Webhallens kampanj på Radeon HD 7900-serien [Enda tråden!]

Permalänk
Medlem

Webhallen: Ni borde fixa eran sökmotor då den inte listar 7970 om man söker på 7970 utan den listar det bara om man söker på hd7970.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Blev ett Sapphire Dual-X OC för mej

Permalänk
Medlem

Sitter med ett XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5. Hur är det om man skulle slå till på 7970?
Lönt?

Jaja, Tog och köpte ett Asus 7970 för 2990. Hoppas det blir bra

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Om du läste vad Webhallen har skrivit genom tråden så skulle du förstå varför dom har den här kampanjen. Dom la skam bud på partier av 7970 och fick napp. Inte så att det är nå fel på dom ^.<.

inte något fel? Enligt den rescension jag länkade till finns det ett problem med de första korten något asus inte ville erkänna först. Jag bara undrar om problemet kvarstår eller är fixat?

Finns väl en anledning till att man släpper ett nytt kort med ett nytt kretskort och då inte bara högre klockhastighet. 1 ghz kan man lätt komma upp i när man klickar själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

ASUS Radeon HD7970 3GB sitter jag med i handen just nu.
Vilket jäkla impulsköp man drog till med. Men semsterna började idag och jag hade spenderar byxorna på

Hoppas allt blir bra.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av IuZ:

Frågan är då, kallade Asus tillbaka dessa korten och uppdaterade detta problem eller lever det fortfarande kvar? Är det därför man säljer ut?

Infon från ASUS är att dessa är från de senare batcharna som producerades där felet är korrigerat. De felaktiga batcharna var precis i början av produktionen när det inte fanns så många kort att tillgå och det rörde sig därför om en ganska liten volym kort som påverkades.
Av vår retur-statistik att döma är detta sant också då vi inte har högre failure rate på dessa än några andra grafikkort vi säljer i dessa prisklasser.
Vi har sammanlagt sålt hundratals 7950/7970 DC2/DC2 Top och har hittills färre än 10 returer sammanlagt. Så faktum är att failure raten om något är lägre än vad den brukar vara på grafikkort.

Att släppa nya revisioner behöver inte betyda att det är fel på den gamla revisionen. Kan vara väldigt små saker som förändras.
T.ex. byter ASUS artikelnummer på datorer om de så bara ändrar en USB-kontroller från ett fabrikat till ett annat (även om de har identiska specar).

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Nu är mitt Asus Ref 7970 snart på posten så jag kan åka och hämta den.

Kan ju säga det att enda problemet jag haft med mitt 7970 är att jag nu på senare tid fått coil-whine.
Köpte det i januari så haft ett tag nu.
Men det är tillbaka skickat till Komplett nu så hoppas man på att man får ett nytt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Infon från ASUS är att dessa är från de senare batcharna som producerades där felet är korrigerat. De felaktiga batcharna var precis i början av produktionen när det inte fanns så många kort att tillgå och det rörde sig därför om en ganska liten volym kort som påverkades.
Av vår retur-statistik att döma är detta sant också då vi inte har högre failure rate på dessa än några andra grafikkort vi säljer i dessa prisklasser.
Vi har sammanlagt sålt hundratals 7950/7970 DC2/DC2 Top och har hittills färre än 10 returer sammanlagt. Så faktum är att failure raten om något är lägre än vad den brukar vara på grafikkort.

Att släppa nya revisioner behöver inte betyda att det är fel på den gamla revisionen. Kan vara väldigt små saker som förändras.
T.ex. byter ASUS artikelnummer på datorer om de så bara ändrar en USB-kontroller från ett fabrikat till ett annat (även om de har identiska specar).

Tack för svaret webhallen. Där fick jag veta precis vad jag var ute efter. Kan jag med gott mod beställa ett kort då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med (sapphire) 7970-dual X OC? Lider den (många exemplar) av 'Coil Whine'?

Permalänk
Medlem

Nu fanns det nya Asus refernskort inne, kastade mig över ett och beställde! Skynda på all som vill köpa!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu fanns det nya Asus refernskort inne, kastade mig över ett och beställde! Skynda på all som vill köpa!

De går åt som bara den. Snart slut igen?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Maysay:

De går åt som bara den. Snart slut igen?

Slut igen, vi satte lite felmarginal så enligt lagersaldot ska vi ha tre kort lediga men vi väntar tills vi skeppar alla inneliggande ordrar innan vi visar den på sidan igen.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Hur är det med (sapphire) 7970-dual X OC? Lider den (många exemplar) av 'Coil Whine'?

Undrar samma sak..och hur hanterar ni det på garantin webhallen? olika från olika företag tydligen.

Permalänk

Fick mitt Sapphire 7970 Dual-X (inte oc) idag. Stoppa in det i datorn och var mycket nyfiken på hur det skulle fungera, kör igång unigine heaven och hör direkt ett surrande ljud. Lagom besviken man blev. Lyssnat på ett par videor på youtube och kan med 100% säkerhet säga att det är coil whine. Borde väl kunna få ett nytt?

Måste tillägga en sak, när jag körde unigine heaven första gångerna så slocknade skärmen efter några minuter, fanns inget att göra utom att starta om datorn. Detta hände ett par gånger. Testade sedan köra unigine heaven i lägre upplösning och då fungerade det. Något lurt med kortet kanske?

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade så GÅR det att ändra voltreglaget upp till 1.3v på Asus ICKE-TOP 7950. Pratet om Top/icke-Top, är alltså skitsnack, i alla fall när det gäller 7950.

Fick hem mitt idag och har prövat.

Permalänk
Medlem

Fortfarande billiga grafik kort på 7900?

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flygaresset:

Fick mitt Sapphire 7970 Dual-X (inte oc) idag. Stoppa in det i datorn och var mycket nyfiken på hur det skulle fungera, kör igång unigine heaven och hör direkt ett surrande ljud. Lagom besviken man blev. Lyssnat på ett par videor på youtube och kan med 100% säkerhet säga att det är coil whine. Borde väl kunna få ett nytt?

Måste tillägga en sak, när jag körde unigine heaven första gångerna så slocknade skärmen efter några minuter, fanns inget att göra utom att starta om datorn. Detta hände ett par gånger. Testade sedan köra unigine heaven i lägre upplösning och då fungerade det. Något lurt med kortet kanske?

coil whine kan ändras med att antingen byta psu, överklocka/underklocka kortet då det tydligen beror på att frekvensen ligger inom det hörbara området.
dvs att påvisa coil whine i en annan låda kan vara svårt och därmed i grund inget fel på kortet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

svårt de här ska vara då! funderar på om man ska testa de gröna laget och köra på ett 670 DCII eller om man ska ta ett 7970 DCII för detta grymma pris.. ska nog börja köra en del BF3 igen då min rigg börjar bli trött. tänkte nog köpa 3570K, asus mobo, nya ramminnen, samsung 830 256 GB, H80 och ett antec P280. hur är det med överklockning på respektive DCII modeller?

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

Beställde Asus 7950 DCII, men fick faktiskt hem ett DCII TOP. Inte mig emot, men mailade iaf Webhallen så det inte blir några frågetecken.

Kortet gick, som nämnt tidigare i tråden, precis in i mitt Define R2. Riktigt fin prestanda från det jag testat. Däremot har fläktarna på kylaren ett ojämnt brummande för sig i vissa hastigheter (främst mellan 15 och 20% hastighet) som är lite störande. Avvaktar lite för att se om det är nåt som går över.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

coil whine kan ändras med att antingen byta psu, överklocka/underklocka kortet då det tydligen beror på att frekvensen ligger inom det hörbara området.
dvs att påvisa coil whine i en annan låda kan vara svårt och därmed i grund inget fel på kortet.

Så pass. Då ska jag testa att överklocka kortet och se om det hjälper, tack för svaret!
När man ej belastar kortet så är det inget coil whine, och fläkten är inte hörbar (för mig) förens vid 53% fläkthastighet. Så det är ju ett trevligt kort förövrigt.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Kaos_Kapten:

Undrar samma sak..och hur hanterar ni det på garantin webhallen? olika från olika företag tydligen.

Coil whine är i princip alltid ett resultat av en kombination av komponenter.
Oftast är det kombinationen av ett specifikt nätagg och en CPU/mobo kombo eller grafikkort som orsakar ljudet är det vi upptäckt i våra tester.
Tex. även om ljudet i sig kommer från grafikkortet så kan det försvinna helt med ett annat nätagg.

Ofta upplever folk också att det är den senast inhandlade komponenter som gör oljudet eftersom det är den enda nya saken i datorn men istället kan det vara att nätagget först då börjar låta då man kanske drar mer ström.

Klassiskt scenario är att man bara hör coil whine när datorn är belastad eller att man bara hör det när den inte är belastad. (Personligen har jag en dator som lider av gankska mycket coil whine när den inte är belastad men så fort man gör minsta lilla grej, typ maximera ett fönster eller spela en MP3a, så försvinner det helt på direkten. I mitt fall är det nog nätagget som är boven men jag vet även att vissa grafikkort jag kört har gjort att problemet försvunnit t.ex. lät mitt HD5770 vansinnigt mycket, GTX 470 inget alls medan mitt 580 lät mycket och mitt nuvarande 680 bara låter lite sådär.)

Inte så givande information för sakfrågan, jag antar vad jag försöker säga är att det är väldigt sällan det går att peka finger på en komponent även om man själv kan uppfatta det som ganska slutgiltigt:
"jag stoppade i en ny sak i datorn och nu låter den alltså är det den nya sakens fel", så enkelt är det i regel aldrig tyvärr.

Däremot har du ju 14 dagars returrätt när du handlar via nätet.
Hur vår RMA-avdelning ställer sig till problemen kan jag inte ge svepande svar till, det får tas case by case via kontakt med dem.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

På 7970:t som jag köpt, vad gör den andra BIOS:en egentligen? Ganska onödig då man inte ens kan förstöra kortet genom högre volt? Eller har den någon annan funktion?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

På 7970:t som jag köpt, vad gör den andra BIOS:en egentligen? Ganska onödig då man inte ens kan förstöra kortet genom högre volt? Eller har den någon annan funktion?

Är det sapphire OC?..den andra biosen höjer väll frekvenserna till 1000/1450/5800 iaf så jag har fattar det..har du några problem med Coil whine eller andra konstiga ljud osv?..nöjd med kortet annars?

Permalänk
Skrivet av Kaos_Kapten:

Är det sapphire OC?..den andra biosen höjer väll frekvenserna till 1000/1450/5800 iaf så jag har fattar det..har du några problem med Coil whine eller andra konstiga ljud osv?..nöjd med kortet annars?

Har inte fått det än, läste att Asus 7970 dcII hade 2 st biosar, undrar vad den andra är till för?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Okej..har jag inte sett/hört något om..står inget om det på asus hemsida heller...dock har ju sapphire kortet 2st bios..du kanske blandar ihop dem?.

Permalänk
Medlem

Bra sugen på att köpa på mig ett HD7950.

Kommer mitt Corsair CX 400W räcka för att driva HD7950 samt de 16GB Corsair XMS3 Vengeance 2133MHz jag också tänkt slänga in? Eller bör jag byta nätaggregat samtidigt?

- Cicho

Permalänk
Medlem
Skrivet av cicho:

Bra sugen på att köpa på mig ett HD7950.

Kommer mitt Corsair CX 400W räcka för att driva HD7950 samt de 16GB Corsair XMS3 Vengeance 2133MHz jag också tänkt slänga in? Eller bör jag byta nätaggregat samtidigt?

- Cicho

Det räcker, dock CX serien är inte allt för populär.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Kaos_Kapten:

Okej..har jag inte sett/hört något om..står inget om det på asus hemsida heller...dock har ju sapphire kortet 2st bios..du kanske blandar ihop dem?.

Har letat efter sätt att låsa upp volten, och på ett forum så sa nån expert att eftersom asuskortet har två biosar, så kunde man flasha den ena...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Sitter med mitt nya grafikkort nu ASUS 7970 Ref. Hade lite problem i början när jag skulle installera det (ni har nog sett tråden).
Fast även om man är dum som vete vad, så funkar det prima nu. Tack för en så bra deal. Och jag är mycket nöjd med mitt köp.

Spelar Anno 2070 (allt very high) och har kört 3dMark11 (fick en score runt 8150). GPU-Z visar 50c nu när jag kollade (multitasking med Anno 2070 i bakgrunden). Fint

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Blev ett Asus 7950 dc2 för mig, fick ta fram sticksågen o karva upp lådan lite så det fick plats.. Grymt stort kort. Med lite klock så presterar det som ett 7970, o för 2690kr är det enligt mig ett riktigt kap speciellt med den tysta kylaren. Rekommenderas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"