Bästa ytan att bygga på? Samt en annan fråga.

Permalänk

Bästa ytan att bygga på? Samt en annan fråga.

Tjenare, Jag har äntligen beställt alla komponenter och ska snart bygga datorn. Så jag har två frågor, 1: Vad är bästa ytan att bygga på? Vill inte att dom går sönder pga ESD-skador elr liknande. 2: Vart ska jag klämma fast ESD armbandet någonstans?

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett bord kanske...?

Sätt ESD armbandet i vägguttaget (Jord, ofc... -.-')

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

du kan ha allt på en trä bänk eller liknande, du kan koppla esd bandet på chassit

Mvh

Permalänk

^

Och glöm inte distanserna till moderkortet, blir tråkigt annars.

Permalänk
Medlem

Bästa ytan att bygga på ?

Hej
Montain Dew

Jag har just själv byggt min första dator.

Det jag köpte först var en EDS matta att ha på köksbordet. Krokodilklämman satte jag på värmeelementet samt hade själv ett EDS armband.

Vidare använde jag tunna hanskar med gummiyta vid montering av MB & GPU i chassit.

Också tog jag tid på mig, ingen stress och lite pauser då och då.

VHL
DennyBoy

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennyBoy:

Hej
Montain Dew

Jag har just själv byggt min första dator.

Det jag köpte först var en EDS matta att ha på köksbordet. Krokodilklämman satte jag på värmeelementet samt hade själv ett EDS armband.

Vidare använde jag tunna hanskar med gummiyta vid montering av MB & GPU i chassit.

Också tog jag tid på mig, ingen stress och lite pauser då och då.

VHL
DennyBoy

Handskar med gummiyta? Trodde man skulle akta sig för sådant då det lätt blir statiskt.
(Detta var ställt som en fråga och inget konstaterande, bara nyfiken )

Permalänk
Medlem

Koppla ESD-armbandet till metalldel på chassit (inte lackad bit utan direkt på metall!) och koppla in nätagget i eluttaget (men sätt switchen till "OFF").

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superolle:

Handskar med gummiyta? Trodde man skulle akta sig för sådant då det lätt blir statiskt.
(Detta var ställt som en fråga och inget konstaterande, bara nyfiken )

Ja, med gummi som isolerar mellan komponent och hud försvinner väl dessutom poängen med ESD-armbandet? Det finns ESD-handskar, de hade nog varit bättre om man nu känner att man vill använda handskar vid datorbygge.

Skrivet av BrutalSwede:

Sätt ESD armbandet i vägguttaget (Jord, ofc... -.-')

Skrivet av anden12:

...och koppla in nätagget i eluttaget (men sätt switchen till "OFF").

Det där finns det en hel del folk på forumet som inte skulle hålla med er om. Personligen tänker jag dock inte fördjupa mig i det.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

all el i närheten av datorn högtalare, stereo, tv apparater samt tvättmaskin ev dammsugare som är i närheten ska du hålla dig undan från bygg i köket helst med allt förutom lampan, kylskåp och frys igång rensa bort allt där på köksbordet tidningar dukar och övrigt som är på bordet förutom datorgrejerna och torka av bordet noggrant och se till att få ett bra ljus när du ska bygga samt så börjar jag alltid med att se till att mina händer är rena och torra innan jag börjar bygga fukt och el brukar inte funka så bra om det är kylningen dvs vattenkylning (som inte läcker såklart ) samt så tror jag inte datorn tycker om fettiga fingrar från när man ätit chips eller renoverat en växellåda i en rc bil
anslut även esd armbandet på ren metall i chassiet vid listen där chassie sidan hakar i brukar vara ren omålad metall eller vid pci platserna mot baksidan av chassiet

lite drygt och läsa jag vet -.- men jag vill inte lägga ner en halvtimme på och fixa det (tar ganska lång tid för mig då jag sedan märker fler fel och skriver om halva texten och fortfarande tycker det ser lite konstigt ut med punkter ändelser stor bokstav osv..)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tack för alla svar, En sammanfattning då:

Jag ska bygga på köksbordet utan tidningar m.m på. ESD armbandet kopplar jag till någon metall sak i chassit. Jag ska även tvätta och torka händerna noggrant innan bygget. Låter det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MountainDew:

Tack för alla svar, En sammanfattning då:

Jag ska bygga på köksbordet utan tidningar m.m på. ESD armbandet kopplar jag till någon metall sak i chassit. Jag ska även tvätta och torka händerna noggrant innan bygget. Låter det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra!
Men dock så tycker jag att det är säkrare med ESD armbandet i el uttaget!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Det där finns det en hel del folk på forumet som inte skulle hålla med er om. Personligen tänker jag dock inte fördjupa mig i det.

det är en rätt markant skillnad med att koppla nätagget till eluttaget (på det sätt jag föreslog, du får mer en gärna upplysa mig om varför det skulle vara fel) och att koppla esd-armbandet till eluttaget, det senare är direkt fel och kan skada komponenterna precis lika mycket som att inte koppla in sig alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

det är en rätt markant skillnad med att koppla nätagget till eluttaget (på det sätt jag föreslog, du får mer en gärna upplysa mig om varför det skulle vara fel) och att koppla esd-armbandet till eluttaget, det senare är direkt fel och kan skada komponenterna precis lika mycket som att inte koppla in sig alls.

Skickades från m.sweclockers.com

nu får du förklara dig själv.. varför skulle det vara en bra idé attt plugga in sitt nätagg i eluttaget, även om den är avslagen? den blir ju fortfarande något strömförande.. känns som självmord tycker jag!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

Håll eventuella katter borda från rummet du bygger i. Vart lagom glad senast jag byggde, och ena kissen dök ner i chassit precis när moderkortet vart monterat

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Håll eventuella katter borda från rummet du bygger i. Vart lagom glad senast jag byggde, och ena kissen dök ner i chassit precis när moderkortet vart monterat

Hahaha! När jag gjorde mitt första bygge för ett tag sen så var min katt också ganska nyfiken och satte sig rakt på mitt 560 Ti's fina kretskort men jag hade tur

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så noga?

Själv lägger jag den bara på ett bord. ESD-armband har jag aldrig rört.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Entusiast

Jag har aldrig haft på mig ESD armband och jag har väl byggt ett tiotal system sen tidigt 2000 tal utan problem, tar enbart i ett element då och då. Nu förespråkar jag inte att du ska vara utan men att om du har ett behöver du absolut inte oroa dig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Avråder dig starkt från att koppla in i något jordat, poängen med ESD-armband är att de leder ström men har ett motstånd mellan dig och komponenterna så att det inte blir kraftigt nog att skada komponenterna. Du vill uppnå att laddningen i dig och i komponenterna är samma. Då kan inte det bli en urladdning. Om du istället jordar dig så kan du lika gärna förvärra då din laddning blir 0 medans komponenten har kvar sin laddning. Vid denna laddningsskillnad är det troligt att en urladdning sker för att jämna ut spänningskillnaden. Om ESD- armbandet då sitter i jorden kommer först laddningskillnaden mellan dig och komponenten jämnas ut-> risk för skador på delar sen kommer du sakta jordas igen så att om du tar i den igen så är det fortfarande en viss spänningskillnad och risken är större än om du inte hade haft armbandet alls.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Jag körde så där i nån månad och använde en skruvmejsel för att starta datorn som också nämns i instruktionerna. Chassit hade jag kastat i förrådet.

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...
Komplett har också en guide men se till att dator funkar utan chassi som de gjort i första länken så blir det mycket lättare att hitta felet och fixa glapp osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

nu får du förklara dig själv.. varför skulle det vara en bra idé attt plugga in sitt nätagg i eluttaget, även om den är avslagen? den blir ju fortfarande något strömförande.. känns som självmord tycker jag!

Nej den blir inte strömförande. Men du och chassit får jordpotential (i teorin 0) och urladdningen sker kontrollerat från dig och till chassit (eftersom ESD-armbandet är kopplat till chassit - anm. högohmigt motstånd) samt mellan chassit och jord (det är en av anledningarna till att man använder jordade eluttag).
Om du vill kan du använda ett högohmigt motstånd mellan chassit och en jordpotential (dvs element eller "jorden" i ett eluttag etcetera) men det ger exakt samma effekt som att koppla in strömsladden och slå av switchen. Går såklart skita i att koppla in nätagget, men är hyfsat säker på att inkoppling är best practice eftersom det minskar felkällorna en aning.

Som vi alla vet (haha) är det potentialskillnaden man vill (långsamt) utjämna för att undvika ESD-skador. Att folk fortfarande tror att ESD är en myt och att "jag har byggt datorer i 100 år utan skador" är det vanligaste argumentet för att bevisa att det är ofarligt gör mig mörkrädd.
Ganska lustigt att i princip varje tråd som har någon koppling till statisk elektricitet spårar ur till en diskussion om hur ESD ska hanteras

Tyvärr är det väl så att många garantiåtgärder som sker beror på just ESD-skador, men eftersom det är "omöjligt" att bevisa att det är just ESD som är anledningen till skadan får kund ny vara och övriga kunder får betala ett högre pris.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha! När jag gjorde mitt första bygge för ett tag sen så var min katt också ganska nyfiken och satte sig rakt på mitt 560 Ti's fina kretskort men jag hade tur

Därför man har backplate för att bla minimera den typen av skador. Sen kan man faktiskt få lov att ryta till om de blir för nyfikna. Dock så brukar mina katter sitta en bit ifrån på en kökstol eller ligga på köksbänken.

* Ett köksbord
* ESD-matta + armband
* Hushållspapper för att torka svetten från pannan likt en doktor under en operation

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Är det verkligen så noga?

Själv lägger jag den bara på ett bord. ESD-armband har jag aldrig rört.

Skrivet av Firkraag:

Jag har aldrig haft på mig ESD armband och jag har väl byggt ett tiotal system sen tidigt 2000 tal utan problem, tar enbart i ett element då och då. Nu förespråkar jag inte att du ska vara utan men att om du har ett behöver du absolut inte oroa dig.

Håller med dessa två ärade datorbyggarkollegor, har aldrig haft ett ESD armband eller så och inte haft problem och byggt och byggt om datorer i bra många år nu. Tar även på element innan och ser till att smeka chassiet (gärna undersidan då den oftast är omålad) lite då och då. Sen bygger jag alltid på en bekväm plats med bra belysning, gärna med lampr från minst två olika håll så man ser odentligt! Jag brukar gärna vilja arbeta framför tv:n så jag kan ha en film/serie igång i bakgrunden, sen gillar jag också att arbeta på bord som är lite lägre så jag kan böja mig över allt och komma åt ordentligt. Men det är hur jag gör och gillar att göra.
Vill du vara på den säkra sidan så kör med ESD armband! (:
Tänk även på att planera bygget ordentligt! T.ex. sätta på CPU-kylaren innan moderkortet sätts i chassiet brukar vara lättare. Och tänk på en snygg kabeldragning, ser snyggare ut och ger bättre luftflöde i chassiet, går det att dra ev. kablar bakom moderkortet/moderkorts plåten? Och glöm inte att kolla distanserna som redan nämnts i tråden (:

Skrivet av mini-z1994:

all el i närheten av datorn högtalare, stereo, tv apparater samt tvättmaskin ev dammsugare som är i närheten ska du hålla dig undan från bygg i köket helst med allt förutom lampan, kylskåp och frys igång rensa bort allt där på köksbordet tidningar dukar....

Vadå nu får du allt förklara dig. Ska han inte använda datorn sen när den är ihopbyggd? Eller ska man bara ställa datorn mitt i ett rum utan något till? Sist jag kollade brukar man koppla in både skärmar och högtalare till en dator och så vitt jag vet så har ingen dator gått sönder (iaf ingen av mina..) för sådana saker står i närheten. Att hålla en ren arbetsyta är självfallet men man behöver inte överdriva..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP