Permalänk
Medlem

Vad jag förstått är att bios modden bara finns till 640le 2gb inte till 640m 1gb.
Och bios modden gör SJUKT mycket.
Så personligen skulle jag absolut inte beställa 640m utan satsat på ett 640le 2gb. (vilket jag gjort också)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Vad jag förstått är att bios modden bara finns till 640le 2gb inte till 640m 1gb.
Och bios modden gör SJUKT mycket.

Vet att bios moden funkar på S15 men hur är det på S13 är det samma där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Vet att bios moden funkar på S15 men hur är det på S13 är det samma där?

Det ska funka på den också så länge det är ett 640le i maskinen.
Här är länken till modden så du kan ju läsa själv där om du vill. http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

den ska funka till 1gb varianten också. och om jag fattat det rätt så är alla S korten utav LE variant så det spelar ingen roll vilken man tar. men jag kan ha fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Har ringt sony för att försöka göra en beställning utan WAN grejen, prata med någon engelsk brud men hon verkar inte ha en aning om vad hon snacka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Måste varit en del språkförbistring när jag ringde första gången, bad att få bli uppringd nu efter jobbet och då var det inga problem att välja bort WAN-modulen längre. Fick 5% rabatt också så kalaset slutade på 10059,55:- (i5, 12GB RAM, 2GB grafik, 320GB HDD, "Kanonmetallic").

Bara att vänta nu

Ringde du till prduktbeställningen eller till produktinfo?

Permalänk
Medlem

Ni som prata med svenska personer via telefon, kan ni skriva numret? tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

Ni som prata med svenska personer via telefon, kan ni skriva numret? tack

Beställde jag med nyss, ringde nummret som finns på hemsidan då man är inne i konfiguraton.
Pratade med någon dansk/norsk snubbe, fick 3% rabatt och WAN grejen gick inte att välja bort.

Är väldigt nöjd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Beställde jag med nyss, ringde nummret som finns på hemsidan då man är inne i konfiguraton.
Pratade med någon dansk/norsk snubbe, fick 3% rabatt och WAN grejen gick inte att välja bort.

Är väldigt nöjd ändå.

Kan man beställa via faktura? eller måste man betala via kort/avbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

Kan man beställa via faktura? eller måste man betala via kort/avbetalning

Han jag prata med sa att man kan göra någon banköverföring, tror inte han menade faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Beställde jag med nyss, ringde nummret som finns på hemsidan då man är inne i konfiguraton.
Pratade med någon dansk/norsk snubbe, fick 3% rabatt och WAN grejen gick inte att välja bort.

Är väldigt nöjd ändå.

Eftersom jag är en väldigt velig person och det den här veckan ingår (!) "utökat batteri" så gjorde jag om min beställning, och då gick det inte att välja bort WAN-modul längre Som tur var fick jag 5% rabatt så prisskillnaden blev bara ca 550:-, dock med 4GB minne, men 8GB RAM är ju ändå mycket billigare än vad extra-batteriet (och WAN-modul) är...

Återgår till att vänta nu

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Eftersom jag är en väldigt velig person och det den här veckan ingår (!) "utökat batteri" så gjorde jag om min beställning, och då gick det inte att välja bort WAN-modul längre Som tur var fick jag 5% rabatt så prisskillnaden blev bara ca 550:-, dock med 4GB minne, men 8GB RAM är ju ändå mycket billigare än vad extra-batteriet (och WAN-modul) är...

Återgår till att vänta nu

Jo kändes som man heller tar batteriet än de extra ram, är det någon som vet vilket minne man ska köra på utan att det ska sega ner?

Undra vad det kommer för kampanj efter 6 augusti :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Jo kändes som man heller tar batteriet än de extra ram, är det någon som vet vilket minne man ska köra på utan att det ska sega ner?

Undra vad det kommer för kampanj efter 6 augusti :P.

Jag tog 4Gb ram och minsta hårddisken, tänkte upgradera den till en SSD sen ändå så...

En fråga bara, vilket 4Gb ram minne skulle ni rekommendera att man köper? Går det att lägga till utan att bryta garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcer:

Jag tog 4Gb ram och minsta hårddisken, tänkte upgradera den till en SSD sen ändå så...

En fråga bara, vilket 4Gb ram minne skulle ni rekommendera att man köper? Går det att lägga till utan att bryta garantin?

Precis körde på samma, det är väldigt lätt att uppgradera till SSD och stoppa i ramminne.
Man behöver bara skruva bort 2 skruvar och ta bort en lucka så kommer man åt allt.

Angående rammine så undrar jag precis samma sak det verkar finns 1000 olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Jo kändes som man heller tar batteriet än de extra ram, är det någon som vet vilket minne man ska köra på utan att det ska sega ner?

Undra vad det kommer för kampanj efter 6 augusti :P.

Skrivet av Xcer:

Jag tog 4Gb ram och minsta hårddisken, tänkte upgradera den till en SSD sen ändå så...

En fråga bara, vilket 4Gb ram minne skulle ni rekommendera att man köper? Går det att lägga till utan att bryta garantin?

Förhoppningsvis kommer inget häftigare ^^

Man behöver (minst) 1333MHz ram (DDR3 so-dimm), då det inbyggda minnet har det. Går att sätta i 1600MHz också men man vinner inget eftersom det kommer att köras i samma hastighet som det som följer med. Har bara läst på Notebookreview så gör gärna en egen koll där innan beställning.

Enligt ovan borde vilket som helst av dessa fungera: Prisjakt, se upp för 2*4GB paketen bara.

Har inte kollat om någon provat just det här minnet än, men det här lär bli vad jag beställer http://www.inet.se/kundvagn/visa/2094451/vaioextras (kommer att byta till SSD och sedan ha originaldisken som extern lagring).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Personligen tycker jag det är intressant att se potentialen i kortet och då personer tidigare i tråden uttryckt ett liknande intresse tänkte jag att det kunde vara relevant. Om du letar dig in på Notebookreview så kan du se kortet överklockar stabilt till 900MHz för i stort sett alla som provat, vilket innebär 80% överklockning och var en stor anledning till att jag valde Vaion.

Sedan har du ju klart bättre kylning i en 15" som väger ett kg mer och är större åt alla håll samt att du verkar ha 1366*768 upplösning jämfört 1600*900 och således ca fyra miljoner färre pixlar att hantera, så jag köper nog årets modell i alla fall.

Om du valde Vaion så måste jag säga att de är ett bra val iaf, 80% är ju fint,
Min GPU kan tyvärr bara klockas runt 40% mer än original men de duger.

Ha de fint med ditt nya köp.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Någon som vet var jag kan få tag på en "HDD bay" som passar till s13p kolfiber. för att byta ut den optiska enheten mot en extra hårddisk

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Någon som vet var jag kan få tag på en "HDD bay" som passar till s13p kolfiber. för att byta ut den optiska enheten mot en extra hårddisk

Eftersom de är lite OffTopic så kommer jag inte förklara i 30 år av meningar.. Men http://www.ebay.com/ <- Där hittar du det mesta.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Någon som vet var jag kan få tag på en "HDD bay" som passar till s13p kolfiber. för att byta ut den optiska enheten mot en extra hårddisk

Jag har beställt en till min 15s men det ska vara samma.
Jag har dock beställt från dealextreme eftersom dom var så billiga och har gratis frakt. Passade även på att beställa lite 2$ saker när jag ändå gjorde en order.
Helt sjukt vad billigt vissa saker är på dealextreme. Och så är det gratis frakt på det mesta vilket är helt absurt. Fattar inte hur dom får ihop det.
Här är länken till den bayen jag beställde iaf. Enligt uppgift ska den funka perfekt.
Designer's 2.5" SATA to SATA HDD / SSD Caddy for 9.5mm Optical Drive

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Jag har beställt en till min 15s men det ska vara samma.
Jag har dock beställt från dealextreme eftersom dom var så billiga och har gratis frakt. Passade även på att beställa lite 2$ saker när jag ändå gjorde en order.
Helt sjukt vad billigt vissa saker är på dealextreme. Och så är det gratis frakt på det mesta vilket är helt absurt. Fattar inte hur dom får ihop det.
Här är länken till den bayen jag beställde iaf. Enligt uppgift ska den funka perfekt.
Designer's 2.5" SATA to SATA HDD / SSD Caddy for 9.5mm Optical Drive

Tack! precis vad jag letat efter

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Jag har beställt en till min 15s men det ska vara samma.
Jag har dock beställt från dealextreme eftersom dom var så billiga och har gratis frakt. Passade även på att beställa lite 2$ saker när jag ändå gjorde en order.
Helt sjukt vad billigt vissa saker är på dealextreme. Och så är det gratis frakt på det mesta vilket är helt absurt. Fattar inte hur dom får ihop det.
Här är länken till den bayen jag beställde iaf. Enligt uppgift ska den funka perfekt.
Designer's 2.5" SATA to SATA HDD / SSD Caddy for 9.5mm Optical Drive

Alltid älskar DealExtreme tills jag skulle köpa en grej för morsans iphone. Fått 3st skickade, alla söndriga. Lessnade och köpte här i Sverige istället, orkade inte bråka med dem mer... Skulle aldrig beställa något omtåligt nu från DealExtreme. Men i alla fall, när du fått din caddy om en eller två månader så kan du la uppdatera om hur det fungerade? Ifall den passade bra osv. Också intresserad av en hdd caddy, men inte särskilt stressad.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Alltid älskar DealExtreme tills jag skulle köpa en grej för morsans iphone. Fått 3st skickade, alla söndriga. Lessnade och köpte här i Sverige istället, orkade inte bråka med dem mer... Skulle aldrig beställa något omtåligt nu från DealExtreme. Men i alla fall, när du fått din caddy om en eller två månader så kan du la uppdatera om hur det fungerade? Ifall den passade bra osv. Också intresserad av en hdd caddy, men inte särskilt stressad.

Det ska jag göra.
Den är påväg nu inte kollat posten än så vet inte om den kommer idag eller imorgon, är ingen brådska. Står att den utgått från tullen i sverige iallafall.
Beställde 1 augusti så tycker det gått rätt fort ändå (om den nu verkligen kommer som det står i trackingen)

För övrigt såg jag att det verkar som att massor med alternativ har försvunnit när man försöker konfigurera en egen vaio 15s.
Nu finns det bara 2x cpuer att välja på tex (3210m och 3612qm). Kanske är mer saker som försvunnit inte säker.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Det ska jag göra.
Den är påväg nu inte kollat posten än så vet inte om den kommer idag eller imorgon, är ingen brådska. Står att den utgått från tullen i sverige iallafall.
Beställde 1 augusti så tycker det gått rätt fort ändå (om den nu verkligen kommer som det står i trackingen)

För övrigt såg jag att det verkar som att massor med alternativ har försvunnit när man försöker konfigurera en egen vaio 15s.
Nu finns det bara 2x cpuer att välja på tex (3210m och 3612qm). Kanske är mer saker som försvunnit inte säker.

Jag kan välja 3520M ännu, men jo 3610QM har försvunnit. Sedan så har de också ökat leveranstiden från 3-4veckor till 4-5veckor. När jag började kolla i juni så stod det 2-3veckor. Känns som om flera är intresserade. Då jag inte kan vänta 5 veckor så kommer jag nog införskaffa en färdig konfigurerad från Dustin eller liknande.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag kan välja 3520M ännu, men jo 3610QM har försvunnit. Sedan så har de också ökat leveranstiden från 3-4veckor till 4-5veckor. När jag började kolla i juni så stod det 2-3veckor. Känns som om flera är intresserade. Då jag inte kan vänta 5 veckor så kommer jag nog införskaffa en färdig konfigurerad från Dustin eller liknande.

5 veckor har det stått länge.
Var därför jag tog en färdig konfigurerad.
Tog http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1278382 och sen bytta jag ut hårdisken till en ssd.
Den är i princip precis som jag tänkt konfigurera den ändå. Ända skillnaden är att jag hade valt en silver färgad. (svart är dock riktigt snygg den med)
SSD och mer ram hade jag tänkt köpa till ändå till en färdig.
Sen hade jag nog kanske funderat över att köra på den värsta dualcoren som gick att ta istället för quadden som är i den färdiga. Men det kvittar ändå. Quaden har sina fördelar och dualcoren sina.
Jag kan inte välja 3520m fortfarande. Kollar du verkligen på 15s och inte typ 13s?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

5 veckor har det stått länge.
Var därför jag tog en färdig konfigurerad.
Tog http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1278382 och sen bytta jag ut hårdisken till en ssd.
Den är i princip precis som jag tänkt konfigurera den ändå. Ända skillnaden är att jag hade valt en silver färgad. (svart är dock riktigt snygg den med)
SSD och mer ram hade jag tänkt köpa till ändå till en färdig.
Sen hade jag nog kanske funderat över att köra på den värsta dualcoren som gick att ta istället för quadden som är i den färdiga. Men det kvittar ändå. Quaden har sina fördelar och dualcoren sina.
Jag kan inte välja 3520m fortfarande. Kollar du verkligen på 15s och inte typ 13s?

Nepp, nu kunde jag inte längre välja 3520M, inte heller Vit. Priset har gått up från 9226 till 9446kr. Jahopp, hade också viljat ha en silver och en 3520M men blir nog också att välja en förkonfigurerad då. Inte mycket till val...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Min S13P kom till Göteborg idag (beställning gjord 31:a juli, skeppad 10:e aug från Holland, Sony uppskattade att den skulle skickas 10-15 aug), dock inte hemma i veckan och ändringen av leveransadressen verkar inte gjorts i TNTs system trots att jag pratade med telefonsupport i fredags. Bör i alla fall få den om några dagar, senast på fredag. Kliar i fingrarna nu ^^

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min dator och måste säga att jag är riktigt nöjd med köpet.

Det enda jag tycker är lite sådär är att tangentbordet är lite svajigt vid ASDW knapparna antagligen för att det sitter en ODD där annars tycker jag tangentbordet är riktigt skönt.
En annan grej är att hårddisken ger ifrån sig ett irriterande ljud vid uppstart (standar 320gb) men vid användning låter den inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

S-serien har väl ingen quad? Däremot finns det högre spänning och frekvens, men fortfarande duo.

i7 3612QM är väl en quad i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Jag har nu fått min dator och måste säga att jag är riktigt nöjd med köpet.

Det enda jag tycker är lite sådär är att tangentbordet är lite svajigt vid ASDW knapparna antagligen för att det sitter en ODD där annars tycker jag tangentbordet är riktigt skönt.
En annan grej är att hårddisken ger ifrån sig ett irriterande ljud vid uppstart (standar 320gb) men vid användning låter den inget.

Att inte sätta i en ssd är verkligen att gimpa hela upplevelsen med datorn dock. För en ssd gör datorn så absurt snabb.
Min dator startar på minre än 10sek bokstavligen tex.
WASD knapparna på 15s är lite mjukt där ja men det är inte så mjukt att du märker det alls när du skriver. Du får trycka hårt för att det ska börja flexa. Så är det på 15s iaf
Men det försvinner helt om man byter ut odd´n mot en hdd. För det är "taket" på odd´n som är mjukt och när man sätter dit en hdd där så blir det stummt.
Finns videos på det som visar skillnaden på youtube. Men som sagt på 15s är det verkligen inte ett problem för det krävs mycket för att få det att flexa.
Just wasd har ju en tendens på många datorer att vara lite "flexigt" men tycker det faktiskt är bättre än dom flesta på 15s.

Skrivet av Humper:

i7 3612QM är väl en quad i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är det verkligen. 4 cores och 8 threads.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Humper;12594781"]i7 3612QM är väl en quad i mina ögon.

[size="1"]Skickades från m.sweclockers.com[/size

Okej får formulera om lite. 13" finns bara som duo, 15" finns som quad som tillval. Haft 13" i huvudet hela tiden.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport