köp av Surfplatta vilken ska man köpa?

Permalänk
Medlem

köp av Surfplatta vilken ska man köpa?

Ska mainly kolla på film samt kunna surfa då jag pendlar mycket med buss. Kommer kolla mycket på Anime som jag hade tänkt och föra över via datorn.

så frågan är vilken ska man ta? tack på för hand.

Permalänk
Medlem

iPad?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att ASUS Transformer Infinity och Prime ser riktigt bra ut, där kan man också koppla in ett tangentbord som också ger lite mer batteritid. Värt att kolla lite på.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har den nya ipaden och är grymt nöjd! Airvideo är den app jag använder mest. Streamar direkt från min server, fungerar även att streama över 3g. Givetvis kan man även föra över till minnet på ipaden.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

är det svårt o sätta upp en server etc? kommer dock få sitta och streama på mitt internet från min Telefon i såfall. Hur är samsung Tabben?`har dem inte högre minne för en längre peng så att säga? dem har väll minneskort osv?

Permalänk
Medlem

jag hade nog iaf inväntat nexus 7 som kommer inom till sverige (september), tycker personligen inte att en platta är mer än vad den är tänkt att kosta (ca 2000-2500)

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Om man ska använda plattan på en buss, glöm 10" IMO. Det är helt enkelt inte praktiskt att släpa runt en sån stor platta, bara gå och kläm på en i butik så ser du den massiva skillnaden. 7" är nog det du vill ha, bara att välja vilken. Kör du ingen tethering behöver du ju 3G också, vilket utesluter Nexus 7... Kollar man på Samsung är Galaxy Tab 2 är relativt billig, men har antika Tegra 2 processorer. Tab 7.7" har bättre processor och mycket bättre skärm, men är betydligt dyrare. Utbudet av bra 7" i alla klasser är skralt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

är det svårt o sätta upp en server etc? kommer dock få sitta och streama på mitt internet från min Telefon i såfall. Hur är samsung Tabben?`har dem inte högre minne för en längre peng så att säga? dem har väll minneskort osv?

En varning bara, att streama internet från telefonen drar batteri som in i helvete.

Permalänk
Medlem

En sjutummare skulle nog vara mer lagom om du ska sitta på bussen. En tiotummare om man klämmer på dom, tycker jag, känns smått otympliga. Om du då vill ha en sjutummare är det nog värt att vänta tills September och köpa en Google Nexus 7.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

om du ska kolla på video så är ipad eller nexus 7 inget för dig. Dom har inte plats för sd kort. Samsung GT-P3110 Galaxy Tab 2 7.0 tror jag passar dig bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

om du ska kolla på video så är ipad eller nexus 7 inget för dig. Dom har inte plats för sd kort. Samsung GT-P3110 Galaxy Tab 2 7.0 tror jag passar dig bäst

Streama som har redan har nämnt?
Annars får man ju in rätt mycket på 16GB om du inte ska ha BlueRayfilmer på 30GB. Man kan ju byta filer, måste inte slänga in hela säsonger av serier på en gång. Annars, åtminstone till Nexus 7, kan man enkelt roota, köpa en USB-OTG sladd för 30kr och koppla in ett usb.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Streama som har redan har nämnt?
Annars får man ju in rätt mycket på 16GB om du inte ska ha BlueRayfilmer på 30GB. Man kan ju byta filer, måste inte slänga in hela säsonger av serier på en gång. Annars, åtminstone till Nexus 7, kan man enkelt roota, köpa en USB-OTG sladd för 30kr och koppla in ett usb.

Man behöver inte roota den för att den ska läsa ett minne.

Köp till 30 gig usb-minne så har du mycket filmer i den som du kan titta på;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Streama som har redan har nämnt?
Annars får man ju in rätt mycket på 16GB om du inte ska ha BlueRayfilmer på 30GB. Man kan ju byta filer, måste inte slänga in hela säsonger av serier på en gång. Annars, åtminstone till Nexus 7, kan man enkelt roota, köpa en USB-OTG sladd för 30kr och koppla in ett usb.

Läste att USB-OTG ska fungera utan root på Nexus 7 (källa). Däremot verkar det tyvärr som att det bara är tangentbord och ethernet-adapter som fungerar, USB-lagring fungerar inte. Om det fixas till i framtida uppdateringar eller om man måste roota för det vet jag inte.

Kablar går i skrivande stund att köpa från Ebay för under tre dollar, (LÄNK)

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av murklor:

Om man ska använda plattan på en buss, glöm 10" IMO. Det är helt enkelt inte praktiskt att släpa runt en sån stor platta, bara gå och kläm på en i butik så ser du den massiva skillnaden. 7" är nog det du vill ha, bara att välja vilken. Kör du ingen tethering behöver du ju 3G också, vilket utesluter Nexus 7... Kollar man på Samsung är Galaxy Tab 2 är relativt billig, men har antika Tegra 2 processorer. Tab 7.7" har bättre processor och mycket bättre skärm, men är betydligt dyrare. Utbudet av bra 7" i alla klasser är skralt för tillfället.

Skrivet av Sonywalk:

En sjutummare skulle nog vara mer lagom om du ska sitta på bussen. En tiotummare om man klämmer på dom, tycker jag, känns smått otympliga. Om du då vill ha en sjutummare är det nog värt att vänta tills September och köpa en Google Nexus 7.

Varför skulle man välja bort 10" bara för att den ska användas på bussen..?

Jag sitter med en 13" laptop på bussen och både arbetar och ser på serier, så en 10" surfplatta skulle inte vara några som helst problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Personligen skulle jag kört på en Asus Transformer men troligen väntat tills metro släpps.
Jag är en apple motståndare för att jag kan och android är lite laggit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Man behöver inte roota den för att den ska läsa ett minne.

Köp till 30 gig usb-minne så har du mycket filmer i den som du kan titta på;)

Jo? Sist jag kollade stödjer N7 USB-OTG. Den har dock inte stöd för koppla in USB-minnen. Bara mus, tangentbord, ethernetadapter, mm.

Skrivet av Newklear:

Varför skulle man välja bort 10" bara för att den ska användas på bussen..?

Jag sitter med en 13" laptop på bussen och både arbetar och ser på serier, så en 10" surfplatta skulle inte vara några som helst problem.

Jag sa inte att det är ett problem, generellt. Jag säger bara att min åsikt, som trådskaparen frågade efter,är att en 10tums platta inte skulle vara bekväm.
Tycker JAG. Speciellt med tanke på extratyngden. Sen har jag såklart ingen mer erfarenhet än att ha klämt i butiker.

Skrivet av felxi:

Läste att USB-OTG ska fungera utan root på Nexus 7 (källa). Däremot verkar det tyvärr som att det bara är tangentbord och ethernet-adapter som fungerar, USB-lagring fungerar inte. Om det fixas till i framtida uppdateringar eller om man måste roota för det vet jag inte.

Kablar går i skrivande stund att köpa från Ebay för under tre dollar, (LÄNK)

Själv ska jag väl köpa en kabel från amazon, tillsammans med ett fodral. Jag ska i alla fall roota den ändå, så det är inget problem. Vet du om det finns någon maxgräns på minnet som plattan kan hantera?

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Själv ska jag väl köpa en kabel från amazon, tillsammans med ett fodral. Jag ska i alla fall roota den ändå, så det är inget problem. Vet du om det finns någon maxgräns på minnet som plattan kan hantera?

Inte en aning, har aldrig testat USB-OTG själv. Men det är väl bara att testa sig fram med minnen i olika storlekar. Man kanske till och med kan koppla in en hårddisk med extern strömförsörjning?
Varför skulle man behöva ett fodral till en kabel?

Edit: Nån som vet skillnaden mellan att köpa en USB OTG-kabel och att använda en vanlig datakabel med en hona/hona-kontakt i ena änden?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Inte en aning, har aldrig testat USB-OTG själv. Men det är väl bara att testa sig fram med minnen i olika storlekar. Man kanske till och med kan koppla in en hårddisk med extern strömförsörjning?
Varför skulle man behöva ett fodral till en kabel?

Edit: Nån som vet skillnaden mellan att köpa en USB OTG-kabel och att använda en vanlig datakabel med en hona/hona-kontakt i ena änden?

Självklart fodral till plattan
Just eftersom det fanns några bra till trevliga priser. Sen varför jag nämnde det vet jag fan

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Samsungs 7.7" har oled-skärm, om bildkvalitet är en prioritering är den överlägsen alla andra.
Nackdelen är att den har (om jag minns rätt) samma cpu som galaxy s2, fast lite högre klockfrekvens.

Grymt nöjd med min, oled-skärm är extremt skönt om man vill läsa böcker på den och se på serier/film, testade ett par utan oledskärm först (ipad2/tab 10.1"), och man blir lite trött i ögonen om man läser ett tag med de skärmarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBE:

Samsungs 7.7" har oled-skärm, om bildkvalitet är en prioritering är den överlägsen alla andra.
Nackdelen är att den har (om jag minns rätt) samma cpu som galaxy s2, fast lite högre klockfrekvens.

Grymt nöjd med min, oled-skärm är extremt skönt om man vill läsa böcker på den och se på serier/film, testade ett par utan oledskärm först (ipad2/tab 10.1"), och man blir lite trött i ögonen om man läser ett tag med de skärmarna.

"iPad 3 reviews that complain "all they did was improve the display" are clueless bordering on stupidity. Tablets are pretty much by definition all display; nothing is more fundamental to the tablet experience than the quality of the display. These are the first iPads I've ever owned (and I'd argue, the first worth owning), and the display is as sublime as I always hoped it would be. The resolution and clarity are astounding, a joy to read on, and give me hope that one day we could potentially achieve near print resolution in computing. The new iPad screen is everything I've always wanted on my desktops and laptops for the last 5 years, but I could never get.

Don't take my word for it. Consider what screen reading pioneer, and inventor of ClearType, Bill Hill has to say about it:

The 3rd Generation iPad has a display resolution of 264ppi. And still retains a ten-hour battery life (9 hours with wireless on). Make no mistake. That much resolution is stunning. To see it on a mainstream device like the iPad - rather than a $13,000 exotic monitor - is truly amazing, and something I've been waiting more than a decade to see.
It will set a bar for future resolution that every other manufacturer of devices and PCs will have to jump.

And the display calibration experts at DisplayMate have the measurements and metrics to back these claims up, too:

the new iPad’s picture quality, color accuracy, and gray scale are not only much better than any other Tablet or Smartphone, it’s also much better than most HDTVs, laptops, and monitors. In fact with some minor calibration tweaks the new iPad would qualify as a studio reference monitor.

Oops..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Samsungs 7.7" har oled-skärm, om bildkvalitet är en prioritering är den överlägsen alla andra.

Det må vara din personliga åsikt men det är inte många som håller med dig. Inte sett en recension hittills som inte har iPad3s display som den klart bästa hittills.

DisplayMate som gör väldigt ingående tester av skärmar till bland annat mobiltelefoner och tablets skriver följande:

Citat:

Our lab tests and visual tests agree with Apple’s claim that the new iPad has “the best display ever on a mobile device” so we have awarded the new iPad the Best Mobile Display Award in DisplayMate’s Best Video Hardware Guide. But there’s more… the new iPad’s picture quality, color accuracy, and gray scale are not only much better than any other Tablet or Smartphone, it’s also much better than most HDTVs, laptops, and monitors. In fact with some minor calibration tweaks the new iPad would qualify as a studio reference monitor. So we have also awarded the new iPad the Best Mobile Picture Quality Award, which was previously held by the original Motorola Droid (not the more recent Droids, which all have poor picture quality).

Länk: http://www.displaymate.com/iPad_ShootOut_1.htm

Edit: Hmm, såg att MisterKlister citerade från DisplayMates test också. Så mitt inlägg är överflödigt. Men jag har en länk allafall om man vill läsa hela deras test

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om den siten, men kan definitivt säga att de har fel, eller kanske inte ens testat en tablet med oled-skärm (finns tex ingen review eller info där av tab 7.7, som är enda tablet jag vet om led oled-panel).
Ipad har en helt vanlig ips-panel, enda nya med den är att den har hög upplösning.

Skillnaden i kvalitet på oled och ips är mycket stor. Att ipaden har något högre pixeltäthet (264 ppi på new ipad, 196 ppi på tab 7.7) väger inte upp på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Aldrig hört talas om den siten, men kan definitivt säga att de har fel, eller kanske inte ens testat en tablet med oled-skärm (finns tex ingen review eller info där av tab 7.7, som är enda tablet jag vet om led oled-panel).
Ipad har en helt vanlig ips-panel, enda nya med den är att den har hög upplösning.

Skillnaden i kvalitet på oled och ips är mycket stor. Att ipaden har något högre pixeltäthet (264 ppi på new ipad, 196 ppi på tab 7.7) väger inte upp på långa vägar.

Haha, "de har fel"?!

Läs vad det är de gör, de är experter på området, om någon vet vad de pratar om gällande skärmar så är det dom. Och jo, de har testat oled-skärmar, du kan läsa en test mellan olika skärm-teknologier på deras sida. Alla har sina för och nackdelar.

Men om du inte vill lyssna på experter så lyssna istället på vad en av de största teknikbloggarna på nätet, Engadget, säger om Samsung Galaxy Tab 7.7 skärm:

Citat:

What hasn't changed is the Super AMOLED Plus display, which boasts a resolution of 1280 x 800 and a pixel density of 196ppi. When we first reviewed the Tab 7.7, this was one of the best tablet screens we had laid eyes on; it's still as brilliant as it was before, but it's no longer the bar-raiser. No, not even two months later the competition already looks up to a new contender, which happens to sport a 264ppi Retina display. This doesn't downplay the beautiful color saturation found on Samsung's panel, of course; it's just no longer the absolute best

Länk:http://www.engadget.com/2012/03/21/samsung-galaxy-tab-7-7-rev...

Det är helt ok att du tycker att den är bättre än skärmen på iPad3 men säg det inte som de vore fakta. Har som sagt inte sett någon recension som inte säger att den senaste iPaden har den bästa skärmen bland surfplattor i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om han ska kolla mycket på film så är iPad det absolut sämsta valet pga dess 4:3-skärm. En platta med 16:9 och vi värsta fall 16:10 är vad som fungerar bäst för film.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Länka gärna till deras artikel där de har testat oled och ips och kommit fram till att ips blir bättre än oled med lite högre upplösning, vore mycket roande att se

Här är även en annan review som verkar något seriösare med testvärden och inte bara tomma ord, där man kan se vilken medioker kontrast ipads skärm har (ipad3 har något sämre kontrast än ipad2 enligt dessa test - ungefär samma som en typisk ips, inget magiskt, inget speciellt). I låg belysning och i dagsljus håller verkligen inte ipad 2 eller "3" måttet.
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_7_7-review-742p2.p...
http://www.gsmarena.com/apple_ipad_3-review-739p3.php

"The 2048 x 1536 screen of the new iPad is beautifully, remarkably crisp. It's the sharpest you can get on a tablet - and likely to stay so for a while - but its outdoor performance is average at best and that's a major disappointment for a display of such quality. The Super AMOLED Plus screen of the Galaxy Tab 7.7 is incomparably better outdoors. This may not be such a big deal if you tend to mostly use your tablet inside. But the Tab 7.7 makes a case for itself as the compact and portable alternative. Nothing could've given it a bigger boost than an AMOLED display."

Tack vare att oled har perfekt black-level är skillnaden ännu mer extrem i lågt ljus, det var största skillnaden jag personligen såg. Ips glow i mörker stör som fan, när man tex läser i sängen.
Men om man varken skall använda sin tablet i mörker eller dagsljus, så kanske ipad's display är bra, jag säger inte att den är dålig, bara ganska mycket sämre i dagsljus och i mörker som är de förhållanden iaf jag (och troligen de flesta andra) använder min mest i.

Permalänk
Avstängd

Du nämner att du ska kolla film. Så länge du inte tänkt kolla film från 1920-40talet så rekommenderar jag Nexus 7/10, Tab 2 med CM10. Annars kan du kika in ipads alla 4:3 AR. Riktigt hippt dom där apple. Och när dom gör en i 16x9 (5) så gör dom den inte i native 720 vilket innebär skalning av uppspeliningen. O-m-g. Lycka till med ditt val. Jag skulle göra det väldigt lätt för mig. Stock android- L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

För stor (iPad Mini med)

Jag säger, Nexus 7!