Permalänk
Avstängd

HTPC för 200kr?

Varför använder inte folk den nya Raspberry PI för 200kr som HTPC? Den klarar 1080p, och är stor som ett bankomat kort och kör XBMC. Är den kass?

Permalänk
Avstängd

Folk skulle nog köpa den om den skulle vara i "lager"

Permalänk
Medlem

Jag kör min som HTPC, kolla mitt galleri. Är inte den kvickaste i menyer osv men den spelar film som bare den!

http://www.sweclockers.com/galleri/9452-raspberry-pi-xbmc

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Beställde en för 1 vecka sen. Fick 5v lev tid. beställde ett chassi för 130kr idag från en annan firma. så nån gång i juli är jag väl igång. Tror dom inte är "mainstream" än då det är mycket meck och lång lev. sen finns det inga svenska återförsäljare än utan man måste beställa från typ engelska sidor.

För dom här pengarna så känns det som om det inte kan bli fel. Tänkte länge på en Mac mini för XBMC men den här ska ju klara XBMC utmärkt sen är det kul att mecka lite med Linux då det är nytt för mig. Kablar, minne och chassi så går väl kalaset på ungefär 700kr med frakt och skatter osv. blir trådat nätverk till min DS211 NAS och sen styrning från ipad/iphone via appen Constellation så behövs ingen mus eller tangent bord.

Snyggt billigt och enligt vad jag läst så ska det funka klockrent.

Permalänk
Avstängd

@Ganskta, coolt! Men klarar den inte bara typ 1 codec att köra på grafikkortet? Alla andra codecs laggar rejält, eftersom den kör via cpun som är långsam? HAr du testat flera codecs?

Permalänk

Jag väntar mest på att den ska komma in i lager och att det ska komma ut lite stabila releaser av programvara. Känner ingen brådska att testa en massa betor då jag redan har en fungerande lösning hemma.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Den kostar mer än 200 kr. Dessutom får man köpa till lite grejer såsom minneskort, kablar chassi och strömförsörjning. Problemet är väl främst att de är svåra att få tag på än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den kostar mer än 200 kr. Dessutom får man köpa till lite grejer såsom minneskort, kablar chassi och strömförsörjning. Problemet är väl främst att de är svåra att få tag på än så länge.

Ja det är sant, att säga att man får en dator för 200:- är väldigt orättvist, själva kortet kostar runt 300:-

Men man får ett tex ett E350-moderkort för runt 700:- och det är ju lika mycket färdig dator det med, man behöver bara PSU, RAM-minne, hårddisk eller USB-minne för operativ samt chassi. Ram-minnet är väl det enda som redan ingår på ett Pi-kort.

Dock så blir totalkostnaden betydligt lägre för en Raspberry Pi, det du behöver är en microUSB laddare som strömförsörjning vilket kostar runt 100:-, du behöver ett USB-minne eller SD-kort för att köra operativet på - och de är ju inte dyra alls, säg 100:- där med.

Chassi behövs ju oxo om det ska vara helt komplett, och de som är gjutna för Raspberry (tex de från www.modmypi.com) kostar typ 130:- inkl frakt.

Så då landar man på ca 700:- för en komplett "dator", kringutrustningen bortsedd.

Fast bygger man på samma sätt, dvs så billigt som möjligt och med USB-sticka för operativet, så kan man med en E350+chassi med PSU+2Gb ram landa på under 1200:- och då tror jag man får något som man kan använda till mer saker. Man kan komma ännu billigare undan om man kör på en Atom-setup.

Jag har dock en Pi på ingående, mest bara på skoj och för mig var blir det bara kostnaden av det kortet och kanske ett chassi då resterande prylar redan ligger skräpande hemma. Ska bli intressant att se vad den presterar - planen är att det blir en liten mediadator till barnens allrum där prestandan inte är så viktig.

Det Pi:n medför som ingen annan kan konkurrera med är ju storleken och effektförbrukningen.

Det kommer ju komma mindre kort än ITX, Intels NUC, som landar på 10*10cm och de kommer ju vara kraftigare rent CPU-mässigt men även dyrare.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Varför använder inte folk den nya Raspberry PI för 200kr som HTPC? Den klarar 1080p, och är stor som ett bankomat kort och kör XBMC. Är den kass?

Inte kass om man känner till dess begränsningar och kan leva med dom.. men som sagt väldigt begränsad..
Ingen SATA - dvs glöm Bluray eller annan optisk enhet, glöm möjlighet att ha filmsamling på burken, glöm möjlighet att spela in och spara TV-program lokalt.
Inga PCI/PCIe-portar - glöm möjlighet att spela tyngre spel, glöm TV-kort, glöm expansionskort för andra gränssnitt än vad den har från början.
Bara två USB-portar - glöm USB-tvkort, WLAN, och andra inmatningsenheter tillsammans.
Inget WLAN.
ARM-arkitektur - Du är begränsad till ett fåtal linux-distar. (Och ett fåtal mediacenterlösningar).
(Samt ett helvete om du ska försöka få igång USB-TV-kort).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ja det är sant, att säga att man får en dator för 200:- är väldigt orättvist, själva kortet kostar runt 300:-

Men man får ett tex ett E350-moderkort för runt 700:- och det är ju lika mycket färdig dator det med, man behöver bara PSU, RAM-minne, hårddisk eller USB-minne för operativ samt chassi. Ram-minnet är väl det enda som redan ingår på ett Pi-kort.

Dock så blir totalkostnaden betydligt lägre för en Raspberry Pi, det du behöver är en microUSB laddare som strömförsörjning vilket kostar runt 100:-, du behöver ett USB-minne eller SD-kort för att köra operativet på - och de är ju inte dyra alls, säg 100:- där med.

Chassi behövs ju oxo om det ska vara helt komplett, och de som är gjutna för Raspberry (tex de från www.modmypi.com) kostar typ 130:- inkl frakt.

Så då landar man på ca 700:- för en komplett "dator", kringutrustningen bortsedd.

Fast bygger man på samma sätt, dvs så billigt som möjligt och med USB-sticka för operativet, så kan man med en E350+chassi med PSU+2Gb ram landa på under 1200:- och då tror jag man får något som man kan använda till mer saker. Man kan komma ännu billigare undan om man kör på en Atom-setup.

Jag har dock en Pi på ingående, mest bara på skoj och för mig var blir det bara kostnaden av det kortet och kanske ett chassi då resterande prylar redan ligger skräpande hemma. Ska bli intressant att se vad den presterar - planen är att det blir en liten mediadator till barnens allrum där prestandan inte är så viktig.

Det Pi:n medför som ingen annan kan konkurrera med är ju storleken och effektförbrukningen.

Det kommer ju komma mindre kort än ITX, Intels NUC, som landar på 10*10cm och de kommer ju vara kraftigare rent CPU-mässigt men även dyrare.

Håller helt med dig och som du beskriver blir ju inte skillnaden lika stor mot E-350 och liknande när man räknar in alla tillbehören. Tror själv att raspberry pi inte i första hand är lämpat som htpc. Men det finns nog mycket annat skoj man kan ha den till.

Permalänk
Medlem

Den funkar som HTPC, men det är absolut inte optimalt. Det är inte särskilt smoooth och möjligheterna är små. Men det är billigt, en raspberry pi för cirkus 200 kr, en mobilladdare som man oftast har hemma, sdkort som också iaf jag har hemma. Men man ska inte glömma att Hallonpajen främst är tillverkad för programmering och lärande och enligt min åsikt kan det inte ersätta en riktig HTPC.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Den funkar som HTPC, men det är absolut inte optimalt. Det är inte särskilt smoooth och möjligheterna är små. Men det är billigt, en raspberry pi för cirkus 200 kr, en mobilladdare som man oftast har hemma, sdkort som också iaf jag har hemma. Men man ska inte glömma att Hallonpajen främst är tillverkad för programmering och lärande och enligt min åsikt kan det inte ersätta en riktig HTPC.

Dom kostar fortfarande inte 200 kr. Kanske den enklare modellen när den kommer möjligen, men då får man ingen nätverksport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Varför använder inte folk den nya Raspberry PI för 200kr som HTPC? Den klarar 1080p, och är stor som ett bankomat kort och kör XBMC. Är den kass?

Problemet är att det krävs lite meck för att få igång det. Tex en Boxee pluggar du bara in så är du igång.
Vanliga Svenssons betalar gärna för sånt, vi på SweC skulle ju kunna betala för att få mecka

Permalänk
Avstängd

Kostar Rasberry PI bara 200 spänn ? det var ju ingenting ... trodde dom skulle vara dyrare när dom är så små isf står det på min Inköpslista

Permalänk
Medlem

366 pengar kostade min hallonpaj, inkl. frakt. Den kom igår.
Jag har redan mobilladdare och SD-kort i drivor så det var inget problem.
Eftersom jag redan har en HTPC måste jag komma på något vettigt att ha den här till. Lutar nu att skaka fram en touchskärm och sätta i hallen, med lite goa grejjer på

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni pajen skulle klara att stå och vara nas?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dom kostar fortfarande inte 200 kr. Kanske den enklare modellen när den kommer möjligen, men då får man ingen nätverksport.

Neh okej 258 kronor för den dyrare modellen, big deal för dig lr?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Neh okej 258 kronor för den dyrare modellen, big deal för dig lr?

Du får gärna presentera en länk till en försäljare där man kan köpa den för 258kr..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du får gärna presentera en länk till en försäljare där man kan köpa den för 258kr..

http://uk.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=raspberryp...

Sen tillkommer ju frakt, men det gör det ju på allt man köper så det är ju inte nå vidare konstigt

EDIT: ojojojoj, 248 kr till och med. Men det stämmer väl ganska bra, för VAT tillkommer.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Tillkommer alltså moms och frakt.

Farnell tar 360 kr med VAT och frakt till Sverige enligt erbjudandet om förbokning jag precis fick på mail, kanhända RS är lite billigare men det blir nog ändå närmare 300 kr än 200 kr.

Farnell skrev i mailet att beräknad leverans är nu Augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tillkommer alltså moms och frakt.

Farnell tar 360 kr med VAT och frakt till Sverige enligt erbjudandet om förbokning jag precis fick på mail, kanhända RS är lite billigare men det blir nog ändå närmare 300 kr än 200 kr.

Farnell skrev i mailet att beräknad leverans är nu Augusti.

Ah jag skrev ju 258, och frakt tillkommer ju alltid. Förjävla billigt! Kolla gärna mitt galleri om ni är intresserade!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara koppla in en usb-hub i en av usb-portarna och därmed få större expansionsmöjligheter? Då borde man ju kunna koppla in externa hårddiskar, bluray spelare mm.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

348 betalade jag väl totalt för min Raspberry som jag fick hem igår efter en månad, sen tillkommer SD-kort och eventuellt laddare om man inte har det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kan man inte bara koppla in en usb-hub i en av usb-portarna och därmed få större expansionsmöjligheter? Då borde man ju kunna koppla in externa hårddiskar, bluray spelare mm.

Det är korrekt!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb