Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny CPU kylare, skadad under postgång.

Fick igår hem en kylare från CDON, denna levererades i en vadderad påse (inte låda som man typ räknar med). Fick hämta ut den på närmaste ICA då påsen var för stor för min brevlåda. Men nog med detta. Kom hem och klippte upp påsen bara för att mötas av en låda som ser ut som den fallit ur en torktumlare.

Jag har ej ännu öppnat lådan, och varit i kontakt med CDON. De tycker jag ska skriva ner serienummerna och allt sådant och skicka tillbaka till dem. Sen ska den skickas till deras verkstad (detta antar jag för att se om garantiärendet är godkänt). Allt detta för en kylare som jag gav 232kr för..

CDON skrev:

Citat:

Det känns nog säkrare för dig om vi felanmäler varan till vår tillverkare för att få den utbytt vid godkänt fel.

Vi behöver följande för detta:

- Serienummer på din produkt, dessa står ofta på baksidan och börjar med S/N. De står även på produktförpackningen
- Detaljerad beskrivning av problemet / felet på din produkt. Vad är fel? Hur yttrar sig felet? När (och hur ofta) uppstår felet?
- Vi ber dig även att kontrollera att du har kopia på din faktura/garantikvitto som du kan bifoga till verkstaden.
Om du inte har kvitto / garantisedel, ber vi dig bekräfta din nuvarande adress så vi kan skicka den på nytt.

Så min fråga är vad hade ni gjort? Kan man lätt böjda rätt de flänsar som är böjda, eller förstör det kylförmågan? Kylaren är till min bror som var i akut behov av en annan, då AMD kylaren inte riktigt göra jobbet. Då han inte överklockar ansåg jag att denna skulle räcka.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

ska gå att använda den iallafall om du böjer tillbaks flänsarna som är böjda men var försiktig bara så ingen går av
fast om din bror kan vänta så ta och behåll cpu kylaren tills ni får tillbaks en ny och medans ni väntar så kan du ta och sänka volten på hans cpu och stänga av en kärna då blir den lite svalare

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Skicka in den och få en ny, så kanske de inser att de måste packa grejerna bättre, så slipper kanske andra drabbas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Skicka in den och få en ny, så kanske de inser att de måste packa grejerna bättre, så slipper kanske andra drabbas...

Helt klart rätt väg att gå om man orkar med att vänta tiden det tar.

Permalänk
Medlem

CDON är helt värdelösa på att packa... Skicka tillbaka!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Akta dig för cdons reklamation/garanti ärenden haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

CDON är helt värdelösa på att packa... Skicka tillbaka!

Verkligen. Förstår inte hur man kan packa en CPU-kylare så. Har skickat in en telefon på lagning till dem förut, då minsann kräver de att man packar saker och ting ordentligt. Vilket jag gissar kommer vara fallet även denna gång (kul liksom att leta upp en låda som passar och så där). Nej fan borde bara slänga ner den i den vadderade påsen och tejpa igen fanskapet och slänga det på lådan.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eltarion:

Verkligen. Förstår inte hur man kan packa en CPU-kylare så. Har skickat in en telefon på lagning till dem förut, då minsann kräver de att man packar saker och ting ordentligt. Vilket jag gissar kommer vara fallet även denna gång (kul liksom att leta upp en låda som passar och så där). Nej fan borde bara slänga ner den i den vadderade påsen och tejpa igen fanskapet och slänga det på lådan.

Inte helt omöjligt att de anklagar dig för din dåliga packning då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte helt omöjligt att de anklagar dig för din dåliga packning då.

Det var sarkastiskt menat. Men det är vad man känner för just nu.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Entusiast

Vi får inte glömma att det är många sommarjobbare (Slarviga ungdomar ) som jobbar på packavdelningar, lager och posthantering nu, så det är nog inte bara CDON som är boven bakom dåligt paketerade varor.

Vid den här tiden på året skulle jag själv undvika att beställa gods för postgång/leverans hem.
Åk hellre in till stan och till närmaste butik och köp prylarna ni vill ha på plats, då risken för dålig godshantering är mycket stor med alla slarviga sommarjobbare ute nu.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vi får inte glömma att det är många sommarjobbare (Slarviga ungdomar ) som jobbar på packavdelningar, lager och posthantering nu, så det är nog inte bara CDON som är boven bakom dåligt paketerade varor.

Vid den här tiden på året skulle jag själv undvika att beställa gods för postgång/leverans hem.
Åk hellre in till stan och till närmaste butik och köp prylarna ni vill ha på plats, då risken för dålig godshantering är mycket stor med alla slarviga sommarjobbare ute nu.

CDON lär ju packa sina grejer själva...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lagom:

CDON lär ju packa sina grejer själva...

Måhända, men det hindrar inte CDON att dem tar in sommarjobbare på sitt lager.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Måhända, men det hindrar inte CDON att dem tar in sommarjobbare på sitt lager.

Det var nog dagens dummaste, så du menar att CDON inte står som ansvariga och att man ska ha överseende med detta för att dem har sommarjobbare vid den här årstiden?

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sampabowie:

Det var nog dagens dummaste, så du menar att CDON inte står som ansvariga och att man ska ha överseende med detta för att dem har sommarjobbare vid den här årstiden?

/S

Jag har aldrig sagt att CDON inte är ansvariga. Jag sa att det är fler än CDON som är drabbade av felpaketeringar och godshavandefel vid den här årstiden, läs min första post igen:

Skrivet av SysGhost:

Vi får inte glömma att det är många sommarjobbare (Slarviga ungdomar ) som jobbar på packavdelningar, lager och posthantering nu, så det är nog inte bara CDON som är boven bakom dåligt paketerade varor.

Vid den här tiden på året skulle jag själv undvika att beställa gods för postgång/leverans hem.
Åk hellre in till stan och till närmaste butik och köp prylarna ni vill ha på plats, då risken för dålig godshantering är mycket stor med alla slarviga sommarjobbare ute nu.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Är inte alls sugen på att göra denna reklamationen. Men den köptes som en present till min broder. Man för hoppas CDON åtminstone kompenserar en på någotvis för detta. Hur man får idén att slänga en CPU kylare i en vanlig vadderad påse är beyond me really. Visst plasten verkar vara väldigt hård, så vad som än gjort denna skada har varit jävligt tungt.

Uppdaterar när jag hör mer från CDON.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Liten update:

CDON är fortfarande inte klara med detta ärende. Efter många meddelande fram och tillbaka ombads jag att kontakta posten och reklamera ärendet där. Detta gjorde jag. Efter ca: en vecka kom posten med sitt svar som sade att jag inte kunde reklamera ett varubrev utan att avsändaren måste göra detta.

Så jag meddelade CDON om detta, väntade i 6 dagar innan de svarade på min uppdatering av ärendet (trots att de garanterar svar inom 24 timmar). Fick svar att de hade kontaktat posten och inväntade svar som skulle komma dagen efter, efter detta skulle de kontakta mig igen. Detta var den 18 Juli, och jag väntar än idag svar på vad de kom fram till. Jag har uppdaterat ärendet två gånger i hopp om svar men nej.

Från den 26/6 fram till nu har absolut ingenting hänt. Det ska fan inte behöva ta sådan här tid.
Detta är helt absurt värdelöst. Kundservice finns ej.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Kontakta CDON direkt här på forumet, de brukar vara snabba med att svara här afaik.
Men det är bedrövligt att det ska gå till såhär.

Du borde även få en ersättning för ett dåligt hanterat ärende enligt mig.
Över en månad ska det inte ta att komma fram till något - det borde vara så enkelt att du paketerar den väl och skickar tillbaka den nästa dag.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Vi får inte glömma att det är många sommarjobbare (Slarviga ungdomar ) som jobbar på packavdelningar, lager och posthantering nu, så det är nog inte bara CDON som är boven bakom dåligt paketerade varor.

Vid den här tiden på året skulle jag själv undvika att beställa gods för postgång/leverans hem.
Åk hellre in till stan och till närmaste butik och köp prylarna ni vill ha på plats, då risken för dålig godshantering är mycket stor med alla slarviga sommarjobbare ute nu.

glöm inte alla ordinär arbetare som gjort detta pack arbete i flera år tror inte dem är lika ambitiösa som de en gång var (bittra gammla gubbar)

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Skylla på sommarjobbare, lol.
Så fort något går fel är det praktikant och på sommaren sommarjobbare, det verkar enligt folk som "vanligt" anställda verkligen bryr sig 100% om deras jobb och är så GRYMT professionella överallt.

Get a grip typ.

Permalänk
Medlem

Mailade just om paketeringen till CDON. Den måste ju uppenbarligen förbättras. Har själv beställt varor därifrån nyligen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det är inte CDON som är boven i dramat, det är posten.
Gå till posten (där du hämtade ut den) och säg att den var fraktskadad och se vad dem säger.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Idag fick jag äntligen en ny kylare från CDON efter ja.. en jävla långtid med meddelande fram och tillbaka. Den nya kylaren är helt perfekt inga skader. Dock var paketeringen under all kritik. Om det var dåligt förra gången med bara en vadderad påse var det än värre nu. Det var istället för en stor vadderad påse, en väldigt liten vadderad påse som de inte hade lyckats tillsluta i toppen. Vilket resulterade i att hela innehållet i påsen var öppet för alla att se.

Men iaf nu är det löst och skönt är det. Men ett mail skickades till CDON efter hemtagandet av denna nya om att de bör se över sina packeteringsrutiner. Har handlat mycket på CDON och det har alltid varit välpackat. Dessa två packet var packade på deras lager i Helsingborg så mest troligt brister det i rutinerna där någonstans.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg för några månader sen när CDON hökade det här forumet när dom började bryta sig in på datormarknaden? Superbra service, svar direkt, mailkorrenspondensen gick fan fortare än att ringa.

Tycker dom har gått ner sej.. köper bara där om det är minst 10% billigare nu : /.

On topic kanske vi ska. Tycker du borde köpa en ny, vägra betala fakturan och skicka tillbaka på reklamation. Samma peng och om 2 dagar har du en ny.