Permalänk
Medlem

Skapa hemsida/forum

Hej på er alla.

Börjar med att säga att jag inte har något direkta kunskaper vad gäller skapa en hemsida/forum. Klart jag kan datorer. Det är inte så att jag har noll koll.

Jag vill skapa ett forum för ett visst intresse där folk kan dela med sig kunskaper. Ett träningsforum med andra ord. Jag har ju vissa krav på sidan. Så jag tänkte förklara vad jag har för krav och hoppas jag får hjälp här eller en knuff åt rätt riktning.

Krav:

Allt ska vara krypterat och så anonymt det går. Nu undrar ni säkert varför. Jag tycker inte om att exposa mig själv på internet. Har inget att dölja, men jag känner ändå att jag inte vill visa mig själv för mycket.

Dom tecknen man skriver när man registrerar måste finnas.

Har tittat på vBulletin och känner att jag vill köra med det. Har ni tips får ni gärna skriva det.

Permalänk
Inaktiv

Du verkar ha bestämt dig, så då är det ju bara att köra. Sen ligger det ju ganska mycket på användarna att vara anonyma. De behöver ju inte registrera sig med sin riktiga email, ett namn som kan identifidera osv.

Vad är det riktigt du behöver hjälp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Du verkar ha bestämt dig, så då är det ju bara att köra. Sen ligger det ju ganska mycket på användarna att vara anonyma. De behöver ju inte registrera sig med sin riktiga email, ett namn som kan identifidera osv.

Vad är det riktigt du behöver hjälp med?

Tack för svar. Det jag behöver hjälp med egentligen är själva installationen/programmeringen. Jag vet inte vilka grejer man behöver för och slå upp sidan. Jag har förstått att man måste ha en domän och webbhotell. Den ska vara totalt krypterad. Installationen med andra ord om man kan sammanfatta det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H.K:

Tack för svar. Det jag behöver hjälp med egentligen är själva installationen/programmeringen. Jag vet inte vilka grejer man behöver för och slå upp sidan. Jag har förstått att man måste ha en domän och webbhotell. Den ska vara totalt krypterad. Installationen med andra ord om man kan sammanfatta det så.

Du kommer inte hitta något webbhotell som erbjuder total kryptering utan du kommer att få skaffa en egen server alt VPS. Dessutom verkar det som du kommer behöva outsourca detta för att du har inte de kunskaper som behövs och jag tror inte någon kommer hålla dig i handen gratis vid varje moment du kommer behöva hjälp med tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du kommer inte hitta något webbhotell som erbjuder total kryptering utan du kommer att få skaffa en egen server alt VPS. Dessutom verkar det som du kommer behöva outsourca detta för att du har inte de kunskaper som behövs och jag tror inte någon kommer hålla dig i handen gratis vid varje moment du kommer behöva hjälp med tyvärr.

Det beror på hur duktig den personen är och om den personen kan leverera mina krav. Självklart ska man gjort det här länge och vara väldigt erfaren. Men du har rätt. Jag har inte alla kunskaper, men jag vill inte stanna för det.

Servern vill jag ju ska vara dedikerat. Vi kan säga såhär då. Det finns ju guider på hur man gör enkel installation av vBulletin, men om vi kör lite i grova drag vilken ände man börjar i. Skaffa sig en burk man ska ha servern på ( en hemifrån för och bara testa ). Sen då? Behöver inte vara steg för steg som om man skulle installera ett program dvs tryck nästa osv

Permalänk
Medlem

Du kan göra en enkel installation på din egen dator, ladda ner Xampp (gratis), när du installerat det så får du en mapp som heter htdocs, i den mappen lägger du allt innehåll som finns i zip/rar filen när du laddar ner vBulletin eller annat CMS.
När du lagt in allt dit så går du in i webläsaren och skriver "localhost" i sökfältet, då kommer hemsidan upp och bara du kan se den, du kommer in i installationsprogrammet direkt när du går in dit för första gången.
Väldigt simpelt.

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se