hitachi hts hårddisk, kraschad?

Permalänk

hitachi hts hårddisk, kraschad?

Hej,
jag har läst i flera trådar och försökt att hitta vad som kan ha hänt med min hårddisk.
Det som jag tror kan ha hänt är att jag råkat utför "Click of death" men är inte säker, så jag behöver hjälp av er experter i frågan och om det går att rädda datan på hårddisken?

Jag har en laptop acer aspire5810TZ ca 3 år gammal.
Hårddisken har fram och tillbaka det senaste året haft ett konstigt ljud (detta vibbrerande ljud hamnar i en loop och låter likadant hela tiden (Prr, prrrrr, pr)). Från någon sekund upp till 30 sekunder kan detta ha pågått vid dessa enstaka tilfällen, men det har dock gått att arbeta med datorn och allt har funkat som det ska.

Idag skulle jag sätta på datorn (hahah, ni som har humor) och när windows hade kommit igång, så började detta ljudet, men då frös sig dator delvis, man kunde klicka på ex webbläsaren och det tog ett tag sen körde den igång som vanligt.

Jag försökte fort som f*n att säkerhetskopiera allt, (har gjort detta tidigare, men man fyller ju på med nya saker i datorn så allt är inte säkerhetskopierat).
Efter att förskt koppiera ett tag, så hände samma sak igen, och säkerhetskopieringen stannade, jag fick avbryta och starta om datorn. När windows skulle startas så gick inte det, så fick starta om, nu när jag startar dator får jag meddelandet:

Det gick inte att starta windows. Detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin- eller programvaran.

Alt 1 starta startreparation (rekomenderas): låter lika dant i början, men sen kommer windows temat fram och muspekar och då slutar hårdisken att arbeta.

Alt 2 Starta windows normalt: låter bra vid uppstart, men när windowsloggan kommer fram börjar ljudet igen och efter ca 30 sek blinkar det blått med vit text (hinner inte läsa) sen startar datorn om.

Inte nog med att jag snubblade sönder min gittar idag, ska nu mina semesterbilder och videoklipp vara borta för alltid?? :/

Snälla tips och hjälp!!

//Tony

Permalänk
Medlem

Sluta upp med det där. Har du otrolig tur så har du en chans att rädda gratis genom att ta ut och koppla den till en annan dator.

Är det för sent så kommer det att kosta dig 4000-10000 kr (JA, flera tusen) mot det absolut dyraste hållet beroende på hur allvarligt det är så räkna med 10000 eller mer. Vanliga butiker klarar inte av det utan det måste vara ett räddnings företag. Dock så kan du räkna med att de klarar av att rädda dina filer för det priset.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Sluta upp med det där. Har du otrolig tur så har du en chans att rädda gratis genom att ta ut och koppla den till en annan dator.

Är det för sent så kommer det att kosta dig 4000-10000 kr (JA, flera tusen) mot det absolut dyraste hållet beroende på hur allvarligt det är så räkna med 10000 eller mer. Vanliga butiker klarar inte av det utan det måste vara ett räddnings företag. Dock så kan du räkna med att de klarar av att rädda dina filer för det priset.

Okay,
Hur kopplar jag den till annan dator? Det är ju en hårddisk till laptop, finns det någon sladd man kan använda sig av, eller adapter?

Permalänk
Medlem

Öppna en stationär datorn som inte är från stenåldern och kolla kontakterna på hårddisken. Om din bärbar är lika ny så är det samma kontakter på båda. Dvs SATA kontakter.

Ja, det finns adapterar mm men det känns lite onödigt att spendera pengar om man redan har tillgång till en inte allt för gammal stationär dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Tips för framtiden: Om hårddisken låter konstigt i ett år, gör backup innan den slutar fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om det inte är ett mekaniskt fel på disken, dvs att motor, läshuvud och elektronik fungerar så kan det vara så att det "bara" är så att disken inte kan läsa vad som är lagrat på sektorerna på hårddisken.

Hårdiskar, de senaste åren, har nästan alltid CRC error när de läser data någonstans på disken, dock så löses detta med ECC så när datan når "datorn" så ser det ut om om inget är fel och allt stämmer.

Om detta händer tillräckligt ofta så gör hårddiskens kontrollkrets så att den mappar om dessa sektorer och markerar den strulade sektorn som dålig - så att den inte används i framtiden.

Det är också så att hårddisken endast försöker ett visst X-antal gånger innan den ger upp med att försöka läsa datan på disken.

Det finns ett program, SpinRite, som skulle kunna hjälpa dig om själva disken fungerar (därav min inledande kommentar).
Programmet försöker läsa trasiga sektorer och mappa om dessa till fungerande, skillnaden är att programmet inte ger upp lika lätt som hårddiskens. Det försöker med att läsa sektorn på olika sätt, genom att komma från flera olika delar på disken för att se om läshuvudet kan få en mikroskopiskt annat alignmet än ifall den bara läser allt i ordning.

Bli inte avskräckt av att sidan saknar flash animationer och senare tidens "webb-bling". Steve Gibson lite vad man kan säga motståndare till osäkra webb teknologier och lever som han lär - dvs hans hemsida använder inte onödiga plugins.

Han beskriver lite om hur SpinRite fungerar på sin podcast, eller om du inte orkar titta/lyssna så kan du läsa en utskrift av den här (ca 1/3 del ner).

Och ja, jag äger programmet själv av precis en liknande anledning - min OS disk (innan SSD tiden) blev knasig gick inte starta Windows, konstiga felmeddelanden och filer/program som inte laddade tillsammans med hemska väntetider ifall det fungerade.

Jag tycker att programmet var värt priset, du avgör själv ifall du tycker samma.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Öppna en stationär datorn som inte är från stenåldern och kolla kontakterna på hårddisken. Om din bärbar är lika ny så är det samma kontakter på båda. Dvs SATA kontakter.

Ja, det finns adapterar mm men det känns lite onödigt att spendera pengar om man redan har tillgång till en inte allt för gammal stationär dator.

Hade tillgång till ett gammalt as, fanns satakontakter där, men den är så seg, så köpte en adapter, men fick samma resultsat där :/

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tips för framtiden: Om hårddisken låter konstigt i ett år, gör backup innan den slutar fungera.

Har hyffsat nyligen gjort backup, men tyvärr är det senaste inte med. Det konstiga är att datorn (hårddisken) inte har låtit så värst mycket, så därför har jag inte lagt någon större tanke bakom det, så helt plötsligt e den paj..

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Om det inte är ett mekaniskt fel på disken, dvs att motor, läshuvud och elektronik fungerar så kan det vara så att det "bara" är så att disken inte kan läsa vad som är lagrat på sektorerna på hårddisken.

Hårdiskar, de senaste åren, har nästan alltid CRC error när de läser data någonstans på disken, dock så löses detta med ECC så när datan når "datorn" så ser det ut om om inget är fel och allt stämmer.

Om detta händer tillräckligt ofta så gör hårddiskens kontrollkrets så att den mappar om dessa sektorer och markerar den strulade sektorn som dålig - så att den inte används i framtiden.

Det är också så att hårddisken endast försöker ett visst X-antal gånger innan den ger upp med att försöka läsa datan på disken.

Det finns ett program, SpinRite, som skulle kunna hjälpa dig om själva disken fungerar (därav min inledande kommentar).
Programmet försöker läsa trasiga sektorer och mappa om dessa till fungerande, skillnaden är att programmet inte ger upp lika lätt som hårddiskens. Det försöker med att läsa sektorn på olika sätt, genom att komma från flera olika delar på disken för att se om läshuvudet kan få en mikroskopiskt annat alignmet än ifall den bara läser allt i ordning.

Bli inte avskräckt av att sidan saknar flash animationer och senare tidens "webb-bling". Steve Gibson lite vad man kan säga motståndare till osäkra webb teknologier och lever som han lär - dvs hans hemsida använder inte onödiga plugins.

Han beskriver lite om hur SpinRite fungerar på sin podcast, eller om du inte orkar titta/lyssna så kan du läsa en utskrift av den här (ca 1/3 del ner).

Och ja, jag äger programmet själv av precis en liknande anledning - min OS disk (innan SSD tiden) blev knasig gick inte starta Windows, konstiga felmeddelanden och filer/program som inte laddade tillsammans med hemska väntetider ifall det fungerade.

Jag tycker att programmet var värt priset, du avgör själv ifall du tycker samma.

Ja, det kanske kan vara detta som är felet, kom du ihåg om din hårddisk lät på något speciellt sätt?

Finns det inget gratis prog, som gör samma sak? För känns dumt att lägga ut pengar om det inte är det som är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoodblue:

Ja, det kanske kan vara detta som är felet, kom du ihåg om din hårddisk lät på något speciellt sätt?

Finns det inget gratis prog, som gör samma sak? För känns dumt att lägga ut pengar om det inte är det som är felet.

Vad jag minns så var det så att när hårddisken inte kunde läsa någon sektor så hörde man knatter, alltså att den försökte flera gånger och sedan av den upp med resultat av antingen blåskärm eller att något inte laddades.
Detta tog ganska lång tid då time-out:en skulle överskridas innan OSet och HDDn gav upp.

Nej jag vet inget gratisprogram som gör samma sak, slutade leta efter att jag hade hittat detta och köpt det. Eftersom det löste mitt problem så hade jag sas ingen anledning att fortsätta leta.
Står inte i din profil var du befinner dig i landet, men om du finns kring Kristianstads trakten så kan jag erbjuda mig att köra disken i SpinRite åt dig.

Hittar du något annat program själv, eller om du löser detta på något annat sätt så skriv i tråden så att vi andra kan ta del av din erfarenheter.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.