Microsoft vill förhindra "boot to desktop"

Permalänk

Microsoft vill förhindra "boot to desktop"

I de preview-versioner av operativsystemet som släppts tidigare så har vissa trix gjort att man kunnat kringgå Metro-gränssnittet och datorn har kunnat starta direkt till skrivbordet. Nu säger en artikel hos ZDNet att Microsoft ska göra så att de trixen inte längre fungerar.

http://www.zdnet.com/microsoft-said-to-block-ability-to-boot-...

Permalänk
Medlem

Verkar helt värdelöst, jag hoppas det kommer ett riktigt hack som helt avaktiverar det.
Jag ser 0 fördelar med dupplo gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Microsoft gillar tydligen att skjuta sig själva i foten

Permalänk
Medlem

Dafuq? Jag trodde att Metro-gränsnittet var ett alternativ till det vanliga och inte ett nytt standardgränssnitt. Vem vill använda det på en desktop? Detta är ju en väldigt seriös nackdel med Windows 8. :/

Permalänk
Medlem

Fast Start8 fungerar ju fortfarande.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det innebär alltså ungefär ett extra musclick per månad om man alltid vill vara i desktop. Tror faktiskt att jag kan stå ut med det.

Permalänk

Visst kan man stå ut med det. Jag tycker snarare själva principen är fel. Med Windows 8 är det verkligen Microsoft som bestämmer hur du ska använda din dator. Det är inte ett steg i rätt riktning enligt mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

ä de bara jag som börjar se en massa halvätna äpplen flyga runt framför ögona när ja läste detta?

lika låst och förutbestämt hur din dator ska fungera känns det som iaf...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är dom dumma i huvvet på riktigt eller bara förståndshandikappade på MS, ska bli så jäkla roligt och se alla rubriker om ett halvår att Win 8 säljer noll och att folk inte byter till Win 8 från Win 7 eller annat.

Det enda som kommer sälja med Win 8 är bärbara datorer, men inte stationära. Det kan dessutom sabba för de större hårdvarutillverkarna och orska fall på börsen och folk tvingas sparkas från sina jobb ocha llt för att MS inte kan göra en ordentligt desktop och ha startknappen kvar eller man ens kan välja den.

Det här är det mest tragiska exemplet när ett företag bara vill kränga nya produkter och där säljfolket styr.

Windows 8 har ingen själv eller någonting att se fram emot om man sitter på en stationär dator.

Kan dom bara inte hajja det enkla lilla scenario???

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Dafuq? Jag trodde att Metro-gränsnittet var ett alternativ till det vanliga och inte ett nytt standardgränssnitt. Vem vill använda det på en desktop? Detta är ju en väldigt seriös nackdel med Windows 8. :/

Har du helt missat alla diskussioner kring Windows 8?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ä de bara jag som börjar se en massa halvätna äpplen flyga runt framför ögona när ja läste detta?

lika låst och förutbestämt hur din dator ska fungera känns det som iaf...

Hur är Mac OSX låst menar du?

Skrivet av saturday_sun:

Har du helt missat alla diskussioner kring Windows 8?

Uppenbarligen. Jag trodde att folk gnällde för gnällandets skull, som det brukar vara. Nu har jag inte orkat kolla upp hur det här fungerar men att hindra folk att boota upp till skrivbordet precis som vanligt låter som ett väldigt dumt drag.

Permalänk
Medlem

Fast, detta är ju gamla nyheter. DP och RTM fungerar ju likadant.

Visa signatur
Permalänk

Vill man boota till skrivbordet inkl startknapp så är det bara installera classic shell
http://classicshell.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Möjligheterna till egna modifieringar antar jag?

Jag har svårt att se hur den slutsatsen dras i detta fall dock. Men aja, dumt att skräpa ner den här tråden med ännu en "hata mac"-diskussion. Vi kan ta det med PM istället om du eller någon annan vill diskutera saken vidare.

Permalänk
Medlem

Men herregud... Hur svårt ska det vara för Microsoft att lyssna på deras kunder och lägga in en funktion som gör det möjligt för användare att startläge. Skulle gärna vilja veta varför de gör de val som de gjort och inte lägger till någon valmöjlighet, kanske redan finns förklarat från dem men har inte tid / är för slö för att googla..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mempatch:

Men herregud... Hur svårt ska det vara för Microsoft att lyssna på deras kunder och lägga in en funktion som gör det möjligt för användare att startläge. Skulle gärna vilja veta varför de gör de val som de gjort och inte lägger till någon valmöjlighet, kanske redan finns förklarat från dem men har inte tid / är för slö för att googla..

Microsoft säger förstås inte det rätt ut men jag tycker att det är ganska uppenbart. De vill tjäna pengar. Precis som i princip alla företag i världen.

Om möjligheten fanns att boota direkt till desktop skulle många göra detta och aldrig se startskärmen. Ser man inte startskärmen blir man inte påmind om Metroapparna. Blir man inte påmind om Metroapparna går man inte in i Windows Store. Går man inte in i Windows Store köper man inget där. Köper man inget där får inte MS 30% av appintäkterna.

Permalänk
Skrivet av Saibot87:

Microsoft säger förstås inte det rätt ut men jag tycker att det är ganska uppenbart. De vill tjäna pengar. Precis som i princip alla företag i världen.

Om möjligheten fanns att boota direkt till desktop skulle många göra detta och aldrig se startskärmen. Ser man inte startskärmen blir man inte påmind om Metroapparna. Blir man inte påmind om Metroapparna går man inte in i Windows Store. Går man inte in i Windows Store köper man inget där. Köper man inget där får inte MS 30% av appintäkterna.

Fast känns som de förlorar än mer pengar genom att inte ge folk möjligheten att använda sitt operativsystem som man vill, annat än då att stanna med win7. Hurvida Metro på det stora hela är ett bra gränssnitt eller inte är egentligen ointressant då det som ständigt kommer upp är Microsoft inte ens låter folk välja fritt utan ständigt motarbetar alla försök till alternativ till Metro i Win8.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt ska det blir väldigt intressant att se vad som händer, om steam lyckas bra med sin flytt till Linux och fler aktörer så som EA m.m. gör liknande när M$ börjar låsa deras möjligheter till vinst och sedan lyckas stöta bort gamers med idiotiska val osv.

Konstigt att de inte inser att marknaden faktiskt styrs mer av gamers och nördar än allmänna användare, nej menar inte att gamers och nördar är fler, de spenderar mest per person men troligen ligger normala användare långt över dem på totalen även där men som många här på forumet säkert kan intyga, vem vänder sig den normala användaren till innan den skaffar en dator? Jo den närmaste nörden/gamern och frågar, vad ska jag välja?
Gamers rekommenderar Windows utan tvekan, speciellt om man spelar nyare spel så är Linux just nu inte lika attraktivt och nördarna som kanske inte vill sitta som support hela tiden har varit tvungna att säga Windows då Linux inte varit lite användarvänligt, något som ändrats väldigt mycket senaste 5åren.

Så vad händer när nördar (som ofta redan tröttnat på windows) och gamers (som kanske skulle föredra Linux om spel funkade lika bra där) börjar rekommendera alla i sin närhet att skippa windows, spara 1-2000kr och kör Linux istället?

Självklart sker inte bytet över en natt men M$ vägval gör ju bytet klart mer attraktivt, lyckas steam köra över stora delar av sitt bibliotek och lyckas så pass så att Origin kommer efter då tror jag M$ dagar på tronen är räknade.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Fast känns som de förlorar än mer pengar genom att inte ge folk möjligheten att använda sitt operativsystem som man vill, annat än då att stanna med win7. Hurvida Metro på det stora hela är ett bra gränssnitt eller inte är egentligen ointressant då det som ständigt kommer upp är Microsoft inte ens låter folk välja fritt utan ständigt motarbetar alla försök till alternativ till Metro i Win8.

Om Microsoft hade trott att de förlorar mer pengar på att låsa ner boot direkt till desktop så hade dom inte gjort så. Dom kan ha fel, men det tror inte jag.

Jag håller med om att Microsoft med Windows 8 låser in kunderna till Windows Store m.m. Det är tråkigt, men samtidigt är det precis vad de flesta kunder vill ha. Apple låser in mest och tjänar också mest pengar just nu. Microsoft går åt samma håll som Apple och det är bara att beklaga. Samtidigt tror jag de flesta användare kommer tycka det är bra eftersom att allt fungerar likadant överallt och Windows blir ett stabilare ekosystem med Metroappar som bas.

Ett annat bra exempel är spelkonsollerna. De är extremt ner-låsta, ingen tillverkare tillåter att man modifierar dom. Tillverkarna tjänar stora stålar. Tror aldrig att jag har läst om någon som klagar på detta.

Permalänk
Skrivet av Saibot87:

Om Microsoft hade trott att de förlorar mer pengar på att låsa ner boot direkt till desktop så hade dom inte gjort så. Dom kan ha fel, men det tror inte jag.

Jag håller med om att Microsoft med Windows 8 låser in kunderna till Windows Store m.m. Det är tråkigt, men samtidigt är det precis vad de flesta kunder vill ha. Apple låser in mest och tjänar också mest pengar just nu. Microsoft går åt samma håll som Apple och det är bara att beklaga. Samtidigt tror jag de flesta användare kommer tycka det är bra eftersom att allt fungerar likadant överallt och Windows blir ett stabilare ekosystem med Metroappar som bas.

Ett annat bra exempel är spelkonsollerna. De är extremt ner-låsta, ingen tillverkare tillåter att man modifierar dom. Tillverkarna tjänar stora stålar. Tror aldrig att jag har läst om någon som klagar på detta.

Fast jag ser inte hur MS ska kunna konkurrera med apple på deras hemmaplan. Apple säljer inte operativsystem lika mycket som dom säljer sin hårdvara och sin image. Vad MS än gör med sitt operativsystem så kommer dom inte att komma åt apple genom att försöka apa efter, bättre att köra sitt race och stanna som alternativ till istället för variant på. Nej jag tror att dom kommer förlora på det i det långa loppet. Jag tror inte att många som har kunskap och vilja nog att modifiera sitt OS för att få de önskade funktioner som MS vill stänga ner i Win8 kommer att bli några storkonsumenter i windows store, eller ens använda det, eller över huvud taget köpa win8 till att börja med som det ser ut nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Fast jag ser inte hur MS ska kunna konkurrera med apple på deras hemmaplan. Apple säljer inte operativsystem lika mycket som dom säljer sin hårdvara och sin image. Vad MS än gör med sitt operativsystem så kommer dom inte att komma åt apple genom att försöka apa efter, bättre att köra sitt race och stanna som alternativ till istället för variant på. Nej jag tror att dom kommer förlora på det i det långa loppet. Jag tror inte att många som har kunskap och vilja nog att modifiera sitt OS för att få de önskade funktioner som MS vill stänga ner i Win8 kommer att bli några storkonsumenter i windows store, eller ens använda det, eller över huvud taget köpa win8 till att börja med som det ser ut nu.

Jag tror att det är nödvändigt för Microsofts överlevnad att försöka konkurrera med Apple på alla plan. De säger också att de ska göra det:

http://www.idg.se/2.1085/1.457936/ballmer-vi-ska-utmana-apple...

Microsoft gör som vanligt och utnyttjar sin dominerande ställning på ett område för att försöka ta sig in på ett annat. Man har Windows, Xbox, Office, Hotmail m.m. och försöker med med hjälp av dessa komma in på marknaden för telefoner, plattor. Jag tycker inte att de apar efter Apple på alla plan, Metro känns exempelvis ganska unikt.

Jag tror att det vore bra för oss konsumenter om vi får in en till konkurrent på telefoner och plattor.

Permalänk
Skrivet av Saibot87:

Jag tror att det är nödvändigt för Microsofts överlevnad att försöka konkurrera med Apple på alla plan. De säger också att de ska göra det:

http://www.idg.se/2.1085/1.457936/ballmer-vi-ska-utmana-apple...

Microsoft gör som vanligt och utnyttjar sin dominerande ställning på ett område för att försöka ta sig in på ett annat. Man har Windows, Xbox, Office, Hotmail m.m. och försöker med med hjälp av dessa komma in på marknaden för telefoner, plattor. Jag tycker inte att de apar efter Apple på alla plan, Metro känns exempelvis ganska unikt.

Jag tror att det vore bra för oss konsumenter om vi får in en till konkurrent på telefoner och plattor.

Fast man kan konkurrera med en produkt utan att behöva försöka efterlikna den. Jag skulle se det som mer produktivt, och sannerligen mer givande för konsumenterna om man istället valde att utveckla en produkt som har det som konkurrenterna saknar. Att ha ett operativsystem som inte går att modifiera eller anpassa efter eget tycke är ju knappast ett säljargument för OSx. Och vad har att tvinga användare av Win8 att också använda metrogränssnittet att göra med att konkurrera med telefoner och plattor. Jag välkomnar Win8 på telefon och tablet marknaden, men jag ser inte varför man ska behöva handikappa sitt operativsystem bara för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Fast man kan konkurrera med en produkt utan att behöva försöka efterlikna den. Jag skulle se det som mer produktivt, och sannerligen mer givande för konsumenterna om man istället valde att utveckla en produkt som har det som konkurrenterna saknar. Att ha ett operativsystem som inte går att modifiera eller anpassa efter eget tycke är ju knappast ett säljargument för OSx. Och vad har att tvinga användare av Win8 att också använda metrogränssnittet att göra med att konkurrera med telefoner och plattor. Jag välkomnar Win8 på telefon och tablet marknaden, men jag ser inte varför man ska behöva handikappa sitt operativsystem bara för det.

"Och vad har att tvinga användare av Win8 att också använda metrogränssnittet att göra med att konkurrera med telefoner och plattor."

Det handlar förstås om att ge konsumenten ett gränssnitt som dom känner igen. Det bästa exemplet jag kan komma på är killen här på Sweclockers som inte fick byta tillbaks till W7 för att hans tjej tycker om att det ser likadant ut på hennes telefon och på datorn. Här har vi enligt mig Microsofts största chans att utmana Apple. Tänk när det blir tvärt om. Killen eller tjejen med iPhone går in i en butik och ser att en telefon har samma gränssnitt som hans/hennes dator hemma har.

Samma gränssnitt på dator, spelkonsoll, platta och telefon m.m. gör att alla Microsofts produkter drar åt samma håll. Ett köp av en produkt i en marknad kan leda till köp av en produkt i en annan marknad.

Permalänk
Skrivet av Saibot87:

"Och vad har att tvinga användare av Win8 att också använda metrogränssnittet att göra med att konkurrera med telefoner och plattor."

Det handlar förstås om att ge konsumenten ett gränssnitt som dom känner igen. Det bästa exemplet jag kan komma på är killen här på Sweclockers som inte fick byta tillbaks till W7 för att hans tjej tycker om att det ser likadant ut på hennes telefon och på datorn. Här har vi enligt mig Microsofts största chans att utmana Apple. Tänk när det blir tvärt om. Killen eller tjejen med iPhone går in i en butik och ser att en telefon har samma gränssnitt som hans/hennes dator hemma har.

Samma gränssnitt på dator, spelkonsoll, platta och telefon m.m. gör att alla Microsofts produkter drar åt samma håll. Ett köp av en produkt i en marknad kan leda till köp av en produkt i en annan marknad.

Fast hur många tjejer som skulle köpa en produkt bara för att gränssnittet ser likadant ut som på datorn skulle modifiera sitt OS så att hon slipper metro?

Jag säger inte att de ska slopa metro helt, det har jag aldrig gjort, för vissa är det säkert ett fantastiskt gränssnitt. Men mitt problem ligger i att dom aktivt motarbetar alla möjligheter till alternativ till metro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Fast hur många tjejer som skulle köpa en produkt bara för att gränssnittet ser likadant ut som på datorn skulle modifiera sitt OS så att hon slipper metro?

Jag säger inte att de ska slopa metro helt, det har jag aldrig gjort, för vissa är det säkert ett fantastiskt gränssnitt. Men mitt problem ligger i att dom aktivt motarbetar alla möjligheter till alternativ till metro.

Nä det hade hon knappast gjort. Mer troligt att hennes kille hade gjort det om han installerade det åt henne om man får vara fördomsfull.

Boot till desktop för gamers tror jag är en förhållandevis litet problem. Värre är det då på företagen. Microsoft vet att många företag skulle ta chansen direkt om dom kunde att välja att boota direkt till desktop. Främst för att slippa utbilda användarna. Microsoft vill att företagen utbildar användarna. Microsoft vill att Metrogränssnittet får så stor spridning som möjligt av de orsaker jag nämnde tidigare. Möjligheten att sälja in plattor till företag blir större om boot till desktop inte tillåts.

Permalänk
Skrivet av Saibot87:

Nä det hade hon knappast gjort. Mer troligt att hennes kille hade gjort det om han installerade det åt henne om man får vara fördomsfull.

Boot till desktop för gamers tror jag är en förhållandevis litet problem. Värre är det då på företagen. Microsoft vet att många företag skulle ta chansen direkt om dom kunde att välja att boota direkt till desktop. Främst för att slippa utbilda användarna. Microsoft vill att företagen utbildar användarna. Microsoft vill att Metrogränssnittet får så stor spridning som möjligt av de orsaker jag nämnde tidigare. Möjligheten att sälja in plattor till företag blir större om boot till desktop inte tillåts.

Jag har väldigt svårt att köpa det, jag antar att vi får lämna diskussionen där helt enkelt. Jag tror helt enkelt att de kommer att tappa fler användare på detta än de tjänar på något annat plan, men alla har rätt till sin åsikt så klart.

Permalänk
Medlem

Jag hörde att i Windows 9 (eller var det OSX Lynx eller vad det nu kommer att heta) så kommer man bara att kunna köra appar som ligger på internet, operativsystemet bootar direkt till webbstoren och man får betala för varje minut man använder en app. Inga andra program går att starta och det fungerar bara så länge man betalar. 50% av intäkterna går till Microsoft (eller var det Apple). Resten av pengarna tjänar Microsoft (eller Apple) på att stämma "hackers" som använder Linux eftersom det är förbudet att köra något annat operativsystem på alla deras datorer som säljs (och inga andra datorer går att köpa för då får butikerna betala dubbelt för hårdvaran). Lägger man själv in Linux begår man avtalsbrott eftersom man var tvungen att acceptera licensen innan man får koden som öppnar förpackningen... Försöker man öppna utan kod så brinner moderkortet automatiskt upp. Eller ja, man löser det förstås med kryptering i UEFI. Man kommer att kunna köpa abonnemang på "webbstore", 3 år för 249 kr per månad och du får datorn för 1 kr, gratis internet på köpet. Många köper nog det, men de lurar sig själva för de kommer inte kunna göra något vettigt med sin nya pryl, bara menlöst tidsfördriv.

Känns som att det är dit världen är på väg. Allt går ut på att någon ska tjäna pengar, kosta vad det kosta vill. I så fall köper jag aldrig någon ny dator och kör vidare på Linux. Jaja, jag har redan gått över till Linux till 97% på hemdatorerna. Ibland måste jag boota upp Windows för att logga in på försäkringskassan (det går att fixa, har bara inte orkat göra det).

Visst mitt scenario är väl inte helt där än ens med Windows 8, men man känner ju vartåt det är på väg. Men det finns en liten skara gerillakrigare som vägrar infinna sig. De programmerar hellre sina egna program och sitt eget operativsystem än att låta sig hunsas av megaföretagen som bara vill tjäna pengar. Är det en revolution på väg månntro? Eller kommer fåren att snällt lyda och springa in i fållan?

Permalänk
Medlem

Så jag måste installera third party program för att kunna använda ett os som windows 7?
Jag vill boota direkt till desktop, jag vill inte ens se metro skiten.

Värdelösa jädra windows 8, stick o brinn typ

Permalänk
Avstängd

Jag kan förstå att Microsoft kanske vill att datorn bootar till Metro så att dom kan få användare bekanta med Metro så att dom lättare ska kunna sälja sina plattor och telefoner.

Jag kan till och med förstå att dom gömt undan funktionen för att kunna boota direkt till desktop så att vanliga användare inte ska hitta den.

Men när verkligen hatar Metro så mycket att dom letar upp ett hack för att undgå Metro och komma direkt till desktop, att dom då jävlas med deras konsumenter och tvingar på Metro är helt puckat.

Om nån lyckas kringgå Metro, låt dom då för fan göra det.
Varför ska Microsoft hålla på jävlas med sina konsumenter som betalat och tvinga dom till att använda Metro när dom inte vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kan förstå att Microsoft kanske vill att datorn bootar till Metro så att dom kan få användare bekanta med Metro så att dom lättare ska kunna sälja sina plattor och telefoner.

Jag kan till och med förstå att dom gömt undan funktionen för att kunna boota direkt till desktop så att vanliga användare inte ska hitta den.

Men när verkligen hatar Metro så mycket att dom letar upp ett hack för att undgå Metro och komma direkt till desktop, att dom då jävlas med deras konsumenter och tvingar på Metro är helt puckat.

Om nån lyckas kringgå Metro, låt dom då för fan göra det.
Varför ska Microsoft hålla på jävlas med sina konsumenter som betalat och tvinga dom till att använda Metro när dom inte vill det?

För att Microsoft vill det. Visst de kanske skjuter sig själva i foten med det är ändå deras val. Själv har jag valt Linux istället...