Bara 4GB i ram - räcker det?

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad och tråd rensad*
Det är mängden RAM och inte LTE vi har att göra med.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Den där är inte i närheten av lika "bra" som en Macbook Air dock. Helt annan kvalitetskänsla.

Vi snackar om prestanda här för guds skull. Inte hur kvalitén är på något.

btw, har du känt på en Asus Zenbook någon gång?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Vi snackar om prestanda här för guds skull. Inte hur kvalitén är på något.

btw, har du känt på en Asus Zenbook någon gång?

När jag bedömmer hur bra en produkt är kollar jag på allt, på helheten. Kvalitén spelar in på hur den är att äga, alltså vore det dumt att inte kolla på det innan man köper någonting.

Jag har testat en Asus Zenbook UX32VD grundligt ja, inte bara klämt på den i butik och förutom skärmen, ljudet och grafikkortet lämnar den mycket att önska (mindre bra touchpad, lite tangentbordflex, plastig, kass programvara för energikontroll, inte så bra batteritid m.m.).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Kör Chrome och du kommer vara supernöjd! Jag kör 50 sidor uppe samtidigt i Chrome och alla dessa sidor tillsammans tar 2,2GB. Då är det alla möjliga sidor från Aftonbladet, thisis50 till facebook, youtube osv!

4GB räcker med rätt webbläsare!

Bevis: Html fil med info om hur mkt minne varje sida tar

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

När jag bedömmer hur bra en produkt är kollar jag på allt, på helheten. Kvalitén spelar in på hur den är att äga, alltså vore det dumt att inte kolla på det innan man köper någonting.

Fast nu pratar du helt plötsligt om något helt annat. Innan pratade du om kvalitetskänsla och nu plötsligt pratar du om kvalitet. Två skiljda saker som inte alls behöver ha med varandra att göra.

Permalänk
Medlem

4Gb funkar rätt bra även till tyngre grejer. Frugan har min gamla rigg, QX9650 med 4Gb RAM och lirar Battlefield 3 på High utan problem.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarikaÖ:

Hej!
Jag är datanovis och ska köpa en laptop. Var helt inne på en "vanlig" men funderar nu på en Mac.

Jag ska mestadels bara surfa på den MEN jag har en semiproffs kamera som genererar många och väldigt stora/tunga kort. Det ska gå fort och lätt att öppna fotona.

Jag var helt inne på en dator med 6 el 8 G i minne men ny ser jag ju att MacBook Pro 13 tum endast har 4G!?!

Räcker verkligen 4G för mitt fotoanvändningsområde?

Skickades från m.sweclockers.com

4GB är antagligen i minsta laget om du har flera bilder uppe samtidigt i ett tyngre bildbehandlingsprogram.
Men det fungerar antagligen ganska bra om du bara öppnar en bild åt gången.

Tänk även på att skärmen på en macbook är väldigt lågupplöst, dvs det blir mycket scrollande och/eller zoomande vid redigering av 6-7MP bilder(om du inte kopplar in en extern skärm).

Vid begränsad budget bör man överväga en PC, då man betalar ganska mycket extra för designen på Mac.

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid då 4gb räckte till allt. Men nu för tiden, kläm in mer bara.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

När jag bedömmer hur bra en produkt är kollar jag på allt, på helheten. Kvalitén spelar in på hur den är att äga, alltså vore det dumt att inte kolla på det innan man köper någonting.

Jag har testat en Asus Zenbook UX32VD grundligt ja, inte bara klämt på den i butik och förutom skärmen, ljudet och grafikkortet lämnar den mycket att önska (mindre bra touchpad, lite tangentbordflex, plastig, kass programvara för energikontroll, inte så bra batteritid m.m.).

Men åh, så du skulle köpa en dålig dator bara för att kvalitén är bättre än en bättre dator prestandamässigt? Det är säkert det dummaste jag har hört.

Men om du gärna vill så kan du ju konfigurera en MBP som har samma specifikationer som Zenbooken så kan vi få se hur mycket det blir i prisskillnad och vad man bara betalar för det bitna äpplet.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fast nu pratar du helt plötsligt om något helt annat. Innan pratade du om kvalitetskänsla och nu plötsligt pratar du om kvalitet. Två skiljda saker som inte alls behöver ha med varandra att göra.

Kvalitetskänsla = det intrycket man får av kvalitén. Om det känns som en dator kommer gå sönder så fort jag nuddar den skulle jag inte tycka den var lika kul att ta med mig på resande fot även om jag visste om att den håller bättre än en som känns som man kan slå ned en vägg med den. Jag vet ju väldigt lite om den faktiska kvalitén på komponenterna, använder t.ex. Apple RAM med sämre kvalité eller är det samma? Istället får jag ju gå på hur man som användare upplever datorn i form av materialval, hur robust datorn med mera.

Skrivet av azz0n^:

Men åh, så du skulle köpa en dålig dator bara för att kvalitén är bättre än en bättre dator prestandamässigt? Det är säkert det dummaste jag har hört.

Men om du gärna vill så kan du ju konfigurera en MBP som har samma specifikationer som Zenbooken så kan vi få se hur mycket det blir i prisskillnad och vad man bara betalar för det bitna äpplet.

Jag köpte en 13" Air basvarianten, det enda som är sämre på en Air (som du kommer märka av i vanligt användande) är grafikkortet och skärmen. Ville jag ha kraftfullt grafikkort för att spela är en Ultrabook fel typ av dator att köpa så för mig var det bara skärmen jag behövde väga in. Då skulle jag kolla på en 15" Macbook Pro Retina och jämföra med likvärda datorer från andra tillverkare.

Några tusenlappar hit eller dit är inget jag orkar hetsa upp mig över när det gäller en produkt jag faktiskt använder dagligen. Att bara kolla på prestanda tycker jag är rätt dumt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Några tusenlappar hit eller dit är inget jag orkar hetsa upp mig över när det gäller en produkt jag faktiskt använder dagligen. Att bara kolla på prestanda tycker jag är rätt dumt.

Jag använder min Asus K53 dagligen, något som jag sparade in åtskilliga tusenlappar på vilket ledde till att jag kunde uppgradera med mer RAM, SSD så förutom att jag sparade pengar så fick jag också mer prestanda. Jag kunde inte vara mer nöjd.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

räcker 4gb ram för att programmera appar för android/ios? eller laggar emulatorn slut då?

man verkar ju kunna byta hdd samt ram-minne i macbook pro (ej retina) , kan det vara värt att ta en sån i längden jämfört med en air?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

räcker 4gb ram för att programmera appar för android/ios? eller laggar emulatorn slut då?

man verkar ju kunna byta hdd samt ram-minne i macbook pro (ej retina) , kan det vara värt att ta en sån i längden jämfört med en air?

Personligen tycker jag det är lite i underkant. Om man endast har igång exempelvis Xcode med emulator klarar man sig troligtvis alldeles utmärkt, men slänger man på en webläsare med ett antal öppna flikar och diverse andra program står man snabbt utan ledigt minne.

Att inte välja 8GB internminne i en MacBook Air anser jag vara väldigt dumsnålt då det inte går att uppgradera i efterhand. När det gäller Pro'n är det dock en enkel match att stoppa i mer minne om det skulle visa sig vara för lite.

MacBook Air är ju betydligt smidigare än Pro, och när det kommer till prestanda verkar det inte vara någon större skillnad mellan datorerna längre. Dessvärre försvinner de flesta uppgraderingsmöjligheterna med Air'en, vilket skulle kunna ställa till det i framtiden. Betydligt svårare val idag än för ett år sedan, då MacBook Air var både klenare och dyrare!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Tack för alla kloka, och olika, svar

Jag funderar vidare. Det är möjligtvis inte så att någon kedja/affär brukar köra en reakampanj på Macar i början av hösten?

Har förstått att studenter får 1000:- rabatt från Applestore, finns det någon nackdel med att låta en bekant som är student köpa datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MarikaÖ:

Tack för alla kloka, och olika, svar

Jag funderar vidare. Det är möjligtvis inte så att någon kedja/affär brukar köra en reakampanj på Macar i början av hösten?

Har förstått att studenter får 1000:- rabatt från Applestore, finns det någon nackdel med att låta en bekant som är student köpa datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Enda nackdelen jag kan tänka på är om du mot förmodan skulle behöva använda garantin. Så klart måste då studenten ta kontakten med apple.

Ang minne osv: Jag kör en MBP 15" "tidig 2011" med 8Gb minen och en Intel SSD. Datorn startar på 5sek och inga problem med foto redigering med RAW bilder i Lightroom tex. Snyggare och bättre bärbar dator får man leta efter enligt min åsikt! Byter minne gör man enkelt, lika så hårdisk om man vill. Guide finns till och med på Apple för minnes bytet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarikaÖ:

Tack för alla kloka, och olika, svar

Jag funderar vidare. Det är möjligtvis inte så att någon kedja/affär brukar köra en reakampanj på Macar i början av hösten?

Har förstått att studenter får 1000:- rabatt från Applestore, finns det någon nackdel med att låta en bekant som är student köpa datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Men för guds skull köp inte MBP eller vad i helsike det är Apple vill kalla det.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Men för guds skull köp inte MBP eller vad i helsike det är Apple vill kalla det.

Men för guds skull, hon vet vad hon vill ha. Kom inte och bråka om det, du har gjort din röst hörd och du kan nu stänga din käft tillsvidare.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Men för guds skull, hon vet vad hon vill ha. Kom inte och bråka om det, du har gjort din röst hörd och du kan nu stänga din käft tillsvidare.

Aja, försöker bara säga till ts att det finns bättre alternativ på marknaden än just Apple.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Slänger in lite av mina egna erfarenheter här.

Har en MBP 13 Mid 2010 med 4gig Ram. Datorn används till enklare bild redigering, funkar alldeles utmärkt. Dock märker man att har man mycket program igång och öppnar mer än 3 bilder så brukar det bli lite segare. Sammanfattat kan man kanske säga så här.

MBP: Köp med 4 gig, du kan alltid uppgradera i efterhand.
MBA: Köp 8 gig på en gång då du ej kan uppgradera i efterhand.

Du kommer nog vilja ha 8gig ram inom 2-3 år.

Eftersom Mac:arna generellt har en så god byggkvalité så kan en Mac hålla 5+ år, med en ramuppgradering och en uppgradering till SSD.

Jag använder fortfarande en Vit Macbook Late 2007 hemma, den har fått lite mer ram och en SSD disk (uppgradering på 1500kr) och den fungerar fortfarande alldeles utmärkt för lite slösurf och annat i soffan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Aja, försöker bara säga till ts att det finns bättre alternativ på marknaden än just Apple.

Du har kanske glömt vilken forumavdelning du är i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Aja, försöker bara säga till ts att det finns bättre alternativ på marknaden än just Apple.

Fast du verkar ju bara bry dig om ren beräkningskraft, vilket för de flesta människor inte är det viktigaste.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Aja, försöker bara säga till ts att det finns bättre alternativ på marknaden än just Apple.

Nice, vilka andra kan man köra OS X och kunna slänga in senaste uppdateringarna osv utan att datorn totalt f**ar ur?

Självklart finns det många pc datorer med ganska exakt samma prestanda som tex en macbook pro, anledningen att apple tar mer betalt för sin är att de har ett riktigt tangentbord, dvs inte nåt plastigt och "svampigt" tangentbord som många pc datorer har och allmänt hög byggkvalitet på datorn. Tror säkert att tangentbord + själva skalet står för ca 2000kr av totalpriset, dessutom är ljudkortet bättre än många pc laptops (finns många med bättre ljudkort med, men det håller hög kvalitet)

Gillar man inte apple eller deras datorer behöver man inte använda eller köpa dem, men gillar man dem så är det definitivt inte ett dåligt köp.