Permalänk
Medlem

Fick min UX32VD, 256 GB Samsung 830 ssd och 8 gb ram för några timmar sedan. Det första jag gjorde var att fixa in mer ram och installera windows på den nya ssd:n. Allt gick hyfsat smärtfritt, lite småpanik hade man när man pillade bland komponenterna på datorn. Installerade windows 7 från usb (behövde inte några drivrutiner för usb 3.0) på några minuter. Efter det blev det att installera nödvändiga drivrutiner och ja, nu sitter jag här och skriver. Har inte hunnit så mycket mer.

Något som jag stör mig på är pekplattan. Jag kommer åt den när jag skriver så då hoppar jag i texten. Jag kan heller inte hålla fingret vid vänsterklick-knappen medans jag rör musen. Några inställningar kanske?

Måste bara säga att förutom att man kommer åt pekplattan ibland så är det sjukt skönt att skriva på den här. Riktigt nöjd!

Edit: Efter lite mer användande märker jag att det ena problemet med pekplattan, det där att hålla fingret på vänsterklick-knappen samtidigt som man navigerar med högerfingret, inte alls är så störande, märker det knappt nu. Men det har däremot uppkommit en ny liten grej jag stör mig på (låter det som jag söker fel?) och det är att högerklicka. Tycker inte att det är något smidigt alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Edit: Efter lite mer användande märker jag att det ena problemet med pekplattan, det där att hålla fingret på vänsterklick-knappen samtidigt som man navigerar med högerfingret, inte alls är så störande, märker det knappt nu. Men det har däremot uppkommit en ny liten grej jag stör mig på (låter det som jag söker fel?) och det är att högerklicka. Tycker inte att det är något smidigt alls...

Det är bara bra att du letar fel så man vet vad det är man köper. Nu har jag redan beställt den dock, men för andra framtida köpare är det bra information

Tidigare i tråden nämndes tvåfinger-tryck som ett alternativ till högerklick - testat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Fick min UX32VD, 256 GB Samsung 830 ssd och 8 gb ram för några timmar sedan. Det första jag gjorde var att fixa in mer ram och installera windows på den nya ssd:n. Allt gick hyfsat smärtfritt, lite småpanik hade man när man pillade bland komponenterna på datorn. Installerade windows 7 från usb (behövde inte några drivrutiner för usb 3.0) på några minuter. Efter det blev det att installera nödvändiga drivrutiner och ja, nu sitter jag här och skriver. Har inte hunnit så mycket mer.

Nice, nice. Kan du kolla vad du har för "prestandapoäng" i windows? Min var 5,9 vid köp men förväntar mig en hyfsad ökning när SSD och minne sitter i då det är de som fått dåliga poäng... Finns väl lämpligare benchmarks men är nyfiken i vilket fall..

Permalänk
Medlem

Jag behöver en surf-, semester-, balkong- och spotifydator och funderar på att köpa ASUS Zenbook UX32A-R3001V. Det är den billiga Zenbooken som inte riktigt har samma grymma skärm mm. som de dyrare men denna känns nästan perfekt för mitt användande.

Några synpunkter på denna dator och tror ni jag kommer bli nöjd? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

Det är bara bra att du letar fel så man vet vad det är man köper. Nu har jag redan beställt den dock, men för andra framtida köpare är det bra information

Tidigare i tråden nämndes tvåfinger-tryck som ett alternativ till högerklick - testat det?

Jag tycker att två-finger-högerklick fungerar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man kan välja att använda det dedikerade grafikkortet framför det integrerade när man utvärderar datorn?

Permalänk
Medlem

Alexm95, kom gärna med mer tankar om din dator när du hunnit testa den lite. Jag funderar på att köpa en zenbook med ssd och utökad ram och det vore därför kul att höra vad du tycker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taejjfer:

Alexm95, kom gärna med mer tankar om din dator när du hunnit testa den lite. Jag funderar på att köpa en zenbook med ssd och utökad ram och det vore därför kul att höra vad du tycker!

Kan skriva ner lite senare vad jag tycker och så men skriv gärna om det är något speciellt du undrar över eller så.

Permalänk
Medlem

Jag testade inte datorn så mycket innan jag fixade in en ssd och mera ram-minne så jag har svårt att uttala mig om skillnaden men jag kan säga att på den lilla tiden jag använde datorn märkte jag av stor skillnad efteråt. Datorn blev genast mycket rappare (en självklarhet?) med ssd:n och det blev stor skillnad i allt som heter ladda. Innan kändes den lite väl trög, kanske bara för att jag visste vad som komma skall?

Jag har dragit på filmer i 1080p med olika bitrate och alla har flutit på riktigt fint och bilden är sjukt bra. Skärmen är jag väldigt nöjd med, vissa saker syns smått (går att ändra) men det fungerar bra. Allt inom windows syns bra men eftersom inte alla utvecklare anpassat sina program efter in-zoomningen så blir det lite blandat. Skärmen har lite backlight bleeding som man märker av när den är helt svart men det är inte mer än vilken annan dator som helst, enligt mig.

Jag har tyvärr inte hunnit testa något spel ännu, men håller på att fixa in BF3 och möjligtvis Batman: Arkham City. Återkommer när jag testat spelen.

Permalänk

Jag är i en liknande situation och finner min Asus U36SG väldigt lämplig och prisvärd. Kanske kan vara nått att titta på.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Nice, nice. Kan du kolla vad du har för "prestandapoäng" i windows? Min var 5,9 vid köp men förväntar mig en hyfsad ökning när SSD och minne sitter i då det är de som fått dåliga poäng... Finns väl lämpligare benchmarks men är nyfiken i vilket fall..

Jag får ingen rättvis poäng eftersom den använder den integrerade grafiken i utvärderingen. Jag skriver min poäng sen när jag hittat en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Jag testade inte datorn så mycket innan jag fixade in en ssd och mera ram-minne så jag har svårt att uttala mig om skillnaden men jag kan säga att på den lilla tiden jag använde datorn märkte jag av stor skillnad efteråt. Datorn blev genast mycket rappare (en självklarhet?) med ssd:n och det blev stor skillnad i allt som heter ladda. Innan kändes den lite väl trög, kanske bara för att jag visste vad som komma skall?

Jag har dragit på filmer i 1080p med olika bitrate och alla har flutit på riktigt fint och bilden är sjukt bra. Skärmen är jag väldigt nöjd med, vissa saker syns smått (går att ändra) men det fungerar bra. Allt inom windows syns bra men eftersom inte alla utvecklare anpassat sina program efter in-zoomningen så blir det lite blandat. Skärmen har lite backlight bleeding som man märker av när den är helt svart men det är inte mer än vilken annan dator som helst, enligt mig.

Jag har tyvärr inte hunnit testa något spel ännu, men håller på att fixa in BF3 och möjligtvis Batman: Arkham City. Återkommer när jag testat spelen.

Härligt. Var det några som helst problem med att installera ssd eller ramminne? Har kollat på lite videor och kommit fram till att det borde gå smidigt med en samsung, men stämmer det?

Det låter riktigt trevligt allting, men du får gärna återkomma med hur bf3 flyter på, och även om du testar andra lite mer krävande program. Hur är uppstartningstiden på datorn med de komponenter du kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taejjfer:

Härligt. Var det några som helst problem med att installera ssd eller ramminne? Har kollat på lite videor och kommit fram till att det borde gå smidigt med en samsung, men stämmer det?

Det låter riktigt trevligt allting, men du får gärna återkomma med hur bf3 flyter på, och även om du testar andra lite mer krävande program. Hur är uppstartningstiden på datorn med de komponenter du kör?

Det var inga problem med själva installationen men det var lite "läskigt" att lossa batteriet eftersom man får rycka lite i högtalarna också. Eller ja, inget pill med komponenterna var så kul. Men om du är försiktig borde allt gå bra, speciellt med Samsungen som jag testat.

Uppstartningstiden är ingen höjdare, 28 sek efter flera drivrutiner och lite program som spotify, office och chrome installerade. Samma uppstartningstid som min stationära som kör en 500 kroners ssd från ocz. Men datorn är mycket snabbare än min stationära (om man tänker på ssd:n). SSD:n får 7,9 (max) i utvärderingen av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Det var inga problem med själva installationen men det var lite "läskigt" att lossa batteriet eftersom man får rycka lite i högtalarna också. Eller ja, inget pill med komponenterna var så kul. Men om du är försiktig borde allt gå bra, speciellt med Samsungen som jag testat.

Uppstartningstiden är ingen höjdare, 28 sek efter flera drivrutiner och lite program som spotify, office och chrome installerade. Samma uppstartningstid som min stationära som kör en 500 kroners ssd från ocz. Men datorn är mycket snabbare än min stationära (om man tänker på ssd:n). SSD:n får 7,9 (max) i utvärderingen av windows.

Jag förstår, men det är väl svårt att komma undan. Tror dock att det ska gå med lite omsorg och kärlek!

Okej, det låter ju ändå helt ok. Du får gärna återkomma och berätta hur allt fungerar vid spel, jag är lite osäker på grafikkortet, men det kanske går bra ändå?

Permalänk
Skrivet av alexm95:

Det var inga problem med själva installationen men det var lite "läskigt" att lossa batteriet eftersom man får rycka lite i högtalarna också. Eller ja, inget pill med komponenterna var så kul. Men om du är försiktig borde allt gå bra, speciellt med Samsungen som jag testat.

Uppstartningstiden är ingen höjdare, 28 sek efter flera drivrutiner och lite program som spotify, office och chrome installerade. Samma uppstartningstid som min stationära som kör en 500 kroners ssd från ocz. Men datorn är mycket snabbare än min stationära (om man tänker på ssd:n). SSD:n får 7,9 (max) i utvärderingen av windows.

Vad har du att säga till om ljudnivån vid olika belastningslägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeralda21:

Vad har du att säga till om ljudnivån vid olika belastningslägen?

Jag tycker att både ljudnivån och värmen på datorn vid hög belastning är över förväntningarna! Det är alltså rätt bra.

Permalänk
Medlem

Har testat LITE (bara kört ca 10 min) BF3 med full HD på medium och det flöt på rätt fint. Det är spelbart och flyter på så pass fint att man inte stör sig men som sagt, har bara testat en liten stund. Har inte riktigt tid att sätta mig in och köra nu! Ifall någon tycker att spel är avgörande för köp så vänta med någon annans ordentliga sammanfattning, inte min. Här t.ex. har de spelat skyrim på ultra och fick 30 fps, som måste anses rätt bra. http://teksyndicate.com/reviews/2012/06/23/asus-zenbook-ux32v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

/.../8 gb ram /.../

Vilket minne var det du köpte?

Har du möjlighet att kolla vilken hastighet/frekvens minnet körs i?

Ska gå att testa med "HWINFO32":
http://www.hwinfo.com/download32.html

Har sett flera på andra forum som ska ha satt i olika 8GB-minnesstickor och upptäckt att de körs i 666mHz eller 800mHz trots att det varit 1333 elelr 1600 som de köpt...

Och någon koll på hur pass mkt frekvensen på minnet egentligen påverkar? Känns inte som det allra mest relevanta?

EDIT: Nevermind, nu läste jag ett inlägg på ett annat forum och fattade hur det funkar....
"you need CL11 for it to maintain the 1600 mhz (800 mhz) RAM frequency. Otherwise you'll see 1333 mhz (666 mhz) @ the added RAM's CL"

Permalänk
Medlem

Nu har min UX32VD anlänt och även jag har blödningar i skärmen, som små ljusa punktmarkeringar i kanterna som bara syns när man har mörk bild dock. Tvåfingerscrollning med trackpaden fungerar relativt bra, men om man försöker "slunga" sig neråt så hackar sig scrollningen fram och bara en bit. Går säkert att fixas på något sätt eftersom det är mjukvara, men det gör att sidor kan upplevas som de laggar när man scrollar igenom dem.

Jag inväntar min SSD för att ominstallera windows o då testa de andra drivrutinerna till trackpaden (synaptics - om de fungerar dvs).

I övrigt laddar jag nu ner guild wars 2 inför stresstestet ikväll. Ska bli kul att se om datorn orkar driva det i 1080p

Säg gärna vad ni vill ha för bilder och synpunkter så ska jag försöka fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

Nu har min UX32VD anlänt och även jag har blödningar i skärmen, som små ljusa punktmarkeringar i kanterna som bara syns när man har mörk bild dock. Tvåfingerscrollning med trackpaden fungerar relativt bra, men om man försöker "slunga" sig neråt så hackar sig scrollningen fram och bara en bit. Går säkert att fixas på något sätt eftersom det är mjukvara, men det gör att sidor kan upplevas som de laggar när man scrollar igenom dem.

Jag inväntar min SSD för att ominstallera windows o då testa de andra drivrutinerna till trackpaden (synaptics - om de fungerar dvs).

I övrigt laddar jag nu ner guild wars 2 inför stresstestet ikväll. Ska bli kul att se om datorn orkar driva det i 1080p

Säg gärna vad ni vill ha för bilder och synpunkter så ska jag försöka fixa det.

Du får gärna fixa lite bilder på blödningarna :).

Permalänk
Medlem

Observera att bilderna är på 1 MB styck.

Här är en bild på blödningarna:
https://dl.dropbox.com/u/11934750/IMG_8334.jpg
Det är de mest intensiva delarna som syns, övergången mot mitten är ej märkbar i så stor utsträckning på bilden.

Ingen uppskalning av text:
https://dl.dropbox.com/u/11934750/IMG_8356.jpg

Tycker det fungerar utmärkt att köra utan någon uppskalning av texten och skärmen är för övrigt en fröjd att se på. Blödningarna syns i stort sett bara vid uppstart (och övergångsscener i filmer kan jag tänka mig) och då med högsta ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en ASUS Zenbook UX21E-KX004V och kan rekommendera den eller finns det bättre alternativ vad det gäller en 11'' i samma prisklass eller något lägre? Designen är egentligen inte superviktig. Vill gärna ha SSD dock. Datorn kommer vara backup till min andra laptop och främst användas till poker och surfande. (Måste inte vara en ultrabook).

Permalänk
Medlem

Står precis vid en UX32VD med IPS skärm på mediamarkt. Eftersom jag är bortskämd med MacBook:ens trackpad så tycker jag att trackpaden är den svaga sidan än så länge. Även med trög tvåfingerscrollning avslagning så är det långt ifrån lika smooth som på Mac:en. Glare är en dealbreaker för mig så det här är det bästa valet just nu. Det fungerar bättre än väntat med 1920x1080 upplösningen, det är nog till viss del tack vare IPS skärmen. På butiksexet ser jag inget backlight bleed vid normalt bruk.

Hade tänkt köpa modellen för 8500:-, men nu får jag överväga den med IPS. Ska fundera ett tag och se om jag orkar vänta till nästa generation ultrabooks kommer ut. GT630 eller rent av GT640 hade inte varit så dumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Står precis vid en UX32VD med IPS skärm på mediamarkt. Eftersom jag är bortskämd med MacBook:ens trackpad så tycker jag att trackpaden är den svaga sidan än så länge. Även med trög tvåfingerscrollning avslagning så är det långt ifrån lika smooth som på Mac:en. Glare är en dealbreaker för mig så det här är det bästa valet just nu. Det fungerar bättre än väntat med 1920x1080 upplösningen, det är nog till viss del tack vare IPS skärmen. På butiksexet ser jag inget backlight bleed vid normalt bruk.

Hade tänkt köpa modellen för 8500:-, men nu får jag överväga den med IPS. Ska fundera ett tag och se om jag orkar vänta till nästa generation ultrabooks kommer ut. GT630 eller rent av GT640 hade inte varit så dumt...

När planeras nästa generation ultrabooks släppas? Alternativt en mindre justering/updatering av zenbooken? Jag behöver nämligen en ny dator till skolstarten och kan därmed vänta till 1 september med datorinköp.

Permalänk

Samsung Series 9 15"

Jag har haft min Samsung 15" Series 9 NP900X4C med Core i7 Ivy
Bridge i ett par veckor och är supernöjd.
Visserligen dyr, 15.000 SEK, men jäkligt sexig, bara 1.6 kg och otroliga
prestanda för den här "tunnisen".

Mina WEI-poäng:

Processor Intel(R) Core(TM) i7-3517U CPU @ 1.90GHz 7,1
Minne (RAM) 8,00 GB 7,5
Grafik Intel(R) HD Graphics 4000 6,5
Spelgrafik 1696 MB tillgängligt grafikminne 6,5
Primär hårddisk 80GB ledigt (119GB totalt) 7,9

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

När planeras nästa generation ultrabooks släppas? Alternativt en mindre justering/updatering av zenbooken? Jag behöver nämligen en ny dator till skolstarten och kan därmed vänta till 1 september med datorinköp.

Nästan Asus Z vet jag inget om. Men nästa generation ultrabooks med bla touch är planerade att släppas runt lanseringen av Win 8 okt/nov.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

Observera att bilderna är på 1 MB styck.

Här är en bild på blödningarna:
https://dl.dropbox.com/u/11934750/IMG_8334.jpg
Det är de mest intensiva delarna som syns, övergången mot mitten är ej märkbar i så stor utsträckning på bilden.

Ingen uppskalning av text:
https://dl.dropbox.com/u/11934750/IMG_8356.jpg

Tycker det fungerar utmärkt att köra utan någon uppskalning av texten och skärmen är för övrigt en fröjd att se på. Blödningarna syns i stort sett bara vid uppstart (och övergångsscener i filmer kan jag tänka mig) och då med högsta ljusstyrkan.

Shit vad mycket bleed det var :S
Nu blev jag lite besviken faktiskt.
Är sugen på en VD men ändå så har den inte allt som jag vill ha och den är långt från perfekt.
Men bleedingen var riktigt illa tyckte jag faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaiNeaA:

Observera att bilderna är på 1 MB styck.

Här är en bild på blödningarna:
https://dl.dropbox.com/u/11934750/IMG_8334.jpg
Det är de mest intensiva delarna som syns, övergången mot mitten är ej märkbar i så stor utsträckning på bilden.

Ingen uppskalning av text:
https://dl.dropbox.com/u/11934750/IMG_8356.jpg

Tycker det fungerar utmärkt att köra utan någon uppskalning av texten och skärmen är för övrigt en fröjd att se på. Blödningarna syns i stort sett bara vid uppstart (och övergångsscener i filmer kan jag tänka mig) och då med högsta ljusstyrkan.

Är det såhär det ska vara på UX32VD? Detta är inget måndagsexemplar?

Har alla Zenbooks detta problem eller är dettta unikt för just UX32VD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Är det såhär det ska vara på UX32VD? Detta är inget måndagsexemplar?

Har alla Zenbooks detta problem eller är dettta unikt för just UX32VD?

I ett helt mörkt rum så KANSKE min också kan upplevas sådär, men jag tror inte det. Har inte stött på något fall där det är ett problem än, möjligtvis när man ser på film med riktigt brett format.

Att välja bort datorn på grund av lite bleeding i kanten, på en skärm som i övrigt spöar de flesta skärmar som finns på marknaden, känns fel tycker jag för den är riktigt bra! Vi ska ju inte glömma att det är en 13.3" 1920x1080 IPS som är några mm tjock i en dator med bra övriga komponenter för 10 000 kronor.

Permalänk
Medlem

Bilden var tagen i ett mörkt rum med maximala ljusstyrkan, något som inte brukar kombineras. Med lägsta ljusstyrkan i ett mörkt rum är de som lite ljusa streck i nedre kanten och det är inte något jag stör mig på alls

Guild Wars 2 gick förresten utmärkt att köra i 1920x1080 på UX32VD.