Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Nybörjare inom OC, ge mig tips och råd.

Hej Sweclockers.
Hoppas allt är bra med er ute i regnet!

Nu är det så att jag ska försöka bli duktigt på datorer då jag har börjat gilla det mer och mer.

Jag har ingen aning om vad man ska ha för program, inställningar, osv för att kunna klocka upp en processor och grafikkort.

Så det jag undrar är dessa följande saker :

~Vad ska man ha för program när man klockar och höjer spänningen?
~Vad är BIOS, som de flesta snackar om?
~Finns det något bra program som man kan se vad man har för temps på datorn?

Min nuvarande dator.

Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Corsair CX 500W PSU
AMD Athlon II X2 250
ASUS M4A78LT-M LE, Socket-AM3
XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9 (x2)

Jag kan tillägga att jag kommer köpa en ny dator i slutet på Juli och då vill jag kunna det här med OC och allt vad det heter.

Tipsa gärna på vad jag kan ändra på min nya dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1957448/2012-06-26

Hoppas ni förstår vad jag behöver hjälp med. //D

Permalänk
Medlem

BIOS: Det är inställningarna för datorn kan man väl säga, man kan ändra bl.a vilken hårddisk datorn ska boota från först osv. Du går in i BIOS när du startar datorn och sedan klickar på (oftast) delete-knappen innan datorn har hunnit ladda Windows. Det kan hända att man måste spamma knappen också.

Bra program för temps är (enligt mig) HWMonitor, HDDHealth (HDDH är endast för hårddiskar dock).

Har ingen erfarenhet med överklockning.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

BIOS = Basic Input Output System. Ett litet och extremt grundläggande operativsystem som är inbyggt i moderkortet. Det är BIOS som helt styr datorn innan ditt huvud-OS kickar igång. Det är således även det som kickar igång huvud-OS. Det är helt innifrån BIOS som klockning av CPU, minnen etcetera sköts.

Klockning av GPU sköts innifrån OS, och ett utmärkt program för detta är MSi Afterburner.

Rekommenderar att du läser den klistrade tråden om överklockning innan du börjar. Lätt att något tar skada om man inte är försiktig.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det här kan bli farligt. Jag rekommenderar starkt att du läser på iaf lite innan du frågar. Börja med BIOS, sen en specifik komponent som du vill klocka. Återkom med frågor när du känner dig varm i kläderna.

Skickades från m.sweclockers.com