Valve ska sälja vanlig mjukvara via Steam

Permalänk
Medlem

Va det inte snack om en steam konsol?
Känns väl inte helt osannolikt att dom bygger sitt os runt linux (annan nyhet) och dessutom vill att "konsolen" ska kunna användas till mer än bara spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Fan vad jag måste försvara min post:)
Det jag menar är att steam verkligen försöker bre ut sig så mycket de kan för att inte ge origin någon chans

Tro mig, denna utbreddning var planerad långt före, och hade allt annat i tankarna, än Origin. Jag kommer ihåg när Steam var påväg ut runt 2004 eller när det nu var, så läste jag intervju med Gabe Newell där han sa att tanken med Steam är att den ska expandera och innehålla mycket mer än bara sina egna spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Samma sak som med spel på Steam. GTA3, Vice City och San Andreas för att nämna några fungerar inte alls något vidare för mig med Windows 7. Äldre spel som släpps på GoG är uppdaterade för att fungera på nyare operativsystem och hårdvara.
DVD-läsare kommer inte försvinna än på ett tag. Köper man en dator som nu saknar en så får man skaffa en extern (eller intern om datortypen tillåter) om man nu fortfarande vill använda dessa.

Nu är ju inte Steam ett operativsystem (ännu) så jag tycker inte jämförelsen fungerar så bra (i dagsläget). Steam är en plattform på en befintlig plattform. Spelen du köpt på Steam är låst till ditt Steam-konto. Du kan varken sälja spel vidare, låsa upp dessa för att spela utanför Steam eller ens ta bort dessa.

Källa? Jag har flera spel jag haft på mitt konto i flera år som inte tagits bort och måste köpas om.

http://store.steampowered.com/search/?snr=1_4_4__12&term=quak...
http://ironhammers.org/?p=6373

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Ett väldigt intressant och framför allt smart drag av Vavle! Den automatiskt molnlagringen kommer att bli extremt behändigt i ett flertal fall, tänka sig att aldrig mera behöva trava runt med USB minnen.

Vad som också är nästan ännu intressantare blir vilken utveckling detta kommer att leda till på Linux, som Valve satsat och prisat såpass mycket det senaste året. Detta kommer ju uppenbarligen att förenkla distributionen utav program mellan flera Linux distributioner, även om den absolut största majoriteten sitter på en ubuntu eller Debian baserad variant, vilket egentligen innebär att ett .deb paket räcker ganska långt.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Fan vad jag måste försvara min post:)
Det jag menar är att steam verkligen försöker bre ut sig så mycket de kan för att inte ge origin någon chans

Origin har inte en chans inte med EAs tempo. EA är stora och vågar inte satsa på nya saker utan kör säkert. Deras Linux "satsning" var att länka webbläsarspel i Ubuntu's repo.

Lite sorligt när man tittar på alla dessa stora jättar som är rädda att utforska nya vatten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

för flera månader sen så såg jag nåt rull-listalternativ där det stod "bildbehandling" och lite olika grejjer på steam..minns inte hur jag klickade eller om det kanske var mobilappen,men såg ett flertal olika mjukvaruinriktningar,men det stod "(0)" på varje sådan..så det här var ingen överraskning direkt..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Hur menar du att det är en prenumerationstjänst?
När kommer de att börja sälja film då kan man ju undra? De har ju redan sålt Indie Game: The Movie så bevisligen har de redan tekniken "klar".

Jag menar att du inte äger mjukvaran du köpt på Steam.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag ser faktiskt inte någon större skillnad. Steam må vara en plattform i plattformen, men samtidigt finns den på flera plattformar.
När det släpptes till OS X kunde jag helt plötsligt slippa boot camp för en hel drös spel.
Och mycket av mjukvaran du köper knyts ändå till något konto.

Givetvis kommer inte dvd-spelaren försvinna på länge, men det kommer ju hända.

Att man inte kan sälja spel vidare kanske det kommer en lösning på nu efter EU-domen (man kan ju alltid hoppas iaf).

Jo förvisso.

Helt klart. Likt diskettstationen försvann kommer ju även den optiska läsaren göra det med. I dagsläget ser det rätt avlägset ut men likväl är det bra att alternativet finns. Jag skulle vilja säga om fem år men då jag sa det för fem år sedan och läget idag är oförändrat så får jag dra till med 5-10 år till.

Jo, jag hoppas på det även jag. Och att det då gäller samtliga dessa tjänster. Jag gick igenom mitt Steam-konto nyligen och det var nog runt 150-200 spel jag skulle kunna klara mig utan. Vore fint om dessa kunde säljas vidare åtminstone genom Steam likt allt annat krafs man ibland får där.

http://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/en/PC/#section5

Citat:

5. EA Services, Content and Entitlement Availability

Entitlements may only be held in Accounts belonging to legal residents of countries where access to and use of Content and Entitlements is permitted. Entitlements may be purchased or acquired only from EA or an authorized retailer. EA reserves the right to refuse your request(s) to acquire Entitlements, and EA reserves the right to limit or block any request to acquire Entitlements for any reason.

We do not guarantee that any Content or Entitlement will be available at all times, in all countries and/or geographic locations, or at any given time or that we will continue to offer particular Content or Entitlements for any particular length of time. We reserve the right to change and update Content and Entitlements without notice to you. Once you have redeemed your Entitlements, that content is not returnable, exchangeable, or refundable for other Entitlements or for cash, or other goods or services.

Det har hänt lite sedan dess tydligen. 24 månader är förvisso en lång tid men ändå problematiskt. Och det verkar heller inte gälla längre dessutom.

Permalänk
Medlem

Men HL3 då?

Seriously though, det känns för mig som ett naturligt steg. Steam är mest användarvänliga speldistributionsplatform jag någonsin har använt, så tror de att de kan göra samma sak för applikationer så tvivlar jag inte en sekund. Jag har ingen CD/DVD-enhet i datorn längre då den inte blev använd ändå - nästan hela mitt spelbibliotek ligger på Steam och resten har jag redan rippat till mitt NAS.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jo förvisso.

Helt klart. Likt diskettstationen försvann kommer ju även den optiska läsaren göra det med. I dagsläget ser det rätt avlägset ut men likväl är det bra att alternativet finns. Jag skulle vilja säga om fem år men då jag sa det för fem år sedan och läget idag är oförändrat så får jag dra till med 5-10 år till.

Jo, jag hoppas på det även jag. Och att det då gäller samtliga dessa tjänster. Jag gick igenom mitt Steam-konto nyligen och det var nog runt 150-200 spel jag skulle kunna klara mig utan. Vore fint om dessa kunde säljas vidare åtminstone genom Steam likt allt annat krafs man ibland får där.

http://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/en/PC/#section5

Det har hänt lite sedan dess tydligen. 24 månader är förvisso en lång tid men ändå problematiskt. Och det verkar heller inte gälla längre dessutom.

Dom har ändrat för att dom fick massa skit för det men det ändrar ändå inte faktum att vissa personer blev av med sina spel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Snusfri

Bra gjort av Steam att även erbjuda programvara.
I framtiden tror jag även att film samt tv-serier kommer att kunna köpas på Steam, det vore en naturlig utveckling.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

finns nån film och vissa pc gamer avsnitt eller nåt sånt man kan köpa på steam också, hade inte skadat om dom börjar sälja filmer på steam ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Valve börjar tappa fokus, jag litar inte på dom längre, deras girighet börjar bli ett problem, hoppas dom sticker till Linux för gott.

Skrivet av Haziza:

Ännu mer idiotiska priser, Valve må va bra men giriga som få. Hoppas de får en Dos attack som ställer till det för dem snart

Girighet? Problem?? Hah!

Tror du misstar Valve med Blizzard och Activision.

Skrivet av Fenix:

åh, nu kan vi snart spela Word multiplayer!

Word!

Skrivet av Datanisse:

Att binda upp sig på STEAM kan aldrig vara bra! Friheten går förlorad och man är fast i deras system.

Är ingen skillnad mot att binda sig IRL. Tex. beroende, förhållande, boende, saker, föreningar, kontrakt etc. Allt detta kan du klara dig utan, men kanske inte gör livet så bekvämt. Vill du ha "frihet" så vet du vart du kan starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ja, något måste dem göra för att vinna över origin:)

Ha! det behöver dom inte oroa sig för

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

någon som kan svara på denna fråga?

om steam/valve går i konkurs/försvinner på nåt sätt, kommer alla våra spel och program som är köpta via steam att försvinna då?
även de som inte är steam-spel, etc CoD 4?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vem skulle köpa ett nytt spel om det enkelt gick att klpa ett 'begagnat' på steam? Det hade blivit saftiga prisras på varenda b-spel och steam skulle förlora massor av intäkter. Ser inte vad de skulle ha för intresse av att inte göra det till en enormt krånglig process som i 75% av fallen inte fungerade.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

någon som kan svara på denna fråga?

om steam/valve går i konkurs/försvinner på nåt sätt, kommer alla våra spel och program som är köpta via steam att försvinna då?
även de som inte är steam-spel, etc CoD 4?

Nej. Om det nu skulle gå i konkurs är jag säker på att det finns miljoner företag som är intresserade av att köpa upp det.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilka program/Produkt märken och sådant som kommer säljas och till vilka priser jag ser många fördelar med att använda Steam när det gäller Betalnings metoder.

Utöver dom smidiga betalnings metoderna som Steam erbjuder så varför vill man använda Steam för mjukvara om man ändå kan köpa det direkt från företagets hemsida.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Steam känner väl hotet från MW/Windows 8, tycker de kan göra sitt eget Os och fokusera helt på spel så blir alla nöjda. Windows för Arbete och vardag, Steam OS för spel och "läxor", mer behöver det inte klara.
Dock känns Linux inte som en så bra plattform, då Steam, ett DRM, går emot att den frihet som Linux står för ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Dom har ändrat för att dom fick massa skit för det men det ändrar ändå inte faktum att vissa personer blev av med sina spel.

Efter som att just Origin inte funnits i två år så tvekar jag på att någon hunnit bli av med sina spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Asså wow. Så jävla mycket diskussioner det har varit om att "Google tar över världen" och att folk inte vill ha allt samlat hos dem för att de inte litar på dem och att de är "evil".

Samtidigt jublar folk över att Valve gör desamma, men på ett ännu grymmare sätt?

Två scenarion:
Google blir evil, de sprider all info de har om dig till allmänheten.

Valve blir evil, tusentals kronor i inköpta spel/program går i graven samtidigt som de snabbt deployar trojaner och annat jox via deras programvara Steam.

Om det finns något att frukta så är det väl ändå att behöva ha ett tredjepartsprogram körandes konstant på datorn?

Permalänk
Medlem

Låter lätt att ha allt på ett ställe så man har koll på det och slipper allt krångel när man ska fixa programmet på en ny dator. Ska bli roligt att se hur detta slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Efter som att just Origin inte funnits i två år så tvekar jag på att någon hunnit bli av med sina spel.

Dom hade EA Store innan som blev omgjord till Origin

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Dom hade EA Store innan som blev omgjord till Origin

Det är jag medveten om. Därför jag aldrig ansätt att Origin varit i beta då det bara var EA store med smink. Har inte läst om någon som förlorat spel, kan du länka?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Låter inte som Steam imo. Jag är inte emot idén, verkligen inte. Hoppas bara de inte ska börja fjanta till det med intregrering till Facebook, Twitter etc.

Permalänk
Skrivet av anon199772:

Låter inte som Steam imo. Jag är inte emot idén, verkligen inte. Hoppas bara de inte ska börja fjanta till det med intregrering till Facebook, Twitter etc.

Facebook har man kunnat koppla till Steam i evigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vem skulle köpa ett nytt spel om det enkelt gick att klpa ett 'begagnat' på steam? Det hade blivit saftiga prisras på varenda b-spel och steam skulle förlora massor av intäkter. Ser inte vad de skulle ha för intresse av att inte göra det till en enormt krånglig process som i 75% av fallen inte fungerade.

De tar en avgift precis som t ex blocket?
Eller gör auktionssystem för begagnade spel där de tar en del av vinsten?

Det finns ju bara ett begränsat antal begagnade spel, och gör tillverkarna b-spel som ingen vill ha så får de skylla sig själva?
Tror snarare steam skulle tjäna på det om folk vågade chansa lite på att köpa spel för att de tror sig kunna sälja det vidare sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

De tar en avgift precis som t ex blocket?
Eller gör auktionssystem för begagnade spel där de tar en del av vinsten?

Det finns ju bara ett begränsat antal begagnade spel, och gör tillverkarna b-spel som ingen vill ha så får de skylla sig själva?
Tror snarare steam skulle tjäna på det om folk vågade chansa lite på att köpa spel för att de tror sig kunna sälja det vidare sen.

Det skulle ju rent av kunna göras så att man får 10-25% av priset för spelets kostnad i butiken och Valve sedan säljer denna licens som ny för fullt pris. 10-25% är bara ett exempel då jag tvivlar på att de skulle vara intresserade av högre än så. De lär fortfarande gå i vinst och lär säkert öka försäljningen med.

Permalänk

Problemet med begagnade spel är ju också att när man köper ett nytt spel fysiskt får man det i perfekt skick, luktar nytt, inga repor på fodral osv. Köper man ett begagnat är ofta manualen lite vikt, repig plast på framsidan kanske lite andra småskavanker men inget som stör själva spelandet.

Iom att man alltid får ett perfekt "nytt" spel i digital form så finns det ingen anledning att inte köpa spelet begagnat, man får samma nykänsla och dessutom gjort ett fynd som ökad bonus.

På steam (eller digital distribution i allmänhet) får du när du köper ett nytt spel allt i perfekt skick, samma sak om du köper begagnat. För att få en fungerande begagnat marknad med reducerade priser skulle man behöva lägga till nån premie på nya spel som man inte får tag på om man köper begagnat, alternativt något som gör att man får en begagnat känsla av det begagnade spelet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att man kunde sälja tillbaka spel till steam till ett reducerat pris och få "försäljnings credits" så att om man har sålt spela får man X% rabatt när man köper ett nytt.
Det skulle troligtvis öka mängden spel folk köper men reducera intäkterna per spel för steam eller utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Problemet med begagnade spel är ju också att när man köper ett nytt spel fysiskt får man det i perfekt skick, luktar nytt, inga repor på fodral osv. Köper man ett begagnat är ofta manualen lite vikt, repig plast på framsidan kanske lite andra småskavanker men inget som stör själva spelandet.

Iom att man alltid får ett perfekt "nytt" spel i digital form så finns det ingen anledning att inte köpa spelet begagnat, man får samma nykänsla och dessutom gjort ett fynd som ökad bonus.

På steam (eller digital distribution i allmänhet) får du när du köper ett nytt spel allt i perfekt skick, samma sak om du köper begagnat. För att få en fungerande begagnat marknad med reducerade priser skulle man behöva lägga till nån premie på nya spel som man inte får tag på om man köper begagnat, alternativt något som gör att man får en begagnat känsla av det begagnade spelet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att man kunde sälja tillbaka spel till steam till ett reducerat pris och få "försäljnings credits" så att om man har sålt spela får man X% rabatt när man köper ett nytt.
Det skulle troligtvis öka mängden spel folk köper men reducera intäkterna per spel för steam eller utvecklarna.

Tillgång och efterfrågan. Det gäller ju att det finns någon som vill köpa spelet. Finns det fler begagnade spel än villiga köpare går priserna ner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."