvis det föreslagna HD7750, fråga gärna i datoraffär för mer utförlig hjälp) så kommer inte datorn bli tokvarm heller.

Litar på dej. Så det ända jag nästan är att köpa nytt grafikkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

TS du har fått goda råd av flera personer som vet vad de pratar om mig själv, Goodspeed och många andra. Tråden har blivit något av en spekulationstråd där alla ska bevisa att de har rätt. Att byta grafikkort är inte svårt och ett 5770/7770 ska fungera bra med ditt nätagg eller har du ändrat dig och vill uppgradera helt?

När jag har kollat igenom allt vad alla har skrivit, så har jag kommit fram till att jag kommer uppgradera lite, Grafikkortet förmodligen, sen kör jag så länge det går tills datorn inte pallar mer och går sönder, sen komemr jag köpa en ny förhoppningsvis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

??? sorry att man försöker hjälpa till...

?

Permalänk
Medlem

För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.
§ 1.4
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Någon som har kollat reglerna ? domma ska följas !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.
§ 1.4
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Någon som har kollat reglerna ? domma ska följas !!

Då kan du börja med att göra det själv
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Du får inte skriva mer än 1 inlägg i rad bara så att du vet ^^
Kommer du på något mer så klicka på redigera, om du vill svara på många så klicka på citera flera

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då kan du börja med att göra det själv
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Du får inte skriva mer än 1 inlägg i rad bara så att du vet ^^
Kommer du på något mer så klicka på redigera, om du vill svara på många så klicka på citera flera

Och hur gör man det ? Får man klicka på citera fler och sen klicka på t.e.x 3 st och sen klicka på citera eller ? ( därför jag inte har gjort så )

Permalänk
Medlem

Alldeles riktigt, klicka på citera flera på alla du vill citera och sen på citera på en av dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Alldeles riktigt, klicka på citera flera på alla du vill citera och sen på citera på en av dem!

okej

Permalänk
Medlem

Jamen då så, vad kommer det bli för grafikkort nu då? För nu är väl allt klart va? Nytt graffe så kommer du ha en betydligt bättre gamingdator än vad du har nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jamen då så, vad kommer det bli för grafikkort nu då? För nu är väl allt klart va? Nytt graffe så kommer du ha en betydligt bättre gamingdator än vad du har nu.

Vet ej. Några tips? Vilket som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Vet ej. Några tips? Vilket som är bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1130170

eller för lite mer pengar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815072

eller ett

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=776008

Mycket bang for the buck i ett 6850 men håll dig ifrån originalkylarna för dom låter en hel del i load tyvärr.
Problemet för dig är om ditt chassi är lite dåligt ventilerat så vill man gärna ha en kylare som blåser ut luften från graffet så inte den varma luften stannar i lådan.

Om du nu undrar vad jag surrar om fungerar det så här. Både AMDs och nVidias grafikkort med originalkylare blåser ut den varma luften bakåt ut ur lådan. Andra kylare som inte håller sig till referensmodell blåser inte ut luften ur lådan men är tystare och svalare. I normala fall är det att föredra att ha en kylare som är tyst givetvis och det är oftast de kylare som inte håller referensdesign. ASUS DirectCU och MSIs TwinFrozr är två av de bättre modellerna av eftermarknadskylare som jag skulle hålla mig till.

Så frågan är om ditt chassi är tillräckligt ventilerat så den extra varma luften letar sig ut ändå utan att nätagget och cpukylaren behöver snurra igång på högvarv. Annars är du nästan tvungen till att köra på referensdesign och då är rent generellt nvidias kylare bättre att hålla sig till även om det beror på modell där också.

Men kolla ditt chassi hur det ser ut innuti, hur ser ventilationen ut, kan du sätta i ytterligare fläktar som hjälper till med luftflödet i burken? Hur stort grafikkort får du plats med om man kollar på längden?

Sen en annan mycket viktig sak, beroende på hur vasst nätagg du har så kan man ha grafikkort som behöver en eller två extra strömkontakter anslutna. Detta är för att förse grafikkortet med mer ström så det kan fungera. Ju kraftigare grafikkort destå mer extra ström behöver det. Du måste hålla dig till de som inte drar mest.

Det är lite frågetecken som behövs redas ut för att ge dig det bästa för pengarna men vill du ligga på den säkra sidan och inte orkar efterforska så mycket så kan du ju hålla dig till de grafikkort som inte kräver någon extra strömförsörjning. Jag hade krämat på lite extra, hur du vill göra är upp till dig.

Jag skulle börja med att öppna chassit och kolla runt lite så du vet vad du har att jobba med när det kommer till plats och ventilation till att börja med. Ta lite kort om du behöver hjälp av oss. Ta bra kort också så vi ser klart och tydligt om du nu gör så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Vet ej. Några tips? Vilket som är bra.

Hur gåre?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Vet ej. Några tips? Vilket som är bra.

Utan att ha gottat ner mig i några detaljer så skulle jag, liksom blade80, rekommendera ett Radeon HD 7770 eller möjligtvis ett HD 6850.

Om jag inte läst helt fel skall HD 7770-kortet prestera aningen sämre än HD 6850, fast till en lägre strömförbrukning, lägre värmeutveckling och dessutom ha ett kortare kretskort.

Lycka till!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian