Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Hade googlat mig fram till den, DBXX beteckningarna verkar ju inte användas i Sverige så vi verkar ju ha 400X versioner istället.

http://www.scorptec.com.au/computer/46170-ux31a-r4003x 4003 hade iaf 256 gig ssd så jag antog den var "bäst". Bortsett från VD modellen kanske.

Googlade och såg vad du menade Varianterna med 256GB verkar vara galet dyra om man kollar här tex:
http://www.shopbot.com.au/pp-asus-zenbook-prime-ux31a-r4003x-... (Australian Dollar ligger nära USD)

Runt 14-15 000 SEK. Lär väl dyka upp inom kort med en annan modellbeteckning, känns konstigt att ASUS bara slänger in en 128GB SSD i deras flaggskepp här.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Wall of text, men det hjälper säkert någon. Mina personliga åsikter och intryck, garanterar inte att det stämmer med vad andra upplever.

Tack för infon! Släng gärna upp en recensions-tråd om du har lust med 1000 bilder et.c

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Tack för beskrivningen JaZid! Det är en jätteintressant dator för mig. Väldigt trist med bleeden dock - men kanske framförallt med fläkten. Jag blir tokig om inte min laptop är knäpptyst 99% av tiden. Hur tycker du att den är annars när fläkten inte har hakat upp sig?

Vad jag har förstått från ASUS Sverige så kommer i dagsläget ux31a enbart med 128Gb SSD - även för i7-modellerna (till skillnad från USA). Fullständigt vansinne tycker jag, men det är väl nån tanke. Som det ser ut just nu är det dock det som gör att jag håller i plånboken.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Highlaj:

Tack för infon! Släng gärna upp en recensensions-tråd om du har lust med 1000 bilder et.c

Kommer nog slänga upp minst ett tiotal bilder iallafall, sen får man väl ta förfrågningar efter hand.

Alltid missar man något eller fotar något förmånga gånger och får klagomål på ett eller annat sätt.

Skrivet av Pacman5:

Tack för beskrivningen JaZid! Det är en jätteintressant dator för mig. Väldigt trist med bleeden dock - men kanske framförallt med fläkten. Jag blir tokig om inte min laptop är knäpptyst 99% av tiden. Hur tycker du att den är annars när fläkten inte har hakat upp sig?

Vad jag har förstått från ASUS Sverige så kommer i dagsläget ux31a enbart med 128Gb SSD - även för i7-modellerna (till skillnad från USA). Fullständigt vansinne tycker jag, men det är väl nån tanke. Som det ser ut just nu är det dock det som gör att jag håller i plånboken.

Jo bleedingen är tråkig, men som sagt så verkar man få räkna med det när det blir IPS och pixeltrångt. Fick höra att det lätt blir så och att det därför inte är helt sällan proffsfotografer dumpar 10K+ på enbart skärm, vilket det helt klart ligger något i.

I övrigt så misstänker jag att den är passiv eller väldigt nära passiv i lägre load, jag är rätt ljudkänslig och det lilla jag pressat den genom än så länge så har den varit tyst. Får återkomma till den punkten när jag kört den genom lite spel och jobb, samt givit datorn lite ålder.

Något som är lite vansinnigt är ju 4GB ramminne år 2012 utan uppgraderingsmöjligheter. UX32; 300g tyngre, sämre batteritid och något tjockare chassi tillsammans med dubbla grafikkretsar enbart för att få mer ramminne var inte tillräckligt lockande för att gå ifrån UX31A för mig dock.

Andra småsaker som verkar skilja UX31 från UX32 som jag märkt hittills verkar vara att laddaren till UX31 har likadan aluminiumfinish som datorn i sig och att sleeven som man kan förvara datorn i har en magnetknapp istället för kardborrelåsning. Skitsaker som gör den lite mer "premium" helt enkelt.

Verkar som att priserna på 256GB SSD-versionen börjar på 15000 SEK enligt vissa källor här på SweClockers, men jag misstänker att vi kan plocka upp större diskar på ebay inom något år. Den verkar ju trots allt vara utbytbar.

Inet skulle få ett visningsexemplar av UX31A i Stockholmsbutiken i veckan fick jag höra när jag frågade butikspersonalen där, men kan inte bekräfta att det faktiskt blir så. Även Expert i Huddinge centrum skulle ta in en. Han påstod dock att UX31E var gjord helt av plast också så trovärdigheten var ju inte direkt hundraprocentig.

UX21A skulle ju med största sannolikhet inte nå Sverige, har för mig att samma information gavs om 256GB UX31A.

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på denna dator, ska läsa systemvetenskap i höst så jag hade tänkt använda den till skolarbete. Tror ni att denna dator klarar av programmering, databaser osv?

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkazm:

Är grymt sugen på denna dator, ska läsa systemvetenskap i höst så jag hade tänkt använda den till skolarbete. Tror ni att denna dator klarar av programmering, databaser osv?

Är i exakt samma situation som dig och undrar samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Är i exakt samma situation som dig och undrar samma sak

Ja, den verkar ju helt underbar i formatet så det skulle smaka fint att kunna använda sig utav en ultrabook i skolan.

Ska nog dock satsa på UX32VD då jag läst att ASUS fortfarande står för garantin utifall man väljer att byta till SSD samt uppgradera minnet till 10 Gb själv. Priset blir då fortfarande under UX31A och du har bättre spec. Dock är UX31A lite bättre byggd samt slimmare. Tror dock att flaskhalsen i dessa gällande programmering och liknande blir CPU.

Därav undrar man om CPU kommer klara jobbet.

Visa signatur

Monitor Svive Pyx 34C601 Mobo ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi
Cpu AMD Ryzen 3600 @ Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Gpu XFX Radeon RX 6800 REF Mem XPG Spectrix D60 4133Mhz CL19 2x8GB
Lagring Gigabyte Aorus M.2 gen4 2TB PSU Be quiet! Dark Power Pro 12 1500W
Misc Tesoro Gram Spectrum Black Red Kailh Switch, Logitech G903 Hero, HyperX Cloud Flight, Fractal Design Define 7

Permalänk
Proffsmobbare

Kanske dags för någon moderator att byta namn på tråden så att den blir någon slags officiell samlingstråd för UX31A?

Här följer en bildbomb. Vitbalansen är ställd på custom efter ett vitt pappersark, så ljuset ska vara naturligt. Likaså är bilderna inte manipulerade för att förskönas på något sätt, utan är i stort rakt från kameran. Det du ser är det du får, varken mer eller mindre.

Tangentbordet läcker lite ljus och har försökt täcka detta fenomen i blderna, skärmens bleed har mildrat sig och är inte längre synlig vid film, utan bara med startup. UX31A ska tydligen ha sensorer som ställer in belysning på skärm och tangentbord relativt till dina egna inställningar kontra "ambient light" i omgivningen, det är möjligt att skärmen har andra inställningar i BIOS och det är därför blödningen syns där.

Utöver det så hade datorn över 100 processer igång (30 är windows, 70 är bloatware). McAfee loadade CPU 100% utan anledning, så tog bort det. CPU loadade efter det 25% och då var boven OBEX Bluetooth-hanterare. Tog även bort den och nu är CPU load på 0% vid stillastående. Datorn lät som en dammsugare vid både 100% och 25% men det är troligen bara drivrutinsproblem, likaså startknappens GUI. Troligen fixas detta senare. Överväger en drive swipe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kanske dags för någon moderator att byta namn på tråden så att den blir någon slags officiell samlingstråd för UX31A?

Här följer en bildbomb. Vitbalansen är ställd på custom efter ett vitt pappersark, så ljuset ska vara naturligt. Likaså är bilderna inte manipulerade för att förskönas på något sätt, utan är i stort rakt från kameran. Det du ser är det du får, varken mer eller mindre.

Tangentbordet läcker lite ljus och har försökt täcka detta fenomen i blderna, skärmens bleed har mildrat sig och är inte längre synlig vid film, utan bara med startup. UX31A ska tydligen ha sensorer som ställer in belysning på skärm och tangentbord relativt till dina egna inställningar kontra "ambient light" i omgivningen, det är möjligt att skärmen har andra inställningar i BIOS och det är därför blödningen syns där.

Utöver det så hade datorn över 100 processer igång (30 är windows, 70 är bloatware). McAfee loadade CPU 100% utan anledning, så tog bort det. CPU loadade efter det 25% och då var boven OBEX Bluetooth-hanterare. Tog även bort den och nu är CPU load på 0% vid stillastående. Datorn lät som en dammsugare vid både 100% och 25% men det är troligen bara drivrutinsproblem, likaså startknappens GUI. Troligen fixas detta senare. Överväger en drive swipe.

Bra bilder, stort tack!

Är väldigt sugen jag med, jag undrar bara lite angående touchpaden.
Hur upplever du den generellt? Är den jobbigt stor? Flyttar sig muspekaren om man lägger handflatan på den? Hur fungerar multitouch-gester?

Är för min del en väldigt stor deal breaker om musplattan är jobbig och svåranvänd, speciellt när den är lika stor som datorn nästan ^^ Det måste ju nästan vara det värsta som finns när muspekaren hoppar till en annan del av dokumentet mitt i en mening.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra bilder! Ser ju jättemycket bättre hur den faktiskt ser ut på dom än på produktbilderna från ASUS!

Med min ASUS UL30 så skaffade jag en SSD istället och bara la in det jag var tvungen att ha. Är en handfull asus-grejer man vill ha, men resten klarar man sig bättre utan.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Grodan74:

Bra bilder, stort tack!

Är väldigt sugen jag med, jag undrar bara lite angående touchpaden.
Hur upplever du den generellt? Är den jobbigt stor? Flyttar sig muspekaren om man lägger handflatan på den? Hur fungerar multitouch-gester?

Är för min del en väldigt stor deal breaker om musplattan är jobbig och svåranvänd, speciellt när den är lika stor som datorn nästan ^^ Det måste ju nästan vara det värsta som finns när muspekaren hoppar till en annan del av dokumentet mitt i en mening.

Jag blev positivt överaskad av den, den hänger med i rörelserna precis som jag vill att den ska göra hittills, two finger scrolling är något ovant fortfarande men fungerar bra. Inget jag tar mig igenom sidor snabbt med men det är helt klart godkänt.

För mig är större trackpad desto bättre så länge inget annat offras, man får ju mer känsla och precision trots alls. Bra sviktande i knapptryckningarna och den känns solid. Något sträv yta, ibland fastnar fingrarna men det är väl en vanesak att applicera rätt fingertryck vid swipes.

Accelereringen fungerar mycket bra till skillnad från föregångaren, jag hamnar mer eller mindre exakt där jag vill vara, inga problem alls med menyer och hemsidor. Kanske inget jag hade redigerat bilder på, men godkänd för 'casual use' utan problem.

Ska testa att ha större delar av handen på trackpaden och återkomma med mina tankar så gott jag kan.
Bäst är nog om du har möjlighet att testa den själv dock, vi är ju inte samma person.

Något jag stör mig på är att PG UP och PG DN har blivit en FN-funktion när platsen uppenbarligen finns, fysiskt. Många sidor har bra stöd för PG-funktioner vid scrollning i sidleds, sidbyten.

Skrivet av Pacman5:

Sjukt bra bilder! Ser ju jättemycket bättre hur den faktiskt ser ut på dom än på produktbilderna från ASUS!

Med min ASUS UL30 så skaffade jag en SSD istället och bara la in det jag var tvungen att ha. Är en handfull asus-grejer man vill ha, men resten klarar man sig bättre utan.

Resonerade också så tills jag tog bort Splendid Video Enhancement Technology och two finger scrolling heldog.

Men det finns enskilda drivisar från både trackpadtillverkare och Asus sjävla så ska testa mig fram till vad som funkar bäst. Det verkar vara en hel del drivrutinsrelaterade problem, men hellre det än hårdvarufel känner jag. Mjukvara går ju att fixa till med uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Ja, bara ta bort allt och sedan så kan du hämta det du vill från asus hemsida. Nu var det ett tag sedan jag var där senast, men tror de har en sida med alla drivrutiner för varje modell. Bara kolla upp vad det är du behöver - det är iaf mindre än vad som följer med out of the box.

Permalänk
Medlem

Ja, det är fantastiskt vad det är mycket skräp installerat på nya datorer nu för tiden! Att man ska behöva börja med en formateringen är ju skandal.

Jag måste säga att jag blev väldigt sugen på att köpa denna maskin efter att ha sett dessa fina bilder! En sån eller en Samsung S9..

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Ja, det är fantastiskt vad det är mycket skräp installerat på nya datorer nu för tiden! Att man ska behöva börja med en formateringen är ju skandal.

Jag måste säga att jag blev väldigt sugen på att köpa denna maskin efter att ha sett dessa fina bilder! En sån eller en Samsung S9..

Precis det valet jag också har. Står och väger mellan ASUS UX31A och SAMSUNG 900X3C. Skiljer nästan 1500kr dock, och Samsungen har i5 istället för i7. Om ASUSen hade 256Gb SSD hade det avgjort men nu verkar det inte bli så. Så jag funderar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Här följer en bildbomb. Vitbalansen är ställd på custom efter ett vitt pappersark, så ljuset ska vara naturligt. Likaså är bilderna inte manipulerade för att förskönas på något sätt, utan är i stort rakt från kameran. Det du ser är det du får, varken mer eller mindre.

En sak jag tänkte på nu när jag satt och tittade på bilderna (för säkert tionde gången) är att windowslisten nedtill känns ungefär lika stor som på min 1366x768. Är det uppskalat eller? Och vad har du känt var för pyttigt med 1080p? Skalningen sägs ju inte fungera felfritt.

Permalänk

Fyller på med mina (högst subjektiva) åsikter efter en helgs användande.

Är överlag ganska nöjd. Skärmen är ritkigt bra, tangentbordet skönt, byggkvalitén, osv.

Men det är ju synd att inte klaga

Touchpaden är jag inte riktigt kompis med än. Den känns lite för sträv för mitt tycke. Sen har jag ställt upp pekarhastigheten till max, men tycker ändå inte den flyttar sig tillräckligt snabbt. Har kanske med skärmstorleken att göra, plus att jag kommer från en 10" netbook.
Skulle vilja kunna ställa in så två-finger tap blir som mittenklick men det går tydligen inte med den mjukvaran som finns, bara som högerklick.
Får också endel felklick.
Men man vänjer väl sig.

Det blir lite varmt/ljummet i knät när man ligger i soffan med den i knät, i och med att utblåsen är neråt i bakkant.

Riktigt mycket bloatware/crapware i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Fyller på med mina (högst subjektiva)
Det blir lite varmt/ljummet i knät när man ligger i soffan med den i knät, i och med att utblåsen är neråt i bakkant.

Upplever du det som jobbigt varmt på något sätt? Och vid hur hög belastning då? Om du surfar eller tittar på film, blir den varm i knät då? Och isf - fläktar/väsnas den när du gör "vanliga" saker?

Permalänk
Skrivet av Pacman5:

Upplever du det som jobbigt varmt på något sätt? Och vid hur hög belastning då? Om du surfar eller tittar på film, blir den varm i knät då? Och isf - fläktar/väsnas den när du gör "vanliga" saker?

Nje inte vid normalt användande/surfande, satt och kollade på lite strömmar från DH i 720p/fullskärm igår och det gick bra. Är mest om man stressar den lite under en längre tid. Tex. kör i "high performance" läget och kör nån tung webgl-grej eller liknande. Fläktarna är inget jag reagerat på.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Pacman5:

En sak jag tänkte på nu när jag satt och tittade på bilderna (för säkert tionde gången) är att windowslisten nedtill känns ungefär lika stor som på min 1366x768. Är det uppskalat eller? Och vad har du känt var för pyttigt med 1080p? Skalningen sägs ju inte fungera felfritt.

Det är svårt att se skillnaden på bilder det upplever även jag, men den känns verkligen när man använder den. 1080p är nästan lite småjobbigt för mina ögon, men det överglänses av hur bra skärmen känns i övrigt. Jag tycker inte att skalning gör skärmen rättvisa alls så jag kör den på native.

Text och liknande fungerar, men att surfa SweClockers och liknande så är det nästan som att sitta på en mobiltelefon på en sida utan mobilstöd. Förmodligen en vanesak. Datorn är ungefär likadan för ögonen när jag använder linser som glasögon så det pekar på det senare.

Jag ska försöka få ihop lite bilder med overlays på Macbook Air 13" vs Zenbook UX31A samt 1920x1080 vs 1366x768 så det blir lättare att avgöra exakt hur stor skillnad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkazm:

Är grymt sugen på denna dator, ska läsa systemvetenskap i höst så jag hade tänkt använda den till skolarbete. Tror ni att denna dator klarar av programmering, databaser osv?

Du kan använda vilken dator som helst i princip. Det tyngsta du kommer använda är Eclipse med autokompilering för java. Har du internet kan du alltid logga in via din skolas dator och utnyttja deras processorkraft istället.

Permalänk
Medlem

Blir sugen på en sån här dator, den ser riktigt fin ut Men jag är inte så insatt i ultrabooks och deras prestanda och jag undrar om det är någon som vet om det går att spela något slags spel på den? tänker kanske främst på minecraft och eventuellt world of warcraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbar:

Blir sugen på en sån här dator, den ser riktigt fin ut Men jag är inte så insatt i ultrabooks och deras prestanda och jag undrar om det är någon som vet om det går att spela något slags spel på den? tänker kanske främst på minecraft och eventuellt world of warcraft?

Inga problem alls.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Tjena!

Jag väntar ivrigt på UX31A, och undrar hur fan alla i denna tråd får tag på sina exemplar? Internetbutikerna verkar ju bara skjuta fram datumet hela tiden, endå skriver folk i olika svenska forum synpunkter på datorn i fråga.

Jobbar ni hos ASUS eller?

MvH

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Vi har nog alla beställt, butikerna får in nya men bara till dom som beställt, så inga blir över och då ser man bara nästa leveransdatum i webshopparna. Eller så hinner man beställa dom minutrarna dom har några få på lager.

Jag hämta min UX32A går från Webhallen och är supernöjd!

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Avstängd

Skulle lätt köpa en sån där dator om man slapp 60hz skärmarna.
Vore nice med en lättare tunnare dator med bra upplösning och bättre uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Tjena!

Jag väntar ivrigt på UX31A, och undrar hur fan alla i denna tråd får tag på sina exemplar? Internetbutikerna verkar ju bara skjuta fram datumet hela tiden, endå skriver folk i olika svenska forum synpunkter på datorn i fråga.

Jobbar ni hos ASUS eller?

MvH

Gäller ha riktig tur.
Inet.se fick in ca 10st i lager i Torsdags och jag lyckades beställa två stycken. Med leverans Fredag.
Tog väl 30minuter så var det slut i lager igen.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på om man kan byta ut SSDn själv? Den ska väl inte vara fastlödd vad jag förstår, men vad är det för typ av SSD som sitter i? Någon som vet?

Funderade på att sätta i en sån där pytteliten USB också. Det finns ju med 32Gb och så kunde man uppgradera till 64 lite längre fram eventuellt. Problemet med det är att jag bara har sett dom i USB 2.0 men kanske framför allt att zenbooken bara har två USB-kontakter. Jag vet inte om jag vill plugga igen en av dom ständigt med en drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Jag funderar lite på om man kan byta ut SSDn själv? Den ska väl inte vara fastlödd vad jag förstår, men vad är det för typ av SSD som sitter i? Någon som vet?

Funderade på att sätta i en sån där pytteliten USB också. Det finns ju med 32Gb och så kunde man uppgradera till 64 lite längre fram eventuellt. Problemet med det är att jag bara har sett dom i USB 2.0 men kanske framför allt att zenbooken bara har två USB-kontakter. Jag vet inte om jag vill plugga igen en av dom ständigt med en drive.

Jag har köpt ett 32 GB SD-kort som ska sitta i permanent
Visst, överföringshastigheten är ingen höjdare men det kan jag leva med eftersom det bara ska vara fillagring.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ju vara ett alternativ (så länge kortet inte sticker ut för långt) - såg att det t o m fanns 128Gb. Vad för hastigheter kan ux31a:n komma upp i då? Men precis som du säger, blir ju för extra lagring isf.

Edit:
Såg nu att 32 var max. Det gör nog tyvärr att det går bort som alternativ :/
Får antingen installera en egen 256Gb SSD eller vänta på att en släpps.

Permalänk
Medlem

Till er som har hunnit få en dator:
Är det bara trycket som är borta från tangentbordet när det gäller den numeriska delen (dvs kan man trycka på fn och en bokstav för att få en numerisk siffra) eller är numlock utrangerad. Använder program som kräver F1-F12 + numeriska tangenter. På nuvarande bärbara får man trycka t.ex. fn + "m" för att få numerisk nolla.

Jag gillar inte att de har mac-i-fierat tangentbordet och tagit bort page down/up och home och end. Använder de väldigt mycket om dagarna och att behöva dubbeltrycka (fn + piltangent) känns surt.