Permalänk

Hur går det med kylblocket från verkstaden?

Permalänk
Medlem

Jag kunde ha svurit på att effekten skulle bli mindre än vad som uppmättes. Jag tänkte att kontakten skulle bli dålig.

Kan det vara så att du helt enkelt byggt en bättre kylare? (som råkar ha en 212+ på sig...)

Ser fram emot att se kopparblocket, och andra möjliga finjusteringar. Testa gärna utan 212an också.

Det slutgiltiga testet bör enligt mig pågå i (minst) 20minuter. Antagligen så händer det inte mkt efter 10minuter, men det lär se lite olika ut beroende på kylning.

Klocka högre! (generar inte små set värme snabbare? Med IntelBurnTest kan man själv välja hur stort set man ska ha.)

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att det har varit dålig aktivitet i tråden på senaste, har haft fullt upp med husrenovering! Har inga fler updates då killen på verkstaden verkar ha förträngt att han ska göra kylblock åt mig :/ Datorn med kylningen fungerar dock finfint fortfarande

Skrivet av Shamzin:
Dold text

Väldigt kul att du redan ser effekt, med bättre överföring av värmen borde du få ner några grader till:)

Tack, hoppas också på det!

Skrivet av fizzdan:

Intressant.. Den där lösningen (med extra kylflänsar under toppfläktarna) borde vara hyfsat enkel att serietillverka.... Med lite fler heat-pipes kan det nog funka riktigt bra.... Kanske skulle testa prototypen på en erkänt varm processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju en enkel grej, fast jag tror inte att den utformning som min kylare har passar alla moderkort och chassin... Vissa moderkort har ju kylflänsar ovanför socketen som det kan bli problem med och hade jag inte haft utrymmet för en radiator i toppen på lådan hade jag inte kunnat ha några fläktar där.
Hade ju helt klart varit lättare att se skillanden med en varmare processor, ska se ifall jag har någon liggande någonstans

Skrivet av Laggboxx:

Jag fick en idé till optimering, Om du på något vänster lyckas göra heatpipesen platta i botten (som på 212'an ) och slipa ner hålen i alublocket(blivande koppar blocket) Så att heatpipesen sticker fram så får ju "slavflänsens" heatpipes direktkontakt
Då borde även tjockleken på blocket kunna göra mycket tunnare och där med effektivare värme överföring.

Det mest optimala hade ju varit om det hade gått att göra som jag beskrev där uppe även på ovansidan av blocket! Då hade det ju blivit direktkontakt mellan slav-ehatpipsen och 212'ans heatpipes!

Edit: Rättade mig själv...

Ja det hade kanske inte varit helt dumt! Men det går ju bara att slipa ner kylblocket till heatpipesen på ena sidan, annars faller det ju i bitar ifall jag inte löder fast heatpipesen i kylblocket förstås

Skrivet av skopetski:

Hur går det med kylblocket från verkstaden?

Dåligt! Har inte hört någonting från honom ännu. Borde ligga på honom om det, men har varit upptagen med annat som jag nämnde tidigare

Skrivet av lorgix:

Jag kunde ha svurit på att effekten skulle bli mindre än vad som uppmättes. Jag tänkte att kontakten skulle bli dålig.

Kan det vara så att du helt enkelt byggt en bättre kylare? (som råkar ha en 212+ på sig...)

Ser fram emot att se kopparblocket, och andra möjliga finjusteringar. Testa gärna utan 212an också.

Det slutgiltiga testet bör enligt mig pågå i (minst) 20minuter. Antagligen så händer det inte mkt efter 10minuter, men det lär se lite olika ut beroende på kylning.

Klocka högre! (generar inte små set värme snabbare? Med IntelBurnTest kan man själv välja hur stort set man ska ha.)

Jag var också orolig för det men tydligen är inte dom extra kontaktytorna sååå farligt.
Haha, det är jag lite tveksam till men jag ska se ifall jag kan testa utan 212an! Måste komma på något sätt att fästa den bara
Ja du har nog rätt i att jag borde ha kört testet lite längre, orsaken till att jag bara körde i 10 minuter var att det verkade som att temperaturerna började stabilisera sig redan efter 3-6 min och, framför allt, för att jag var otålig!
Ska självklart klocka högre med extrakylaren! Vågar dock inte gå så mycket högre med enbart 212an då temperaturerna med den redan låg på gränsen. Visst är det ironiskt att man (iaf jag) lurar sig själv med att man köper (/tillverkar) en ny kylare för att få en tystare dator... Men när man märker att temperaturerna är lägre så måste man ju klocka mer! Och då måste fläktarna gå på samma hastighet som tidigare ändå
Du har helt rätt i att små set ger högre värme, har bara glömt att ändra det.

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk

Hej.

Intressant och roligt projekt. Har några funderingar som du kanske kan svara på.

Hur jävligt satt kylflänsarna fast på Accelero S1? Finns det någon chans i världsrymden att ta lös de utan att klippa sönder de helt?

Var de endast dit pressade eller satt de med lim eller något annat?

Skulle det fungerar att värma flänsarna och kyla kopparn och hoppas de expanderar resp krymper lite så man kan lirka lös de.

Hur långa heat pipes kan man använda innan det påverkar kylförmågan tror du?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ress:

Jag var också orolig för det men tydligen är inte dom extra kontaktytorna sååå farligt.
Haha, det är jag lite tveksam till men jag ska se ifall jag kan testa utan 212an! Måste komma på något sätt att fästa den bara
Ja du har nog rätt i att jag borde ha kört testet lite längre, orsaken till att jag bara körde i 10 minuter var att det verkade som att temperaturerna började stabilisera sig redan efter 3-6 min och, framför allt, för att jag var otålig!
Ska självklart klocka högre med extrakylaren! Vågar dock inte gå så mycket högre med enbart 212an då temperaturerna med den redan låg på gränsen. Visst är det ironiskt att man (iaf jag) lurar sig själv med att man köper (/tillverkar) en ny kylare för att få en tystare dator... Men när man märker att temperaturerna är lägre så måste man ju klocka mer! Och då måste fläktarna gå på samma hastighet som tidigare ändå
Du har helt rätt i att små set ger högre värme, har bara glömt att ändra det.

Vore iaf kul att se hur bra en sådan här hemgjord kylare presterar utan assistans från en "köpeskylare".

Temperaturgivarens upplösning kan göra det svårt att se, men jag är övertygad om att tempen stiger ett par grader till om du ger det tid. Men otålighetsargumentet kan jag förstå.

Ja, så är det nog för dom flesta. Man nöjer sig aldrig...

edit: Du har väl iaf 5grader kvar att röra dig på. Klocka!

Permalänk
Medlem

absolut bästa kylningsmod jag har sett
riktigt fet måste jag säga, du skulle kanske få bättre temps om du hade tunnare block(S1 blocket) och i koppar, riktigtsexigt
kommer i alla fall vara riktigt fet och se blocket också
förresten jag har tänkt köpa en gpu kylare som inte passar mitt gpu som jag vill höja lite och modda, tror du att jag kommer få försämring om jag har en kopparblock(på kärnan) under den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Hej.

Intressant och roligt projekt. Har några funderingar som du kanske kan svara på.

Hur jävligt satt kylflänsarna fast på Accelero S1? Finns det någon chans i världsrymden att ta lös de utan att klippa sönder de helt?

Var de endast dit pressade eller satt de med lim eller något annat?

Skulle det fungerar att värma flänsarna och kyla kopparn och hoppas de expanderar resp krymper lite så man kan lirka lös de.

Hur långa heat pipes kan man använda innan det påverkar kylförmågan tror du?

Tack!
De sitter fast ganska ordentligt... Jag tror att de är fastsatta på något sätt, antingen med lim eller lödning. Om det är det sistnämnda så borde det gå att värma bort dom! Jag tror att det går att ha rejält långa heatpipes och fortfarande ha bra värmeledningsförmåga, säkert 20-25 cm iaf. Tror att det
är viktigare att de inte är deformerade med veck eller alltför skarpa böjar.

Skrivet av Gulbanan:

absolut bästa kylningsmod jag har sett
riktigt fet måste jag säga, du skulle kanske få bättre temps om du hade tunnare block(S1 blocket) och i koppar, riktigtsexigt
kommer i alla fall vara riktigt fet och se blocket också
förresten jag har tänkt köpa en gpu kylare som inte passar mitt gpu som jag vill höja lite och modda, tror du att jag kommer få försämring om jag har en kopparblock(på kärnan) under den?

Haha, tackartackar
Jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt med någon typ av koppar-"adapter"! Det kommer säkert att bli en liten skillnad men inte så att jag tror att det det blir mer än någon ynka grad.

Skrivet av lorgix:

Vore iaf kul att se hur bra en sådan här hemgjord kylare presterar utan assistans från en "köpeskylare".

Temperaturgivarens upplösning kan göra det svårt att se, men jag är övertygad om att tempen stiger ett par grader till om du ger det tid. Men otålighetsargumentet kan jag förstå.

Ja, så är det nog för dom flesta. Man nöjer sig aldrig...

edit: Du har väl iaf 5grader kvar att röra dig på. Klocka!

Jag ska absolut fippla vidare när jag får tid över!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ress:

...
Jag ska absolut fippla vidare när jag får tid över!

Snickrat vidare ännu?