Permalänk

Hastighet N

Vad får ni för hastighet trådlöst med n-standard router och n-nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Vad får ni för hastighet trådlöst med n-standard router och n-nätverkskort?

iPhone mot 3700
N anslutning: enligt routern (konfigurerad som switch) "65Mbps"
Verklig hastighet: ca 5MB/s eller 41mbps

Vad vill du veta egentligen?
Anslutningshastighet?
LAN bandbredden?
TP bandbredden?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

med endast en dator ansluten trådlöst får jag ca 100Mbps då router visar "300Mbps". Trådad dator till trådlös dator vill säga. Trådlöst till trådlöst har jag aldrig testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazz3:

med endast en dator ansluten trådlöst får jag ca 100Mbps då router visar "300Mbps". Trådad dator till trådlös dator vill säga. Trådlöst till trådlöst har jag aldrig testat.

hur har du mätt lan throughputen?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

hur har du mätt lan throughputen?

Nej, det är vad Windows visar vi när jag flyttar filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazz3:

Nej, det är vad Windows visar vi när jag flyttar filer.

Mb/s är Megabit per sekund
När du flyttar filer visar det MB/sekund, MegaByte...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mb/s är Megabit per sekund
När du flyttar filer visar det MB/sekund, MegaByte...

Medveten om detta, pendlar 10-12MB/s vilket är 80-96 Mb/s. Dvs ca 100Mb/s

MB/s * 8= Mb/s. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazz3:

MB/s * 8= Mb/s. Rätta mig om jag har fel.

Tvärtom. T.ex. 1 MB/s = 8 Mbit/s.

Permalänk
Entusiast

Det här får jag trådlöst, genom betongvägg och kök mellan dator och routern.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tvärtom. T.ex. 1 MB/s = 8 Mbit/s.

är väl precis det jag har skrivit :S

Megabyte/sekund * 8 = Megabit/sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazz3:

är väl precis det jag har skrivit :S

Megabyte/sekund * 8 = Megabit/sekund

Det stämmer. Jag läste lite galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazz3:

Medveten om detta, pendlar 10-12MB/s vilket är 80-96 Mb/s. Dvs ca 100Mb/s

MB/s * 8= Mb/s. Rätta mig om jag har fel.

Jo men om man mäter med att flytta filer så visar den MegaByte per sekund och inte Megabit per sekund.
Om du testar Speedtest eller Bredbandskollen märker du ju vad du får ut i Megabit.
Ursäkta om jag är dryg hehe

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men om man mäter med att flytta filer så visar den MegaByte per sekund och inte Megabit per sekund.
Om du testar Speedtest eller Bredbandskollen märker du ju vad du får ut i Megabit.
Ursäkta om jag är dryg hehe

Läs TS fråga en gång. Känns som att du missat själva fråga

Har du tillräckligt med bandbredd att testa så går det väl testa så.

Har man som jag 24mbit så är Speedtest ett ganska ointressant svar för TS då "max hastighet" över N-standard inte uppnås för mig i ett speedtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazz3:

Läs TS fråga en gång. Känns som att du missat själva fråga

Har du tillräckligt med bandbredd att testa så går det väl testa så.

Har man som jag 24mbit så är Speedtest ett ganska ointressant svar för TS då "max hastighet" över N-standard inte uppnås för mig i ett speedtest.

Oj +1 var lite trött tänkte fel med Sorry

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Borde varit tydligare. Vad får folket för mätvärden på Bredbandskollen (alltså i Mbit/s) med 2.4ghz (ej med 5ghz) med n-router och n-nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Har 100mbit.. får cirka 90-98/80-95mbit.
Får samma med sladd så ingen skillnad.
Slutsats du kan maxa en 100mbit lina mot nätet utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carebeer:

Har 100mbit.. får cirka 90-98/80-95mbit.
Får samma med sladd så ingen skillnad.
Slutsats du kan maxa en 100mbit lina mot nätet utan problem.

Förutsatt att man har vettigt trådlöst nätverkskort i den dator som ansluter trålöst, att det inte finns för många andra nätverk i närheten som stör och att det inte finns för mycket annan utrustning som stör.

Att bara säga att det går att maxa är att vara lite väl optimistisk.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Förutsatt att man har vettigt trådlöst nätverkskort i den dator som ansluter trålöst, att det inte finns för många andra nätverk i närheten som stör och att det inte finns för mycket annan utrustning som stör.

Att bara säga att det går att maxa är att vara lite väl optimistisk.

Nja under rätt förutsättningar så funkar det.
Själv har jag en netgear usb adapter för 199 på netonnet.
Cirka 10 meter från router genom 1 betongvägg.
Bor i lägenhet får in cirka 30 nätverk.
Har själv 12 anslutna enheter till min Netgear 3700 router varav 9 är wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carebeer:

Nja under rätt förutsättningar så funkar det.
Själv har jag en netgear usb adapter för 199 på netonnet.
Cirka 10 meter från router genom 1 betongvägg.
Bor i lägenhet får in cirka 30 nätverk.
Har själv 12 anslutna enheter till min Netgear 3700 router varav 9 är wifi.

Jag får ut runt 50, 1 meter från routern (ASUS RT-N56U) med runt 10 andra nätverk i närheten.

Många laptops har riktigt ruttna nätverkskort som standard.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Borde varit tydligare. Vad får folket för mätvärden på Bredbandskollen (alltså i Mbit/s) med 2.4ghz (ej med 5ghz) med n-router och n-nätverkskort?

Med ComHem 100/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon-The-Killer:

Borde varit tydligare. Vad får folket för mätvärden på Bredbandskollen (alltså i Mbit/s) med 2.4ghz (ej med 5ghz) med n-router och n-nätverkskort?

Varför är du ens intresserad av det när man lätt maxar det med N standarden om nu router och nätverkskort är dugliga. Ska du få ut värden som är korrekta ska du mäta lokalt (LAN)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag får ut runt 50, 1 meter från routern (ASUS RT-N56U) med runt 10 andra nätverk i närheten.

Många laptops har riktigt ruttna nätverkskort som standard.

Tråkigt men sant.
Men tänk på att dem säger att man ska vara 3-10 meter från routern. 1 meter låter lite väl nära.
Om du behöver bättre nätverkskort så rekommenderar jag;
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carebeer:

Tråkigt men sant.
Men tänk på att dem säger att man ska vara 3-10 meter från routern. 1 meter låter lite väl nära.
Om du behöver bättre nätverkskort så rekommenderar jag;
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Har testat runt om i lägenheten och får inte högre någon annanstans. Men jag nöjer mig med det jag har, använder sällan laptopen hemma och när jag behöver ha över något från stationära så är det ingen katastrof om det tar några minuter extra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av zillio:

Varför är du ens intresserad av det när man lätt maxar det med N standarden om nu router och nätverkskort är dugliga. Ska du få ut värden som är korrekta ska du mäta lokalt (LAN)

Tänkte jämföra lite, får ut i underkant tycker jag. Får typ 55-60 Mbit/s upp och 15-20 Mbit/s ner med full signalstyrka med D-link DWA-140, och samma på tre st bärbara. Provat olika kanaler på routern utan skillnad, så vet inte riktigt nästa steg att prova. Med kabel får jag 90/80 genom routern, så det är ju något skumt med det trådlösa

Skrivet av Carebeer:

Har 100mbit.. får cirka 90-98/80-95mbit.
Får samma med sladd så ingen skillnad.
Slutsats du kan maxa en 100mbit lina mot nätet utan problem.

Skrivet av era909:

Jag får ut runt 50, 1 meter från routern (ASUS RT-N56U) med runt 10 andra nätverk i närheten.

Många laptops har riktigt ruttna nätverkskort som standard.

Permalänk

Fan vad klantig jag känner mig nu då, menar såklart om folk har 100mbit fiber. Annars är det precis som några sagt helt ointressant eftersom jag ville veta vad som är normal hastighet med en bra router och bra nätverkskort över N.

Permalänk
Medlem

Får ut ca 90-95 Mbit/s över 2,4 GHz till min ASUS-laptop med ett ganska sunkigt nätverkschip från Atheros. Nu kör jag förvisso med 40 MHz kanalbredd (s.k. channel bonding) vilket höjer länkastigheten rätt rejält.

Över 5 GHz trådlöst maxar jag linan (Com Hem XXL 100/10) med drygt 112 Mbit/s ner med min MacBook Air.

Skrivet av Leon-The-Killer:

Tänkte jämföra lite, får ut i underkant tycker jag. Får typ 55-60 Mbit/s upp och 15-20 Mbit/s ner med full signalstyrka med D-link DWA-140, och samma på tre st bärbara. Provat olika kanaler på routern utan skillnad, så vet inte riktigt nästa steg att prova. Med kabel får jag 90/80 genom routern, så det är ju något skumt med det trådlösa

Vet inte vilken router du har men värt att notera är att de flesta n-routrarna på marknaden har två lägen för kanalbredden på 2,4 GHz wifi: 20 MHz eller 20/40 MHz (auto), också kallat channel bonding.

Vid 20 MHz används alltid bara en wifikanal för datatrafik men vid 20/40 MHz kan routern, om routerns programvara tycker att sändningsförhållandena är goda nog, dvs om det inte finns några andra hyfsat starka trådlösa nätverk i närheten som kan störa(s), överföra data via två wifikanaler samtidigt. (Alltså med 40 MHz kanalbredd.)

Dock, och det här är det viktigaste att notera om man ex. bor i flerfamiljshus, så brukar detta tvåkanalsläge automatiskt avaktiveras av routerns programvara så fort det finns lite andra trådlösa nätverk i närheten. Dessutom, enligt den officiella 802.11n-standarden, så får det inte gå att tvinga routern att koppla upp på 40 MHz utan routern ska automatiskt falla tillbaks till en kanal (20 MHz) om det finns andra trådlösa nät i närheten.

Däremot kan man via vissa routrars programvara (som t.ex. min ASUS RT-N66U, som alltså inte följer den rekommenderade standarden) tvinga routern att använda sig av 40 MHz kanalbredd oavsett om det finns andra nätverk i närheten och då kommer jag upp i 90-95 Mbit/s. Annars ligger jag på ungefär samma på nerströmmen som du, dvs runt 50-60 Mbit/s i bästa fall. Det är kanske så att även om du ställt in din router på 20/40 MHz (channel bonding på) så faller den, som standarden föreskriver, tillbaks till 20 MHz pga att det ligger andra nätverk i närheten?

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

Har testat lite.

Router: ASUS RT-N56U
Laptop: ASUS U46SV med atheros ar9002wb-1ng (vilket är rätt värdelöst)
Mobil: SE Xperia arc

Kör på 2.4GHz endast 802.11n, kanal 6 (vilket är den bästa med den radiomiljö som finns här), 20/40MHz kanalbredd.

Får runt 95/11 med trådat till min stationära.
Får runt 33/11 trådlöst till laptopen.
Får runt 24/11 trådlöst till mobilen.

Kör jag låst på 40MHz kanalbredd får jag ungefär samma hastighet till laptopen men 8-9Mbit ner med mobilen.

EDIT: Kan tillägga att jag har haft högre hastigheter på laptopen vid andra tillfällen men det är ju väldigt beroende på hur hårt utnyttjat 2.4GHz bandet är för närvarande.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Linksys E4200 + diverse datorer.

runt 50 Mbit 7-8 meter från routern på andra våningen.
toppar på 80-90 när jag kommer närmare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har testat lite.

Router: ASUS RT-N56U
Laptop: ASUS U46SV med atheros ar9002wb-1ng (vilket är rätt värdelöst)
Mobil: SE Xperia arc

Kör på 2.4GHz endast 802.11n, kanal 6 (vilket är den bästa med den radiomiljö som finns här), 20/40MHz kanalbredd.

Får runt 95/11 med trådat till min stationära.
Får runt 33/11 trådlöst till laptopen.
Får runt 24/11 trådlöst till mobilen.

Kör jag låst på 40MHz kanalbredd får jag ungefär samma hastighet till laptopen men 8-9Mbit ner med mobilen.

EDIT: Kan tillägga att jag har haft högre hastigheter på laptopen vid andra tillfällen men det är ju väldigt beroende på hur hårt utnyttjat 2.4GHz bandet är för närvarande.

Låter som att det är för mycket störningar för att kunna utnyttja 40 MHz effektivt. I vissa fall kan man t.o.m. få sämre hastighet med channel bonding än utan om den ena eller båda wifikanalerna används av något intilliggande nätverk.

Har f.ö. exakt samma laptop (ASUS U46SV) men routern är en ASUS RT-N66U. Dock har jag flyttat runt lite på mina wifikanaler eftersom jag har ca 20-30 grannar i närheten som också kör trådlöst. Konfigurerar jag routern på kanal 9+13 som inte används av någon annan får jag ut maximal prestanda, dvs runt 90 Mbit/s nerströms.

Provat att med hjälp av InSSIDer kolla upp vilka kanaler grannarnas nätverk använder? Kan vara att du kanske hittar ett par lediga kanaler som inga andra nätverk använder som du kan lägga beslag på. För säkerhets skull kanske du borde kolla så att routern är inställd på exklusivt n-läge också (såvida du inte har några wifienheter som bara klarar 802.11g)?

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fb0r:

Låter som att det är för mycket störningar för att kunna utnyttja 40 MHz effektivt. I vissa fall kan man t.o.m. få sämre hastighet med channel bonding än utan om den ena eller båda wifikanalerna används av något intilliggande nätverk.

Har f.ö. exakt samma laptop (ASUS U46SV) men routern är en ASUS RT-N66U. Dock har jag flyttat runt lite på mina wifikanaler eftersom jag har ca 20-30 grannar i närheten som också kör trådlöst. Konfigurerar jag routern på kanal 9+13 som inte används av någon annan får jag ut maximal prestanda, dvs runt 90 Mbit/s nerströms.

Provat att med hjälp av InSSIDer kolla upp vilka kanaler grannarnas nätverk använder? Kan vara att du kanske hittar ett par lediga kanaler som inga andra nätverk använder som du kan lägga beslag på. För säkerhets skull kanske du borde kolla så att routern är inställd på exklusivt n-läge också (såvida du inte har några wifienheter som bara klarar 802.11g)?

Har koll på vad som finns i närheten.
Jag har inom räckhåll:
5 nät på kanal 1
3 på kanal 6
6 på kanal 11

Testar med laptopen. (Kanal: hastighet)
1+5: 31/11
2+6: 35/11
3+7: 40/11
4+8: 42/11
5+1: 38/11
5+9: 38/11
6+2: 32/11
6+10: 33/11
7+3: 36/12
7+11: 38/11
8+4: 42/11
8+12: 41/11
9+5: 39/11
9+13: 41/11
10+6: 37/11
11+7: 33/11
12+8: 36/12
13+9: 42/11

Med reservation för att jag endast gjorde en mätning på varje kanal samt att jag inte har övervakat hur grannarna nyttjat sina under tiden. Senast jag testade så fick jag bäst värden på 6+10 men det var ett tag sedan och det är mycket möjligt att nya grannar använder andra kanaler än vad som kördes då. Dessutom lär nyttjandegraden variera rätt kraftigt.

Mätte om de som gav bäst resultat några gånger och det får bli 8+4 för mig så länge.

EDIT: Nu är jag uppe på 63/11 utan att ha gjort några ändringar... Trådlöst är roligt att felsöka. ^^

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL