Permalänk
Medlem

Anmälningssystem för LAN

Hej! Håller på med en hemsida för en lan-förening och vill ha någon form av system för att Anmäla sig till ett lan med namn, användarnamn, mail m.m.
Sen ska det finnas en annan sida där alla anmälda listas så andra kan se. De ska dokumenteras i en databas och helst ska föreningen få mail med att en ny är registrerad. Hur gör man enklast detta?
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att göra ett anmälningsformulär som skickas till en databas. Detta går lätt att göra med PHP, och googlar du några minuter hittar du med all sannolikhet färdiga PHP-lösningar du får klistra in i lämpliga filer/på lämplig plats i din kod. Det handlar mest om att skriva ett vanligt HTML-formulär med alla fält du vill ha med, och sen en PHP-fil som tar hand om datan när man trycker på Skicka/Det ni skriver på knappen. Ni kan tillochmed göra en dropdownmeny om ni har olika lan så ni kan sortera med SQL senare.

Sen över listan som ska visa deltagare så gör du bara en PHP-fil som läser in data från databasen. Har ni t.ex. kört med en dropdownmeny för olika lan så kan du med SQL filtrera så du kan se deltagare för specifika lan. Låt för guds skull inte deltagarna själv fylla i vilket lan det gäller. Det blir ett SQL-helvete.

Men ja, det är det enklaste. Googlar du så kommer du hitta färdiga lösningar du bara fyller i databasuppgifterna i (Ni får skaffa en phpMyAdmin-databas).

Är det så att ni kör ett publiceringssystem såsom Joomla eller Wordpress så är det lite annorlunda. Statiska HTML-sidor är bra om man inte ska göra ändringar, för man får lätt spaceade designer och grejer, men eftersom ni kontinuerligt kommer att lägga till innehåll eller uppdatera sidan med nya event som jag antar att ni planerar så kör för guds skull inte ren HTML. Byt till en Wordpress eller Drupal eller Joomlabaserad sida istället.
Wordpress är det jag har mest erfarenhet av, och det är lätt att modifiera om man vill ha det till annat än en blogg, och det är lätt att lära sig
och har ett stort community om man har problem. Detta gäller även Drupal och Joomla som ni för all del också kan köra, men alla dessa system har sina ändamål och Wordpress kommer förmodligen uppfylla era krav på enklast möjliga sätt.

I alla fall kan jag garantera er att det i så fall finns plugins/moduler som ger er detta system ni vill ha, eller något ni lätt kan modifiera till det ni vill ha.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Det enklaste är att göra ett anmälningsformulär som skickas till en databas. Detta går lätt att göra med PHP, och googlar du några minuter hittar du med all sannolikhet färdiga PHP-lösningar du får klistra in i lämpliga filer/på lämplig plats i din kod. Det handlar mest om att skriva ett vanligt HTML-formulär med alla fält du vill ha med, och sen en PHP-fil som tar hand om datan när man trycker på Skicka/Det ni skriver på knappen. Ni kan tillochmed göra en dropdownmeny om ni har olika lan så ni kan sortera med SQL senare.

Sen över listan som ska visa deltagare så gör du bara en PHP-fil som läser in data från databasen. Har ni t.ex. kört med en dropdownmeny för olika lan så kan du med SQL filtrera så du kan se deltagare för specifika lan. Låt för guds skull inte deltagarna själv fylla i vilket lan det gäller. Det blir ett SQL-helvete.

Men ja, det är det enklaste. Googlar du så kommer du hitta färdiga lösningar du bara fyller i databasuppgifterna i (Ni får skaffa en phpMyAdmin-databas).
Är det så att ni kör ett publiceringssystem såsom Joomla eller Wordpress (vilket ni defenitivt borde göra egentligen. Statiska HTML-sidor är bra, men eftersom ni kontinuerligt kommer att lägga till innehåll eller uppdatera sidan med nya event så kör för guds skull inte ren HTML) så kan jag nästan garantera att det
finns plugins som antingen uppfyller kraven ni har, eller som lätt kan modifieras till att uppfylla kraven.

Den gamla sidan är blogg med ren HTML.. Tänker mig att det får bli wordpress antagligen )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Tänker mig att det får bli wordpress antagligen )

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra. Statisk HTML är som sagt fint ibland om man inte ska göra ändringar när man är klar, men ska man ha en förening så måste man uppdatera ibland, då är statisk HTML ett helvete. Vill ni inte ha det som en blogg med kommentarsfält och sådant så går det lätt att ta bort. Har använt Wordpress till några sidor jag gjort åt åkerier här i Sverige samt åt ett kristet stift i USA, ingen av dem har en blogg, men de kör Wordpress

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag har kört en del wordpress själv, så kan väl grunderna i det i alla fall. Det ska nog funka bra och är ju ganska enkelt när man har flera i Crew som ska kunna skriva på sidan dvs. flera användare

Permalänk
Medlem

Vill du göra det enkelt för dig så gör du ett form i google docs. Du kan embedda formen på din hemsida och spreadsheetet där anmälningarna står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Hej! Håller på med en hemsida för en lan-förening och vill ha någon form av system för att Anmäla sig till ett lan med namn, användarnamn, mail m.m.
Sen ska det finnas en annan sida där alla anmälda listas så andra kan se. De ska dokumenteras i en databas och helst ska föreningen få mail med att en ny är registrerad. Hur gör man enklast detta?
Tack!

Hej,
Jag är utvecklare för en LAN-förening i Göteborg och en annan LAN-förening i Skövde. http://epiclan.se och http://valhack.com

Jag vet inte hurvidare intresserad du är av att köpa ett system men om du är det så är det bara att skicka ett PM.

Men för att ge dig lite tips, allt handlar om MySQL och PHP eftersom det är dynamiskt innehåll du är intresserad av att visa. Skicka mail gör du med php-funktionen mail()..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, använd Google Docs om du vill göra det enkelt. Annars kan jag fixa ett enkelt system åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com