Permalänk

Skilnad på pci-e slots

Så, jag har ett moderkort med två PCI-E slots, men vad är skilnaden mellan att slänga i mitt grafikkort i den undre och den övre? Jag har hört att bandbredden är mindre på den undre. Och vad gör detta om det är sant? Blir kortet mindre effektivt? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vilket moderkort det är.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

Asus M4N98TD EVO

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har tydligen 2st PCI-E x16, så det ska not inte vara någon skillnad mellan dem.

Permalänk
Medlem

Lite snabbt googlande säger att båda portarna är x16 (inte helt oväntat), men de stödjer oxo SLI/CF i dual 16x. Bandbredds mässigt bör det inte vara några skillnader. Sen kanske det är nått speciellt med den undre porten, testa den om du vill ha grafiken där.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Tack för hjälpen.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har hört att man i första hand ska sätta grafikkortet i den övre sloten, eftersom den ligger närmare CPUn, men jag kan inte bekräfta att det spelar någon roll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers