HTPC- E450 vs A-3500 vs Intel-system

Permalänk
Medlem

HTPC- E450 vs A-3500 vs Intel-system

Ska bygga en htpc efter sommaren.
All lagring kommer ske på en server i nätverkat så behövs bara plats för os, därför usb-minne som ända lagring.

Gjort två paket på prisjakt, dock båda med amd. Jag kan inte intel i denna prisklass eller vad man ska säga, så jag skulle uppskatta om någon gör ett likvärdigt intel-baserat system!

E450: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2025680&view=m
A-3500: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2172768&view=m

Prisoptimerar man kostar båda paketen ungefär lika mycket.

HTPC kommer spela upp via HDMI till en 42" 1080p tv och i ljud ur ett skitet logitechsystem, som dock ska bytas ut mot riktiga saker när pengar finns. Då kommer allt skickas via en reciver. Det tyngsta den kommer spela upp är blueray-rips. All uppspelning kommer ske via XBMC. Kommer köra Windows 7/8 på HTPC.

Så söker input om mina paket, varför det inte är bra eller vad som kan bytas ut osv. Och då även ett motsvarande intel-paket.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Gjorde ett intelpaket: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2173271&view=m
Uppdaterade även alla och bytte ut usb mot ssd av gen 2, billigare och snabbare.
Vad tycker ni om intelpaket? Klarar det full blueray?
Känns som cpu-kylaren är lite större än vad den behöver vara, men vet ingen annan lågprofilskylare.. Förslag?
intelpakete blev också ~500kr dyrare, vad tjänar jag på att köpa det ist?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Kunde inte ladda Intel paketet. Men skulle jag varit du skulle jag skippat Intel! för HTPC är det inget alternativ!

Har suttit nu i 3 dagar med en laptop med intel CPU och Intel GPU och processorn är det inget fel på, men all tearing!!!

Det håller på och göra mig vansinig, och deras drivare är helt värdelösa! samt alla hacken som dycker upp titt som tätt!

Kör på AMD! billigare och bättre i detta samman hanget!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

AMD E-450 borde duga fint för blu-ray enligt många onlinetester, så allt över det duger lika fint det med. Kör på det som kostar minst. Intel har fördelen att vara mer energieffektiva = tystare.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

A6-3500 med scythe kylaren är nästan helt ljudlös det enda som hörs från min htpc är hddn när man laddar ner, kan även höra PSU fläkten om jag tar av locket.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Kunde inte ladda Intel paketet. Men skulle jag varit du skulle jag skippat Intel! för HTPC är det inget alternativ!

Har suttit nu i 3 dagar med en laptop med intel CPU och Intel GPU och processorn är det inget fel på, men all tearing!!!

Det håller på och göra mig vansinig, och deras drivare är helt värdelösa! samt alla hacken som dycker upp titt som tätt!

Kör på AMD! billigare och bättre i detta samman hanget!

Fungerar länken nu?
Jasså, vad tråkigt!
Blir nog amd. Antar att jag har all kraft jag behöver i en E450?

Skrivet av chaos_maniac:

AMD E-450 borde duga fint för blu-ray enligt många onlinetester, så allt över det duger lika fint det med. Kör på det som kostar minst. Intel har fördelen att vara mer energieffektiva = tystare.

OKej vad bra.
Visst E450 är rejält svagare än i3 2120T, men E450 är ju passivt kyld så hur något skulle kunna vara tystare än den förstår jag inte.

Skrivet av Dahle86:

A6-3500 med scythe kylaren är nästan helt ljudlös det enda som hörs från min htpc är hddn när man laddar ner, kan även höra PSU fläkten om jag tar av locket.

Vad har du för mobo och chassi? tänker på att det nog kan bli tight!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Fungerar länken nu?
Jasså, vad tråkigt!
Blir nog amd. Antar att jag har all kraft jag behöver i en E450?

OKej vad bra.
Visst E450 är rejält svagare än i3 2120T, men E450 är ju passivt kyld så hur något skulle kunna vara tystare än den förstår jag inte.

Vad har du för mobo och chassi? tänker på att det nog kan bli tight!

Har ett stort as eftersom jag har den som filserver. Antec remote black och MSI A75MA-G55.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ska bygga en htpc efter sommaren.
All lagring kommer ske på en server i nätverkat så behövs bara plats för os, därför usb-minne som ända lagring.

Gjort två paket på prisjakt, dock båda med amd. Jag kan inte intel i denna prisklass eller vad man ska säga, så jag skulle uppskatta om någon gör ett likvärdigt intel-baserat system!

E450: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2025680&view=m
A-3500: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2172768&view=m

Prisoptimerar man kostar båda paketen ungefär lika mycket.

HTPC kommer spela upp via HDMI till en 42" 1080p tv och i ljud ur ett skitet logitechsystem, som dock ska bytas ut mot riktiga saker när pengar finns. Då kommer allt skickas via en reciver. Det tyngsta den kommer spela upp är blueray-rips. All uppspelning kommer ske via XBMC. Kommer köra Windows 7/8 på HTPC.

Så söker input om mina paket, varför det inte är bra eller vad som kan bytas ut osv. Och då även ett motsvarande intel-paket.

Jag kör på:

Asus E45M1-I DELUXE
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Fractal Design Array R2 300W
Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt

Kan säga att jag är helnöjd med mitt system, funkar utmärkt som filmdator.
Tempen pendlar mellan 48 - 66 grader, 1080p inget problem i XBMC.

Streamar trådlöst via det inbyggda moderkortet, funkar också galant.
Köpte även till en 2TB HDD för fler lagringsmöjligheter.

Totalt ca 5000:- allt som allt, enligt mitt tycke prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har ett stort as eftersom jag har den som filserver. Antec remote black och MSI A75MA-G55.

Jaha, inte riktigt samma som jag planerar då.

Skrivet av Rhudoc:

Jag kör på:

Asus E45M1-I DELUXE
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Fractal Design Array R2 300W
Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt

Kan säga att jag är helnöjd med mitt system, funkar utmärkt som filmdator.
Tempen pendlar mellan 48 - 66 grader, 1080p inget problem i XBMC.

Streamar trådlöst via det inbyggda moderkortet, funkar också galant.
Köpte även till en 2TB HDD för fler lagringsmöjligheter.

Totalt ca 5000:- allt som allt, enligt mitt tycke prisvärt!

Låter underbart. Blir nog något sånt!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jaha, inte riktigt samma som jag planerar då.

Låter underbart. Blir nog något sånt!

Inte riktigt men säger bara att den är tyst (om man nu får i en kylare i chassit ) samt kostar den som E-450 men är mycket starkare så man kan ju spela lite lättare spel på den dock drar den ju lite mer men ska man bara ha på den när man använder den så lär man ju inte bli fattig för det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Inte riktigt men säger bara att den är tyst (om man nu får i en kylare i chassit ) samt kostar den som E-450 men är mycket starkare så man kan ju spela lite lättare spel på den dock drar den ju lite mer men ska man bara ha på den när man använder den så lär man ju inte bli fattig för det.

Det är det jag överväger, Vet att den är mer kraftfull och så, men som sagt behöver starkare nätagg och överlag kommer systemet låta mer, även om inte mycket. Sen ska ju som sagt kylaren få plats också..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag var också inne på att köpa tex en Intel I3, skillnaden är väl ca 500:-, men och andra sidan så innehåller Asus E45M1-I DELUXE tex inbyggt Wifi och Bluetooth, samt att den är väldigt strömsnål.

Så jag har övervägt bägge delar, men kom fram till att bara den klarar 1080p så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Big shuriken fungerar inte utan att göra större moddning i chassit. Du måste även tänka på placering av cpu sockeln i förhållande till chassikanterna i vissa chassin. Särskilt med kylare som är större än orginal.

Antecs 150w chassi har en 40mm fläkt som låter en hel del i agget så tyst cpu kylare är nog ditt minsta problem där. Har själv en a6-3500 och ett asrock a75 itx i ett antech isk. Shuriken big som jag fick modda chassit för att få in. Den är dessutom inte kul att montera då backplate trycker hårt mot chassits botten pga tjocklek. Fick även modda backplaten då det satt en krets ivägen för ena kanten av backplaten.

Jag kör med PicoPSU 150w så jag har det ljudlöst, 65w varianten är lite klen om man lastar den nära 65w och har en tendens till att bli instabil.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhudoc:

Jag var också inne på att köpa tex en Intel I3, skillnaden är väl ca 500:-, men och andra sidan så innehåller Asus E45M1-I DELUXE tex inbyggt Wifi och Bluetooth, samt att den är väldigt strömsnål.

Så jag har övervägt bägge delar, men kom fram till att bara den klarar 1080p så är jag nöjd

Okej tack för input!

Skrivet av Ctrl:

Big shuriken fungerar inte utan att göra större moddning i chassit. Du måste även tänka på placering av cpu sockeln i förhållande till chassikanterna i vissa chassin. Särskilt med kylare som är större än orginal.

Antecs 150w chassi har en 40mm fläkt som låter en hel del i agget så tyst cpu kylare är nog ditt minsta problem där. Har själv en a6-3500 och ett asrock a75 itx i ett antech isk. Shuriken big som jag fick modda chassit för att få in. Den är dessutom inte kul att montera då backplate trycker hårt mot chassits botten pga tjocklek. Fick även modda backplaten då det satt en krets ivägen för ena kanten av backplaten.

Jag kör med PicoPSU 150w så jag har det ljudlöst, 65w varianten är lite klen om man lastar den nära 65w och har en tendens till att bli instabil.

Okej tack för infon!!
Blir nog en E450 bräda i ett isk 110, vet du något om det? verkar som det är ett externt nättagg?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhudoc:

Jag var också inne på att köpa tex en Intel I3, skillnaden är väl ca 500:-, men och andra sidan så innehåller Asus E45M1-I DELUXE tex inbyggt Wifi och Bluetooth, samt att den är väldigt strömsnål.

Så jag har övervägt bägge delar, men kom fram till att bara den klarar 1080p så är jag nöjd

En i3a är sjuuuukt mycket kraftfullare när det kommer till CPU-prestanda och hyfsad i GPU-prestanda. Båda lösningarna klarar utan problem 1080p med hårdvarudekodning, där ska AMD vara lite vassare vad gäller just 24p. Dock är Intels i3 betydligt bättre när det inte finns något fungerande hårdvarustöd för filen du ska spela upp men det brukar typ alltid finnas någon spelare som klarar det och för det mesta är det ju standardformat det gäller. Ska man spela så funkar knappast E450 speciellt bra men man kan faktiskt starta Skyrim i lägsta detalj (detta på min E-350 som är snäppet slöare).

För en tyst, simpel liten sak så är E450 perfekt och även om jag blivit alltmer Intelorienterad i mitt processortänk så hade jag nog även idag fastnat för en Brazos, alternativt Llano (helst väntat på Trinity). Kan för övrigt rekommendera denna Pico-PSU på eBay som jag nyss beställt. Tog en vecka att få den. Dock var det fel på min sladd men säljaren har skickat en ny och jag kan ju fixa den själv om jag skulle känna för det. Dock måste man ha en nätadapter också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Okej tack för input!

Okej tack för infon!!
Blir nog en E450 bräda i ett isk 110, vet du något om det? verkar som det är ett externt nättagg?

Och där blev mitt Pico-PSU-tips överflödigt, det medföljer en liknande lösning i chassit enligt internet..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

En i3a är sjuuuukt mycket kraftfullare när det kommer till CPU-prestanda och hyfsad i GPU-prestanda. Båda lösningarna klarar utan problem 1080p med hårdvarudekodning, där ska AMD vara lite vassare vad gäller just 24p. Dock är Intels i3 betydligt bättre när det inte finns något fungerande hårdvarustöd för filen du ska spela upp men det brukar typ alltid finnas någon spelare som klarar det och för det mesta är det ju standardformat det gäller. Ska man spela så funkar knappast E450 speciellt bra men man kan faktiskt starta Skyrim i lägsta detalj (detta på min E-350 som är snäppet slöare).

För en tyst, simpel liten sak så är E450 perfekt och även om jag blivit alltmer Intelorienterad i mitt processortänk så hade jag nog även idag fastnat för en Brazos, alternativt Llano (helst väntat på Trinity). Kan för övrigt rekommendera denna Pico-PSU på eBay som jag nyss beställt. Tog en vecka att få den. Dock var det fel på min sladd men säljaren har skickat en ny och jag kan ju fixa den själv om jag skulle känna för det. Dock måste man ha en nätadapter också.

Tack för input! Jo vet att i3an är bra mkt snabbare, men vad ska jag med den extra kraften till, tänker jag..
Bra tips om picu psu, men som du säger nedan så blev det överflödigt.

Skrivet av Videoapan:

Och där blev mitt Pico-PSU-tips överflödigt, det medföljer en liknande lösning i chassit enligt internet..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tack för input! Jo vet att i3an är bra mkt snabbare, men vad ska jag med den extra kraften till, tänker jag..
Bra tips om picu psu, men som du säger nedan så blev det överflödigt.

Ska man vara sån så förstår jag faktiskt inte varför alla som ska göra en HTPC jämför E-450 etc med i3. Skillnaden är milsvid och alternativen borde vara Celeron/Pentium (eller för den delen Atom!) eller E-450 och även där kickar Intel CPU-rumpa (kanske inte med Atom) med AMD. Nackdelen med en sådan lösning är ju att man för att kunna få 24p klockrent behöver ett diskret grafikkort. Det går att få till samma budget men då ryms inte allt i ett så fint litet chassi som du nu hittat. Själv har jag byggt in min i en boklåda (kommer nog ett galleri när det är klart).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tack för input! Jo vet att i3an är bra mkt snabbare, men vad ska jag med den extra kraften till, tänker jag..
Bra tips om picu psu, men som du säger nedan så blev det överflödigt.

Inte en chans att en långsam E-450 klarar 1080p utan hårdvarudekodning.

Så du kommer kunna köra det som råkar fungera med den inybggda dekodern, allt annat kan du bara glömma.

1080p60 fungerar inte. Deinterlacing är den för klen för. YouTube droppar frames. Se t.ex. http://www.anandtech.com/show/5738/zotac-zbox-nano-xs-ad11-pl...

Jag skulle lagt den extra femhundringen för att att skulle fungera, både nu och om något år.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ska man vara sån så förstår jag faktiskt inte varför alla som ska göra en HTPC jämför E-450 etc med i3. Skillnaden är milsvid och alternativen borde vara Celeron/Pentium (eller för den delen Atom!) eller E-450 och även där kickar Intel CPU-rumpa (kanske inte med Atom) med AMD. Nackdelen med en sådan lösning är ju att man för att kunna få 24p klockrent behöver ett diskret grafikkort. Det går att få till samma budget men då ryms inte allt i ett så fint litet chassi som du nu hittat. Själv har jag byggt in min i en boklåda (kommer nog ett galleri när det är klart).

Ja, CPU-mässigt är en i3 förstås överlägsen. Men nu är det inte CPU man behöver särskilt mycket av i en HTPC utan mer GPU, och där kickar AMD GPU-rumpa.
Finns ingen anledning att hålla på och böka med vanliga desktop-CPUer och kylare osv i en HTPC när det nu finns små, billiga, strömsnåla och tysta system i AMDs Brazos-plattform. Enda nackdelen med AMD och HTPC är väl att VAAPI inte är riktigt lika moget som VDPAU för Nvidia, men det närmar sig fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Inte en chans att en långsam E-450 klarar 1080p utan hårdvarudekodning.

Så du kommer kunna köra det som råkar fungera med den inybggda dekodern, allt annat kan du bara glömma.

1080p60 fungerar inte. Deinterlacing är den för klen för. YouTube droppar frames. Se t.ex. http://www.anandtech.com/show/5738/zotac-zbox-nano-xs-ad11-pl...

Jag skulle lagt den extra femhundringen för att att skulle fungera, både nu och om något år.

Och hur ofta tittar man på ngt där hårdvaruavkodning inte kan användas? Hint: aldrig.
Jag har själv kört med en Nvidia ION-plattform och XBMC i 3 år nu och har aldrig saknat nån kraft.
Kör allt i 24p och Youtube och SVT play osv funkar fint i HD(jag sitter tex just nu och tittar på OS via SVT plays HD-sändningar).
AMDs E450 är dessutom betydligt mer kraftfull än min gamla Atom.
Förövrigt ser det ut som de kör windows i anandtech-URLen. *rysa*

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Och hur ofta tittar man på ngt där hårdvaruavkodning inte kan användas? Hint: aldrig.
Jag har själv kört med en Nvidia ION-plattform och XBMC i 3 år nu och har aldrig saknat nån kraft.
Kör allt i 24p och Youtube och SVT play osv funkar fint i HD.
AMDs E450 är dessutom betydligt mer kraftfull än min gamla Atom.

Den är inte mycket kraftfullare än en Atom. Läs Anandtech-artikeln jag länkade så ska du se att det finns en värld utanför svt play där Atom och E-450 fungerar ganska ruttet.

Aldrig är ju smart att säga efter jag just räknat upp några fall där den inte duger också...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Den är inte mycket kraftfullare än en Atom. Läs Anandtech-artikeln jag länkade så ska du se att det finns en värld utanför svt play där Atom och E-450 fungerar ganska ruttet.

Aldrig är ju smart att säga efter jag just räknat upp några fall där den inte duger också...

Jo, den är mycket kraftfullare än en Atom.
Jag tittar förövrigt på mycket olika material på min HTPC. TV-serier, filmer, motorsport osv. Det mesta är ju x264, men även diverse annat kommer ibland och den tar det med. Tittar på diverse subscriptions jag har via youtube-pluginet etc. Allt i HD.
Det har som sagt fungerat utmärkt i 3 år nu.

Dock är det ju som sagt så att VDPAU är mer moget än VAAPI, men vad jag förstår så skall VAAPI vara tillräckligt moget under XBMC för att fungera tillfredställande.

Helst kör man förövrigt HTPCn som en "appliance", dvs köper en färdig box av lämplig arkitektur(tex då AMD Brazos) och installerar sen xbmcbuntu och använder suspend med en mce-mottagare och en harmony-fjärr.
I min setup så har jag byggt det just så. Trycker jag på "watch a movie" på min fjärr så startar den tvn, väljer rätt input, startar stärkaren, väljer rätt input och väcker htpcn från suspend. Trycker jag på "power off" så gör den det omvända. Mkt behagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Jo, den är mycket kraftfullare än en Atom.

"The pure processor performance of the AMD E-450 is comparable to the Atom D525 even with a lower clock frequency "
http://compare-processors.com/amd-e-450-vs-intel-atom-d525/10...

Gäsp. Du har fortfarande fel om resten också. Du kanske inte tvärsäkert ska kasta dig med vad "man" ser, vad "man" vill ha och vilka format "man" behöver. Alla gör inte exakt samma saker som dig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Okej nu blev det mycket snack om att en E450 inte är kraftfull nog.. Jag kommer köra Windows med XBMC som filmcenter.

Förstår snacket om 24p, eller 23,976 eller vad det nu är, men sen tappade ni mig..
VDPAU, VAAPI?

Kan någon sätta ihop ett intelbaserat paket med chassi och allt som behövs för bra uppspelning av film, som är tillräckligt start för inte allt för mycket?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

"The pure processor performance of the AMD E-450 is comparable to the Atom D525 even with a lower clock frequency "
http://compare-processors.com/amd-e-450-vs-intel-atom-d525/10...

Gäsp. Du har fortfarande fel om resten också. Du kanske inte tvärsäkert ska kasta dig med vad "man" ser, vad "man" vill ha och vilka format "man" behöver. Alla gör inte exakt samma saker som dig.

Han har dock väldigt rätt gällande att till en HTPC för att se rippade Bluray-skivor (som TS vill ha) så duger den fullt ut. För nästan samtliga vanliga människor som inte laddar hem obskyra filer så har den stöd för allt. Det jag märkte själv med min E-350 när den var ny var att jag med chock såg en 1080p-film hacka rätt grovt. Fast en uppdatering av drivrutin senare och vips så flöt allt på som det skulle. Nej, det är inget monster och att spola snabbt i filmer etc går trögt men i gengäld drar min inte ens 30W vid full load (Prime95 + 3Dmark) mätt vid väggen.

Sammanfattningsvis, så är fortsatt E-450 ett bra val (och enligt passmark får E-450 734 poäng mot D-525 i 1,8Ghz som får 714 så den är faktiskt marginellt bättre som CPU också (enligt passmark då förstås)).

Om du vill punga på folk dyra, varma, kraftfulla processorer som bara kommer få jobba till 10% (eller mindre) i 99,9999999% av sin vakna tid så visst, han kan ju köra i en intel hexacore i sin HTPC och ett GTX 690 eller två. Jag vet att det är extremt överdrivet men det är i all enkelhet även en i3. Ett alternativ är ju A-serien men de är i min mening inte energisnåla nog och kräver då mer kylning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Han har dock väldigt rätt gällande att till en HTPC för att se rippade Bluray-skivor (som TS vill ha) så duger den fullt ut. För nästan samtliga vanliga människor som inte laddar hem obskyra filer så har den stöd för allt. Det jag märkte själv med min E-350 när den var ny var att jag med chock såg en 1080p-film hacka rätt grovt. Fast en uppdatering av drivrutin senare och vips så flöt allt på som det skulle. Nej, det är inget monster och att spola snabbt i filmer etc går trögt men i gengäld drar min inte ens 30W vid full load (Prime95 + 3Dmark) mätt vid väggen.

Det är inte helt otänkbart att "vanliga människor" även vill surfa eller använda youtube på en HTPC. Tror de flesta stör sig på mer på att det går trögt att spola i filmer än om den skulle dra hela 50W vid full load.

Tror inte vanliga människor har en AMD-fetisch eller sitter med energimätare och kör Prime95...

Skrivet av Videoapan:

Sammanfattningsvis, så är fortsatt E-450 ett bra val (och enligt passmark får E-450 734 poäng mot D-525 i 1,8Ghz som får 714 så den är faktiskt marginellt bättre som CPU också (enligt passmark då förstås)).

Oj, från "helt överlägsen" till "marginellt bättre".

Skrivet av Videoapan:

Om du vill punga på folk dyra, varma, kraftfulla processorer som bara kommer få jobba till 10% (eller mindre) i 99,9999999% av sin vakna tid så visst, han kan ju köra i en intel hexacore i sin HTPC och ett GTX 690 eller två. Jag vet att det är extremt överdrivet men det är i all enkelhet även en i3. Ett alternativ är ju A-serien men de är i min mening inte energisnåla nog och kräver då mer kylning.

Säg till när du har ett argument och inte bara trollar. Det finns billigare Intel-CPUer än i3 också.

Tur jag inte lyssnade på någon av er när jag köpte en surfdator till mormor för fyra år sen, den håller fortfarande och är snabb (mycket snabbare än E-450). Det hade den inte varit om jag köpt det man skulle enligt Sweclockers-köpa-bililgaste-AMD-processorn-klubben, då hade den fått pensionerats redan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inte helt otänkbart att "vanliga människor" även vill surfa eller använda youtube på en HTPC. Tror de flesta stör sig på mer på att det går trögt att spola i filmer än om den skulle dra hela 50W vid full load.

Tror inte vanliga människor har en AMD-fetisch eller sitter med energimätare och kör Prime95...

Oj, från "helt överlägsen" till "marginellt bättre".

Säg till när du har ett argument och inte bara trollar. Det finns billigare Intel-CPUer än i3 också.

Tur jag inte lyssnade på någon av er när jag köpte en surfdator till mormor för fyra år sen, den håller fortfarande och är snabb (mycket snabbare än E-450). Det hade den inte varit om jag köpt det man skulle enligt Sweclockers-köpa-bililgaste-AMD-processorn-klubben, då hade den fått pensionerats redan.

Snälla du, har du läst vad jag skrivit tidigare i tråden? Det var jag som tog upp Pentium, Celeron och Atom som alternativ. Till min pappa byggde jag en Pentium med H67 (ville ha snabb SATA och USB 3.0) då den mer än väl uppfyllde alla krav han hade vilket var just surfa, se på bilder och lättare officearbete. Att jag valde något så kraftfullt (ja den är kraftfull) som en Pentium var för att framtidssäkra (gamla människor byter dator tidigast efter 10 år) och då han inte tittar med kritiska ögon på 24p så dög grafiken också (dessutom klockade jag upp GPUn lite lätt).

Och vad tusan har en surfdator med en HTPC att göra? Surfdatorn har som primära mål att visa det som är på nätet, dvs inte GPU-tungt medan HTPC är motsatsen. Till surfdator är något annat än Intel ur prestandasynpunkt (pris spelar ju in ibland) inte något jag skulle rekommendera.

För min del så gick inte E-450 från överlägsen till marginellt bättre, jag har haft den likvärdig ganska länge (CPU-mässigt, GPU ÄR den överlägsen på) men för din del så borde den ha gott från sämre till bättre iaf, kanske en lärdom att ta? Att trolla på folk kraftiga processorer känns onödigt och jag skulle vilja se dig ha en passivt kyld processor utanför Atom/Fusion-klassen i ett lika litet chassi som TS tänkt.

Och angående att mäta förbrukningen så är det inte många som gör det men i gengäld så finns det ganska många på det här forumet som mäter sina temperaturer och tro mig, det finns en ganska så stark koppling där.

Och varför envisas du med att säga till oss som sitter med fullt fungerande uppspelning i 1080p från Youtube att det inte fungerar? Hjälp TS på riktigt istället för att hänvisa till något som faktiskt motbevisats av oss. Min E-350 klarar det nedklockad 10% också (i ett försök att se hur låg strömförbrukning jag kunde få) och processor-belastningen är oftast mellan 10-30% vid uppspelning oavsett material.

Så vill du hjälpa i tråden kan du ju slänga ihop ett vettigt Intelalternativ till TS så vi kan bedöma det. Blir det bra så kanske till och med vi AMD-fånar (har du sett min signatur, ganska blandad om jag frågar mig själv) håller med.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Hej

Datorer är ju väldigt personliga. Me det menar jag vad man har för krav och pref.
Jag har själv kört E450-plankan ett tag nu och kan hålla med om att den är lite seg när man spolar en BDfilm.
Dock är detta inget jag irriterar mig på eftersom jag väldigt sällan just spolar.

Har skrivit i andra trådar men kan säga att utefter mina krav fungerar det väldigt bra.
Ja, t.o.m bättre än förväntat. Det enda som jag gick bet på vid byggandet av denna var att jag inte
kunde använda TMT längre. Detta för att TMT har för stora hårdvarukrav. Detta hade jag inte kollat innan vilket givetvis står på TMT-sidan om man kollar System Req.

Jag gick över till MPC-HC+Lav-filter vilket fungera precis lika bra och är betydligt resurssnålare.

Mina krav var:
- Strömsnål
- Tyst
- Klara filmuppspelning av BD (ej 3D)

Samtliga refreshrate fungerar. Om än att 23.976 rullar i 23.977 vilket jag inte märker något av.
Fungerar mycket bra mot min TX-Nr515 både bild och ljud.

Nöjd

PS: Glömde säga att jag surfar och kollar Youtube med den också

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Hej

Datorer är ju väldigt personliga. Me det menar jag vad man har för krav och pref.
Jag har själv kört E450-plankan ett tag nu och kan hålla med om att den är lite seg när man spolar en BDfilm.
Dock är detta inget jag irriterar mig på eftersom jag väldigt sällan just spolar.

Har skrivit i andra trådar men kan säga att utefter mina krav fungerar det väldigt bra.
Ja, t.o.m bättre än förväntat. Det enda som jag gick bet på vid byggandet av denna var att jag inte
kunde använda TMT längre. Detta för att TMT har för stora hårdvarukrav. Detta hade jag inte kollat innan vilket givetvis står på TMT-sidan om man kollar System Req.

Jag gick över till MPC-HC+Lav-filter vilket fungera precis lika bra och är betydligt resurssnålare.

Mina krav var:
- Strömsnål
- Tyst
- Klara filmuppspelning av BD (ej 3D)

Samtliga refreshrate fungerar. Om än att 23.976 rullar i 23.977 vilket jag inte märker något av.
Fungerar mycket bra mot min TX-Nr515 både bild och ljud.

Nöjd

PS: Glömde säga att jag surfar och kollar Youtube med den också

Tack för vettig och bra svar, särskilt att du haft egna erfarenheter!
Vad är TMT? Ett media center likt MPC-HC och XBMC?
Just nu känns det som en passiv E450-bräda med ett litet chassi med extern strömförsörjning, liten ssd och 4-8gb ram är perfekt!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"