Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sandia visar ny typ av processorkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, nu är jag med. Jag tror att vad vi ser just där är två släta ytor och minimal friktion.

(Det är inte i närheten av några 2000RPM heller.)

ahh... bra vi pratade nog om varandra ett tag, lätt hänt i bland

Men ser fortfarande lite skumt ut, har man väldigt släta ytor så har dom en tendens till att drabbas av Adhesion (vilket i vissa fall är bra)
Är inte tillräckligt utbildad i friktionsverkan mellan olika ämnen, så den diskussionen går jag inte in i

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Vet inte om någon redan adresserat det, men motorns placering känns högst problematisk.

Såvida de inte vill tillverka framtida processorer med ett hål i mitten för att leda en axel genom CPU & Moderkort, och placera motorn på baksidan av moderkortet måste de antingen driva flänsdelen ovanifrån (och därmed hindra tillströmningen av kall luft, samt ankra motorn i bottendelen vid sidan av flänsen) eller driva den med kugghjul/remmar från sidan.
Alternativt får de arbeta fram en bottenplatta som kan husera motorn i sig, samtidigt som den leder värme väldigt bra, då måste dock motorn tåla all värme som processorn tillför dessutom.

Såg ändå intressant ut som ett koncept, hoppas det bär frukt i någon form av komersiell produkt.

Permalänk
Medlem

Första tanken är skydd för fingrarna
Men jag undrar om den kommer fungera vertikalt, det är väll min största oro innan man ser några siffror på den, annars verkar det som ett bra koncept.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loefet:

Läshuvudena på en hårddisk fungerar ju med samma princip med att de svävar på luftlagret ovanpå den spinnande disken, så jag antar att de kommer bli samma begränsningar som på dem, helst inte i lutande plan.

Förresten var det inte någon annan tillverkare som hade någon liknande idé för ett tag sen med en roterande kylfläns, dock med någon annan teknik.

Undrar vilket elektronikkylningsföretag de pratar om i slutet på videon som hade skrivit under ett avtal angående tekniken. Så det finns alltså chans att de kan hitta ut på marknaden rätt snart om det är något större.

Fast det är inte luftkudden som gör att man inte ska ställa en hårddisk skevt utan snarare att lagren kan slitas konstigt. Det här handlar inte om så där galet stora prylar så det är inga problem att bygga motorn så att det inte är så mycket spel i den.

Skrivet av Zaptoit:

Kylare kan ju vara tunga för att det är dom lätta fläktarna som roterar. Där är det ju en tjock metallklump som roterar, måste skapa väldigt mycket turbulens och utsätta moderkortet för lite stryk.

Varför skulle moderkortet få stryk? Så länge den inte vibrerar kraftigt är kraften på moderkortet lägre än för en stor tornkylare. Sen verkar du och resten av världen missat att turbulens är något man eftersträvar vid kylning då det är väldigt mycket mer effektivt. Man får inga laminära flöden av en vanlig datorfläkt heller ska du veta och har svårt att tänka mig att du hinner få någon stabil flödesprofil över det korta avståndet som är i en vanlig kylfläns. Det brukar ta betydligt längre tid för ett flöde att stabilisera.

Skrivet av Aleshi:

Vi har ju sett en hel del alternativa kylmetoder innan. Felet är att de sällan varit praktiska, behövt speciella förutsättningar, och aldrig varit kostnadseffektiva.

Här har vi det stora problemet med kylaren. Ny teknik är nästan alltid dyr, om inte annat för att den produceras i små skalor. Dessutom konkurrerar den på en marknad där behovet är rätt litet och dessutom minskar med tiden. Tekniken är sjukt häftig men jag har också väldigt svårt att se att den kommer vara kostnadseffektiv så för mycket bättre än en bra tornkylare lär den inte prestera även om det som begränsar tornkylare idag är värmeöverföringen från processor till kylfläns som den här påstås vara bättre på.

Skrivet av Dimman:

Om fläkten som sitter på ser ut som den som ligger bredvid och den snurrar medsols så förstår jag inte riktigt hur den kan pressa luften ut åt sidorna, det ser ju snarare ut som att fläktbladet är vinklade så att luften pressas in mot mitten.

Vad missar jag?

Du missar centripitalkraften. En radialfläkt kan ha fläktbladen vinklade åt båda hållen vilket ger lite olika karaktäristik som till exempel olika statiskt tryck och olika form på fläktkurvan som gör de olika lämpliga för varierande varvtal. I alla lägen kommer luften alltid att slungas ut från fläkten, allt annat är omöjligt.

Skrivet av Elcentralen:

hur överförs värmen från cpun till flännsarna den svävar ju över cpu fästa ??

Genom ett gränsskikt av luft. Vid så höga hastigheter får man väldigt högt Reynolds tal, det vill säga extremt hög turbulens vilket ger väldigt hög värmetransport.

Skrivet av gustav901:

Hade det verkligen varit så svårt att köra olja istället för luft i lagret mellan rotorn och fästet? Har lite svårt att den skulle kunna suga in tillräckligt med luft för att fajtas med de tuffaste luft och vatten kylarna idag. Och då blir det väll till att sätta en fläkt som blåser dit luften i alla fall?
Vill man ha tyst och kraftig kylning så går det väll att bygga in en jätte stor radiator och slippa metallklump? Alla säker jag kan tänka på som använder roterande metall för att utföra ett arbete är ingenting jag skulle vilja sätta i datorn.

Ja det hade varit väldigt svårt eftersom det är väldigt komplicerat att göra en bra tätning för roterande delar. Det räcker inte med att bara slänga på en gummipackning för den hade slipats ner på ett par dagar med läckage som följd. Det finns många system för att täta i pumpar men de brukar kräva visst underhåll och inte sällan läcker de lite ändå för om de vore helt täta skulle de bränna och gå sönder helt.

Sen var det den långa diskussionen om värmetransporten genom luflagret. Ja det är det som är den svaga punkten men fluider som utsätts för så mycket skjuvning beter sig inte som en stillastående fluid. Tyvärr orkar jag inte läsa igenom hela artikeln grundligt inatt men ska titta lite närmare på den i morgon. Det jag skummat igenom ser väldigt intressant ut. Deras siffror är intressanta ok med en rotationshastighet på 5000 rpm har de mätt upp siffror som är bättre än vanlig kylpasta men dock i samma storleksordning. Det stora frågetecknet är då rotationshastigheten. Eftersom de använder ett turbulent gränsskikt som är kraftigt beroende av skjuvningen så kommer värmetransporten bero kraftigt av rotationshastigheten så det vore intressant att veta siffrorna vid den hastighet de tänker använda i praktiken sedan. Jag tror det finns med där någonstans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Vet inte om någon redan adresserat det, men motorns placering känns högst problematisk.

Såvida de inte vill tillverka framtida processorer med ett hål i mitten för att leda en axel genom CPU & Moderkort, och placera motorn på baksidan av moderkortet måste de antingen driva flänsdelen ovanifrån (och därmed hindra tillströmningen av kall luft, samt ankra motorn i bottendelen vid sidan av flänsen) eller driva den med kugghjul/remmar från sidan.
Alternativt får de arbeta fram en bottenplatta som kan husera motorn i sig, samtidigt som den leder värme väldigt bra, då måste dock motorn tåla all värme som processorn tillför dessutom.

Såg ändå intressant ut som ett koncept, hoppas det bär frukt i någon form av komersiell produkt.

Titta igen, motorn sitter i mitten av den roterande kylflänsen ovanpå plattan som sitter på processorn/komponenten som behöver kylas.
Dock undrar jag om denna lösning har bättre värmeledningsförmåga än dagens kylflänsar?!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Give me temp benchmarks now!!! Tycker den verkar cool(hehe), skulle nog köpa en om den är så bra som dom säger.. Som sagt ge mig en bench nu.

Skrivet av Zotamedu:

Fast det är inte luftkudden som gör att man inte ska ställa en hårddisk skevt utan snarare att lagren kan slitas konstigt. Det här handlar inte om så där galet stora prylar så det är inga problem att bygga motorn så att det inte är så mycket spel i den.

Varför skulle moderkortet få stryk? Så länge den inte vibrerar kraftigt är kraften på moderkortet lägre än för en stor tornkylare. Sen verkar du och resten av världen missat att turbulens är något man eftersträvar vid kylning då det är väldigt mycket mer effektivt. Man får inga laminära flöden av en vanlig datorfläkt heller ska du veta och har svårt att tänka mig att du hinner få någon stabil flödesprofil över det korta avståndet som är i en vanlig kylfläns. Det brukar ta betydligt längre tid för ett flöde att stabilisera.

Här har vi det stora problemet med kylaren. Ny teknik är nästan alltid dyr, om inte annat för att den produceras i små skalor. Dessutom konkurrerar den på en marknad där behovet är rätt litet och dessutom minskar med tiden. Tekniken är sjukt häftig men jag har också väldigt svårt att se att den kommer vara kostnadseffektiv så för mycket bättre än en bra tornkylare lär den inte prestera även om det som begränsar tornkylare idag är värmeöverföringen från processor till kylfläns som den här påstås vara bättre på.

Du missar centripitalkraften. En radialfläkt kan ha fläktbladen vinklade åt båda hållen vilket ger lite olika karaktäristik som till exempel olika statiskt tryck och olika form på fläktkurvan som gör de olika lämpliga för varierande varvtal. I alla lägen kommer luften alltid att slungas ut från fläkten, allt annat är omöjligt.

Genom ett gränsskikt av luft. Vid så höga hastigheter får man väldigt högt Reynolds tal, det vill säga extremt hög turbulens vilket ger väldigt hög värmetransport.

Ja det hade varit väldigt svårt eftersom det är väldigt komplicerat att göra en bra tätning för roterande delar. Det räcker inte med att bara slänga på en gummipackning för den hade slipats ner på ett par dagar med läckage som följd. Det finns många system för att täta i pumpar men de brukar kräva visst underhåll och inte sällan läcker de lite ändå för om de vore helt täta skulle de bränna och gå sönder helt.

Sen var det den långa diskussionen om värmetransporten genom luflagret. Ja det är det som är den svaga punkten men fluider som utsätts för så mycket skjuvning beter sig inte som en stillastående fluid. Tyvärr orkar jag inte läsa igenom hela artikeln grundligt inatt men ska titta lite närmare på den i morgon. Det jag skummat igenom ser väldigt intressant ut. Deras siffror är intressanta ok med en rotationshastighet på 5000 rpm har de mätt upp siffror som är bättre än vanlig kylpasta men dock i samma storleksordning. Det stora frågetecknet är då rotationshastigheten. Eftersom de använder ett turbulent gränsskikt som är kraftigt beroende av skjuvningen så kommer värmetransporten bero kraftigt av rotationshastigheten så det vore intressant att veta siffrorna vid den hastighet de tänker använda i praktiken sedan. Jag tror det finns med där någonstans.

Besserwisser??? Anyone, anyone???

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smurfisen2k:

De där ser ut att vara symmetriska, vilket apples variant inte är

Fortfarande en radialfläkt. Sedan kan man konfigurera om bladens vinklar, lutning, position, längd och så vidare in absurdum men en radialfläkt är en radialfläkt. Finns till och med varianter med ställbar karakteristik som kan ändra bladets form under drift. Apple har en radialfläkt i sina nya laptopar precis som de hade i sina gamla och precis som de flesta laptopar har haft sedan utminnes tider. Sedan att formen på bladen har ändrats påverkar inte fläkttypen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Lär svida om man råkar hamna med fingret när metallflänsen snurrar i 2000rpm som han sa

Du har du aldrig förlorat fingertoppen i en Delta 5,5k RPM fläkt mao

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Titta igen, motorn sitter i mitten av den roterande kylflänsen ovanpå plattan som sitter på processorn/komponenten som behöver kylas.
Dock undrar jag om denna lösning har bättre värmeledningsförmåga än dagens kylflänsar?!

Ahhh, det stämmer, verkar vara en ganska standard brushless DC-motor som kyls av den inströmmande luften i mitten;

Permalänk
Medlem

det här är kylflänsen som proffsen använder

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ännu ett magnetfält att ha i datorn, större än de vanliga fläktarna dessutom

Intressant iaf och intressanta kommentarer!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Vaporware/Investorbluff säger jag. Massan i den rörliga delen är för stor för att det skall vara praktiskt användbart. Vem väger in placeringen av moderkorten så de hamnar perfekt i våg? Ska nya moderkort ha inbyggd vattenpass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om fläkten som sitter på ser ut som den som ligger bredvid och den snurrar medsols så förstår jag inte riktigt hur den kan pressa luften ut åt sidorna, det ser ju snarare ut som att fläktbladet är vinklade så att luften pressas in mot mitten.

Vad missar jag?

Vet ej vad du missar. Men titta på videon så ser/hör du att de säger som så att den pressar luften ut från centrum efter att den har letts ner där

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det finns i pdf-filen.

Lagret av stillastående luft runt en vanlig kylfläns är betydligt tjockare än det luftlager det handlar om här.

Kan nån som sett detta i pdf-filen säga var i den det står?

Jag pratade såklart inte om luften runt flänsarna utan mellan bottenplattan och den snurrande delen. Där man på en vanlig kylare har metall mot metall och lite kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

De där ser ut att vara symmetriska, vilket apples variant inte är

Och? Det är fortfarande radialfläktar, och har precis lika lite gemensamt med sandiakylaren som AMDs radialfläktar.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Har ett gammalt XFX GTX270 liggandes med samma fläktlösning

me too, Vet att det fanns på amds x800 kort också. Säker ännu längre tillbaka än det dessutom.

Och det har alltid låtit mer än axialfläktarna (tror jag de "vanliga" heter)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hejsann:

Hoppas fortfarande på Cool chips (nano, inge fläktar) de ska visst hålla annual meeting i morgon.

(http://www.coolchips.gi/technology/a-vs-p.shtml, http://www.coolchips.gi/technology/index.shtml)

Låter som Peltiers termoelektriska princip från början av 1800 talet (fast något effektivare)

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

Vaporware/Investorbluff säger jag. Massan i den rörliga delen är för stor för att det skall vara praktiskt användbart. Vem väger in placeringen av moderkorten så de hamnar perfekt i våg? Ska nya moderkort ha inbyggd vattenpass?

Varför måste moderkortet ligga precis i våg? Vad har massan i flänsen med saken att göra mer än att det går åt lite mer energi än en vanlig fläkt?

Skrivet av MartinuZ:

Kan nån som sett detta i pdf-filen säga var i den det står?

Jag pratade såklart inte om luften runt flänsarna utan mellan bottenplattan och den snurrande delen. Där man på en vanlig kylare har metall mot metall och lite kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ett helt kapitel om detta som börjar på sidan 23 men det är inte alltför lättsmält.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Roligt att folk fortfarande driver teknologin framåt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albinfiskare:

me too, Vet att det fanns på amds x800 kort också. Säker ännu längre tillbaka än det dessutom.

Och det har alltid låtit mer än axialfläktarna (tror jag de "vanliga" heter)

Nu vet du säkert redan detta varför det är lite besserwisser varning men för de som inte vet så är, vad jag förstått genom samtal med bland annat Asus killen på forumet, anledningen till att en radialdesign låter mer än en axialdesign att det krävs "mycket" högre lufttryck för att flytta samma mängd luft vilket resulterar, efter att en viss gräns nåtts, i en markant högre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Måhända att luftskiktet mellan basplattan och den roterande flänsen både är tunt och turbulent omblandat, jag tror att på grund av den dåliga värmeledningsförmåga som luft har så kommer detta koncept att falla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kra:

Måhända att luftskiktet mellan basplattan och den roterande flänsen både är tunt och turbulent omblandat, jag tror att på grund av den dåliga värmeledningsförmåga som luft har så kommer detta koncept att falla.

Tror du att dom inte tänkt på det?

Det handlar om ett extremt tunt lager av luft som rör sig väldigt fort. Hur bra ett material leder värme beror på många omständigheter.

Bevisligen fungerar det.

Permalänk
Medlem

många här klagar på detta prototypen och glömmer att det är just prototyp och färdig konsumentprodukt kommer finslipas osv
för exempel de ska ha annorlunda elmotor

tycker hela projekt är kul och har stor potential och förhoppningsvis inom ett par år hittar vi första modeller i butiken

men jag skulle gärna se en kombination och denna kylare med http://www.helipal.com/teacup-stirling-engine.html så att allt drivs av värme HTPC skulle älska det

Permalänk

Ironi:

När SweClockers medlemmar är konservativa till förändring, men är på en site som fokuserar på utveckling och innovation på teknisk datorutrustning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Varför måste moderkortet ligga precis i våg? Vad har massan i flänsen med saken att göra mer än att det går åt lite mer energi än en vanlig fläkt?

Lite mer? tror det är ganska stor skillnad, i en vanlig fläkt försöker man göra bladen så lätta som möjligt för att minska slitage på lager och motor, här har vi motsatsen.

Ser du konstruktionen i något annat sammanhang än i våg? Den ökade friktionen (när axeln inte längre är i lod) lär ju snabbt öka värmen snarare än avleda den. Visst, spekulationer från min sida men jag tror fortfarande att det är en lite väl positiv presentation för att locka investorer i första hand. Energin för att hålla igång hela kylflänsen i 2000 RPM lär ju knappast vara i paritet med en vanlig kylarlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Ironi:

När SweClockers medlemmar är konservativa till förändring

visst är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Lite mer? tror det är ganska stor skillnad, i en vanlig fläkt försöker man göra bladen så lätta som möjligt för att minska slitage på lager och motor, här har vi motsatsen.

Ser du konstruktionen i något annat sammanhang än i våg? Den ökade friktionen (när axeln inte längre är i lod) lär ju snabbt öka värmen snarare än avleda den. Visst, spekulationer från min sida men jag tror fortfarande att det är en lite väl positiv presentation för att locka investorer i första hand. Energin för att hålla igång hela kylflänsen i 2000 RPM lär ju knappast vara i paritet med en vanlig kylarlösning.

tror det är därför produkten fortfarande utvecklas och de söker fler som skulle vilja bidra, numera kylflänsen sitter helt löst på plattan, skulle du ha det i en vanlig chassi, även liggande men sen skulle du vilja flytta dator så en fin och tung aluminiumblock skulle flyga runt i den, det är nog en av de grejer som ska finslipas

vikten på flänsar har ingen betydelse för lager just i den fallet för här handlar det om luftkudde, så hastighet avgör hur tung flänsar får vara
för vanliga fläktar vikten har inte större betydelse för lager så länge de är balanserade, men då blir det högre kostnaden för själva material och tillverkning av just välbalanserade blad

sen fläkten med tyngre blad kommer sämre reagera på hastighetsförändringar därför de ska ha sin kylare i 2000rpm, för just den hastighet ger tillräcklig luftkudde och bra prestanda så den behövs inte varva ner, sen strömförbrukning blir inte stor efter kylflänsar får sin full hastighet

sen många är riktig skeptiska till denna projekt för prestanda kanske blir inte så bra för oss entusiaster, men själva poäng är att ersätta de vanliga oem kylare som typ intel skickar, om/när de kommer fixa visa problem så blir det riktig bra alternativ för vanliga oem kylare, det handlar ju om priset och just denna kylare har färre komponenter, blir nog enklare att tillverka och sätta ihop och vanliga användare kommer slipa damm i kylflänsar som orsakar värmeproblem och stänger av dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Lite mer? tror det är ganska stor skillnad, i en vanlig fläkt försöker man göra bladen så lätta som möjligt för att minska slitage på lager och motor, här har vi motsatsen.

Ser du konstruktionen i något annat sammanhang än i våg? Den ökade friktionen (när axeln inte längre är i lod) lär ju snabbt öka värmen snarare än avleda den. Visst, spekulationer från min sida men jag tror fortfarande att det är en lite väl positiv presentation för att locka investorer i första hand. Energin för att hålla igång hela kylflänsen i 2000 RPM lär ju knappast vara i paritet med en vanlig kylarlösning.

Men du, det står ju hur mkt energi som går åt till att driva motorn.

Förresten så är det inte strömsnål motor som gör det här intressant.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Och? Det är fortfarande radialfläktar, och har precis lika lite gemensamt med sandiakylaren som AMDs radialfläktar.

Min herre borde läsa konversationen ifrån där den började. Jag har inte påstått att Apples variant skulle ha något med sandias kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns ett helt kapitel om detta som börjar på sidan 23 men det är inte alltför lättsmält.

Nja så vitt jag kan se presenterar de bara en graf för c/w med helium och kvävgas istället för luft och för en hastighet på 5000 rpm istället för 2000 rpm. Och om jag fattar det rätt säger de att de uppskattar att deras tunna luftlager som kylflänsen glider på leder värme ungefär dubbelt så bra som stillastående luft vilket inte säger mig speciellt mycket.

Jag tror inte på denna lösningen för cpu-kylning alls, iaf inte för persondatorer. Jag tror det krävs för mycket precision (dyrt) och hastighet (högljutt och farligt) för att kunna hamna på ett rimligt pris och prestanda, och skulle inte tåla stötar.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5