EU utreder riggade priser på optiska enheter

Permalänk
Melding Plague

EU utreder riggade priser på optiska enheter

Den som de senaste fem åren köpt en optisk enhet kan mycket väl ha betalat för mycket. EU-kommissionen misstänker att ett dussintal producenter varit delaktiga i en kartellbildning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gäller det även oss som köpt bärbara datorer? Får man pengar tillbaka??

Olämpligt uttalande.
Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Vilka producenter kan man misstänka?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan de inte utreda hårddisktillverkarna istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Kan de inte utreda hårddisktillverkarna istället?

Det är säkerligen redan på gång. Gott att EU köttar på! Mer sånt här, lär finnas en massa fler karteller som vi aldrig hör talas om. Tänk själv över hela världen hur många företag som är "kompisar" med varandra och bjuder på resor och annat meck överallt, måste vara så sjukt vanligt med korruption och karteller.

Permalänk

Den stora frågan kring fuffens och diskar är varför HDDs fortfarande är så pass dyra och inte återhämtat sig efter tsunamin... där luktar det karteller och bogus lång väg!!!!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Skulle va kul att få lite cash tillbaka isåfall!

Permalänk

Köpte en dvdbrännare för 79kr för 2 månader sedan, hur ska den egentligen kosta? 5kr?

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Kan de inte utreda hårddisktillverkarna istället?

Skrivet av Arkebuzer:

Den stora frågan kring fuffens och diskar är varför HDDs fortfarande är så pass dyra och inte återhämtat sig efter tsunamin... där luktar det karteller och bogus lång väg!!!!

+1

En 2TB extern hårddisk före katastrofen: 500 kr
Nu har tillverkningen varit stabiliserad sedan länge, men priset: 1000 kr
Det är oacceptabelt.

Som jämförelse har en DVD-brännare till datorn kostat ca 160 kr i flera år. Jag har svårt att se att de kan bli så mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Man menar väl Blu-ray då, DVD brännare kostar ju ingenting.

Kommer ihåg när man köpte första CD brännaren, kosta typ 2000 eller kanske var lite mer.
Dom var inte speciellt bra heller, väldigt känsliga för störningar med varannan skiva misslyckad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På ett något hatiskt inlägg.

Nu blev jag faktiskt förvånad över att det var optiska enheter det gällde, för det kan väl inte bara vara jag som tycker att de är väldigt billiga, knappa 200kr för en dvd-brännare är ju inte alls farligt. Dock kan jag tycka att BD läsarna/brännarna kan vara aningen dyra.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sound Shower:

Som jämförelse har en DVD-brännare till datorn kostat ca 160 kr i flera år. Jag har svårt att se att de kan bli så mycket billigare.

Till kund, ja, med butikers påslag, etc. Är du Dell och beställer 5 miljoner enheter över ett par år så är det nog ett oskäligt pris. Kanske där problematiken främst har legat (informationen i detta läge är rätt sparsmakad).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Sötast

Åh herregud....

TÄNK om vi blev lurade på en dvdspelare! 199 kr istället för 179 THE HORROR!!

Nu har jag inte tid att skriva mer, jag ska gå och köpa en hårddisk som kostar 3 gånger mer än vad den gjorde 2008.

Permalänk
Skrivet av Buddychrist:

Köpte en dvdbrännare för 79kr för 2 månader sedan, hur ska den egentligen kosta? 5kr?

Haha Kan de ju skita i att sälja om dem tycker att 79kr är överpris.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Hoppas de ger oss namnen på fifflarna.

Permalänk

Så nu ska en stackars fattig kines få ännu mindre pengar? Inte för att det får till dem men ändå.

Permalänk
Medlem

Måste vara blu-ray dom menar för dvd/brännare är ju redan så löjligt billiga att man undrar om dom gör någon förtjänst ens...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vilka producenter kan man misstänka?

Lite-ON, LG, Sony Optiarc, Plextor, Samsung.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

kollade cdon.com nyss de få BD brännare de hade kostade från ca 1100-1400
det är dyrt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

De är ju inte ens dyra, förstår inte varför man ens ska utreda denna bagatell

Permalänk
Medlem

Detta får gärna fler att ifrågasätta optiska enheters nödvändighet. Hämtade min nya hårddisk igår och hade en sata strömkontakt för lite samtidigt som jag hade windows 7 på usb minne. Min 5,25" bur har nu att agera kabeluppsamlare. Är forhoppningsvis snart dags att slopa 5,25" platser på vanliga desktop ATX byggen och varför inte i samma veva börja se smidiga mATX chassin utan varken 3,5" eller 5,25" platser med bara 2,5" expansionsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man menar väl Blu-ray då, DVD brännare kostar ju ingenting.

Kommer ihåg när man köpte första CD brännaren, kosta typ 2000 eller kanske var lite mer.
Dom var inte speciellt bra heller, väldigt känsliga för störningar med varannan skiva misslyckad.

Köpte en Samsung DVD-brännare nyligen. Ca 200:-. Min 4X Mitsumi CD-ROM-spelare kostade drygt 2000 i slutet av 90-talet...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

jag exempelvis behöver min dvd-rw för att installera drivare för mmoderkrotet från skiva efter en windwos installation
iof. kan man ju plocka de från nätet till Lappisen-->USB-->dator och installera hmm tror min dvd-rw åker snart ur chassit som bara har en massa 5,25" platser

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

"hålla priserna på enheterna uppe." say whaaatt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har de inget bättre för sig? Jag köpte min dvd-brännare för 99kr så det kan inte ha varit mycket de tjänar på det här. Jag klarar mig utan en tjuga tillbaka på dvs jag köpte för två år sen.

Det går antagligen mer pengar till utredningen än vad tillverkarna läsning ha tjänat på det här ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Password:

Detta får gärna fler att ifrågasätta optiska enheters nödvändighet. Hämtade min nya hårddisk igår och hade en sata strömkontakt för lite samtidigt som jag hade windows 7 på usb minne. Min 5,25" bur har nu att agera kabeluppsamlare. Är forhoppningsvis snart dags att slopa 5,25" platser på vanliga desktop ATX byggen och varför inte i samma veva börja se smidiga mATX chassin utan varken 3,5" eller 5,25" platser med bara 2,5" expansionsplatser.

mITX är nog vad som gäller i så fall

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Avstängd

Läser man vad EU kommissionen skriver så är det DVD och CD som de är ute efter. "Optical disk drives read or write data on CDs and DVDs."

Mer finns att läsa här

Permalänk
Medlem

Är väl skit samma om de tjänat 5kr eller 500miljoner kr. Det är olagligt med kartellbildning punkt slut.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det är säkerligen redan på gång. Gott att EU köttar på! Mer sånt här, lär finnas en massa fler karteller som vi aldrig hör talas om. Tänk själv över hela världen hur många företag som är "kompisar" med varandra och bjuder på resor och annat meck överallt, måste vara så sjukt vanligt med korruption och karteller.

Det du nämner är mutor. Kartellbildning innebär uppdelning och manipulation av den fria marknaden mellan några få företag för att driva upp priserna.
Och jag vågar nog också påstå att ekonomisk kriminalitet är "sjukt" vanligt utan att någon säger emot mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Optiska enheter? Allvarligt? De kostar ju ingenting.