Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hur varm blir en radiator?

Jo, jag undrar hur varm en radiator kan bli på typ max load på CPU:n ca, jag skall använda corsairs h100, så jag undrar om jag kan ha en kabelligga precis mot den som tex en fet EATX12V kabel, toppen är av gummi som kommer vara precis intill radiatorn i värsta fall... Risk för att det kan smälta?

Permalänk
Skrivet av Fl3xus:

Jo, jag undrar hur varm en radiator kan bli på typ max load på CPU:n ca, jag skall använda corsairs h100, så jag undrar om jag kan ha en kabelligga precis mot den som tex en fet EATX12V kabel, toppen är av gummi som kommer vara precis intill radiatorn i värsta fall... Risk för att det kan smälta?

Hur varm blir CPU:n innan den stänger av?
Om fläktarna slutar snurra så värms vattnet i radden till den temperaturen maximalt som tillåts för CPU.
Nu går ju dock värmen över till luften, men bara för skojs skull så räknar vi samma temp. Där har du max...
Skulle inte tro att du har något problem med direkt-kontakt, annars finns det nog spaltmeter att läsa på nätet gällande max-temp på kablar.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

finns knappast risk för att det börjar brinna. skulle gissa på att man inte ens kommer kunna bränna sig på den.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Precis dem svaren jag ville ha, jag tror inte ens det blir ngn direktkontakt med radiatorn bara fläkten, detta ser ju helt underbart ut plötsligt, detta är svaret han har ju sin startkabel också bakom så borde funka fint http://www.youtube.com/watch?v=q0b-pZmSv6A&feature=BFa&list=P...

Permalänk
Medlem

Det går att räkna exakt på med termodynamik, men kort sagt så är det så så länge radiatorn kyls av så håller sig temperaturerna oväntat låga. Minns en uträkning på det där för länge sedan där man såg att temperaturen på vattnet som passerade den varma processorn ökade 2-3 grader innan vattnet passerade radiatorn igen. Med andra ord är det ganska gott om svängrum i en vattenbaserad kyllösning och kontakt med saker bör inte vara ett problem. Kondens på radiatorer bör snarare vara ett större problem.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Temperaturen i vattnet på min vattenkylningslösning ligger som mest på ~40grader (kyler både CPU och GPU). Går temperaturen upp över 50grader på vattnet skulle jag bli orolig. Skulle gissa att även vattnet i H100 ligger på sin höjd på 50grader under väldigt hård belastning.

Hade dock ändå inte rekommenderat att ha en sladd liggandes med direktkontakt mot radiatorns flänsar. Att den ligger nära kommer inte att vara något som helst problem.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Smått varm, bränner absolut inga kablar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagom:

Smått varm, bränner absolut inga kablar

Min vattentemp har som mest varit 37C under hård belastning av 3930k och 2st gtx 680, kör med en ensam XTX360 radiator och gt1850 i push/pull på halv fart. Långt ifrån att skada en kabel, däremot tar pumpen mer stryk ju varmare vätskan är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Virre39:

Kondens på radiatorer bör snarare vara ett större problem.

Om du inte på något sätt gör så att vattnet blir kallare än luften i rummet så är kondens inte ett problem.

Skrivet av Fl3xus:

Jo, jag undrar hur varm en radiator kan bli på typ max load på CPU:n ca, jag skall använda corsairs h100, så jag undrar om jag kan ha en kabelligga precis mot den som tex en fet EATX12V kabel, toppen är av gummi som kommer vara precis intill radiatorn i värsta fall... Risk för att det kan smälta?

Tempen kommer ligga mellan lufttemperaturen och processorns maxtemperatur (90-100 grader C). Skulle du köra systemet utan fläktar tror jag inte ens radiatorn hinner bli så pass varm att man bränner sig innan processorn börjar klocka ner sig eller stänger av sig. Dessutom så smälter knappast gummit förrän över 100 grader skulle jag tro.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."