Permalänk

Bredband2 krossar T3

Jag bytte idag till en ny leverantör (eller bytet skedde idag, beställde för flera månader sedan).

Hur som helst, min tidigare leverantör T3 tog 249 kr för 100/100 och det är väl inte så farligt eftersom dom erbjöd statisk IP-adress något som jag ville ha när jag flyttade in, men eftersom jag inte längre har dom behoven så kollade jag vilka andra alternativ som fanns och hittade då att Bredband2 som också erbjuder 100/100 tar 100 kr mindre i månaden (dock erbjuder dom inte statisk-IP, men har inte längre det behovet) var det bara att slå till, dessutom får jag 50 % rabatt så betalar bara 73 kr dom tre första månaderna.

Jo, innan byte gick igenom så testade jag igår T3:s hastighet med hjälp av Speedtest.net och fick detta resultatet:

Sedan så kollade jag vad Bredband2 fick nu efter bytet:

Snacka om utklassning i både Upload, Download och Ping, speciellt bra känns att Pingen är så pass mycket lägre då jag spelar rätt mycket online.

T3 hade dessutom en sjukt seg support, kunde inte erbjuda autogiro eller e-faktura och tog 25 kr för e-post-faktura!
Med andra ord kommer jag sänka mina bredbandskostander med 202 kr dom kommande tre månaderna och få ett bättre bredband!

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt när man höjer hastigheten, dock så har jag själv riktigt usla erfarenheter av Bredband2 och skulle aldrig rekommendera någon att någonsin ha dem som leverantör. I samband med en flytt inom Lund för ett par år sedan så passade jag på att byta leverantör från Bredband2 till Bahnhof då de var ganska mycket billigare. Efter uppsagt abonnemang så fortsatte Bredband2 att skicka fakturor, och trots uppvisande av uppsägningsbekräftelse så vägrade de acceptera att mitt abonnemang var avslutat. De började hota med indrivning och inte förens jag fått någon chef på stadsnätet i Lund att gå igenom loggar för att få fram min exakta uppsägningstid (uppsägning sker genom stadsnätets portal) och därefter ifrågasätta deras beteende så medgav de att abonnemanget var uppsagt i tid samt avslutat. Fantastiskt dåligt hanterat.

En sak angående hastigheten, du mäter mot olika servrar (Solna vs Sthlm), hur ser det ut mot samma server?

//Ess

Visa signatur

FD r3 | MSI 870A-G54 | 965 BE @ Stock | Corsair 4 GB | CM 212+ | PC HD6850 PCS+ | 1 TB Samsung F3 | FD Tesla 650w

Permalänk
Skrivet av eriohm:

Jag bytte idag till en ny leverantör (eller bytet skedde idag, beställde för flera månader sedan).

Hur som helst, min tidigare leverantör T3 tog 249 kr för 100/100 och det är väl inte så farligt eftersom dom erbjöd statisk IP-adress något som jag ville ha när jag flyttade in, men eftersom jag inte längre har dom behoven så kollade jag vilka andra alternativ som fanns och hittade då att Bredband2 som också erbjuder 100/100 tar 100 kr mindre i månaden (dock erbjuder dom inte statisk-IP, men har inte längre det behovet) var det bara att slå till, dessutom får jag 50 % rabatt så betalar bara 73 kr dom tre första månaderna.

Jo, innan byte gick igenom så testade jag igår T3:s hastighet med hjälp av Speedtest.net och fick detta resultatet:
http://www.speedtest.net/result/2039053248.png

Sedan så kollade jag vad Bredband2 fick nu efter bytet:
http://www.speedtest.net/result/2040520129.png

Snacka om utklassning i både Upload, Download och Ping, speciellt bra känns att Pingen är så pass mycket lägre då jag spelar rätt mycket online.

T3 hade dessutom en sjukt seg support, kunde inte erbjuda autogiro eller e-faktura och tog 25 kr för e-post-faktura!
Med andra ord kommer jag sänka mina bredbandskostander med 202 kr dom kommande tre månaderna och få ett bättre bredband!

Det kan ju vara för att du inte testade mot samma server...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det kan ju vara för att du inte testade mot samma server...

Det gör han inte enligt bilderna i alla fall. Solna och Stockholm står det. Men svarstiderna ser inte bra ut för T3. det borde inte skilja så myket kan tyckas?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av seijsing:

Alltid trevligt när man höjer hastigheten, dock så har jag själv riktigt usla erfarenheter av Bredband2 och skulle aldrig rekommendera någon att någonsin ha dem som leverantör. I samband med en flytt inom Lund för ett par år sedan så passade jag på att byta leverantör från Bredband2 till Bahnhof då de var ganska mycket billigare. Efter uppsagt abonnemang så fortsatte Bredband2 att skicka fakturor, och trots uppvisande av uppsägningsbekräftelse så vägrade de acceptera att mitt abonnemang var avslutat. De började hota med indrivning och inte förens jag fått någon chef på stadsnätet i Lund att gå igenom loggar för att få fram min exakta uppsägningstid (uppsägning sker genom stadsnätets portal) och därefter ifrågasätta deras beteende så medgav de att abonnemanget var uppsagt i tid samt avslutat. Fantastiskt dåligt hanterat.

En sak angående hastigheten, du mäter mot olika servrar (Solna vs Sthlm), hur ser det ut mot samma server?

//Ess

Det var ju en tråkig upplevelse du haft då, men det finns säkert någon som upplevt samma sak som du när det gäller Bahnhof, kollade på dom också men Bredband2 var billigare och hade vad jag fick fram bra omdömen.

Ja, jag såg att det var olika "servrar" (valde ju inte själv) men dom står ju på samma ställe, även om det är olika servrar så borde det ju inte vara så stor skillnad. Men jag mätt mot Solna också och fick detta resultatet:

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Det kan ju vara för att du inte testade mot samma server...

Sådär!

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills något blir fel med din lina från Bredband2, då kommer du ångra dig rejält. Jag har ringt säkert 20 gånger och skickat minst lika många mail och de har fortfarande inte fixat felen. Det var mer än ett halvår sedan jag började få problem med min uppkoppling.

Det tog minst 10 samtal innan de förstod att det faktiskt inte var min dator/internetkabel/etc som det var fel på.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

ps, hade lite saker igång när jag prova, och en router imellan.
Välj en 3:e om du vill ha ännu bättre fart Bor långt utanför centrala stockholm så har ni bra mätpunkt.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

vilka jävla priser ni har i ö-vik...

Permalänk
Skrivet av ninjaman_:

vilka jävla priser ni har i ö-vik...

Vad menar du? Billigt eller dyrt?

Permalänk
Skrivet av ThomaZ84:

http://www.speedtest.net/result/2019022942.png

ps, hade lite saker igång när jag prova, och en router imellan.
Välj en 3:e om du vill ha ännu bättre fart Bor långt utanför centrala stockholm så har ni bra mätpunkt.

Bredband2 var så pass mycket billigare och som arbetslös måste man vara rädd om varenda krona!

Permalänk
Skrivet av Skater93:

Vänta bara tills något blir fel med din lina från Bredband2, då kommer du ångra dig rejält. Jag har ringt säkert 20 gånger och skickat minst lika många mail och de har fortfarande inte fixat felen. Det var mer än ett halvår sedan jag började få problem med min uppkoppling.

Det tog minst 10 samtal innan de förstod att det faktiskt inte var min dator/internetkabel/etc som det var fel på.

Finns nog såna som du hos alla leverantörer, tyvärr så hör man ju bara när det blir problem, är det inga problem så säger man det ju inte. Man postar ju knappast ett inlägg om att "fy fan vad bra min internetleverantör är bra". heller hur.

Permalänk
Avstängd

eriohm: Kolla vad du får emot Sundsvall med www.bredbandskollen.se

Så får jag med Bahnhof ifrån Övik -> Sundsvall´s test server.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

eriohm: Kolla vad du får emot Sundsvall med www.bredbandskollen.se

http://ladda-upp.se/data/rfdcendocdjevx/

Så får jag med Bahnhof ifrån Övik -> Sundsvall´s test server.

Done:

Permalänk
Medlem

Verkar inte riktigt som att servrarna i sthlm pallar hastigheten?

Själv litar jag då inte på speedtest..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="eriohm;12432495"]Done:
bild/QUOTE]

Gött, ser perfekt ut

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av BeanoBauer:

Verkar inte riktigt som att servrarna i sthlm pallar hastigheten?

http://www.speedtest.net/result/2040749504.png

http://www.bilddump.se/bilder/20120702112325-79.136.27.194.jp...

Själv litar jag då inte på speedtest..

Klart det blir skillnad på servrar "runt hörnet" och servrar 70 mil bort. Vad får du med Bredbandskollen om du mäter mot en server i Stockholm, det är väl mer intressant.

Permalänk

[QUOTE="SweCarl;12432515"]

Skrivet av eriohm:

Done:
bild/QUOTE]

Gött, ser perfekt ut

I know!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Finns nog såna som du hos alla leverantörer, tyvärr så hör man ju bara när det blir problem, är det inga problem så säger man det ju inte. Man postar ju knappast ett inlägg om att "fy fan vad bra min internetleverantör är bra". heller hur.

Nu är det väl iofs Exakt det TS gör med hela den här tråden eller, höjer bredband2 till skyarna och berättar hur nöjd han är?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Bredband2 var så pass mycket billigare och som arbetslös måste man vara rädd om varenda krona!

Betalar inte en krona för mitt, har även fast IP som tjänst. Sweet deal via jobbet.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Inaktiv

Väldigt olika reslutat jag får..

Permalänk
Medlem

Får se när/om du får en höjning av priset snart. Jag betalar 275 kr/mån för 100/10 idag och om man skulle täkna nytt så kostar det 236 kr/mån. När jag mailade in om att jag ville ha det lägre priset så svarade supporten att det var ett sommarerbjudande och att jag betalar ordinarie pris så vi får se om det är samma i ditt fall.

Har själv haft usel support av dem när jag skulle byta från telia till bredband2 då jag inte hade internet under 20 dagar. Telia och bredband2 ligger på olika nät och det krävdes en manuell omkoppling i källarn i mitt hyreshus för att det skulle fungera vilket jag också hade informerat dem om innan bytet och de 5+ samtalen därefter.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Nu är det väl iofs Exakt det TS gör med hela den här tråden eller, höjer bredband2 till skyarna och berättar hur nöjd han är?

TS?

Permalänk
Skrivet av ThomaZ84:

Betalar inte en krona för mitt, har även fast IP som tjänst. Sweet deal via jobbet.

Men nu var det just ett jobb jag inte har!....

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

Tråd Skapare. Förkortningen används rätt flitigt här på sweclockers.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag har en snabb fråga bara, hur är det med fiber? vissa av er har ju 0 i ping fattar inte hur det fungerar? det måste ju finnas någon delay???

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriohm:

aaa eller du då var det inte det som var syftet med tråden?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Får se när/om du får en höjning av priset snart. Jag betalar 275 kr/mån för 100/10 idag och om man skulle täkna nytt så kostar det 236 kr/mån. När jag mailade in om att jag ville ha det lägre priset så svarade supporten att det var ett sommarerbjudande och att jag betalar ordinarie pris så vi får se om det är samma i ditt fall.

Har själv haft usel support av dem när jag skulle byta från telia till bredband2 då jag inte hade internet under 20 dagar. Telia och bredband2 ligger på olika nät och det krävdes en manuell omkoppling i källarn i mitt hyreshus för att det skulle fungera vilket jag också hade informerat dem om innan bytet och de 5+ samtalen därefter.

Alltså, när 50% rabatten är över kommer det kostar 145 kr/mån.

Sedan, jag har ju inte samma lösning som dig, jag är ansluten till stadsnätet, sedan får jag själv välja tjänsteleverantör. Jag beställde hos Bredband2, dom fick fullmakt att avsluta mitt abonnemang hos T3 och fick då veta när dom kunde ta över, lägger beställningen till stadsnätet och så fixar dom bytet som gick riktigt smidigt.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

aaa eller du då var det inte det som var syftet med tråden?

Syftet var väl att Bredband2 är bättre än T3, jag får väl återkomma om ett halvår och säga vad jag tycker om Bredband2.

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Tråd Skapare. Förkortningen används rätt flitigt här på sweclockers.

Aha! I did not know that! Då har man lärt sig något nytt idag också!