Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Sänder ni från lagret till Pick-Up-Point även fredagar och helger?

Min Noctua NH-D14 blev tydligen fördröjd två dagar längre än väntat och därför har förväntat sänddatum fördröjts ända till på fredag (trots att alla delar skulle ha kommit in den 10:e, preliminärt). Det skulle vara trist att inte ens få sina komponenter den här veckan. Hade hoppats att allt skulle ha kommit till helgen. Allt annat är bekräftat och reserverat på lager.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av MrMuppet:

Sänder ni från lagret till Pick-Up-Point även fredagar och helger?

Min Noctua NH-D14 blev tydligen fördröjd två dagar längre än väntat och därför har förväntat sänddatum fördröjts ända till på fredag (trots att alla delar skulle ha kommit in den 10:e, preliminärt). Det skulle vara trist att inte ens få sina komponenter den här veckan. Hade hoppats att allt skulle ha kommit till helgen. Allt annat är bekräftat och reserverat på lager.

Hej!

Vi skickar på fredagar till våra PuP så dessa borde komma fram till måndagen. Vi skickar också på söndagar men jag tror inte dessa hinner komma fram på måndagen, blir först tisdag i så fall.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej!

Vi skickar på fredagar till våra PuP så dessa borde komma fram till måndagen. Vi skickar också på söndagar men jag tror inte dessa hinner komma fram på måndagen, blir först tisdag i så fall.

Tja, nu står det helt plötsligt att allt skickats i förmiddags. Det borde betyda att vi kan hämta på PuP kanske redan ikväl eller senast imorgon (fredag), hoppas jag? Hämtas på PuP i Stockholm, kanske ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

När ni har youtube-klipp just under produkten i sig så kan man i alla fall i chrome inte se bilderna i större format, det lägger sig bakom youtube-klippet..

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av kobb3:

När ni har youtube-klipp just under produkten i sig så kan man i alla fall i chrome inte se bilderna i större format, det lägger sig bakom youtube-klippet..

Hej!

Jag har också uppmärksammat detta och lagt in en felrapport. Får se om våra utvecklare kan lösa det. Tack i varje fall

mvh
Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Om man beställer en produkt på en helg, varför får man reda på att den har utgått först på onsdagen? Jag behövde den nu i helgen men nu blir jag utan. Kanon...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av aluminium:

Om man beställer en produkt på en helg, varför får man reda på att den har utgått först på onsdagen? Jag behövde den nu i helgen men nu blir jag utan. Kanon...

Hej!

Vi skickar varor alla dagar förutom lördagar så beställde du i helgen borde den gått i måndags senast. Var det kanske så att den var slut på lager och kom in först i onsdags? Eller var det en Komplett PC som skulle byggas?

Skickades den på en onsdag borde du ha den på torsdag eller fredags som senast.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej!

Vi skickar varor alla dagar förutom lördagar så beställde du i helgen borde den gått i måndags senast. Var det kanske så att den var slut på lager och kom in först i onsdags? Eller var det en Komplett PC som skulle byggas?

Skickades den på en onsdag borde du ha den på torsdag eller fredags som senast.

Utgått ur sortimentet alltså. Det rörde sig om en demoprodukt.

Permalänk
Medlem

Om en flashning av bios på ett moderkort resulterar i att moderkortet inte fungerar längre, hur fungerar garantin då?
Detta hände mig, fick korrupt bios och skickade in kortet. Fick som svar att det fanns lite repor på undersidan moderkortet som kunde härleda till handhavandefel och därför inte gäller under garantin. Väldigt lustigt då kortet fungerade klockrent innan jag uppdatera bios.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

Det står att min komplett pc har varit plockad nu i 4 dagar, borde den inte bli byggd snart? Har komplett ett snabbt lager och en långsam verkstad eller vad betyder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av David1988:

Det står att min komplett pc har varit plockad nu i 4 dagar, borde den inte bli byggd snart? Har komplett ett snabbt lager och en långsam verkstad eller vad betyder det?

De har ett snabbt lager.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av David1988:

Det står att min komplett pc har varit plockad nu i 4 dagar, borde den inte bli byggd snart? Har komplett ett snabbt lager och en långsam verkstad eller vad betyder det?

Hej!

Vi har ett robotlager som är dundersnabbt, tyvärr byggs datorerna fortfarande av människor :). Om du vill kan du PMa ditt ordernummer så kan jag slå en kik, men normal produktionstid är 3-5 arbetsdagar så egentligen är det inget konstigt.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad är det som gäller med Pre Purchase versionen av Guild Wars 2, skickas det en kod först för att kunna aktivera spelet och sen skickas boxen vid releasedagen eller vad är det som gäller?

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Skater93:

Hej!

Vad är det som gäller med Pre Purchase versionen av Guild Wars 2, skickas det en kod först för att kunna aktivera spelet och sen skickas boxen vid releasedagen eller vad är det som gäller?

Hej!

Som jag förstått det så skickas det hem ett skivfodral med några koder i. Dessa används för att aktivera betan och sen fullversionen när den släpps. Själva spelet laddas ner.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej!

Som jag förstått det så skickas det hem ett skivfodral med några koder i. Dessa används för att aktivera betan och sen fullversionen när den släpps. Själva spelet laddas ner.

Okej, tack så mycket!

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk

Hej.

Själv sagt att det är bättre att köra support direkt via säljarens hemsida. Men gör nu tvärt emot vad jag själv sagt då jag tror att den från komplett som svarar här har bättre koll på vad som gäller just dator delar.

Köpte den 4/7-2012 ett EVGA GTX 670 produktnr 751465 men var först idag som jag installerade det. Blev sjukt besviken då det lider av vad jag tycker är kraftigt coil whine.

Är osäker på om jag ska vända mig till EVGA direkt eller komplett för en RMA pga att jag har haft lös kylaren och vet inte hur komplett ser på saken. Vet att EVGA har garanti trots att man tagit lös kylaren.

http://www.evga.com/support/faq/afmmain.aspx?faqid=58128

Så Komplett vad/vem ska jag vända mig till för att få kortet bytt för som det är nu så går det inte att använda. Gick från ett HD7850 som bara hade enstaka ljud men detta GTX 670 tar priset.

Ljud fil.
https://www.dropbox.com/s/w8m2udu59maht8n/GTX%20670%20Bad%20s...
6sek - startar spel
19sek - tabbar ur till windows
26sek - återgår till spelet.

ordernr:18993840

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Andreas527:

Hej.

Själv sagt att det är bättre att köra support direkt via säljarens hemsida. Men gör nu tvärt emot vad jag själv sagt då jag tror att den från komplett som svarar här har bättre koll på vad som gäller just dator delar.

Köpte den 4/7-2012 ett EVGA GTX 670 produktnr 751465 men var först idag som jag installerade det. Blev sjukt besviken då det lider av vad jag tycker är kraftigt coil whine.

Är osäker på om jag ska vända mig till EVGA direkt eller komplett för en RMA pga att jag har haft lös kylaren och vet inte hur komplett ser på saken. Vet att EVGA har garanti trots att man tagit lös kylaren.

http://www.evga.com/support/faq/afmmain.aspx?faqid=58128

Så Komplett vad/vem ska jag vända mig till för att få kortet bytt för som det är nu så går det inte att använda. Gick från ett HD7850 som bara hade enstaka ljud men detta GTX 670 tar priset.

Ljud fil.
https://www.dropbox.com/s/w8m2udu59maht8n/GTX%20670%20Bad%20s...
6sek - startar spel
19sek - tabbar ur till windows
26sek - återgår till spelet.

ordernr:18993840

Hej!

Coil whine ser vi absolut som ett garnatiärende så det är inget problem.

Gällande kylaren så har vi den enkla regeln att om "warranty void" klisterlappen är bruten så tar vi inte tillbaka den. Möjligen är det så att denna EVGA-kylare inte har någon sådan lapp på kylaren och då är det ok. Har den dock en lapp och den är bruten så får du kontakta EVGA och gå via dem.

mvh
Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Hej!

Coil whine ser vi absolut som ett garnatiärende så det är inget problem.

Gällande kylaren så har vi den enkla regeln att om "warranty void" klisterlappen är bruten så tar vi inte tillbaka den. Möjligen är det så att denna EVGA-kylare inte har någon sådan lapp på kylaren och då är det ok. Har den dock en lapp och den är bruten så får du kontakta EVGA och gå via dem.

mvh
Mikael

Hej.

Satt ingen klisterlapp som man var tvungen att ta bort för att kunna ta bort kylaren.
Har skapat en RMA hos er efter kontakt med Agnes på eran Support. Var kortet oskadat och alla skruvar osv fanns kvar så skulle det inte vara något problem.

Anledningen till att jag tog bort plasten/kylaren på kortet var pga att gör man det så blir detta kort endast 17cm långt och ryms i mitt trånga bygge av m-ITX.

Löser sig detta på ett smidigt och bra sätt så jag får ett nytt kort så ska jag testa kortet innan man börjar skruva lös delar.

Tar en till fråga. På kartongen till detta kort står det.
"Please Note. If your product is not working properly DO NOT RETURN TO THE STORE. EVGA OFFERS DIRECT COSTUMER SERVICE."

Antar att det skiljer sig mellan länder hur bra butikerna är på att hantera garanti och returer. I Sverige så tycker jag det fungerar bra så det rätta är väl att gå till butiken i första hand?

Permalänk
Medlem

Ni borde se över era realisationer... Kollade igenom "pryl rea endast 12h". Det känns verkligen som ni höjer priserna så att ni kan dra till med "40% prissäkning" på typ alla varor, fast de egentligen inte ens är speciellt billigt utan snarare standardpriser hos er.
Enda gången ni hade bra priser så att man reagerade var när ni satte fel pris OCZ revodrive diskarna... massor av folk beställde men ingen fick ens se glimten av någon disk. Har sett att ni haft hyfsade priser på något grafikkort nyligen men inget anmärkningsvärt i förhållande till konkurrenternas prissättning. En butik som är på fram-march här på forumet är helt klart CDON som med jämna mellanrum har bra kampanjer på både grafikkort och hårddiskar. Samma sak gäller webbhallen, och även ibland Inet som har bra priser på smått och gott, då och då.
Men komplett har hamnat på efterkälken. Det enda man ser är prishöjningar och sänkningar på halvkassa 5.1 system som pendlar mellan 2500-3500kr vecka ut och vecka in.
Ny marknadsföring vore något, istället för att stora flashiga banners som verkar lovande tills man klickar på dom. "Reorna" uppvisar samma prissättning på i princip samma/snarlika varor.
Här har vi ett praktexempel:

50% sänkning? Njae... snarare 100% prishöjning så att ingen köper, och "kanske" köper när ni väl sänker till standardpris. Faktum är att om man
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750544
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1066695

Sådär har ni gjort med liknande system när samma modell med en siffra utbytt ur modellnamnet kostat lika mycket som era rea-priser hos t.ex. netonet eller liknande butiker.

Vore kul om ni kunde kränga prispressade ssd diskar och högpresternade grafikkort så ni inte blir omlullsprungta totalt på den fronten. För jag tror de flesta börjar se igenom era genomskinliga "reor".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ni borde se över era realisationer... Kollade igenom "pryl rea endast 12h". Det känns verkligen som ni höjer priserna så att ni kan dra till med "40% prissäkning" på typ alla varor, fast de egentligen inte ens är speciellt billigt utan snarare standardpriser hos er.
Enda gången ni hade bra priser så att man reagerade var när ni satte fel pris OCZ revodrive diskarna... massor av folk beställde men ingen fick ens se glimten av någon disk. Har sett att ni haft hyfsade priser på något grafikkort nyligen men inget anmärkningsvärt i förhållande till konkurrenternas prissättning. En butik som är på fram-march här på forumet är helt klart CDON som med jämna mellanrum har bra kampanjer på både grafikkort och hårddiskar. Samma sak gäller webbhallen, och även ibland Inet som har bra priser på smått och gott, då och då.
Men komplett har hamnat på efterkälken. Det enda man ser är prishöjningar och sänkningar på halvkassa 5.1 system som pendlar mellan 2500-3500kr vecka ut och vecka in.
Ny marknadsföring vore något, istället för att stora flashiga banners som verkar lovande tills man klickar på dom. "Reorna" uppvisar samma prissättning på i princip samma/snarlika varor.
Här har vi ett praktexempel:

50% sänkning? Njae... snarare 100% prishöjning så att ingen köper, och "kanske" köper när ni väl sänker till standardpris. Faktum är att om man
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750544
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1066695

Sådär har ni gjort med liknande system när samma modell med en siffra utbytt ur modellnamnet kostat lika mycket som era rea-priser hos t.ex. netonet eller liknande butiker.

Vore kul om ni kunde kränga prispressade ssd diskar och högpresternade grafikkort så ni inte blir omlullsprungta totalt på den fronten. För jag tror de flesta börjar se igenom era genomskinliga "reor".

Hej!

Vi har diskuterat det här flera gånger förut. Vi arbetar inte med att systematiskt höja priser för att sen kunna sänka dem, det lovar jag dig. Däremot kan det säkert ske misstag ibland och det hänt att en produkt varit på en rea som tog slut, då gick priset upp, och sen kom den med i en annan rea någon dag senare - och då ser det så klart ut så på prisjakt. Det är absolut inte vår mening att försöka lura er med fina rabatter om det inte är det. I och med prisjakt så är ju vår prissättning helt transparent så det funkar inte så.

Sen är det ju så att det är mycket enklare att rabattera exempelvis högtalarsystem eftersom det är bättre marginaler på dessa. SSD-diskar, processorer och högpresterade grafikkort säljs till extremt liten marginal (ibland till förlust till och med) så det är väldigt svårt att ha med dessa på reor med en fin procent om man inte får stöd från tillverkaren. Det får vi också ibland, du kan ju se på vår senaste OCZ-diskkampanj som har fina rabatter.

Sen handlar inte alltid kampanjer om att rabattera produkter till absolut bästa pris. Det kan handla om att visa upp nyheter och delar av sortimentet som man inte kände till. Eller för att helt enkelt visa upp heta produkter som är populära på ett enkelt vis.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Komplett är nog ett av de minst effektiva företagen när det gäller att paketera sin produkter. Jag hämtade upp ett paket ifrån er PuP i göteborg idag. Paketet hade måtten 33x33x11 cm. Och i det gigantiska paketet så låg... ett RAM-minne som tog upp ca 5% av kartongens effektiva packningsvolym. Inte konstigt att jag var tvungen att vänta en extra dag för att lastbilen ifrån norge redan var full med andra varor

bild: http://www.ladda-upp.se/files/2012/b18955.jpg
Ja, ram-minnet var fastsatt mellan plasten och kartonglocket till vänster på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Komplett är nog ett av de minst effektiva företagen när det gäller att paketera sin produkter. Jag hämtade upp ett paket ifrån er PuP i göteborg idag. Paketet hade måtten 33x33x11 cm. Och i det gigantiska paketet så låg... ett RAM-minne som tog upp ca 5% av kartongens effektiva packningsvolym. Inte konstigt att jag var tvungen att vänta en extra dag för att lastbilen ifrån norge redan var full med andra varor

bild: http://www.ladda-upp.se/files/2012/b18955.jpg
Ja, ram-minnet var fastsatt mellan plasten och kartonglocket till vänster på bilden

Helautomatiserad packning brukar väl inte räknas som ineffektivt.

Permalänk
Medlem

Nja var med om värre från conrad.se.
Exakt samma mått på mitt paket men i det låg endast en liten mikro strömbrytare som är 2-2,5cmx1cmx0,5cm ungefär.
Då är ju ett ramminne gigantiskt

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Krass:

Komplett är nog ett av de minst effektiva företagen när det gäller att paketera sin produkter. Jag hämtade upp ett paket ifrån er PuP i göteborg idag. Paketet hade måtten 33x33x11 cm. Och i det gigantiska paketet så låg... ett RAM-minne som tog upp ca 5% av kartongens effektiva packningsvolym. Inte konstigt att jag var tvungen att vänta en extra dag för att lastbilen ifrån norge redan var full med andra varor

bild: http://www.ladda-upp.se/files/2012/b18955.jpg
Ja, ram-minnet var fastsatt mellan plasten och kartonglocket till vänster på bilden

Hej!

Det är den minsta storleken på låda vi har. Alternativet är att skicka i kuvert men det vill vi inte göra.

Ett tips när du öppnar lådan är att dra i de röda slingorna du ser. Då öppnar du lådan snabbt och enkelt, så slipper du dra upp de limmade hörnen som är mycket jobbigare

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara så jobbigt att beställa en "Komplett PC"? Denna gång fick det bli en konkurrent.

Först och främst är det för många "Komplett PCs" att välja mellan! Sedan så är man tvungen att beställa SSD om man väljer en högpresterande Komplett PC - annars får man beställa någon billig low budget Komplett PC med dålig CPU och GPU. Om man lyckas hitta en dator där man inte är tvungen att välja SSD så är man istället tvungen att välja OS. Vidare så finns det inte så många val att göra t.ex. vid skärm, hårddisk, grafikkort etc.

Tycker det är dags att ni verkligen fräschar upp Komplett PC om ni vill ha kunder...

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag blev lite bestört och undrar hur ni kan ha ett pålägg på flera hundra procent på HDMI 1.4 Kabel M/M 15m guldkontakter som därför i dagsläget kostar 399:- (exkl. moms) hos er? Ert pålägg är minst över 300%, men sannolikt mycket högre än så. Tycker ni att det är rimligt med en marginal på över 75% för en vanlig kabel? Och vad ligger marginalen på, mer exakt? Det ser dessutom ut att röra sig om en märkeslös "budget"-HDMI-kabel av okänt ursprung och kvalitet.

Vidare undrar jag vad ni menar när ni skriver att den är "1,4 certifierad HDMI-kabel med guld kontakter, 15m"?

HDMI 1.4-kablar finns inte och har mig veterligen aldrig funnits, enligt HDMI Organization (HDMI.org). Vad betyder det då att kabeln t.o.m. ska vara "1,4 certifierad"? Vem har certifierat den enligt vems och vilken standard?

De officiella HDMI-certifieringar som faktiskt finns är
a) HDMI Standard (Category 1, certifierad för 74,25 MHz och klarar 1080i60 och 720p60 i 8-bit per färg)
b) HDMI High Speed (Category 2, certifierad för 340 MHz och klarar med lätthet 1080p60 i 16-bit per färg (Deep Color) och även 4k (2160p30))

Fullständiga specifikationer:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590519#extra

Citat:

HDMI 1.4 Kabel M/M 15m guldkontakter
1,4 certifierad HDMI-kabel med guld kontakter, 15m

499:-

Tillgänglighet: 100+ st på lager.
Köp nu - betala om 14 dagar
Eller delbetala från 46:-/mån
vid 12 månaders delbetalning
Mer information

Jämför denna produkt
Tipsa om produkten:
Artikelnr: 590519 Tillverkares artikelnr: CABLE-5503-15 Vikt med emballage: 0.91 kg Fabriksgaranti (mån): 12
ProduktinfoTekniska specifikationerKundrecensionerProdukttesterLänkarTillbehörTipsa en vän
Allmänt
Kabeltyp Video/ljud/nätverkskabel
Gränssnitt som stöds HDMI
Tekniska egenskaper OFC (ren koppar), HDMI Ethernet Channel (HEC), Audio Return Channel (ARC), 3D-Transmission
Ytterligare egenskaper Guldpläterade kontakter
Längd 15 m
Färg Svart
Kablar
Vänster kontakt 1 x 19-stifts HDMI typ A - hane
Höger kontakt 1 x 19-stifts HDMI typ A - hane

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

1.4 står för version 1.4.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMuppet:

Hej!

Jag blev lite bestört och undrar hur ni kan ha ett pålägg på flera hundra procent på HDMI 1.4 Kabel M/M 15m guldkontakter som därför i dagsläget kostar 399:- (exkl. moms) hos er? Ert pålägg är minst över 300%, men sannolikt mycket högre än så. Tycker ni att det är rimligt med en marginal på över 75% för en vanlig kabel? Och vad ligger marginalen på, mer exakt? Det ser dessutom ut att röra sig om en märkeslös "budget"-HDMI-kabel av okänt ursprung och kvalitet.

Vidare undrar jag vad ni menar när ni skriver att den är "1,4 certifierad HDMI-kabel med guld kontakter, 15m"?

HDMI 1.4-kablar finns inte och har mig veterligen aldrig funnits, enligt HDMI Organization (HDMI.org). Vad betyder det då att kabeln t.o.m. ska vara "1,4 certifierad"? Vem har certifierat den enligt vems och vilken standard?

De officiella HDMI-certifieringar som faktiskt finns är
a) HDMI Standard (Category 1, certifierad för 74,25 MHz och klarar 1080i60 och 720p60 i 8-bit per färg)
b) HDMI High Speed (Category 2, certifierad för 340 MHz och klarar med lätthet 1080p60 i 16-bit per färg (Deep Color) och även 4k (2160p30))

Fullständiga specifikationer:

Välkommen till verkligheten.

Ingen kan i längden överleva på de minimala marginaler som för närvarande finns på vanlig hårdvara som grafikkort, moderkort och minnen som några exempel. Sedan relativt lång tid tillbaka är det stora påslag på bl a kablar, och en nödvändig del av hur nuvarande affärsmodell ser ut. Datorfirmorna måste tjäna pengar någonstans och så länge alla prisjagar komponenter kommer de firmor som vill överleva någon längre stund, att hitta sätt att förbättra marginalerna. Kablar är ett sådant sätt.

Även de som har väldigt låga priser på kablar lägger ändå på minst 200-300%, men eftersom kablar är så pass billiga blir det ändå inga stora summor i vinst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Hej!

Jag blev lite bestört och undrar hur ni kan ha ett pålägg på flera hundra procent på HDMI 1.4 Kabel M/M 15m guldkontakter som därför i dagsläget kostar 399:- (exkl. moms) hos er? Ert pålägg är minst över 300%, men sannolikt mycket högre än så. Tycker ni att det är rimligt med en marginal på över 75% för en vanlig kabel? Och vad ligger marginalen på, mer exakt? Det ser dessutom ut att röra sig om en märkeslös "budget"-HDMI-kabel av okänt ursprung och kvalitet.

Vidare undrar jag vad ni menar när ni skriver att den är "1,4 certifierad HDMI-kabel med guld kontakter, 15m"?

HDMI 1.4-kablar finns inte och har mig veterligen aldrig funnits, enligt HDMI Organization (HDMI.org). Vad betyder det då att kabeln t.o.m. ska vara "1,4 certifierad"? Vem har certifierat den enligt vems och vilken standard?

De officiella HDMI-certifieringar som faktiskt finns är
a) HDMI Standard (Category 1, certifierad för 74,25 MHz och klarar 1080i60 och 720p60 i 8-bit per färg)
b) HDMI High Speed (Category 2, certifierad för 340 MHz och klarar med lätthet 1080p60 i 16-bit per färg (Deep Color) och även 4k (2160p30))

Fullständiga specifikationer:

Skulle säga att 75% är en relativt låg marginal på kablar.
400-500% är inte ovanligt.

Permalänk
Medlem

Skulle vara suveränt med fri frakt med sweclockers på komplett då frakten är fruktansvärd hög...