Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hej!
Någon som vet om ett externt audio interface fungerar bra till typ AKG K-701? Har ett Presonus Firestudio Mobile som jag använder till musikproduktion, har det typ alltid inkopplat så använder det även till vanlig musiklyssning och spel mm. Eller måste jag skaffa en hörlursförstärkare och inbyggt ljudkort osv? Detta ljudkortet har jag: http://futuremusic.com/news/images/presonus_firestudio_mobile...

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Annan fråga som varit uppe lite tidigare: var finns det för vettiga, snygga/roliga/funktionella hörlursställ som inte kostar en förmögenhet?
Just nu kör jag en krok under skrivbordet, men misstänker den är för liten för riktigt stora headbands.

MP4nation.net
WooAudio.com
Svalander.se
Och om du vinner pengar på lotto kan du köpa detta hörlursstället från svenska KlutzDesign

Permalänk
Medlem

Ny DAC idag! Antelope Zodiac+, mycket nöjd!

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gujukal:

Hej!
Någon som vet om ett externt audio interface fungerar bra till typ AKG K-701? Har ett Presonus Firestudio Mobile som jag använder till musikproduktion, har det typ alltid inkopplat så använder det även till vanlig musiklyssning och spel mm. Eller måste jag skaffa en hörlursförstärkare och inbyggt ljudkort osv? Detta ljudkortet har jag: http://futuremusic.com/news/images/presonus_firestudio_mobile...

Musikerprylar brukar ha hyffsade egenskaper, hur just det ljudkortet är vet jag inte i detalj, men det lär vara bra nog för att funka men om man är kinkig kan man använda en hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Ny DAC idag! Antelope Zodiac+, mycket nöjd!

Coola grejer

Fast minns jag rätt så har Zodiac:arna en rätt ordentligt stor nackdel: alla utom gold-modellen har en utgångsimpedans på hela 120 ohm!

Detta spelar inte så stor roll på 600ohmslurar, men påverkar ljudet en hel del på många mellan-lågimpedanslurar.
På tex HD800 tycker jag personligen högre impedans är en fördel: det fetar i praktiken upp basen några decibel och gör den trevligare att lyssna på (jag har lyssnat på HD800 lite kort vid några olika tillfällen, och den gång den lät bäst var ur en zodiac på hi-fimässan på sheraton)

*edit*
Ovanstående är dock förstås bara ett problem när man använder interna hörlursförstärkaren i DAC:en... Om du kör extern förstärkare bör du komma runt problemet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul med fler HD800 brödrer här på forat

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommenderar ett par lurar till mig?
Jag vill ha ett par som helst är "slutna" så det inte kommer ut ljud och stör omgivningen.
En budget 0-1500kr, kan beställa lurar utomlands om det så behövs .... Jag har testat Ath-M50, de låter jävligt bra MEN tyvärr för dålig komfort. Får ont i örat bara efter en halvtimma eller så, så jag värderar komfort väldigt högt.

Kommer använda lurarna till att koppla till ipad3 och kolla på film (mest), kommer även att kopplas till psp, nds, bärbar-dator för spel (lite då o då).

Andra lurar jag har googlat på är:
Sennheiser HD598: tyvärr "öppna" och skulle störa omgivningen?
Denon AH-D110: hur bra är dessa? något att rekommendera?
AKG K540: något att ha?

andra alternativ?

Permalänk
Medlem

HD598 är öppna och lär läcka en del.. Svårt att säga hur mycket problem det skulle kunna bli för dig dock.
De gräver inte lika djupt i basen, men har en "öppnare" ljudbild vill jag minnas. De har velourkuddar, lite större, ovalare kåpor, och en annan passform som sannolikt gör den snäppet bekvämare för dig, men sånt är ju väldigt personligt.

Denon D1100 är sannolikt en midbasigare lur än M50, baserat på de frekvenskurvor jag sett på dem. Gillar du lite partybas är de nog inte fel, men de är inga strikt neutrala lurar. Aurvana Live/D1000 isolerar ljud hyfsat bra, men "efterföljaren" D1100 vet jag inte säkert hur den är.. Troligen är de ganska lika på den fronten. (D2000 och uppåt isolerar däremot ganska dåligt för att vara "slutna" lurar dock vet jag)

Jag har som jämförelse ett par Aurvana live som fysiskt nog bör påminna om D1100 (Live är tex nära nog identiska med den äldre D1000) och de är inte jättebekväma i långa loppet. Lite för små kåpor för det för mig... Så du bör försöka komma åt att prova dessa innan köp!

K540 kan jag tyvärr inget om alls. Semi-open, så kanske läcker lite ljud??
---
Ett alternativ kan ju vara nån av Beyerdynamic DT770 modellerna. Kan ha lite klämkraft beroende på modell, men det går att fixa. Rätt sköna mjuka kåpor annars. Fast de kanske är snäppet för trögdrivna för de områden du ska ha dem till? Skulle nog kolla på 32 eller 80 ohmarna isåfall. Läs lite på head-fi om de olika versionerna dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolo2:

Någon som kan rekommenderar ett par lurar till mig?
Jag vill ha ett par som helst är "slutna" så det inte kommer ut ljud och stör omgivningen.
En budget 0-1500kr, kan beställa lurar utomlands om det så behövs .... Jag har testat Ath-M50, de låter jävligt bra MEN tyvärr för dålig komfort. Får ont i örat bara efter en halvtimma eller så, så jag värderar komfort väldigt högt.

Kommer använda lurarna till att koppla till ipad3 och kolla på film (mest), kommer även att kopplas till psp, nds, bärbar-dator för spel (lite då o då).

Andra lurar jag har googlat på är:
Sennheiser HD598: tyvärr "öppna" och skulle störa omgivningen?
Denon AH-D110: hur bra är dessa? något att rekommendera?
AKG K540: något att ha?

andra alternativ?

Du kunde ju kolla på akg k 27(nånting) serien, de låter ganska bra om du vill ha slutna "utanförörat" lurar under 1500kr och de finns även i headsetversion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HD598 är öppna och lär läcka en del.. Svårt att säga hur mycket problem det skulle kunna bli för dig dock.
De gräver inte lika djupt i basen, men har en "öppnare" ljudbild vill jag minnas. De har velourkuddar, lite större, ovalare kåpor, och en annan passform som sannolikt gör den snäppet bekvämare för dig, men sånt är ju väldigt personligt.

Denon D1100 är sannolikt en midbasigare lur än M50, baserat på de frekvenskurvor jag sett på dem. Gillar du lite partybas är de nog inte fel, men de är inga strikt neutrala lurar. Aurvana Live/D1000 isolerar ljud hyfsat bra, men "efterföljaren" D1100 vet jag inte säkert hur den är.. Troligen är de ganska lika på den fronten. (D2000 och uppåt isolerar däremot ganska dåligt för att vara "slutna" lurar dock vet jag)

Har varit i butik Hifi-klubben och kollat på Denon D1100, låter bra. Problemet är bara att det är många som har problem med byggkvaliten. Man kan bl.a läsa i sweclockers att de har gått sönder efter ett par veckor för folk.

Skrivet av Roger W:

Ett alternativ kan ju vara nån av Beyerdynamic DT770 modellerna. Kan ha lite klämkraft beroende på modell, men det går att fixa. Rätt sköna mjuka kåpor annars. Fast de kanske är snäppet för trögdrivna för de områden du ska ha dem till? Skulle nog kolla på 32 eller 80 ohmarna isåfall. Läs lite på head-fi om de olika versionerna dock!

Kollar på dessa nu låter intressant, har hittils inte hittat någon butik som man kan lyssna/känna på dessa (bor i malmö). Finns det någon här som äger dessa och kan rekommedera dem? vilket variant bör man välja? etc...

Skrivet av mrqaffe:

Du kunde ju kolla på akg k 27(nånting) serien, de låter ganska bra om du vill ha slutna "utanförörat" lurar under 1500kr och de finns även i headsetversion.

Ska ta och kolla på de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolo2:

Kollar på dessa nu låter intressant, har hittils inte hittat någon butik som man kan lyssna/känna på dessa (bor i malmö). Finns det någon här som äger dessa och kan rekommedera dem? vilket variant bör man välja? etc...

Butiker med mer fokus på musikinstrument och studio mfl kan ha dem om du har lite tur.

För en hel del info om de olika modellerna, kolla här:
http://www.head-fi.org/t/513393/guide-sonic-differences-betwe...
Jag ska inte svära på att all info är korrekt, men bör vara till hjälp!
Premium och Pro skiljer sig i bygel och kuddar och lite i byggmaterialen. Pro sitter hårdare och har tunnare kuddar, så de låter oftast lite basigare och ev större risk att öronen slår emot elementen.

Lurarna har även diskuterats till och från på forumet - bara att söka
Här tex:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1068829-audio-techni...
Lite snack här:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1084711-dt-770-80-oh...
Delvis även här:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1043687-horlurar-sen...
Och även delvis här:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1115319-xonar-essenc...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kul med fler HD800 brödrer här på forat

Absolut, mycket go lur!

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Dags för en av de många olika moddarna som går att utföra på de stackars Grado-lurarna Blev en "sock-mod". Inte helt vackert men faktiskt väldigt bekvämt, speciellt i jämförelse med original-padsen Bjuder på ett par bilder.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

Absolut, mycket go lur!

Entusiastprylar i all ära men priset på dem var något utav det sjukaste jag sett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Entusiastprylar i all ära men priset på dem var något utav det sjukaste jag sett...

Ja, de är sjukt prisvärda

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Entusiastprylar i all ära men priset på dem var något utav det sjukaste jag sett...

Njaa, så dyra är dom väl inte? Finns värre, om man säger så. Och då är det bara hörlurar, kolla vad high-end högtalarna kostar

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Njaa, så dyra är dom väl inte? Finns värre, om man säger så. Och då är det bara hörlurar, kolla vad high-end högtalarna kostar

Haha det vill jag inte kolla upp... Nej de är säkert inte dyra om man kollar på vad man får så hur prisvärda de är ifrågasätter jag inte, 10.000kr för ett par hörlurar är dock fortfarande sinnessjukt mycket pengar, det kan man ju få en bra dator för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Haha det vill jag inte kolla upp... Nej de är säkert inte dyra om man kollar på vad man får så hur prisvärda de är ifrågasätter jag inte, 10.000kr för ett par hörlurar är dock fortfarande sinnessjukt mycket pengar, det kan man ju få en bra dator för.

10000kr för en dator är sinnesjukt mycket pengar, det kan man ju få en bra hörlur för

Du ser, allt är relativt. Det finns ju dom som köper bilar för flera hundratusentals kronor (min far är en sådan person) och jag förstår mig inte alls på hur dom tänker men då ser ju jag en högtalare för 100k som relativt billig medan dom som köper bilar för enorma summor tycker att det är helt hutlöst med en högtalare för så mycket pengar.

Allt handlar om intressen och prioriteringar

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Njaa, så dyra är dom väl inte? Finns värre, om man säger så. Och då är det bara hörlurar, kolla vad high-end högtalarna kostar

Hehe nog kan man definiera HD800 som high-end , men visst finns det dyrare lurar

Vad sägs om ett par Stax SR009 för 5000+ dollar: http://www.staxusa.com/Earspeaker/STAX-SR-009.html
Och till dem behövs speciell förstärkning - man kan inte köra vilken lurstärkare som helst! Tex Stax egna SRM727 för drygt tvåtusen dollar: http://www.staxusa.com/Driver/STAX-SRM-727II.html
Moms, frakt osv så lär man vara uppe i över 60 svenska lappar innan man kan spela något.

Så HD800 är ju riktigt prisvärda i jämförelse
(och kan man nu lägga ett antal tusenlappar på skärmar, så är det väl egentligen inte så konstigt att lägga ungefär motsvarande pengar på det man nu lyssnar på? Lurar blir inte omoderna lika fort heller)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe nog kan man definiera HD800 som high-end , men visst finns det dyrare lurar

Vad sägs om ett par Stax SR009 för 5000+ dollar: http://www.staxusa.com/Earspeaker/STAX-SR-009.html
Och till dem behövs speciell förstärkning - man kan inte köra vilken lurstärkare som helst! Tex Stax egna SRM727 för drygt tvåtusen dollar: http://www.staxusa.com/Driver/STAX-SRM-727II.html
Moms, frakt osv så lär man vara uppe i över 60 svenska lappar innan man kan spela något.

Så HD800 är ju riktigt prisvärda i jämförelse
(och kan man nu lägga ett antal tusenlappar på skärmar, så är det väl egentligen inte så konstigt att lägga ungefär motsvarande pengar på det man nu lyssnar på? Lurar blir inte omoderna lika fort heller)

Nja, HD800 är väl budget high-end så att säga. SR009 skulle jag nog klassa som high-end men det finns ju ännu dyrare om man vill...

Men kolla på high-end högtalare, där är man uppe i runt en miljon för ett par högtalare bara. Sedan tillkommer ju förstärkeri och allt annat också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Entusiastprylar i all ära men priset på dem var något utav det sjukaste jag sett...

Välkommen till hi-fi

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl tur att det inte var ett par Sennheiser Orpheus då om du tycker att hd 800 är dyra
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=3509... jag har lyssnat på dem men tyckte de var lite väl dyra på den tiden när de kom, då låg de kring 120 000 i sverige, men det är ju historia idag men de verkar ha varit en bra investering, 255000 svenska pengar så får du köpa nummer 171 av dem, det är en rätt bra föräntning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

10000kr för en dator är sinnesjukt mycket pengar, det kan man ju få en bra hörlur för

Du ser, allt är relativt. Det finns ju dom som köper bilar för flera hundratusentals kronor (min far är en sådan person) och jag förstår mig inte alls på hur dom tänker men då ser ju jag en högtalare för 100k som relativt billig medan dom som köper bilar för enorma summor tycker att det är helt hutlöst med en högtalare för så mycket pengar.

Allt handlar om intressen och prioriteringar

Självklart är allt relativt och det man har som hobby vill man ju även lägga sina slantar på. Däremot kan man ju göra mer saker med en dator än ett par hörlurar?

Men om vi tar ett par hörlurar för 5000 kronor och jämför med ett par för 20.000 kronor, vad kan möjligen den billigare varianten helt sakna som den dyrare har? 5000kr är ju fortfarande mycket pengar för ett par hörlurar, i alla fall för en icke audiofil som jag och därför förväntar jag mig det bästa om jag lägger ut 5000. Märker jag ens vad jag går miste om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Självklart är allt relativt och det man har som hobby vill man ju även lägga sina slantar på. Däremot kan man ju göra mer saker med en dator än ett par hörlurar?

Men om vi tar ett par hörlurar för 5000 kronor och jämför med ett par för 20.000 kronor, vad kan möjligen den billigare varianten helt sakna som den dyrare har? 5000kr är ju fortfarande mycket pengar för ett par hörlurar, i alla fall för en icke audiofil som jag och därför förväntar jag mig det bästa om jag lägger ut 5000. Märker jag ens vad jag går miste om?

Ja, du märker nog skillnad på ett par lurar för 5000kr och 20000kr, om du har något musik/hifi intresse.
Går ju att göra mycket med hörlurar. Jag använder mina hörlurar nästan lika mycket som datorn och då har jag lagt runt fem gånger mer pengar på datorn än på lurarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Men om vi tar ett par hörlurar för 5000 kronor och jämför med ett par för 20.000 kronor, vad kan möjligen den billigare varianten helt sakna som den dyrare har? 5000kr är ju fortfarande mycket pengar för ett par hörlurar, i alla fall för en icke audiofil som jag och därför förväntar jag mig det bästa om jag lägger ut 5000. Märker jag ens vad jag går miste om?

Det är lite frågan det. Det går mer eller mindre att inte tillverka en "perfekt" lur, så tillverkarna får prioritera olika saker, vilket i sin tur leder till att vissa lurar briljerar mer i vissa områden än andra, vilket också leder till att man föredrar ett märke över andra. Ta te.x Grado entusiasterna som tycker att Grado låter bäst av allt, jämför dem te.x mot de som gillar Sennheiser. Då har man två läger som troligtvis kommer tycka att sitt märkes billigare lurar låter bättre än andra märkets toppmodell.

Men kollar man på de billigare "high-end" lurarna: Beyer DT-770/DT-880/DT-900, AKG K601/K701/Q701, Sennheiser HD600/HD650/HD700, så märker man att man kommer VÄLDIGT långt för de pengarna om man jämför pris/prestandan mot toppmodellerna. Det är i ungefär 2000-3000:- jag skulle påstå att man brukar få som mest pris/prestanda, för går man ner mycket mer i pris tycker jag inte att ljudet brukar vara tillfredställande alls.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har Audio technica ATH-m50 hörlurar och
jag funderar på att köpa en HRT head streamer ( dac/amp ) till datorn.
Passar dom ihop?
Jag vill ha mycket djup bas och tryck.
Jag lyssnar på Rock / Metal.

Permalänk

Fungerar utmärkt, har själv kört den kombinationen..M50 är inte direkt tungdrivna.

Permalänk
Medlem

Är det bättre ljud HRT head streamer än Pro-Ject Head Box II? (datorn)
(om man kopplar Pro-Ject Head Box II till hörlursuttaget på ljudkortet med en
kabel som har 3,5mm tele i ena änden och RCA i den andra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Fungerar utmärkt, har själv kört den kombinationen..M50 är inte direkt tungdrivna.

Tack, jag visste att du hade den kombinationen (det står ju på första sidan)
ville bara veta om dom passar bra ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimmo:

Är det bättre ljud HRT head streamer än Pro-Ject Head Box II? (datorn)
(om man kopplar Pro-Ject Head Box II till hörlursuttaget på ljudkortet med en
kabel som har 3,5mm tele i ena änden och RCA i den andra)

En fråga som du själv måste svara på.
Ingen mening att fråga hur det låter,om det är bättre osv,avgör med egna öron.