Livslängd på USB minnen.

Permalänk

Livslängd på USB minnen.

Hej!

En fundering,
Ett USB minne ( inte hårddisk ) som ständigt är inkopplat, livslängden?
Någon som varit med om att det har dött?

Trevlig sommar!

// Marcus

Permalänk
Medlem

Beror väl på om du skriver på det hela tiden eller bara ibland. Omöjligt att veta faktiskt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Prova....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Beror väl på om du skriver på det hela tiden eller bara ibland. Omöjligt att veta faktiskt.

Till o från, det ända är nog att bara prova.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska skriva data till ett USB-minne och sedan lägga undan på ett säkert ställe i 10 år, kommer det att fungera igen och alla data kommer att finnas kvar.

Men om du fortsätter att använda den om och om igen, kommer det definitivt slitas ut så småningom.

USB-enheter har begränsat antal Skriv / Radera cykler

Den förväntade livslängden för ett USB-minne kan mätas genom hur många skriver eller radera cykler. USB-minnen tål mellan 10.000 till 100.000 skriva / cykler radera, beroende på minnes tekniken som används.

När denna gräns nås, kan vissa delar av minnet sluta att fungerar, vilket leder till förlust av data och korruption.

Naturligtvis kan usb-minnet gå sönder i förtid också om man missbrukar det eller utsätter minnet för extrema förhållanden tex lämna det i solen eller i frysen ( ^^,) minnet kan också gå sönder om du tex sätter dig på den så att den går av...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
99:e percentilen

Mitt första USB-minne dog efter ett par års användande. Men det kanske berodde på något helt annat.

En spontan gissning från mig skulle vara 10000 skrivningar till varje cell. De håller iallafall så länge att kapaciteten du får för samma pris hinner mångdubblas under tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Men om man vill lagra något så säkert som möjligt och så länge som möjligt vad ska man lagra det på och hur ska man förvara det?

cd?
dvd?
blu ray?

HDD?
SSD?

USB minne?

förvaring?

Permalänk
Medlem

Troligtvis säkraste sättet är utskrivet på papper och sedan förvaras tort i ett brandskyddat skåp ...

annars skulle jag nog säja en krypterad fil på ett gmail konto som du sedan ser till att loga in på minst en gång i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Men om man vill lagra något så säkert som möjligt och så länge som möjligt vad ska man lagra det på och hur ska man förvara det?

cd?
dvd?
blu ray?

HDD?
SSD?

USB minne?

förvaring?

Skriv ut det på papper och lägg i ett brandsäkert kassaskåp i källaren... alternativt betala för någon säker molnlösning som har riktig backup och lagra skiten där.

EDIT: beaten to it XD

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Men om man vill lagra något så säkert som möjligt och så länge som möjligt vad ska man lagra det på och hur ska man förvara det?

Ett säkert alternativ är att ha det på tex en nas eller hemmaserver med en bra raidlösning. Finns olika raid lösningar att välja mellan. Men har du datan på flera olika diskar så är det bara att byta ut en disk om en skulle dö. Har du det då i en nas eller hemserver har du möjlighet att se om en disk slutar fungera och möjlighet att komma åt datan samtidigt.

Riskerna då är i stort sett bara om du själv skulle råka plocka bort något.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dontmakeme:

Men om man vill lagra något så säkert som möjligt och så länge som möjligt vad ska man lagra det på och hur ska man förvara det?

cd?
dvd?
blu ray?

HDD?
SSD?

USB minne?

förvaring?

Magnetband är fortfarande bland det bästa som finns, sedan så kan du också använda diskar som byts ut, de ska sitta i en lagringsserver som kör nått bra system typ zfs
Ibm har visat upp en form av optiska skivor i glas som ska ha väldigt bra livslängd som de tänkt ha till superdatorer, vet inte om den tekniken finns ute för allmänt bruk
Det finns även en del stabila normala optiska skivor (cd/dvd) för arkivering, taio yuden (verbatim) gör en del som använder guld för att få dem långtidstabila, ett mer verkligt problem är kanske hur man ska läsa arkiven, man bör troligen uppdatera lagringsmediumet i takt med tekniken, om man håller sig i närtid så har ju tex ide börjat försvinna, jag har själv en del gamla ide diskar kvar, men om 5 år så kanske det inte går att få tag på ide adaptrar, vem vet, därför får man kopiera över gamla bilder till satadiskar, ide drivarna får vara kvar men man bör se til latt man har backupper på moderna medium också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chila:

Riskerna då är i stort sett bara om du själv skulle råka plocka bort något.

Eller att brand, översvämning, inbrott eller liknande ställer till det. Någon (förmodligen) kommersiell molnlösning är kanske inte någon dum idé.

Permalänk
Medlem

Jag har valt att lägga samtliga mina bilder på min 25gb skydrive hos microsoft.

Har endast bilder där och då den storleken räcker för mig just nu så tycker jag att det är ett jättebra alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Men om man vill lagra något så säkert som möjligt och så länge som möjligt vad ska man lagra det på och hur ska man förvara det?

cd?
dvd?
blu ray?

HDD?
SSD?

USB minne?

förvaring?

Din lista är i ordning.
Skiva ca 25år
HDD, SSD och USB ca 10år

Permalänk

Jo jag förstår att molntjänst är bäst men man vill ju inte gärna dela med sig av hela sitt liv till något företag.

Så skivor ska hålla längre än hårddiskar och SSD?

Hur är det ifall man lagrar på hdd och låter den ligga tex extern du skriver över alla dina familjebilder och videos och kopplar ut den. kopplar in den bara lite då och då för att lägga över nya bilder ca 1 gång per månad. all övrig tid ligger den avstängd... då kan ju livslängden inte vara endast 10 år?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus_86:

Hej!

En fundering,
Ett USB minne ( inte hårddisk ) som ständigt är inkopplat, livslängden?
Någon som varit med om att det har dött?

Trevlig sommar!

// Marcus

Jadå, har haft rätt många USB-minnen som gett upp. Priset och även kvallién är rejält låg numera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

Skiva ca 25år

Det där gäller väl dock (i bästa fall) icke-skrivbara skivor?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dontmakeme:

Jo jag förstår att molntjänst är bäst men man vill ju inte gärna dela med sig av hela sitt liv till något företag.

Så skivor ska hålla längre än hårddiskar och SSD?

Hur är det ifall man lagrar på hdd och låter den ligga tex extern du skriver över alla dina familjebilder och videos och kopplar ut den. kopplar in den bara lite då och då för att lägga över nya bilder ca 1 gång per månad. all övrig tid ligger den avstängd... då kan ju livslängden inte vara endast 10 år?...

En hdd är ett väldigt tätt packat magnetiskt medium, magnetfält läcker över och det kan ju uppstå fält även utanför disken, det är ju fullt möjligt att tömma en disk med en yttre elektromagnet så låter man en disk ligga länge nog så kommer magnetismen att avta för att till slut försvinna, därför måste filsystemet ta hand om såna problem, man måste ha redundans på datan och underhålla den genom att aktivt återmagnetisera ( kopiera) den.
Problemet brukar kalla bitröta/bit rot http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elgot:

Det där gäller väl dock (i bästa fall) icke-skrivbara skivor?

Det tillverkades en del usla skivor under en period där det kom in syre i kanten som förstörde det reflekterande lagret, men det finns även skivor pressade i polykarbonat och med det reflekterande skiktet i guld, en sån skiva bör hålla 100år oavsett hur man förvarar den, och många hundra år om den förvaras på bästa sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En hdd är ett väldigt tätt packat magnetiskt medium, magnetfält läcker över och det kan ju uppstå fält även utanför disken, det är ju fullt möjligt att tömma en disk med en yttre elektromagnet så låter man en disk ligga länge nog så kommer magnetismen att avta för att till slut försvinna, därför måste filsystemet ta hand om såna problem, man måste ha redundans på datan och underhålla den genom att aktivt återmagnetisera ( kopiera) den.
Problemet brukar kalla bitröta/bit rot http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot

SÅ med andra ord är det inte alls smart att spara alla bilder på extern hårddisk och lägga undan den en längre tid och bara fylla på mer och mer data. Det man ska göra är att tömma hela hårddisken en gång varannat år och återskriva all data igen ? är det så du menar eller har jag förstått det fel?

Räcker det med att koppla in hårddisken i datorn så den får ström bara eller kan man göra det på något annat sätt förutom att behöva ta bort allt och skriva om allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det där gäller väl dock (i bästa fall) icke-skrivbara skivor?

Skivorna är ju skrivna nån gång?

Permalänk

M-disc håller i 1000 år enligt tillverkarna fast då behöver man en bränare som klara av att bränna m-dics

http://www.amazon.com/LG-Electronics-WH12LS39K-Internal-Rewri... brännaren som behövs

http://www.amazon.com/M-DISC-DVD-Cake-Box-Pack/dp/B005Y4NKVI skivorna

Långt ifrån billiga. Linus har även gjort en film om det
http://www.youtube.com/watch?v=vK1yasQlmw8

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dontmakeme:

SÅ med andra ord är det inte alls smart att spara alla bilder på extern hårddisk och lägga undan den en längre tid och bara fylla på mer och mer data. Det man ska göra är att tömma hela hårddisken en gång varannat år och återskriva all data igen ? är det så du menar eller har jag förstått det fel?

Räcker det med att koppla in hårddisken i datorn så den får ström bara eller kan man göra det på något annat sätt förutom att behöva ta bort allt och skriva om allt?

Nä man måste skriva om datan och att bara ha en disk och ingen paritetskontroll innebär att man kan drabbas av bitröta, eller något annat problem, så man måste gardera sig mot bitrötan, zfs har mekanismer som skyddar mot det, och man kan ju dessutom göra egna paritetsfiler förutom de mekaniker som finns i filsystemet,
http://hp.vector.co.jp/authors/VA021385/ multipar är väl det bästa systemet just nu för separata paritetsfiler.
" When a future damage is predictable,you can prepare for it with MultiPar"

Det har varit några bra trådar om lagringslösningar och hur man säkrar det mot tex bitröta, tex den här tråden berör raid och filsystem för att säkra det. http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Men för att säkra data så bör man ju även ha den på ett annat ställe, brinner backuppen upp med huset så spelar det ingen roll ändå, jag har jobbat med backupper på verkstadsmaskiner, där hade vi som krav att det fanns på 2 separata minnen i maskinen, hårdisk/diskett vid maskinen, backup via nätverk till server på andra sidan jorden i praktiken (servern speglades via vårt lokala serverhus till en server i usa) dessutom fysiska disketter/diskar i 2 olika brandskyddade säkerhetsskåp placerade i olika byggnader samt en utskrift på papper, det systemet var rätt stabilt, en gång har det hänt att vi fick använda papperskopian för att skriva in backuppen, det var en maskin som totalvägrade att läsa in något från utsidan fastän inga fel verkade finnas på något, vi kom aldrig på vad som hände (grundfelet) driftstopp kostade ca 40 000kr/minut för oss när det skedde oplanerat och då kan man ha lite tyngre rutiner för backup, men trotts allt så felade det en gång ändå, men det mesta gick normalt sett fort att återställa, samt att man genom att rotera backupperna får ett bra skydd mot misslyckade ändringar, det finns flera versioner så man kan ganska snabbt backa.
Man kan ha samma tänk för sina bilder hemma, se till att ha en disk hos föräldrarna/bankfack så att det finns ett brandskydd, nya viktiga bilder kan man ju ladda upp i molnet tills man hinner säkra dem på olika diskar, molnet kan ju även vara bra om man är ute o reser, både för att lätt visa bilder och säkra dem, laptopen eller kameran kan ju bli stulna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte räkna med att ett modernt usbminne håller mer än ett par år, eller något mer om det förvaras rätt.

Men usbminnen har aldrig varit något alternativ till backup av viktiga saker eftersom de kostar relativt mycket och tillverkarna lämnar sällan några garantier för livslängden.
Om det är långtidslagring man vill åt är det istället beprövade medier och redundans man bör satsa på.

Obs. Ungefär här spårar inlägget och ni som inte bryr er om mina tankar om kostnads/tids -effektiv backup kan skippa resten.

En inte alltför dyr backuplösning för de som inte gillar kommersiella cloudtjänster är istället följande:
Två synkroniserade NAS-servrar varav en på en annan plats än dit hem (föräldrar, polare, någon annan pålitlig person med hyfsad uppkoppling), dessa kör förslagsvis ZFS som filsystem (relativt säkert och inte alltför svårt att få igång) och allmänt sunda inställningar (behålla en ändringshistorik osv. det finns flera trådar om sådant).

Dessutom så har du offlinebackup i form av skivor som du bränner ut med jämna mellanrum (se till att använda skivor avsedda för arkivering).
Skivorna lagrar du sedan på MINST(!) en plats (gärna en annan än där dina servrar står), har du tillgång till ett (eller flera) ordentligt brandskyddat arkivskåp så är det så klart en utmärkt plats (men tänk på att ett brandskåp för dokument inte nödvändigtvis kan skydda digital media osv. det finns många "klasser" av arkivskåp).

Vid en första anblick så kan det verka omständigt och dyrt, men om man är två personer som har hostar varsin server (men all data finns på båda), och man bränner ut två sett skivor i månaden(/veckan/dagen?, beror på hur försiktig men vill vara) och ser till att ge det ena setet till den andra personen (eller ha det liggande på jobbet...) så behöver det inte bli så krångligt/dyrt.

Servrarna sköter sig i stort sett själva efter installationen, så det enda där är att du måste betala dubbelt för diskar (plus några till för raidz, eller vad du nu väljer).
Skivorna å andra sidan för du sätta dig och bränna i 20 minuter i månaden och betala uppemot någon krona/gigabyten för skivorna, sedan måste du flytta datan till nya skivor efter ett antal år (men det kommer du inte göra ofta eftersom du väljer bra skivor )

Så för en person med 2000gb data att lagra kommer det att kosta kring:
0,5*2000=1000kr för hårddiskar att lagra datan på från början.
*2,5=2500 för backup och raidz.
+2000=4500 för ett set om 2000gb bra skivor (möjligt att skivor är dyrare, länge sedan jag köpte skivor i små kvantiteter).
Det är inte gratis, men sett till kostnaden för lösningar med magnetband eller den ständiga risken att förlora ca 250 000 bilder, så är det ett ganska lågt pris på sinnesfrid.

Nu blev det här inlägget väldigt mycket längre än jag först tänkte och dessutom ganska ordentligt offtopic, men jag hoppas att det hjälpte någon (är väll ungefär det här som händer när man sover för lite och skriver för mycket )

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nä man måste skriva om datan och att bara ha en disk och ingen paritetskontroll innebär att man kan drabbas av bitröta, eller något annat problem, så man måste gardera sig mot bitrötan, zfs har mekanismer som skyddar mot det, och man kan ju dessutom göra egna paritetsfiler förutom de mekaniker som finns i filsystemet,
http://hp.vector.co.jp/authors/VA021385/ multipar är väl det bästa systemet just nu för separata paritetsfiler.
" When a future damage is predictable,you can prepare for it with MultiPar"

Det har varit några bra trådar om lagringslösningar och hur man säkrar det mot tex bitröta, tex den här tråden berör raid och filsystem för att säkra det. http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Men för att säkra data så bör man ju även ha den på ett annat ställe, brinner backuppen upp med huset så spelar det ingen roll ändå, jag har jobbat med backupper på verkstadsmaskiner, där hade vi som krav att det fanns på 2 separata minnen i maskinen, hårdisk/diskett vid maskinen, backup via nätverk till server på andra sidan jorden i praktiken (servern speglades via vårt lokala serverhus till en server i usa) dessutom fysiska disketter/diskar i 2 olika brandskyddade säkerhetsskåp placerade i olika byggnader samt en utskrift på papper, det systemet var rätt stabilt, en gång har det hänt att vi fick använda papperskopian för att skriva in backuppen, det var en maskin som totalvägrade att läsa in något från utsidan fastän inga fel verkade finnas på något, vi kom aldrig på vad som hände (grundfelet) driftstopp kostade ca 40 000kr/minut för oss när det skedde oplanerat och då kan man ha lite tyngre rutiner för backup, men trotts allt så felade det en gång ändå, men det mesta gick normalt sett fort att återställa, samt att man genom att rotera backupperna får ett bra skydd mot misslyckade ändringar, det finns flera versioner så man kan ganska snabbt backa.
Man kan ha samma tänk för sina bilder hemma, se till att ha en disk hos föräldrarna/bankfack så att det finns ett brandskydd, nya viktiga bilder kan man ju ladda upp i molnet tills man hinner säkra dem på olika diskar, molnet kan ju även vara bra om man är ute o reser, både för att lätt visa bilder och säkra dem, laptopen eller kameran kan ju bli stulna.

Så kan jag göra så att jag går in i Linux och formaterar om hårddiskarna jag är rädd om i ZFS filformat... Efter det tar jag det till windows och kör programet Multipar på den hårddisken och håller tummarna?
Är det så att hårddisken då måste vara igång för att ständigt hålla koll på filsystemet eller kan jag lägga undan hårddisken i 3 år och tack vare filsystemet och programet multipar så kommer det med mindre risk försvinna eller corrupteras filer eller disk?

Vad jag har sett så verkar raid 5 bäst ifall man vill spara men förstod aldrig hur det fungerade tittade på en bild där de försökte förklara men förstod inte hur filerna sparades, skulle du bara kunna förenkla hur raid 5 fungerar?

Ojjj vad hade du för jobb egentligen och vad har du för utbildning låter väldigt spännande och väldigt bra ställe för att lära sig om hur man ska ta hand om sin digitala data, grymt jobbat!

Permalänk
Rekordmedlem

Zfs går inte att hålla på att flytta mellan os, det är tänkt att användas i system där man har höga krav på dataintegritet, du kan få ut en fil men du kan inte plocka ut diskarna o montera dem i en win dator och läsa, det är en filserverlösning och inte ett filsystem för win men win 8 server får stöd för ett nytt filsystem nu som är tänkt att ersätta ntfs på microsoftservrar "ReFS" http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne... som är bättre än ntfs men det är fortfarande inte helt säkert för förlustfri långtidslagring.
Zfs är ett stort ämne och det finns andra som är bättre på hur man konfigurerar upp det.
http://hub.opensolaris.org/bin/view/Community+Group+zfs/WebHo...
Jag har jobbat i bilindustrin, på saab.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Skivorna är ju skrivna nån gång?

Nja de är snarare gjutna

Permalänk

Tack för alla tipsen!

Permalänk
Avstängd

Intressant frågeställning! Exakt detta har även jag funderat över. Använder mest USB-minne kopplat till datorn innehållande PWs och brev som jag snabbt vill få åtgång till och som jag inte vill ha liggandes på datorns ordinarie hdd. Så inget skrivs eller raderas på minnet utan läses bara. Min personliga gissning är att kontakten slits ut innan själva minnet börjar försämras.

Använder mest CORSAIR minnen.

Skrivet av mrqaffe:

Magnetband är fortfarande bland det bästa som finns, sedan så kan du också använda diskar som byts ut, de ska sitta i en lagringsserver som kör nått bra system typ zfs
Ibm har visat upp en form av optiska skivor i glas som ska ha väldigt bra livslängd som de tänkt ha till superdatorer, vet inte om den tekniken finns ute för allmänt bruk
Det finns även en del stabila normala optiska skivor (cd/dvd) för arkivering, taio yuden (verbatim) gör en del som använder guld för att få dem långtidstabila, ett mer verkligt problem är kanske hur man ska läsa arkiven, man bör troligen uppdatera lagringsmediumet i takt med tekniken, om man håller sig i närtid så har ju tex ide börjat försvinna, jag har själv en del gamla ide diskar kvar, men om 5 år så kanske det inte går att få tag på ide adaptrar, vem vet, därför får man kopiera över gamla bilder till satadiskar, ide drivarna får vara kvar men man bör se til latt man har backupper på moderna medium också.

Det där med magnetband ställer jag mig frågande till. Jag var ju med redan när rullbanden kom som för den stora massan ersattes av kassettbanden (Philipskassetten) och sedan kom videokassetterna. Trots att man är flitig och avmagnetiserar tonhuvudena med en "defluxer" så fakta är ju att diskanten i musik minskar och det hörbara bruset ökar med tiden. Och vad beträffar videotape så är det ju rena katastrofen då både bild- och ljudbrus ökar vilket får som följd att riktigt fina färgfilmer förvandlas till svart/vita filmer.

Så min tanke är att förvanskas magnettape med ljud- och bild så dramatiskt så borde det ju även påverka datakoden? Eller?

Så min gissning för långförvaring är M-DISC. Men då blir väl problemet att även om tillverkaren garanterar 100 eller 1000 år för dessa skivor... finns det läsare för dom? Om vi ex ser 50 år framåt i tiden? Och även om vi är försekomna nog och köper ett antal DVD/BD-läsare (skrivare) kommer framtidens datorer att ha drivrutiner för dessa? Vi ser ju bara hur det gick med den gamla 1,44MB floppy disketten.

Permalänk
Medlem

Ristat i sten är väl säkrast. Finns fortfarande från flera tusen år före Kristus.

Annars är det nog att hela tiden ha det på minst 3 olika metoder och hela tiden flytta.

När det gäller USB-minnen så skulle jag avråda från Corsair, alla deras USB-minnen jag haft har gått sönder fysiskt för att dom väger för mycket och bryter av sig själva när man sätter dom i en port.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon