Officiellt: Windows 8 lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller helt med dig om att valfriheten är sämre i metro. Man kan köra appar sida vid sida eller ena sidan större och andra mindre, men man kan inte ställa in storleken på fönster som man själv vill och det är ju helt galet. Jag vill t.ex. kunna använda 3/4 av skärmen till 3 olika fönster och 1/4 till två mindre fönster eller på något helt annat passande sätt för just de fönster jag använder och det funkar inte med metro.

Vad innebär det igentligen, Jag har ofta en dröse text dokument och olika webläsare + div program igång på skrivbordet, funkar inte det med win8?

Permalänk
Medlem

Förstår inte att det måste spys så mycket galla i varje tråd om Win 8. Microsoft har ju redan gått ut med att dom supportar Win 7 till 2020, så ni behöver ju inte bry er om det här. Många säger att Microsoft tvingar på oss Metroappar men det är väl mest upp till dom som gör programmen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Förstår inte att det måste spys så mycket galla i varje tråd om Win 8. Microsoft har ju redan gått ut med att dom supportar Win 7 till 2020, så ni behöver ju inte bry er om det här. Många säger att Microsoft tvingar på oss Metroappar men det är väl mest upp till dom som gör programmen eller?

Vet inte om du inte fattar att detta är början på att fasa ut skrivbordet helt. Vid Windows 10 kommer troligtvis skrivbordet vara borta och allt kommer vara appar.
Sen vet jag inte om du räknar med att jorden går under snart men jag räknar faktiskt med att köpa datorer även efter 2020 och då är det ett stort problem.
Sen får de som gör appar fördelar av MS för att göra just appar istället för program bara en sån sak som att finnas med i appstore kommer vara mycket värt för programutvecklare för att promota sitt varumärke.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det som folk som inte har testat Windows 8 har svårast att förstå är att skrivbordsmiljön som de är familjära med är endast en liten del av Windows 8, och en del som inte har stor fokus. Metro är det nya gränssnittet och Metro Appar står i starkt fokus. Till exempel kan man inte hoppa mellan Metro Appar via aktivitetsfältet alla är vana vid, utan du måste använda Metros specifika "aktivitetsfält" för detta, vilket döljer sig på vänster sida som man kommer åt genom att flytta musen mot något av de vänstra hörnen. Metro är det nya Windows, vare sig folk vill det eller inte.

Folk som inte har testat Windows 8 borde inte köpa det blint, eftersom förändringen är ganska enorm. De borde minst av allt kolla upp klipp på YouTube för att se hur gränssnitten navigeras och hur Metro<->Explorer har integreras i varandra. Helst borde man installera Windows 8 i någon form av virtuell maskin, så man får direkt hands-on experience av operativsystemet.

Alla andra förändringar i Windows 8 (Ribbon UI i Utforskaren överraskade mig men fungerar, någorlunda snabbare generell prestanda, förbättrad Aktivitetshanterare, förbättrad filöverföringsdialoger, snabbare uppstart, etc) är riktigt positiva, men det är Metro-gränssnittet i sig som får mig att avstå från det.

Skrivet av tjabo:

Vad innebär det igentligen, Jag har ofta en dröse text dokument och olika webläsare + div program igång på skrivbordet, funkar inte det med win8?

Inne i Metro-gränssnittet så körs alla appar i fullskärmsläge och döljer resten av gränssnittet. Som max kan endast två appar vara synliga, då via vad folk har kommit att kalla Split View.

Källa för bilder: http://www.nirmaltv.com/2012/03/08/enable-split-view-on-windo...

Metro appar kan bara visas i tre olika storlekar, antingen fullskärmsläget som är standard, eller så att de tar upp 80% av skärmytans bredd, eller de resterande 20%. Du kan själv inte ha två Metro appar körandes sida-vid-sida uppdelade på mitten, utan en av apparna måste ta upp 80% av den tillgängliga bredden, och den andra appen får resterande 20%.

Nu, gamla "Explorer"-miljön är fortfarande kvar (aktivitetsfält + fönster, i princip Windows 7 fast utan startmenyn). Problemet med denna skrivbordsmiljön är att Windows 8 behandlar den som ytterligare en Metro App. Detta innebär att skrivbordsmiljön kan, precis som en Metro App, antingen köras i fullskärmsläge (som i Windows 7), ta upp 80% av bredden, eller ynka 20% (då visas bara vilka fönster som just nu körs).

Du kan alltså inte multitaska lätt mellan program som körs i skrivbordsmiljö och Metro Appar. Att hoppa över till den ena innebär att den andra förminskas, och vice-versa. Multitasking med enbart Metro Appar är ännu värre eftersom de inte är designade efter att kunna stödja något sådant effektivt.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Metro är FAN Microsoft BOB 2.0....brådis med att köpa ny dator nu så man får Win7...skulle inte förvåna mig om Win7 kostar mer än Win8 efter release....

Det är så jävla synd...Win7 var ett steg i rätt riktning efter Vista och Win8 har en hel del 3vliga features om man bortser ifrån Metroskiten och avsaknad av startmeny.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

windows 8 suger

kommer hålla mig till windows 7 och rata w8 det är så likt vista

Permalänk
Medlem

Kommer bli en intressant höst/vinter att följa hur reaktionerna kommer bli bland den breda massan.
Själv köper jag inga av Microsofts argument om varför metro skulle vara bra, och avstår från det tills MS har reparerat det = tagit bort metro och all övrig metrofiering, eller om man med tredjepartsprogram kan få det totalt annorlunda.
Och blir det inget av ovanstående så finns windows 7 samt massa trevliga Linux distar, precis som idag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Här kan ni kolla också, för haters och för er som gillar windows 8

http://www.addskills.se/Utbildning/Filmer/Seminarium-Windows8...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

Använder du verkligen startmenyn? Förstår inte hur man kan välja bort ett OS som på de flesta punkter är bättre än sin föregångare pga en bonus funktion som man bara kan välja att ignorera. Men antar du stör dig lika mycket på den inbyggda GPU delen i din CPU?

Använder start-menyn dagligen, gillar inte att ha mycket ikoner i aktivitetsfältet eller på skrivborder så startar majoriteten av mina program via start-meny. Varför skulle jag störa mig på den inbyggda GPU delen när man har ett VAL att stänga av den och aldrig behöva se eller använda den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Du kan alltså inte multitaska lätt mellan program som körs i skrivbordsmiljö och Metro Appar. Att hoppa över till den ena innebär att den andra förminskas, och vice-versa. Multitasking med enbart Metro Appar är ännu värre eftersom de inte är designade efter att kunna stödja något sådant effektivt.

Om man t.ex har en metro app i 20% så blir den ju inte stor bara för att du interagerar med den.

Testade Windows 8 själv både i Developer Preview och Release Preview och jag kände att metro var lättanvändt men att apparna var för få. Jag tror att det kommer vara mycket trevligt att använda metro-appar i 20% och att den integrerade söken kommer hjälpa mycket. Det är ju t.ex smidigt att ha tyda.se direkt däri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Här kan ni kolla också, för haters och för er som gillar windows 8

http://www.addskills.se/Utbildning/Filmer/Seminarium-Windows8...

Bra länk faktisk, Fast mest bara för redan frälsta, och för dom som vill veta mer och lära sig om windows 8

Sådana som jag som inte tar i windows 8 med tång ens har tyvärr inget att hämta där, och ja jag har kört windows 8 en god stund dock mest bara CP, behöver inte köra RP nån längre tid då gräsliga metro fortfarande är där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte om du inte fattar att detta är början på att fasa ut skrivbordet helt. Vid Windows 10 kommer troligtvis skrivbordet vara borta och allt kommer vara appar.
Sen vet jag inte om du räknar med att jorden går under snart men jag räknar faktiskt med att köpa datorer även efter 2020 och då är det ett stort problem.
Sen får de som gör appar fördelar av MS för att göra just appar istället för program bara en sån sak som att finnas med i appstore kommer vara mycket värt för programutvecklare för att promota sitt varumärke.

Låter som om du är vääääldigt rädd för förändring?

Och skillnaden mellan appar och vanliga program är?

Skrivet av Chawan123:

Använder start-menyn dagligen, gillar inte att ha mycket ikoner i aktivitetsfältet eller på skrivborder så startar majoriteten av mina program via start-meny. Varför skulle jag störa mig på den inbyggda GPU delen när man har ett VAL att stänga av den och aldrig behöva se eller använda den?

Det lät väldigt omständigt...

Ja du svarade precis själv på frågan.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Här kan ni kolla också, för haters och för er som gillar windows 8

http://www.addskills.se/Utbildning/Filmer/Seminarium-Windows8...

Han låter inte allt för förberedd måste jag säga. Har själv hållt föredrag och utbildningar och skulle skämmas om jag skötte det på det sätt han gjorde

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte om du inte fattar att detta är början på att fasa ut skrivbordet helt. Vid Windows 10 kommer troligtvis skrivbordet vara borta och allt kommer vara appar.
Sen vet jag inte om du räknar med att jorden går under snart men jag räknar faktiskt med att köpa datorer även efter 2020 och då är det ett stort problem.
Sen får de som gör appar fördelar av MS för att göra just appar istället för program bara en sån sak som att finnas med i appstore kommer vara mycket värt för programutvecklare för att promota sitt varumärke.

Oroa dig inte. Det är bara MS som tramsar, Apple har inte några problem med sitt OS förutom hur dålig säkerheten är men det kommer väl förbättras nu när fler "virus" kommer till Mac. Annars har vi ju säkert hundratals olika Linux/GNU operativsystem så om Windows failar har vi ganska många val, intesant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Låter som om du är vääääldigt rädd för förändring?

Och skillnaden mellan appar och vanliga program är?

Förändring utan förbättring är helt meningslöst och därför skyr jag det som pesten. Då inte metro ger någon förbättring utan endast försämringar så borde det tas bort. Jag tycker personligen att det finns mycket bra i W8 flera saker jag vill ha men ska de packas i en låda av skit kan de lika gärna vara.

Eftersom de inte kunnat visa något som är bevisligen bättre med metro än start menyn medan jag kan göra en lista med saker som är sämre så måste metro vara ett misslyckande.

Ingen skillnad på app och program men eftersom MS hittat på att program som körs i metro tydligen är en app så väljer jag att följa deras mall för att göra det tydligare vad jag menar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Windows 8 är i princip bättre än windows 7 på alla punkter. Förutom just de som är problem vid alla OS-uppgraderingar, några kasst skrivna program som bråkar.

League of Legends är ett typexempel där spelet aldrig riktigt vet var "skärmen" är utan slumpar ut rutan efter någon intern mystiskt algoritm. Fixas på precis samma sätt som när det händer i win7 (där det dock händer med något lägre frekvens "yay").

Skype har jag inget minne av att det bråkade men det brukar krascha på nya versioner av windows så det skulle inte förvånat mig om många haft problem med det.

I övrigt känner jag mig handikappad när jag är tvungen att gå tillbaka till win7 med dess kassa utforskare, risiga startmeny och slöa uppstart.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Han låter inte allt för förberedd måste jag säga. Har själv hållt föredrag och utbildningar och skulle skämmas om jag skötte det på det sätt han gjorde

Han är ju MVP så han borde veta vad han pratar om iaf , det är ju nytt så troligtvis därför.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har kört W8 RC på min laptop nu ett tag och kan ju säga att det är ytterst tveksamt att jag byter till W8 på min workstation :/

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Läser man folks reaktioner och jämför med snacket om Vista så är redan Windows 8 en flopp med största säkerhet, varför tror ni MS slänger bort det redan idag för 340kr uppgradering ?

Det är också väldigt jämförbart med hur folk pratade när MS gick från 3.11 till Windows 95.

Permalänk
Medlem

För det priset ska jag uppdatera! Metro är säkert en vanesak som förmodligen inte kommer göra saker sämre

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

Låter som om du är vääääldigt rädd för förändring?

Och skillnaden mellan appar och vanliga program är?

Det lät väldigt omständigt...

Ja du svarade precis själv på frågan.

Vad är omständigt? Tryck på Windows knappen, skriv 3 bokstäver tryck enter, vad är omständigt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Vad är omständigt? Tryck på Windows knappen, skriv 3 bokstäver tryck enter, vad är omständigt med det?

Det är inte omständigt, det som däremot är drygt är att metro inte har fönster som går att flytta och anpassa som man vill. + att alla program inte är metroprogram, så man blir tvungen att växla mellan metro och classic all day long.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Det är inte omständigt, det som däremot är drygt är att metro inte har fönster som går att flytta och anpassa som man vill. + att alla program inte är metroprogram, så man blir tvungen att växla mellan metro och classic all day long.

Jag talar inte för metro, frågade varfrör Tomhas tycker det låter omständigt med vanliga start-menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte om du inte fattar att detta är början på att fasa ut skrivbordet helt. Vid Windows 10 kommer troligtvis skrivbordet vara borta och allt kommer vara appar.
Sen vet jag inte om du räknar med att jorden går under snart men jag räknar faktiskt med att köpa datorer även efter 2020 och då är det ett stort problem.
Sen får de som gör appar fördelar av MS för att göra just appar istället för program bara en sån sak som att finnas med i appstore kommer vara mycket värt för programutvecklare för att promota sitt varumärke.

Hahaha! Så du menar att du inte kommer kunna anpassa dig till något nytt på 8 år? Eller tror du Metro, om det nu finns 2020, kommer se exakt ut som det gör idag? Bara löjligt om man tror att Metros funktion som det är idag är skriven i sten.

Live tiles på startsidan är ju grymt och kommer kunna bli hur bra som helst för vissa program. Startar datorn och jag ser på en gång vad som hänt, istället för att starta en mängd olika program för att få den information jag vill ha. En liten trevlig sweclockersapp kanske som i sin live tile visar om det skrivits något nytt i trådar man prenumererar på. Ett enkelt exempel iofs men det finns så många möjligheter.

Allt är inte perfekt nu till första versionen, men jag tycker det är ett enormt steg i rätt riktning ifrån en förlegad desktop med startmeny.

Permalänk
Medlem

Ändring skrämmer alltid! Ingen gillar att vara utanför sin comfort zone...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan testa ha Win8 på sekundära datorn å pilla, se om de är mer optimerat för spela också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Känns som diskussionen går i cirkel, läs inläggen!

  • De som är negativa är inte "rädda för ändring", de är nöjda med hur bra det fungerar idag och ser inte poängen.

  • Det är inget framsteg att låsa in folk på sina datorer hur man än vrider och vänder på det och rimligen borde man ges ett val.

  • De som vill slösa sin tid på Metro och dess 25%-75%, 100% appar och switcha mellan desktop och Metro heal dagarna får väl göra det, jag ser...inte poängen återigen.

  • Punkt.

Visst har du rätt i att alla inte är rädda för ändring, men du gör precis samma misstag själv när du vinklar orden för din egen åsikt. Om folk kunde skriva lite mer neutralt/sakligt så skulle diskussionerna förmodligen bli mer givande.

Permalänk
Medlem

Dom borde ha Metro som ett program likt Media Center för dom som har önskemål eller behov av sådant gränssnitt istället för att tvinga på det på alla användare. Windows vanliga UI har ju fortfarande en potential att bli snabbare och mer intuitivt än nuvarande version.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Hmm, har provat Windows 8, och jag kan verkligen inte förstå varför dom ska integrera Metro med det vanliga OS.

Borde finnas en funktion som stängde på och av metro.

Tycker detsamma. De borde komma med en uppdatering som gör att man kan stänga av METRO och ha vanligt Windows skrivbord då kanske man skulle installera Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sååååååå nice windows 8 och server 2012 kommer att vara riktigt härligt! speciellt utan startmeny, vem använder det endå nu för tiden? Det är ju taskbar eller metro som gäller!

Själv så har jag få iconer på skrivbordet, program jag använder ligger på taskbar eller I startmenyn, jag använder också körfunktionen flitigt.
med andra ord, Metro är ingenting för mig.
jag tror jag ska försöka gå över mer och mer till Linuxbaserade Operativsystem då det känns som att Microsoft riktar sig mer mot fritidsanvändning än seriösa användare.
Det känns som att microsoft går tillbaka till att leka i sandlådan med Apple.

Visa signatur

mvh