Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben
Inledning:
Denna guide skriver jag då jag själv saknade en sådan guide när jag satte ihop min nya HTPC för ett tag sedan. Jag vet att det finns andra guider i ämnet men hela poängen med min guide är att det skall vara helt ljudlöst och passa perfekt för just HTPC-användare. När jag skriver ljudlös så menar jag 100% ljudlös. Inte någon skapligt tyst fläkt eller hårddisk utan 100% ljudlös, inga delar får röra på sig och allt skall vara tyst, precis som man vill ha de i filmrummet där hemma. Dessutom vill vi att det skall vara enkelt att uppgradera prestandan i framtiden utan att vi måste börja om helt från början. Som bonus drar inte systemet in något damm i något ventilationshål.
Guiden är inte fokuserad på spel, även om vissa delar skulle kunna gå anpassa så går inte guiden in på detta. Det är svårt att bygga en spelrigg som helt saknar fläktar för att inte nämna att 99% av alla grafikkort har en fläkt på sig och de som inte har de förväntar sig att de skall finnas åtminstone något luftflöte inne i burken som leder bort värmen. Så på grund av detta fördjupar vi oss inte på speltester eller något sådant i guiden.
Så om du är trött på surret ifrån din gamla HTPC och vill skicka av det gamla systemet och bygga något nytt, ja då får jag säga välkommen att läsa min guide!
Ett par ord om ljudlös HTPC och hur jag tänkt
Grundpelaren i att bygga en helt ljudlös HTPC är att chassit är designat för detta ändamål. Det finns flera helt ljudlösa chassin där ute som inte har en endaste fläkt. I denna guide kommer mitt fokus ligga på att bygga en ljudlös HTPC där datorn tar så lite plats som möjligt men att ändå gå att uppgradera enkelt i framtiden. Jag kommer också bara titta på chassin där nätdelen är extern då detta ger bäst spridning av de komponenter som genererar värme.
Summering: Chassit måste vara mITX, nätdelen måste vara extern och passivt kylt. Inget får rotera eller skapa minsta lilla vibration.
Frågor och Svar (klicka och läs gärna)
F: Blir det inte för varmt?
S: Om du väljer rätt komponenter med låg TDP så kommer du inte ha några problem med värmeutvecklingen. Jag har själv plågat mitt system med Prime95 i 24 timmar och visst blir chassit varmt men inga problem för chassit att leda bort. Jag har inte haft några kraschar eller andra problem som varit kopplade till värmen i chassit.
F: Hur varmt blir det?
S: Vid idle ligger mitt system på cirka 34-40c och vid maxbelastning ligger värmen runt 75c och efter cirka 24 timmar med maxbelastning under en varm sommardag har jag lyckas uppmäta 86-87c. Dessa temperaturer är mätta på en gamal Sandy Bridge CPU. Med en TDP på 65 watt. Men visst det är väldigt högt men du kommer aldrig maxbelasta ditt system på detta sjuka sätt. Jag ville bara testa vad de mest extrema kan innebära. Tänk dock på att en HTPC-lösning maxar i princip aldrig CPU:n under några längre stunder. Det är vanligtvis grafikkortet som får kämpa vid uppspelning då vi kommer att använda oss av den vid uppspelning (DXVA).
Vid idle i3-2100 Sandybridge:
Vid maxbelastning i3-2100 Sandybridge en varm sommardag efter 24h Prime (Så extremt de kan bli):
F: Behövs verkligen en optiskläsare?
s: Detta är upp till var och en. Själv slutade jag köpa optiskmedia för flera år sedan. De filmer som jag har på DVD är sedan länge inladdade på mitt nätverk. I mitt fall så har jag valt ett chassi som har plats för en optiskenhet men jag har inte stoppat i någon. Jag har valt ett sådant chassi eftersom ifall behovet skulle uppstå så kan jag lätt trycka i en optiskläsare. OBS, det chassi som jag har valt i guiden har begränsad kompatibilitet med optiskaenheter så kolla upp noga så den du har tänkt köpa verkligen passar.
F: Lagring på HTPC:n eller på nätverket?
S: Eftersom vårt fokus är att få det helt ljudlöst i filmrummet så har jag valt att inte ha någon hårddisk i HTPC:n. Det enda lagringsutrymmet som finns i HTPC:n är avsett för operativsystemet och uppspelningsprogramvaran. Självklart så är detta också upp till var och en att bestämma, men jag trivs ypperligt med att ha min lagring i mitt klädrum där jag har en annan dator som står och surrar med fläktar och hårddiskar. Dörren är stängt och de stör inte mig de minsta då jag inte kan höra den.
F: Kan man spela på systemet?
S: Eftersom vi använder oss av de inbyggda grafikkortet på moderkortet så styrs prestandan gällande spel av denna. Googla efter ditt specifika val av moderkort och CPU och läs recensionerna som du hittar.
F: Blir det inte dyrare att bygga ett helt fläktlöst HTPC system än ett med fläktar?
S: Självklart blir det dyrare men att helt slippa fläktar är också samma sak som att du aldrig behöver byta någon fläkt heller. Delarna slits inte mekaniskt eftersom allt står still. Så om du använder systemet i många år så kommer inte många delar bli slitna.
F: Uppspelning av 1080P 10-bitars h264 (Hi10), funkar de?
S: Inga som helst problem. CPU:n går inte ens i närheten av att maxa ut. Faktum är att som högst jag sett så går den upp till 40% vid vissa scener i de filmer jag kollat på. Det skall också påpekas att programvarustödet för Hi10 är inte så bra som de skulle kunna vara så detta lär bara bli bättre med tiden. Normalt sett så ligger belastningen runt 20-25% vid dessa typer av filmer. Läs mer om detta i XBMC Wiki http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Hi10P
Hårdvara och kostnad
Chassi
Den viktigaste delen i systemet är chassit då det är denna som skall ansvara för att transportera bort all värme ifrån de datorkomponenter som genererar värmen i lådan. Vad vi vill ha är chassin som är helt passivt kylt (heatpipes) och som har mini-ITX formfaktor och nödvändiga funktioner som man förväntar sig av en modern HTPC. Eftersom det är omöjligt att täcka precis alla chassin på marknaden så har jag valt att fokusera på det mest populära i min guide. Men med det sagt så tycker jag att du som läsare skall själv titta av lite på marknaden och gärna fråga i tråden här om vilka chassin som är aktuella just nu. Det chassi jag har valt går också att köpa i Sverige och kräver inte att du importerar det själv. När jag har kollat av den Svenskamarknaden så ser jag att den har krypt något bland leverantörerna. Förr vet jag att hfx var rätt populära men de säljs inte längre hos de stora som Inet, dustin mfl. Istället utmärker sig Streacom idag.
Om du använder ett annat chassi än de jag tar upp i guiden så bör du tänka på följande:
Inga fläktar
Undvik ha lagringen i din HTPC. Se till att det finns plats för en 2.5" SSD disk.
Kontrollera så det finns heatpipes
Ordentliga kylblock skall sitta monterade i chassit. Tänk dig kylflänsar som sitter på slutsteg för bilar vanligtvis.
Behöver du verkligen en optiskläsare? Kontrollera i så fall att detta finns.
Inget inbyggt nätagg. De flesta inbyggda har en liten fläkt. Så välj ett med externt nätagg.
Vill du styra datorn med fjärrrkontroll? I så fall bör det finnas ett ir-kit att köpa till chassit så du slipper ha ett externt ir-öga som bara tar plats.
Streacom FC8 Evo Finns i Svart och silver
Streacom har satt ihop en bra bygg-guide och lagt ut på sin hemsida. Rekommenderar den varmt!
Bygg-guide: http://www.streacom.com/system-build-guide/
Tillbehör för Streacom
- Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr
Andra intressanta Chassin som du bör kolla upp också:
HD-plex H1 Detta chassi är inte helt färdigt ännu men ser riktigt intressant ut.
mCubed HFX HFX sortiment imponerar men är dyrt och jag hittar de inte hos de vanliga återförsäljarna längre. Men dom ser ut att sälja de på sin egna webbshop.
Lagringsutrymme
Eftersom vi kommer ha vår lagring på vårt nätverk så räcker det med en disk som klarar starta upp systemet snabbt och tyst. I mitt fall har jag valt en SSD disk ifrån OCZ. Det kan vara värt att undersöka extra noga vilken SSD disk som lämpar sig bäst just då du har tänkt att köpa utrustningen. Vissa tillverkare har haft mjukvarubuggar. Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med min disk ifrån OCZ och kan endast gå på vad jag själv har för erfarenheter av disken. Varför inte läsa Sweclockers recension av SSD-diskar? Det finns två stycken, Här och här.
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB
Nätaggregat
Streacom Nano150 150W externt nätagg
Nätaggregatet är delat i två delar. Dels har du en klassisk AC-adapter, likt en sådan du har för laptoppar och dels sitter det ett litet kort inne i själva datorn som ansluts på själva moderkortet. Det hela ansluter via en strömkontakt som skruvas på baksidan av lådan. Hål för detta finns redan förberett. Det finns bilder på detta längre ner i guiden under "Bilder på systemet".
Internminne
Inga konstigheter här egentligen. Köp så mycket som du tror du behöver. I mitt fall valde jag åtta gigabyte så jag har lite att växa i. Vi kommer inte köra några minneshungrigaapplikationer på vår HTPC men det skadar aldrig ha lite extra när minnespriserna är så låga.
Optiskläsare/brännare
Tidigare sålde Streacom FC8 men deras nya FC8 Evo har bredare kompatabilitet och fixar optiska enheter med utmatningsknappen på både vänster och högersida. Jag har inte själv valt att investera i någon optiskenhet men för er som behöver en rekommenderas nedan enheter. Det finns säkert flera som funkar bra men jag har inte själv köpt någon. Fråga gärna i tråden.
Sony Optiarc BC-5600S (Blu-ray)
Sony Optiarc AD-7640S (DVD)
Slimline SATA för Slimline DVD/Blurays Nödvändig strömkabel för montering.
Moderkort & CPU
Här finns det två läger. Det finns dom som gillar Intel och de som gillar AMD. De man kan säga om AMD är att dom presterar bättre på grafikfronten men har lite långsammare CPU:er än Intel. I vår HTPC kommer vi använda den integrerade grafiklösningen på moderkortet. Vet du med dig att du behöver extra i grafik så är AMD att föredra. Vill du hellre ha lite vassare CPU så är Intel bäst i förhållande till strömförbrukning och värme. I mitt fall så valde jag Intel eftersom jag kollar på rätt mycket Anime som ofta är kodat i formatet 10-bitars h264 (Hi10), vilket inget grafikkort på marknaden klarar av att hårdvaruavkoda och då måste CPU:n jobba på lite extra. AMD skulle säkert funka utmärkt för mig också men jag var tvungen att välja något och tog då Intel. Jag är inte jätte uppdaterad på vad AMD har för erbjudanden på marknaden idag så undersök gärna mer än vad som står i denna guide innan du springer till affären. Tänk också på att avståndet mellan AMD och Intel vad gäller grafikprestanda är inte lika stort i dag då det nya Haswell CPU:erna säljs med HD4600 och även snabbare varianter.
Uppspelning av Blu-ray och 23.976hz Viktig info om uppspelning av Blu-ray
Intel - Intel har i både Sandy Bridge och Ivy Bridge haft problem med att fixa 23.976hz Blu-ray. Detta är dock helt löst i Haswell så de integrerade lösningarna ifrån Intel funkar fint nu. Om du hellre är sugen på en Ivy så funkar de också helt okej men de är inte lika bra som Haswell. Du riskerar få ett litet hopp i uppspelningen varje fjärde minut.
Du kanske sitter och funderar på vad är detta för något? Problemet har varit att många tillverkare har haft svårt att skicka en korrekt 23.976hz signal som krävs då man skall kolla på blu-ray, istället så har en 24hz signal skickats vilket har givit uppskov till ett hack i bilden varje 40 sekund då videon synkas om till ljudet. Om du är intresserad att läsa mer om detta rekommenderar jag ett besök till Anandtechs artikel om detta ämne som blev uppdaterad nu när Haswell släpptes.
Hur står sig AMD då? Tyvärr har AMD också haft lite problem. Dock inte lika stora problem som Intel har haft tidigare. Hur det är idag är jag osäker på men tidigare har AMD inte träffat helt rätt på 23.976 heller utan kommit in nära på 23.978fps (uppmätt med MPC-HC) och de resulterar i ett litet hopp i bild varje åttonde minut eller så. Men om du är intresserad av ett AMD-system, kolla i så fall upp detta så du har lite mer kött på benen inför ditt bygge.
Rekommendationer av moderkort och CPU
Eftersom Intel i och med släppet av Haswell har haft stort fokus på att få ner strömförbrukningen och upp prestandan på den integrerade grafikkretsen och där de också har fixat uppspelning av Bluray i 23p så tycker jag det känns som den plattform har överhand just nu. Som alltid så ändras saker ständigt men idag tycker jag att en Haswell CPU är det rätta för mig och därför rekommenderar jag det också här i guiden. Jag har satt ihop en rekommenderad inköpslista lite längre ner i guiden som jag kommer försöka uppdatera löpande. Men generella tips om du vill inte gå enligt den är att du tittar på ett par olika saker i val av moderkort och CPU.
Moderkortet måste ha tillräckligt med utrymme mellan minnesplatserna och 23-pins kontakten. Streacoms strömkrets som monteras i 24-pinskontakten är lite bredare än en standard 24-pinskontakt. Försök välj ett moderkort med lite utrymme i mellan dessa två så ska de inte vara några problem. Undvik också moderkort med höga komponenter på som eventuellt kan ta i de värmeledande rören (heatpipsen) som leder bort värmen till kylplattorna i lådan.
Processorn får inte ha för hög TDP. Streacom FC8 Evo klarar en max TDP på 65 watt om systemet är helt utan ventilation i dess omgivning. Har du god ventilation i rummet där datorn kommer stå placerad så klarar FC8 Evo en max TDP på 95 watt.
Syftet med denna guiden är att ge en någorlunda idé om vad som funkar men där fokus ligger på som sagt ljudlöshet. Många gillar AMD's olika feta processorer men problemet är att dessa har, för det mesta, en TDP på 100watt. Streacom rekommenderar att man inte går över 65 watt TDP med detta chassi, så därför är det svårt att rekommendera exempelvis en A8-3870K pga detta. En del anser att det ändå är värt att köpa en 100 watt TDP processor men att man underklockar och undervoltar. Detta får vara upp till var och en om man vill experimentera med.
För att se vad exakt för komponenter jag rekommenderar så skrolla ner till inköpslistan!
Intel-Atom med Nvidia ION:
Tyvärr kan jag inte rekommendera denna lösning då jag kräver att systemet skall kunna spela upp allt media på marknaden. ION-system mäktar inte med 10-bitars h264 (Hi10) i 1080P. Dessutom så brukar de bli precis på håret om du ska titta på 1080P Youtube genom webbläsarna. Jag vill inte rekommendera ett system som är halvdan och kompromissar på detta sätt.
Övriga system: Vad du ska tänka på
Om du vill ha ett annat system än det som jag tagit upp här så bör du tänka på följande.
Du vill ha ett system som inte har högre TDP än 65 watt.
Du vill ha mini-ITX
Undvik moderkort med stora kylflänsar på. Dom passar i regel inte i detta chassit. Om du ändå vill ha ett sådant moderkort får du räkna med att du kanske får plocka fram verktygen och modifiera saker för att få det passa.
Kontrollera så minnena är kompatibla. Det finns system som använder dom lite dyrare laptop-minnena.
Fråga gärna i Köprådstråden här på Sweclockers innan du skickar iväg beställningen, eller varför inte i denna tråden! Det brukar alltid finnas någon som gärna tar ett ögonblick och tittar över din beställning.
Bilder på systemet
En sidobild på systemet där OCZ SSD:n sitter monterad.
Bild på kylblocket som sitter monterat på CPU:n. Bilden. Streacom FC8 modellen.
En bild på SSD och hårddisk vaggan. Du kan montera både en 3,5" HDD, 2,5" SSD och en optiskenhet på denna vagga.
Detta är PicoPSU:n som ansluts på 24-pinskontakten på ditt moderkort.
Rekommendation av Inköpslista (uppdaterad: 2013-09-23):
Det är svårt att hålla rekommendationerna 100% uppdaterade så läs gärna alla svar i denna tråd innan du skickar iväg en beställning. Tänk också på att mekanisk-hårddisk i ett helt passivt kylt system kan bli väldigt varmt. Även om tillverkarna menar att de inte bör vara några problem så kan man aldrig vara helt säker. Om möjligt använt helst bara SSD-lagring i systemet. Om du måste ha lagringen i närheten av din HTPC så kan en extern lagring vara att föredra vad gäller värmeutvecklingen. Antingen en extern USB-hårddisk eller ett NAS. Om du känner att en interndisk är ett måste, försök då köpa en disk som ligger runt 5400rpm då värmeutvecklingen hålls så låg som möjligt. Det är även möjligt att köpa små kylflänsar som du kan fästa på hårddisken. Läs vidare i denna tråden så kan du se hur andra har gjort.
Datorlåda: Streacom FC8 Evo svart från 1238kr
Nätagg: Streacom Nano150 150W externt nätagg från 723kr
SSD: Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB från 795kr
Minne: Kingston HyperX DDR3 2x4GB från 555kr.
Processor: Intel Core i3 4340 3,6GHz Socket 1150 från 1297kr
Moderkort:
Nedan kabel kan komma att behövas beroende på val av moderkort. 24-pins strömkontakten som ansluts på moderkortet är tyvärr lite trång och med vissa moderkort så är det väldigt svårt att få den på plats. Om man då köper nedan förlängningskabel så kan man lägga själva Pico-PSU:n lite åt sidan så allt får plats. Det är svårt för mig att hålla koll på vad för moderkort som får plats när det kommer nya moderkort hela tiden. Så läs denna tråden och se vad för erfarenheter andra har haft av sina komponenter. Det har visat sig att flera Haswell moderkort har varit lite svåra att montera in i FC8 lådan. Det som vanligtvis uppstår är att de värmeledande rören måste böjas för att de ska få plats. Jag kommer försöka uppdatera denna del av inköpslistan allt eftersom folk köper moderkort och berättar om det i tråden. Men för din egna skull fråga gärna en gång extra i tråden innan du köper moderkortet.
Kabel: Förlängning ATX 24 pins från 49kr
Moderkort som passar (kräver 24-pins förlängningskabel för smidig installation):
1. Gigabyte GA-H87N-WIFI från 940kr provat av Prelatur bild på hans installation här.
2. MSI Z87I från 1083kr provat av yrbat Läs gärna yrbats inlägg här och här.
Moderkort som inte passar (kräver större modifikation):
ASRock H87M-ITX provat av suedish
Nedan komponenter är valfritt. adaptern har visat sig inte nödvändig i de tester vi gjort här i tråden, men de finns inga garantier när det gäller andra moderkort som vi inte har provat med.
Adapter: 4-pin till 8-pin strömadaper 19kr
IR-fjärr: Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr
Blu-ray: Sony Optiarc BC-5600S (Blu-ray)
Silverstone SST-SOB02 testad av Prelatur (Blu-ray & dvd brännare)
DVD: Sony Optiarc AD-7640S (DVD)
Slimline SATA för Slimline DVD/Blurays Nödvändig strömkabel för montering.
Programvara på HTPC:n
Nu har vi inköpt hårdvaran men vi behöver ju ha mjukvara också. Jag litar på att du klarar av att installera nödvändiga drivrutiner och fixar att installera Windows själv. När det gäller själva mediauppspelningen så har jag bra erfarenheter av OpenELEC på enklare Atom HTPC-datorer men på en sådan här kraftig dator så har jag svårt att rekommendera en så nerbantad lösning. Istället så kör jag idag Windows 7 64-bitars med XBMC. Egentligen så är programvara något som man själv får avgöra. Jag har inte tänkt att guiden skall göra någon djupdykning i ämnet utan det är lite upp till var och en vad man vill använda sig av.
Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 Sve (64-bit OEM) från 799kr
Vi vill ha 64bitars så vi kan utnyttja hela vårt ramminne på 8GB. Home Premium räcker för vårt behov. Professional är inte nödvändigt.
XBMC för Windows
Installation och konfigurering av XBMC
Installationen är förhållandevis enkelt. Du laddar ner programmet och följer installationsanvisningarna. Alla saker som behövs för att XBMC skall fungera installeras av installationsprogrammet för XBMC.
Ändra till Svenska:
När programmet väl är installerat så går du in under System -> Appearence -> International -> och byter till Svenska här.
Kontrollera att DXVA2 är aktiverat:
När du väl har fått ändrat till Svenska så går du tillbaka till System -> Video -> Kontrollera här att Tillåt hårdvaruacceleration (DXVA2) är förkryssat. Det gör att CPU:n jobbar mindre och grafikkortet får jobba hårdare.
Fler tips och trix för XBMC hittar du i vår fina forumtråd dedikterad specifikt för XBMC.
Filmer och media lagrat på ditt nätverk
Jag har inte tänkt att gå in på djupet här utan det finns delar på vårt fina forum här som är betydligt mer kompetenta än mig. Men av de jag själv har erfarenhet av är att har du tänkt ha en dator stående i något rum i ditt hem och det är en liten bit dit bör du investera i att dra kabel till denna maskin. Wifi fungerar för det mesta men om du har tänkt titta på 1080P filmer som finns lagrader på servern så brukar de någon gång i bland uppstå lite fördröjningar. Därför är det värt att investera i kabel.
Om du istället är sugen på ett NAS så måste jag rekommendera dig att läsa på noga innan. Många NAS där ute presterar väldigt dåligt. Det kan stå exempelvis att data skickas via Gigabit-nätverk (1000Mbit) men du får inte i princip speciellt hög hastighet. Så läs recensioner noga innan du går och köper något.
Övriga tips
Ändra DPI i windows så de passar din skärm
Då man skall surfa ifrån TV:n eller projektorn eller vad man nu har anslutit kan det ibland vara rätt skönt att göra saker lite större eller mindre beroende på avståndet som man sitter på ifrån skärmen. I Windows går det att ändra DPI, vilket kortfattat kan beskrivas som man skalar om alla fönster så dom blir lättare att läsa. Du ändrar DPI på följande sätt: Windows-Start -> Kontroll Panelen -> Utseende och anpassningar -> Bildskärm ->
Här väljer du lämplig storlek och sedan loggar du ut och in för att verkställa ändringarna.
Fjärrkontroll för HTPC
Även om vi i valet ovan har valt en fjärrkontroll som fungerar via IR så vill jag ändå höja ett finger för de användare som inte kommer ha frisikt till sin HTPC. Ni kanske bör investera i en fjärrkontroll som ansluter via RF (Radio) istället. Det finns flera olika att välja mellan. Själv använder jag mig av den medföljande fjärren och ett Blåtandstangentbord ifrån Logitech.
Styr din HTPC via din surfplatta/Smartphone
Det går bra att styra din HTPC via en surfplatta (Android/Ipad) eller Smartphone(Android/Iphone). Utan att gå in på ämnet direkt djupt så rekommenderar jag dig att läsa här om du är intresserad av detta. Detta funkar för alla system som kör XBMC. Läs mer i tråden här på forumet. Läs punkt 1.3. Lycka till! Det är kul att styra systemet med surfplattan och väldigt smidigt.
Undvik Wifi och Blåtand nära varandra - Störningar kan uppstå
Tyvärr så ligger Wifi och Blåtand väldigt nära varandra i frekvens. Min erfarenhet är att om du har ett tangentbord med blåtand och har USB-pinnen istoppad på baksidan och även har Wifi-antennerna där att det kan ibland störa tangentbordet så det inte fungerar tillfredställande. För att lösa detta har jag placerat min USB-sändare för tangentbordet på framsidan av min HTPC. Det blir ett par extra centimeter och de räcker för att allt ska fungera bra. Även en USB-förläningskabel fungerar. Det viktiga är att du kommer ifrån Wifi-antennerna något.
Mina egna intryck: Bra & Dåligt med systemet
Det dåliga
Det är svårt att få en helt klockrent system i alla avseenden men här listar jag de som är lite dåligt/synd.
IR-ögat som jag har köpt med systemet ifrån Streacom fick jag DOA initialt. Sedan när jag väl fick det installerat och de funkade så upptäckte jag att IR-ögat kräver att fjärren är placerad så gott som rakt framför ögat för de ska funka vid varje tryckning. Om du har fjärren i säg 45grader så funkar de bara ibland. Irriterande. Jag har märkt att om man plockar bort glaset i chassit framför IR-ögat så blir signalen toppen, fast då gör man ju ett ingrepp i själva chassit vilket känns som en dålig lösning. Dessutom så har mitt IR-öga lagt av nu igen. Den dubbelregistrerar alla tryck jag gör med fjärren. Jag vet inte om jag har extremt mycket otur eller vad de är frågan om men jag struntar nu i IR. Det suger ändå när de väl funkar för mig pga glaset i chassit är för mörkt. Istället använder jag ett blåtandstagentbord för att styra mitt system.
Det går inte att stänga av och på systemet med IR-fjärren helt klockrent. Man får kompromissa lite. Antingen modifierar man Ögat och plockar strömmen ifrån den 24-pinskontakten som sitter ansluten på moderkortet eller så använder man sig av en bios-inställning där man tillåter systemet väckas av utrustning som sitter ansluten på USB-porten. Problemet med detta är att om du kommer åt tangentbordet så kommer datorn starta. Så helt klockrent blir de inte. Bästa lösningen är att köpa en CIR-modul av Asrock, fast den är dyr och det finns inga svenska återförsäljare av vad jag har sett. Ni kan läsa mer om hur man startar och stänger av en HTPC i denna tråden. Om detta är viktigt för er så rekommenderar jag att ni köper ett moderkort med CIR-modul ifrån första början, och även med en fjärr, istället för att köpa det till ditt chassi. Det finns moderkort med speciella USB-portar som alltid har ström för just detta ändåmålet. Exempelvis ASRock har detta på vissa modeller.
Priset är inte överkomligt för alla. Allt som allt så går hela kalset på över 6000kr och då med inte ens en blu-ray spelare. Skall du ha de så kostar de uppe i 7000kr och över. Så det kostar att ha en bra HTPC. Det finns billiga färdiga system att köpa på marknaden men alla dessa har ofta fläkt och väldigt begränsade möjligheter till att uppgradera hårdvaran. I denna uppsättning som jag har tagit upp i denna guide kan allt bytas ut. Minsta lilla komponent om de så inte passar ditt behov om 3-4 år. Så med denna flexibilitet så tycker jag åtminstone att det är motiverat att betala extra. Tänk också vad skönt det är att man inte ens hör att datorn är igång. Inte ens om du så sätter örat mot chassit.
Det bra
Det finns så klart många självklara saker med ett snabbt system så jag tänker inte ta upp allt utan bara de som var viktigast för mig.
Tyst! Det är helt ljudlöst! Skönare blir det inte.
Prestandan både räcker och blir över. Att göra andra saker som surfa webben, öppna Office och titta på något dokument eller pilla med andra vardagliga sysslor är som en dröm. Inget lagg eller tröghet i systemet.
Uppgraderingsbart till oändligheten. Den initiala investeringen är hög men dina framtida uppgraderingar blir betydligt billigare. Dessutom så länge ditt framtida system använder mini-ITX så kan du uppgradera till i princip så länge kylordningen passar. Placering av CPU och övriga komponenter som IO-port är standardiserat så i teorin ska i princip alla mini-ITX passa. Fast riktigt så är det ju så klart inte så kolla noga innan du handlar nytt framöver.
Hoppas någon där ute uppskattar guiden. Ställ gärna frågor i tråden.
Ändringslogg:
2013-09-06: Uppdaterat vissa stycken och även uppdaterat inköpslistan.
2012-07-30 - Guiden färdig.
2012-07-31 - Lagt till egna intryck och tankar om bygget. Har lagt till kommentarer angående Atom och Nividia ION. Styrning av XBMC via Smartphone/surfplatta i övriga tips. Länk till SSD-tester.
2013-01-21 - Uppdaterat rekommendationer och skrivit lite om värmeproblem med mekaniskhårddiskar.
🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700