Permalänk

Ny tv Led 3D 40" & uppåt. Runt 8000kr

Hej, jag undrar vad man ska ha för TV, finns så mycket att välja emellan och jätte svårt att veta vad som behövs för att vara en "bra" TV.
Kraven är att det ska vara Led TV, från 40" och uppåt, kosta runt 8000kr och helst vara aktiv 3D. Inte alls insatt med TV apparater, vore snällt med lite hjälp.
Tack på förhand!

Permalänk

Varför inte plasma som är mycket bättre?

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av persson_orka:

Varför inte plasma som är mycket bättre?

Vad är det som gör att plasma är så mycket bättre?

Permalänk

Bättre bild(svärta) bland annat, sen känns LEDtv mycket dyrare än plasma men för mer eller mindre samma saker

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaslindholm:

Vad är det som gör att plasma är så mycket bättre?

Vad är det som gör att du vill ha LED förutom reklamen som tjatar om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaslindholm:

Vad är det som gör att plasma är så mycket bättre?

Du vet väl om att en LED tv inte enbart består av små LED lampor ?

Köp plasma, du kommer inte att ångra dig !

Permalänk
Medlem

För 8000kr får man ingen topp-tv när det gäller plasma.
Mer tv för pengarna om man satsar på LED då.

Men det är din åsikt som köper som räknas, du ska inte lyssna på vad folk säger är bäst och si och så, se de relevanta argumentent och åk till en butik och kika på tv-apparater som motsvarar satt budget. Sen väljer du helt enkelt den tv du känner passar dig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

För 8000kr får man ingen topp-tv när det gäller plasma.
Mer tv för pengarna om man satsar på LED då.

Men det är din åsikt som köper som räknas, du ska inte lyssna på vad folk säger är bäst och si och så, se de relevanta argumentent och åk till en butik och kika på tv-apparater som motsvarar satt budget. Sen väljer du helt enkelt den tv du känner passar dig

Precis tvärtom. Hur har du fått för dig det du säger?

Jag hatar argumentet "åk till butik". Folk har ingen aning om vad de ska kolla efter. I butik är det i regel dåliga ljusförhållanden också. Både för plasma och den som tittar. Kalibrerade färger är att drömma om.

Permalänk
Medlem

Plasma = bäst svärta (svart är svart), drar dock mest ström, har problem med inbränningar (passar därför sämre för spel).
LCD/LED (same shit i grunden) = låg energiförbrukning och inga inbränningar, dock problem med clouding/bleeding (ljusare partier på skärmen) beroende på modell och pris, kan ha input lag (fördröjning) vid spel om s.k. gaming mode saknas.

3D = praktiskt sett värdelös gimmic som du betalar för men troligtvis aldrig kommer bruka när nyhetens behag dött ut (efter drygt en månad), medför klart mörkare bild och annat otrevligt, för att inte tala om hur platt effekten är samt att glasögonen både är dyra och jobbiga. Inget som det är värt att betala extra för i dagsläget, men ingår det är det väl kul (samma med smart TV) då det bara är en beta, inte ens en TV för 25 000 ger en riktigt bra 3D upplevelse pga den dåliga tekniken.

Permalänk

Man får en bra Plasma för 8k
man får en någelunda bra LED för 8K
Tänk på att LED är en LCD skärm, bara att den är upplyst av LED lampor på baksida istället för "ljusrör"

LED´s fördelar är
Tunnare skärm ( ser bra ut för väggupphägning),
lättare ( så du behöver bara 2 mindre hål i väggen istället för typ 4-6 enorma)
enormt mycket lägre strömförbrukning.

Nackdelar: Responstid, mellan 2-8MS
Dem är på 50-100Hz och sedan anv bildförbättringsteknik för 400hz.

Plasma:
Fördelar
Ingen responstid, 0.0002ms
Skarp svärta
Bra Betraktningsvinkel.

Nackdelar.
Strömförbrukning
Tung
blir varm.
Angående inbränningar osv så är det svårt idag, då tillverkarna har byggt in funktioner som ska förhindra detta, ex att bilden dimmar om den varit stilla i 15min osv

3d eller ej är en smaksak. Tänk bara på om du kommer ha nytta av det. Aktiv= Dyrare glasögon ( 200-900kr/st), Passiv= Billiga glasögon( ca 90kr/st), dock har passiv lägre upplösning.
Många klagar på Aktiva när det kommer till trötta ögon och mörker att det flimmrar.
Jag har själv upplev det hos andra.
Hemma kör jag passivt, nackdelen är att glasen är tonade så man får sämre ljuseffekter.

Personligen tycker ajg att du ska välja Plasma, det är mindre krångel och ha bra bild i spel tack vare sin låga responstid

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag vad man får för LED tv för 8000kr men kan iallafall rekommendera denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=857518
Dock saknar den 3D men den har grymt bra bild

Permalänk
Medlem

jag har en LED 42" andersson tv, och jag tkr om den enormt mkt. enligt mig är allt svart svart och tkr de är riktigt bra bild när jag spelar xbox

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk

Jag ska bara ha tv:n till att kolla film från datorn på och inget spelande.
Och som sagt, 3D är inget måste och jag håller med om att det är jätte svårt att gå till butiken och kolla för det har jag gjort några gånger redan utan någon vidare hjälp alls.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

+1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OnT: Jag föreslår Philips 42PFL4307T. Har kikat runt efter en 40-42" ett tag och den TV:n hade riktigt bra motionflow (även på diagonalen) i butik. Mycket bättre än dyrare apparater (som låg runt ~10k).

Det finns dock en del att tänka på när du tittar i butik:
- På stora, billigare ställen (typ Elgiganten) är ofta källan analog och 720p. Normalt sett är det bara relevant hur bra bild TV:n har med digital signal (HDMI). Hur bra de analoga kretsarna är och om analog bild blir för skarp eller suddig spelar egentligen ingen roll.
- TV-apparaterna är olika inställda, ofta står många på det överdrivna butiks-/demoläget. Be att få ställa in dem själv, om det går.
- Svärtan på LCD-TV (iaf med LED-belysning) är i regel dålig, men olika former av local dimming-tekniker försöker att dölja det.
- Butikerna har i regel alldeles för stark belysning (jag har för mig att anledningen till det är att avskräcka stölder).
- De "hz"-angivelser som står är ofta ren och skär lögn. Se till att köpa en TV som åtminstone klarar 100hz (120hz för 24p- och NTSC-material) och då verkligen klarar det. Inget att den håller på och blinkar med bakgrundsbelysningen istället. Be att få titta på material med mycket panoreringar, om det är mjuk/flytande (och inte hackigt) är det åtminstone en 100/120hz-panel. Om det hackar är antingen motion interpolation av eller så kan det vara "fusk".

OT: Anledningen till att man ska kika på plasmor i en butik innan man köper är för att se om man står ut med tekniken. Om man tycker att plasmor flimrar (ungefär som CRT, men inte lika extremt som en PAL-TV) och har jobbig bild, ska man naturligtvis välja LCD istället. Det gjorde jag. "Finare" butiker och Hi-Fi-ställen har i regel även visningsrum, det finns fler aktörer än Elgiganten.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Angående local dimming, försök att slå av det i butik (går inte på alla modeller, tyvärr) så får du se hur dåliga moderna LCD-TV verkligen är på svärta. T.o.m. Samsungs och Sonys toppmodeller är urusla på det (iaf när jag köpte min), men local dimming gör ett bra jobb med vanligt material (och för att sälja panelerna i butik).

Eftersom de flesta tillverkar vägrar att ange paneltyp och säljarna aldrig har någon koll tyvärr, vet jag inte vad det brukar vara i TV-apparater i den här prisklassen nuförtriden.

Panasonic Viera TX-L42E5Y har en IPS-panel (och marknadsförs som det), men trots att det står 150hz hittade vi inget sätt att slå på någon form av motion interpolation i butik (och panoreringarna var dåliga, som väntat). Det är möjligt att någon av de dyrare Panasonic L42-varianterna med IPS-Alpha har det (och att panelen verkligen klarar mer än 60hz), men hur ska man veta? Jag tittade på en större Panasonic i butik som hade motion interpolation, men den gjorde ett mycket sämre jobb än ovan Philips (tydligast på diagonaler).

Permalänk
Medlem

Svärta hit och svärta dit, så länge man inte överanalyserar har LED inget problem med svärta, beroende på modell såklart men generellt. Inget man direkt märker av och stör sig på. Jag tycker LED ger en bra svärta generellt. Andra fördelar med LED är att det är strömsnålare, svalare, smalare (snyggare) och att det är "det senaste".

Jag kan rekommendera en TV som härom dagen gick ner från 8000:- till 5900:- --> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180435

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Svärta hit och svärta dit, så länge man inte överanalyserar har LED inget problem med svärta, beroende på modell såklart men generellt. Inget man direkt märker av och stör sig på. Jag tycker LED ger en bra svärta generellt.

Eh, jo, det var visst något jag märkte direkt och fortfarande stör mig på [b]hemma[/b] efter att ha köpt en high-end-TV (se min signatur) där jag inte trott att det varit möjligt med så extremt mycket sämre svärta än på t.ex. LCD-datorskärmar. Local dimming lurade mig i butik eftersom jag inte för en sekund hade förväntat mig att en high-end-TV skulle vara avsevärt sämre än en vanlig 23" datorskärm för en tio- till tjugondel av priset. Blev grymt besviken när jag kopplade in den första gången hemma, men Samsungs 8000-serie var minst lika dålig (och var edgelit med en massa clouding), Sony:n är åtminstone backlit (men stor och tung).

edit:
Alltså, jag skulle ha kört på en plasma (Panasonic VT30) om det varit ett alternativ. Men man kan inte ha en TV som blinkar typ, på samma sätt som en DLP-projektor inte är ett alternativ om man ser regnbågseffekten. Vill inte tillbaka till CRT-träsket (100hz-CRT-TV funkar också bättre än en 50hz-CRT-TV, men jag vill ha en "lugn" bild för ögonen och hjärnan).