Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Behöver man kylpasta?

Hej!

Har en enkel fråga som jag själv inte vet därför frågar jag er! Behöver man Kylpasta om man har en egen kylare? alltså t.ex. om jag har en Intel Kylare (originalet) behöver jag kylpasta då? eller är det bara då jag köper en Noctua?

Permalänk
Skrivet av Pajaam:

Hej!

Har en enkel fråga som jag själv inte vet därför frågar jag er! Behöver man Kylpasta om man har en egen kylare? alltså t.ex. om jag har en Intel Kylare (originalet) behöver jag kylpasta då? eller är det bara då jag köper en Noctua?

Du behöver alltid kylpasta, annars mår cpu dåligt. Men du behöver inte köpa det, det finns förapplicerat på intels stockkylare och alla andra eftermarknadskylare som jag har erfarenhet av också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajaam:

Hej!

Har en enkel fråga som jag själv inte vet därför frågar jag er! Behöver man Kylpasta om man har en egen kylare? alltså t.ex. om jag har en Intel Kylare (originalet) behöver jag kylpasta då? eller är det bara då jag köper en Noctua?

Kylpasta behövs alltid. på originalkylaren som medföljer är detta redan förapplicerat och när du sedan ska byta till en
eftermarknadskylare måste du ta bort den gamla kylpastan med sprit utan olja så som aceton utan olja som finns
på dom flesta mataffärer och väldigt viktigt att det är utan olja.

Sedan med din nya kylare från Noctua medföljer en tub Noctua NT-H1 som men applicerar en klick på mitten ungefär 5-6 m.m.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

okej, så om jag har rätt så behöver jag ingen kylpasta just nu? har en (stock kylare) från intel. Kommer jag behöva kylpasta senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajaam:

okej, så om jag har rätt så behöver jag ingen kylpasta just nu? har en (stock kylare) från intel. Kommer jag behöva kylpasta senare?

Om du byter till en annan kylare och det inte följer med i paketet, eller om du av någon annan anledning monterar loss kylaren kommer du behöva ny kylpasta.

Om man ska vara petnoga blir väl kylpastan sämre med tiden, men om du kör stockkylare så lär det spela mindre roll.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

gör det nått om man använder kylpasta på CPUn? även om den har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajaam:

gör det nått om man använder kylpasta på CPUn? även om den har?

du ska inte hålla på att blanda.

antigen så kör du med den som sitter på. eller så torkar du bort den helt och kör med din egna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Pajaam:

gör det nått om man använder kylpasta på CPUn? även om den har?

Du ska alltid ta bort den gamla först, det görs enklast som någon sa med aceton, eller tröd för den delen.

Permalänk
Medlem

okej tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver inte kylpasta men du måste försäkra dig om bra värmeledningsförmåga, kylpasta är troligtvis det billigaste och definitivt det lättaste sättet att lösa det och dessutom nästan garanterat den enda metod du kan använda om du inte har en verkstad, men med extremt bra mekanisk precision på delarna funkar värmeledningen ändå, man skulle även kunna löda eller svetsa ihop delarna eller använda evaporation, men det är inget som du så lätt löser hemma så kylpasta är nog enklast i praktiken om det är en dator du ska ha till dagligt bruk.
Om du remonterar cpu kylaren så ska du göra rent och applicera ny kylpasta i de flesta fall, om du inte kan försäkra dig om att det går att få bra kontakt mellan cpu o kylare, och det är svårt att kolla det så byt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man behöver behöver kylpasta lika mycket som man behöver kondom om man väljer
bordellens mest erfarna glädjeflicka. De lär funka utan men kommer att ge tråkiga konsekvenser!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"