Permalänk
Medlem

Överhettad CPU?

Hej, idag när jag skulle till ett lan hos en kompis så gick det inte som planerat, när jag la in datorn i bilen så tappade jag den 5-6 cm.. då var redan en kant och jag tänkte att det inte kunde ha skadat något.. Sen när jag kopplat in datorn igen och startar den så fastar den vid American Megatrends. Den här delen brukar bara ta någon sekund men idag var det inte så, efter lite text om inkopplade usb komponenter och lite sådant så står det:

CPU Over Temperature Error!
Press F1 to Resume

Det kan vara så att det står något annat istället för "Resume" och när jag trycker på F1 så kommer jag till BIOS, där står det att CPU:n är 98c varm... Detta har aldrig hänt tidigare och när jag öppnade datorn för att kolla om CPU fläkten satt som den skulle så gjorde den det. Vad kan vara felet? Jag använde datorn i morse.

Har haft datorn i 11 månader, köpte den i delar på kompletts hemsida, ett paketerbjudande.

Säg till om jag har glömt något viktigt så ska jag försöka ta reda på det.

Tack på förhand.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk

kolla så kylaren sitter rätt.
den kanske åkte av lite när du tappade den.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

När du tappade datorn har troligen cpu kylaren antingen åkt av en bit från cpu:n så den inte kyler, kolla i lådan om allt fortfarande sitter rätt!

Permalänk
Medlem

Kylaren kan ha kommit snett efter smällen även om den inte sitter löst.
Testa montera om den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

jo, bör helt klart vara kylaren som fått sig en smäll och inte får tillräcklig kontakt mot cpun.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

EN enkel fråga.. Snurrar CPU fläkten? Om den gör de, så säger jag som alla andra, Montera om den med ny kylpasta så kommer det garanterat funka bättre för dig

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

CPU fläkten snurrar, tänkte testa att ta bort den men den sitter fast och vill inte förstöra något så väntar tills imorgon då jag kan få hjälp av min kusin som är lite bättre på sådant här än mig.

Tack för hjälpen och för snabba svar, vet i alla fall vad man ska testa nu.

Btw, kan censorn som mäter värmen ha gått sönder? Kan det ha påverkat något?

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

CPU fläkten snurrar, tänkte testa att ta bort den men den sitter fast och vill inte förstöra något så väntar tills imorgon då jag kan få hjälp av min kusin som är lite bättre på sådant här än mig.

Tack för hjälpen och för snabba svar, vet i alla fall vad man ska testa nu.

Btw, kan censorn som mäter värmen ha gått sönder? Kan det ha påverkat något?

känn på flänsarna på kylaren, om datorn är i idle ska du kunna ta på dom utan att bränna dig. Om tempen som datorn visar dock stämmer kommer det kännas riktigt varmt så var försiktig!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

känn på flänsarna på kylaren, om datorn är i idle ska du kunna ta på dom utan att bränna dig. Om tempen som datorn visar dock stämmer kommer det kännas riktigt varmt så var försiktig!

du tänker nog lite baklänges nu, om kylaren är sval/kall sker det ingen värmeöverföring från processorn och du får en överhettning av den samma, så kall/sval kyl är ett tecken på att processorn överhettas.
(kylet kommer "alltid" att vara svalare än cpu, det ligger i sakens natur)

Detta gäller förstås i dom fallen det sitter ett korrekt dimensionerad kyl där, et kraftigt underdimensionera vill förstås vara riktigt varmt och kunna ge överhettad cpu samtidigt, men det är antagligen inte fallet här.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Som ovan nämt. Bara för att en fläkt snurrar betyder inte det att den gör någotn nytta. Förmoderligen så har kylaren släppt på minnst ett ställe. Till nästa gång du ska flytta datorn så kan du tänka på att man bör lägga datorn med moderkortet ner. Den sida som är till höger vid transport, så att saker skakar ner i sinna platser snarare än ur dem. Ett tips bara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer nu, troligtvis är det CPU kylaren som sitter fel, när vi försökte ta bort den så satt två av de övre piggarna fast. Den gick inte att få bort så får nog ta och lämna in datorn... :/ Som tur är får jag en bra skoldatorn om någon 1-2 veckor.

Hur lång tid kan det ta att få en dator reparerad om man vet ungefär vad felet är? Någon som har någon erfarenhet av det? Beror ju lite på vart och när man lämnar in den men vill bara veta lite på ett ungefär.. :S

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ytabil:

Har kollat lite mer nu, troligtvis är det CPU kylaren som sitter fel, när vi försökte ta bort den så satt två av de övre piggarna fast. Den gick inte att få bort så får nog ta och lämna in datorn... :/ Som tur är får jag en bra skoldatorn om någon 1-2 veckor.

Hur lång tid kan det ta att få en dator reparerad om man vet ungefär vad felet är? Någon som har någon erfarenhet av det? Beror ju lite på vart och när man lämnar in den men vill bara veta lite på ett ungefär.. :S

Frakt fram och tillbacka 3-10 Arbetsdagar beroende lite på avstånd.
Verkstadstid 3-14Dagar.

Extrem stor skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok, fixade med hjälp av en oförsiktig far problemet, kylaren satt fel och han drog så att jag trodde att modekortet och allt annat skulle gå sönder men den lossnade...

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.