Permalänk
Medlem

Har också exakt samma problem med mitt gigabyte gtx 670, har provat båda driversen, remounta grafikkortet osv. Sa ni att det kan hjälpa att byta till PCIE 2.0? Verkar skumt.

När problemet inträffar fryser spelet några sekunder, sen kör det igång igen fast bara på 20% av kapaciteten en stund. Tyckte det kändes som ett överklockningsproblem men har testat att båda underclocka och undervolta, inget hjälper. Temperaturen hålls runt 50 grader och spelen som krashar belastas inte ens särskilt hårt. Fattar inte.

Permalänk
Medlem

Satte ihop ett system igår och hade samma problem idag när jag spelade diablo3.

Gigabyte GTX 670 WF OC
3570K
Asus P8Z77-m PRO
4 x 4 GB Corsair Vengeance LP
OCZ vertex 4 128GB

Funkar ett tag i Diablo 3 sen fryser spelet och ljudet låter brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Sen crash, reset med powerknappen som enda utväg.

Jag provade att ställa ner PCIe till "Gen2" i BIOS och nu fungerar det verkar det som. Har spelat sedan ändringen utan att det har fryst eller crashat.

Innan hade jag flashat bios till senaste versionen, uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet, uppdaterat firmware till vertex 4 disken. Inget hjälpte.

Visa signatur

// Fractal Design Arc Mini / Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC / Asus P8Z77-M PRO / Intel Core i5 3570K 3,4Ghz / Corsair VENGEANCE LP 16GB / Fractal Design 650W Tesla 80+ / OCZ Vertex 4 128GB / 2TB Seagate Barracuda 7200rpm //

Permalänk
Medlem

Att ändra till en annan PCI-E-version fungerade för mig med. Nvidia verkar ha lite problem med PCIE 3.0... Jag som trodde de hade bra drivrutiner förut, suck.

En fråga bara, jag kunde bara ändra till 'gen1' i mitt moderkort (z77 extreme4-m). Ska det inte gå att köra PCI-E 2.0? Kollade även i GPUZ och det körs bara i PCIE 1.1 under renderingstestet. Är (inte) det ännu långsammare?

Löser http://www.evga.com/forums/tm.aspx?high=&m=1607292&mpage=1#16... detta det måntro? Jag menar jag har ju Ivy Bridge, men Windows kanske måste blandas in ändå?

Permalänk
Medlem

jag har också ett konstigt problem med mitt gtx 670. När jag startar upp datorn och ska spela lite bf3 så funkar det klockrent. Men om datorn går i viloläge och jag ska spela igen så har jag typ 30 fps och då undrar jag varför det blir så ? tempen ligger runt 50c med. specen är i5 3570k, msi Z77A-GD55 , SSD OCZ Agility 120 gb HDD Seagate green 2 TB .

ps blir även låg fps i cod4 med.

mvh

Visa signatur

| MSI Z77A-GD55 | Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Antec KÜHLER H2O 920 | 8GB DDR3 | Asus 780 Ti DC2 |
| OCZ SSD Agility 3 120GB | Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart | 2TB Seagate Barracuda Green | Nzxt hale90 850w |

Permalänk
Medlem

Jag har också probelm med bsod och frysningar om jag har PCIE 3 aktiverat i BIOS. Med PCIE 3 inaktiverat så är datorn stabil. Det verkar vara nån konflikt av nått slag mellan BIOS och drivrutinerna till gtx 670. I felsäkert läge fungerar datorn som den ska med PCIE 3 aktiverat. Kontaktade MSI och fick ett beta-BIOS, men då fick jag inkompabilitetsprobelm med minnena istället och allt belv ännu värre än innan...

Är det någon som har hittat en lösning eller är det bara att vänta på BIOS/drivrutin-uppdateringar?

CPU: Intel Core i5 3570K
Motherboard: MSI Z77MA-S01
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
HDD: A-DATA SSD 510-series 120GB
PSU: be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modular
Optical Drive: DVD±RW Samsung 22X DL Black OEM
OS: Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Har fått mina delar nu, för mig funkar det att antigen sätta PCEI till gen2 ELLER PCI ROM Priority till "EFI Compatible ROM" och jag får bra resultat för grafikkortet. Får desto sämre i physical score i 3DMARK som jag inte vet varför. Kan vara direct x 11 + win8 problem dock, men inte hitta nåt om det:
Score: P3818 3DMarks
Graphics Score: 9327
Physics Score: 1232
Combined Score: 1675
http://3dmark.com/3dm11/3585187
Överklockning gjorde heller ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Liten uppdatering. Nu har prövat allt känns det som.... MSI har släppt ett nytt BIOS, Nvidia har släppt nya beta-drivrutiner. Ingen kombination av något hjälper för frysningarna då GEN3 är aktiverat. Det är flera som har detta problem och det diskuteras lite här och var. Det verkar främst drabba Gigabyte GTX 670 OC. Efter diskussioner på lite andra forum så lutar jag åt att det är Gigabytes VBIOS som är buggat. Det är inte logiskt att GEN2 funkar men inte GEN3...

Jag har skickat en ticket till Gigabytes support och hör av mig när jag fått svar. Hur har det gått för er andra?

Glad midsommar!

/Olmo

CPU: Intel Core i5 3570K
Motherboard: MSI Z77MA-S01
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
HDD: A-DATA SSD 510-series 120GB
PSU: be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modular
Optical Drive: DVD±RW Samsung 22X DL Black OEM
OS: Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Jag kör på GEN2 fortfarande. Spelar ju inte nån roll för mig i dagsläget då jag kör på ett kort.
Men visst vore det bra om de kunde hitta och lösa problemet.

Visa signatur

// Fractal Design Arc Mini / Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC / Asus P8Z77-M PRO / Intel Core i5 3570K 3,4Ghz / Corsair VENGEANCE LP 16GB / Fractal Design 650W Tesla 80+ / OCZ Vertex 4 128GB / 2TB Seagate Barracuda 7200rpm //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olmo83:

Jag har skickat en ticket till Gigabytes support och hör av mig när jag fått svar. Hur har det gått för er andra?

Glad midsommar!

/Olmo

CPU: Intel Core i5 3570K
Motherboard: MSI Z77MA-S01
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
HDD: A-DATA SSD 510-series 120GB
PSU: be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modular
Optical Drive: DVD±RW Samsung 22X DL Black OEM
OS: Windows 7 Professional 64bit

körde gen2 en månad och det funkade utan problem, sedan började problemet dyka upp igen till och från (drivrutinen startar om). ingen aning vad som fick problemet att uppkomma igen, men det verkar vara kopplat till hur mycket jag belastar kortet, för det är långt ifrån varje gång.

började alltså med 301.42 men har sedan ett par veckor kört 304.48 och växlat gen2/gen3 utan resultat. har istället även fått lite bsod 0xa1 som också kan peka på PCIe .. sjukt lamt.. såg precis 304.79, ska se om den gör någon skillnad.

Tips uppskattas!

CPU: Intel Core i5 3570K
Motherboard: Asus P8Z77-V PRO
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem

hur växlar man mellan gen 3 och 2 så man kan testa?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Skrivet av rgolsson:

hur växlar man mellan gen 3 och 2 så man kan testa?

Ledsen för att vara dryg men den frågan är redan besvarad i tidigare poster.

Skrivet av ApemanT:

Advanced mode
Advanced-fliken
System agent nånting
NB PCIe configuration
Välj den slot du använder och sätt till Gen2

Och ska tilläggas att det fungerar utmärkt flera timmar nu.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Ledsen för att vara dryg men den frågan är redan besvarad i tidigare poster.

Och var hittar man advance mode? HIttar inte det i Nvidia kontroll panelen?

Permalänk
Skrivet av falken87:

Och var hittar man advance mode? HIttar inte det i Nvidia kontroll panelen?

Bios.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Lånar tråden då jag har liknande problem med samma grafikkort och snarlik hårdvara:
Asus P8Z77-V Pro
i7 3770K
4 * 4 GB
Corsair AX750
Windows 7 Ultimate 64-bit
Gigabyte GV-N670OC-2GB

När jag installerat kortet så krashar drivrutinen nvlddmkm då och då, ibland så krashar hela datorn, dvs, jag kan sitta surfa på nätet och drivrutinen krashar. Har testat olika versioner av drivrutiner utan framgång. Försökte starta ett spel (Anno 2070) men det blev en powerpoint-presentation av det bara, typ en ny bildruta varannan sekund.

Just nu slängde jag in ett gammalt GT8800-kort i datorn istället och då fungerar allt, så det är utan tvekan grafikkortet som spökar.

Jag ska testa kortet i en annan dator och se om problemen kvarstår, i så fall är nog kortet trasigt, om inte, så kanske det är inkompatibelt med moderkortet.

Update:
Stoppade in mitt Gigabyte GTX 670 kort i en gammal dator (Core 2 E8400) och testade, fungerade utan problem, så det är helt klart att kortet inte fungerar ihop med Asus P8Z77-V Pro.

Skrivet av houze:

Har löst mitt problem, eller snarare har jag hittat en workaround, jag ställde ner PCI-Express hastigheten till 2x och nu fungerar allt utmärkt. Får hoppas att det kommer uppdaterade drivrutiner från Nvidia/Intel eller BIOS från Gigabyte/Asus som löser problemet i framtiden så man kan använda 3x PCI-E.

Har haft samma problem med likadan hårdvara, har det löst sej för dej? Har det kommit fungerande drivers? eller bytte du ut hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olmo83:

Hej igen,

Liten uppdatering. Nu har prövat allt känns det som.... MSI har släppt ett nytt BIOS, Nvidia har släppt nya beta-drivrutiner. Ingen kombination av något hjälper för frysningarna då GEN3 är aktiverat. Det är flera som har detta problem och det diskuteras lite här och var. Det verkar främst drabba Gigabyte GTX 670 OC. Efter diskussioner på lite andra forum så lutar jag åt att det är Gigabytes VBIOS som är buggat. Det är inte logiskt att GEN2 funkar men inte GEN3...

Jag har skickat en ticket till Gigabytes support och hör av mig när jag fått svar. Hur har det gått för er andra?

Glad midsommar!

/Olmo

CPU: Intel Core i5 3570K
Motherboard: MSI Z77MA-S01
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC
HDD: A-DATA SSD 510-series 120GB
PSU: be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modular
Optical Drive: DVD±RW Samsung 22X DL Black OEM
OS: Windows 7 Professional 64bit

Fått nåt svar än?

Permalänk
Medlem

Hallå!

Har lite uppdateringar efter att ha haft kontakt med både Gigabyte och MSI. Gigabyte påstår att GTX 670 fungerar som det ska med PCIE GEN 3 och att inget problem finns med vBIOS. Däremot berättade de att samma problem finns för folk med ASROCK Z77 Extreme6 moderkort. Dock skulle ASROSK ha släppt ett BIOS där probelemt var löst. Så med detta så kontaktade jag MSI igen.... De var snälla nog att ge mig en ny version av BIOS'et men det lösta inte problemet. Om det är moderkortet som inte gillar grafikkortet eller vice versa vet jag inte...

Efter att ha meddelat både Gigabyte och MSI igen om detta faktum så tyckte båda att jag skulle kontakta återförsäljaren (Inet) och se om de kunde felsöka problemet.

Tyvärr verkar alla vara på semester just nu och jag har annat att stå i så får helt enkelt köra på GEN2 så länge och gå vidare med detta senare i sommar.

/Olmo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olmo83:

Hallå!

Har lite uppdateringar efter att ha haft kontakt med både Gigabyte och MSI. Gigabyte påstår att GTX 670 fungerar som det ska med PCIE GEN 3 och att inget problem finns med vBIOS. Däremot berättade de att samma problem finns för folk med ASROCK Z77 Extreme6 moderkort. Dock skulle ASROSK ha släppt ett BIOS där probelemt var löst. Så med detta så kontaktade jag MSI igen.... De var snälla nog att ge mig en ny version av BIOS'et men det lösta inte problemet. Om det är moderkortet som inte gillar grafikkortet eller vice versa vet jag inte...

Efter att ha meddelat både Gigabyte och MSI igen om detta faktum så tyckte båda att jag skulle kontakta återförsäljaren (Inet) och se om de kunde felsöka problemet.

Tyvärr verkar alla vara på semester just nu och jag har annat att stå i så får helt enkelt köra på GEN2 så länge och gå vidare med detta senare i sommar.

/Olmo

Jobbigt. Det konstiga är att det finns folk med samma setup som det funkar bra för, så frågan är vad felet ligger om det ändå inte är MB som är trasiga? Eftersom mitt kort iaf funkar i en annan dator (iof inte testat i en annan dator med pci gen 3) suck.

Permalänk
Medlem

Hallå igen,

Gigabyte har släppt ett nytt vBIOS som löste mina problem verkar det som. Stabilt system med GEN3 aktiverat nu i en timme. Klicka er fram på deras hemsida och flasha med deras verktyg. Fanns två versioner men jag flashade F4 vilket verkar vara den senaste. Återkommer om problemen uppstår igen.

/Olmo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olmo83:

Hallå igen,

Gigabyte har släppt ett nytt vBIOS som löste mina problem verkar det som. Stabilt system med GEN3 aktiverat nu i en timme. Klicka er fram på deras hemsida och flasha med deras verktyg. Fanns två versioner men jag flashade F4 vilket verkar vara den senaste. Återkommer om problemen uppstår igen.

/Olmo

Trevligt!

Permalänk
Medlem

Tänkte testa att uppdatera bios också men har aldrig gjort det innan. Har ett MSI H77 - Socket 1155 - H77 - mATX moderkort och har laddat ner en liveupdate som jag hittade på MSI hemsida. Undrar bara hur stort USB kort jag behöver för att kunna flasha den? Har bara ett på två Gb men när jag kollar in guiden så står det enligt den att de man ska lägga in på kortet är 3.8gb. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Har nu testat bios F4 för grafikkortet och får fortfarande samma problem, hänger sej och driver stoped working etc. Funkar bara när jag kör PCI-E Gen 2.

Asus P8Z77-V Pro
Gigabyte GTX 670

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man ställer in gen2 på ett Asus P8Z68 DELUXE/GEN3?

Skrivet av ApemanT:

Advanced mode
Advanced-fliken
System agent nånting
NB PCIe configuration
Välj den slot du använder och sätt till Gen2

Och ska tilläggas att det fungerar utmärkt flera timmar nu.

Finns ingen "NB PCIe configuration".

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering från någon som haft problem? Fortfarande samma problem för mej iaf, testat senaste bios för mobo och grafikkort samt nyaste drivers från nvidia. Vill bara funka i gen 2.

Asus P8Z77-V Pro
Gigabyte GTX 670 Windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimparn:

Är det någon som vet hur man ställer in gen2 på ett Asus P8Z68 DELUXE/GEN3?

Finns ingen "NB PCIe configuration".

Det här undrar jag också. Beställde ett p8z68-V/Gen3 med gigabyte 670 OC förra veckan >.<

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Hjälpsam

Detta med att gå ned till PCIe gen2, kan vara väl värt att testa också för de med HD7xxx kort som har problem.
edit slängde upp en tråd i AMDs grafikforum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hade också detta problem med låg fps och laggigt. Jävla tur att jag hittade denna tråd, annars hade jag varit tvungen att reklamera datorn. Vad påverkar det att sätta PCIe till gen 2 istället för 3? Kan man fortfarande köra SLI med den inställningen?

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maximerat:

Hade också detta problem med låg fps och laggigt. Jävla tur att jag hittade denna tråd, annars hade jag varit tvungen att reklamera datorn. Vad påverkar det att sätta PCIe till gen 2 istället för 3? Kan man fortfarande köra SLI med den inställningen?

Påverkan av prestanda är knappast märkbar.
Ivy Bridge PCI-Express Scaling with HD 7970 and GTX 680
edit Hur mycket SLI eller CF påverkas vet jag inte, men risken finns att det påverkas mer.
http://www.techpowerup.com/forums/showpost.php?p=2625342&post...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Mycket möjligt att problemen finns i hårdvaran, för många, då är det nog omöjligt att fixa via nya drivrutiner.
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?17588-Nvidia-s-answe...

edit Tycker att detta borde grävas djupare i, jag lade upp en tråd om detta i AMDs forum, tyvärr verkar intresset vara lågt, det är ingen med problem där som testat denna lösning än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Mycket möjligt att problemen finns i hårdvaran, för många, då är det nog omöjligt att fixa via nya drivrutiner.
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?17588-Nvidia-s-answe...

edit Tycker att detta borde grävas djupare i, jag lade upp en tråd om detta i AMDs forum, tyvärr verkar intresset vara lågt, det är ingen med problem där som testat denna lösning än.

Då lär man ju kunna reklamera och få varan bytt till annan om de inte håller vad som lovats?

Visa signatur

Teknikkanal på Youtube: goo.gl/XOKPjP
Många videos om Nintendo Switch att spana in!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jimparn:

Är det någon som vet hur man ställer in gen2 på ett Asus P8Z68 DELUXE/GEN3?

Finns ingen "NB PCIe configuration".

Skrivet av Pye:

Det här undrar jag också. Beställde ett p8z68-V/Gen3 med gigabyte 670 OC förra veckan >.<

Kanske fungerar med detta verktyg.
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?17588-Nvidia-s-answe...

Och kommandot force-enable-gen3.exe –revert

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |