Permalänk

Formatera HP laptop.

Hej!
Jag skulle vilja formatera om en HP laptop. Den har Windows 7. Jag vill först sätta över alla filer och program jag vill spara på en extern hårddisk. Sedan vill jag bara bort med resten. Hur exakt gör jag. Och hur gör jag med Windows 7 ska jag också lägga över den på den externa hårddisken eller en skiva.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men kan du inte formatera hårddisken ändå? varför ska du överföra alla filer till en annan hårddisk?
(Om problemet bara är att du har en massa skit på datorn så får du ta i med hårdhandskarna och bara ta bort det ena programmet efter det andra!)

Permalänk

Vet ej. Men det tar långtid tror jag. Men det skulle vara bra om jag inte behöver använda en extern hårddisk. Och sedan vet man aldrig om det kan finnas filer/rester kvar efter man tagit bort ett program. Så jag vill helst formatera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jontehero1:

Vet ej. Men det tar långtid tror jag. Men det skulle vara bra om jag inte behöver använda en extern hårddisk. Och sedan vet man aldrig om det kan finnas filer/rester kvar efter man tagit bort ett program. Så jag vill helst formatera.

starta om datorn och tryck genast på f8 och därefter väljer du reparera datorn. Så ska du följa en guide och vips så har du formaterat om datorn.

Permalänk

Men raderas alla program då, för det finns dom jag vill spara och dom jag vill ta bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontehero1:

Men raderas alla program då, för det finns dom jag vill spara och dom jag vill ta bort?

Om du formarterar en hårddisk, så rensas den helt och du kan inte "spara" installerade program.
Filer t.ex Bilder, musik, filmer m.m går att föra över till en annan hårddisk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk

Ok men man kan väl föra över dom filerna och programen tillbaka till den formaterade hårddisken? Hur gör jag med Windows 7?

Permalänk
Skrivet av jontehero1:

Ok men man kan väl föra över dom filerna och programen tillbaka till den formaterade hårddisken? Hur gör jag med Windows 7?

För över filerna till en annan hårddisk/Dvd skiva. Programmen installerar man om.

När du har startat om datorn och trycker f8 och klickar på reparera datorn så kommer du få en lista med alternativ du kan göra. Då ska du välja 'Fabrikåterställ' eller vad det heter så installerar den om Windows 7 efter du följt stegen på skärmen där.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk

Men det var någon kille som skrev att man inte ska fabriksåterställa den utan bara formatera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontehero1:

Ok men man kan väl föra över dom filerna och programen tillbaka till den formaterade hårddisken? Hur gör jag med Windows 7?

Alla filer går att föra över mellan hårddiskar. Alla programmen måste installeras om.

Det finns två alternativ.

Det lättaste alternativet är att göra som "SkullCruzher<3" sa, men detta är dock inget jag rekommenderar.

Annars kan du koppla in ytterligare en hårddisk (med windows installerat) och starta upp från den.
Sedan går man in på "Den här datorn", väljer hårddisken du vill formatera, högerklickar och väljer "formatera".

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Pirrefication:

Alla filer går att föra över mellan hårddiskar. Alla programmen måste installeras om.

Det finns två alternativ.

Det lättaste alternativet är att göra som "SkullCruzher<3" sa, men detta är dock inget jag rekommenderar.

Annars kan du koppla in ytterligare en hårddisk (med windows installerat) och starta upp från den.
Sedan går man in på "Den här datorn", väljer hårddisken du vill formatera, högerklickar och väljer "formatera".

Det är en HP dator. Det är så man återställer dem 100%
Om man använder ett annat Windows 7 som inte följde med datorn så funkar inte grafikkortet eller endel saker på moderkortet.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Skrivet av jontehero1:

Men det var någon kille som skrev att man inte ska fabriksåterställa den utan bara formatera den.

Fabriksåterställa = Formatera om Windows 7. Allt försvinner, alla program, alla filer. Bara Windows 7 kvar

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det en gång med min dator...förlorat alla mina viktiga bilder, musik och dokument fast jag behöver inte dem längre oavsett när jag går nu i trean

Permalänk
Skrivet av SkullCruzher<3:

Det är en HP dator. Det är så man återställer dem 100%
Om man använder ett annat Windows 7 som inte följde med datorn så funkar inte grafikkortet eller endel saker på moderkortet.

skumt måste vara skillnad på Hp dator till HP dator då, farsan har en som jag total formaterade från vista till 7 och allt fungerar som det ska tom vissa HP program från hps sida funkar att tanka och köra

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

skumt måste vara skillnad på Hp dator till HP dator då, farsan har en som jag total formaterade från vista till 7 och allt fungerar som det ska tom vissa HP program från hps sida funkar att tanka och köra

Kanske är olika. Men så har det varit för mig på 4 hp laptops och 1 stationär hp.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Skrivet av Anarchy:

Jag gjorde det en gång med min dator...förlorat alla mina viktiga bilder, musik och dokument fast jag behöver inte dem längre oavsett när jag går nu i trean

Därför säkerhetskopierar man.

offtopic: Går du 3an på grundskola eller gymnasiet? o.o

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Gymnasiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarchy:

Jag gjorde det en gång med min dator...förlorat alla mina viktiga bilder, musik och dokument fast jag behöver inte dem längre oavsett när jag går nu i trean

När man formaterar eller "fabriksåterställer" något, oavsett om det är en datorhårddisk eller ett internminne i en telefon, så försvinner ALLT.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

När man formaterar eller "fabriksåterställer" något, oavsett om det är en datorhårddisk eller ett internminne i en telefon, så försvinner ALLT.

Ja men såkerhetskopiera hjälper inte ens så mycket som kan rädda mina tusen filer från det. Borde har köpt en hårddisk och föra över filer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarchy:

Ja men såkerhetskopiera hjälper inte ens så mycket som kan rädda mina tusen filer från det. Borde har köpt en hårddisk och föra över filer istället.

Det är alltid bra att ha en extra hårddisk att ha som backup.

Jag vet inte hur pass kunnig du är gällande hårddiskar m.m, MEN, annars är ett tips att göra iaf 2 partitioner efter att du formaterat hårddisken. En för windows och en för filer, så slipper du förlora en massa filer varje gång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrefication:

Det är alltid bra att ha en extra hårddisk att ha som backup.

Jag vet inte hur pass kunnig du är gällande hårddiskar m.m, MEN, annars är ett tips att göra iaf 2 partitioner efter att du formaterat hårddisken. En för windows och en för filer, så slipper du förlora en massa filer varje gång.

Jag önskar att jag vill åka tillbaka i tiden och stoppar mig själv, But to late apologize

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarchy:

Jag önskar att jag vill åka tillbaka i tiden och stoppar mig själv, But to late apologize

Så är problemet löst, eller vad?
(Bra att veta om du behöver mer svar-på-tal)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hmmm jag köpte en ny bärbar i somras

Permalänk

Men om det skulle finnas ett program som vi säger kostar pengar eller tar lång tid typ en vecka att ladda ner på datorn skulle jag kunna göra något så jag inte behöver köpa det igen eller ladda ner det? Jag bara undrar så jag inte slösar tid och/eller pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontehero1:

Men om det skulle finnas ett program som vi säger kostar pengar eller tar lång tid typ en vecka att ladda ner på datorn skulle jag kunna göra något så jag inte behöver köpa det igen eller ladda ner det? Jag bara undrar så jag inte slösar tid och/eller pengar.

Alla program som redan är installerade på hårddisken går INTE att rädda.

Har du köpt ett program så har du ju fått en aktiveringsnyckel till programmet, så det enda som kommer att behövas göra är att installera alla program igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk

Okej. Men då tar jag och lägger alla filer på en extern hårddisk och sedan formaterar/fabriksåterställer genom att trycka på F8 och sedan följa guiden.

Permalänk

om du har 2 partitioner t.ex C: och D: och väljer att installera windows 7 på C: så kommer alla dina filer som ligger på D: att finnas kvar efter installationen, har du bara en partition så kan du alltid skapa en till, med andra ord så behövs det ingen extern hårddisk för att rädda dina filer

Permalänk

Ok tack för tipset. Så du menar om Windows 7 är på C: kan jag då skapa en ny partition eller vad det heter som heter D: och ha alla filer på. Och sedan fabrikåttelställa/formatera datorn, utan att filerna raderas. I såna fall hur gör jag en ny Partition

Permalänk

Kan jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontehero1:

Ok tack för tipset. Så du menar om Windows 7 är på C: kan jag då skapa en ny partition eller vad det heter som heter D: och ha alla filer på. Och sedan fabrikåttelställa/formatera datorn, utan att filerna raderas. I såna fall hur gör jag en ny Partition

Nja, du formaterar bara partitionen. Så om du formaterar partition C: så händer inget med partition D:

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5