Permalänk
Medlem

Köpråd: 27"-skärm.

Hej, är alltså på jakt efter en 27" som ska kopplas till min 13"-laptop. Vill ha lite mer arbetsyta samt större bild för film.

Min laptop(MBP) har Thunderbolt. Som jag förstår det fungerar det uttaget bla. som displayport. Är det bara att köpa DisplayPort > DVI/Hdmi-kabel och köra?

En till fråga, min laptop ligger på 1280x800. Spelar det någon roll om den externa skärmen har en upplösning på 1920x1080? Den kommer fortfarande rulla på 1080p trots att den är kopplad till en dator med sämre upplösning, visst? Det kommer inte bli påfrestande för datorn heller?

Vad rekommenderar ni för 27"s-skärmar? Kan även tänka mig 24" IPS, ge gärna tips på någon sådan också om ni har lust.

Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Det kommer ju självklart blir mer påfrestande för datorn att driva något i högre upplösning Dell's IPS skärmar är väldigt bra

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Det kommer ju självklart blir mer påfrestande för datorn att driva något i högre upplösning Dell's IPS skärmar är väldigt bra

Ok, så det är alltså datorn som driver skärmen? Ska kolla Dells skärmar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tusen3:

En till fråga, min laptop ligger på 1280x800. Spelar det någon roll om den externa skärmen har en upplösning på 1920x1080? Den kommer fortfarande rulla på 1080p trots att den är kopplad till en dator med sämre upplösning, visst? Det kommer inte bli påfrestande för datorn heller?

Du kommer kunna köra skärmen i 1920x1080 om det är dess native upplösning. (Dyrare 27-tummare har 2560x1600 eller 2560x1440.) Det kommer bli mer krävande för datorn om du tänker spela, men för kontorsjobb, surf och film kommer det fungera utmärkt.

Jag har precis köpt en Fujitsu SL27T-1, en helt OK skärm, och framförallt mycket prisvärd!

Men ska du ha perfekt färgåtergivning behöver du en IPS-skärm, och de är mycket dyrare. För en högupplöst (2560x1600 eller 2560x1440) 27-tums IPS får du ge 5000 kr eller mer.

Skrivet av tusen3:

Ok, så det är alltså datorn som driver skärmen?

Med "driva" menar man att grafikkortet renderar de pixlar skärmen visar, och fler pixlar är mer krävande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar kommer det inte bli en märkbart större belastning för datorn att driva skärmen - det enda datorn gör är ju att skicka en bild till skärmen. Vad har du för budget? Är det arbetsyta du är ute efter vore 2560x1440/1600 det bästa alternativet, om än det dyrare. Ett hett tips är också att leta efter en skärm med Displayport, så räcker det med en miniDP till DP-adapter

Dock finns det gott om hyfsat billiga IPS:er i 1920x1200, så kika runt lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Du kommer kunna köra skärmen i 1920x1080 om det är dess native upplösning. (Dyrare 27-tummare har 2560x1600 eller 2560x1440.) Det kommer bli mer krävande för datorn om du tänker spela, men för kontorsjobb, surf och film kommer det fungera utmärkt.

Jag har precis köpt en Fujitsu SL27T-1, en helt OK skärm, och framförallt mycket prisvärd!

Men ska du ha perfekt färgåtergivning och hög upplösning (2560x1600 eller 2560x1440) behöver du en IPS-skärm, och de är mycket dyrare. Då får du ge 5000 kr eller mer.

Med "driva" menar man att grafikkortet måste rendera fler pixlar, vilket är mer krävande.

Skrivet av sirnicke:

Om du inte spelar kommer det inte bli en märkbart större belastning för datorn att driva skärmen - det enda datorn gör är ju att skicka en bild till skärmen. Vad har du för budget? Är det arbetsyta du är ute efter vore 2560x1440/1600 det bästa alternativet, om än det dyrare. Ett hett tips är också att leta efter en skärm med Displayport, så räcker det med en miniDP till DP-adapter

Dock finns det gott om hyfsat billiga IPS:er i 1920x1200, så kika runt lite!

Ok, tack för svaren!

Har en maxbudget på runt 2000kr. Kommer knappast få en 27-tummare med högra upplösning än 1920x1080 för dem pengarna.

I vilket fall, det handlar mest om större arbetsyta och det mest grafikkrävande jag kör är väl MineCraft. BLir det några problem tror ni?

Återigen, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tusen3:

Ok, tack för svaren!

Har en maxbudget på runt 2000kr. Kommer knappast få en 27-tummare med högra upplösning än 1920x1080 för dem pengarna.

I vilket fall, det handlar mest om större arbetsyta och det mest grafikkrävande jag kör är väl MineCraft. BLir det några problem tror ni?

Återigen, tack för alla svar!

Tänk på att en 27"s skärm med 1920x1080 i upplösning har exakt samma arbetsyta som en 21-24"s skärm med samma upplösning, enda skillnaden är att allt förstoras. Många tycker 27"s skärmar med denna upplösning är dåliga p.g.a. att pixlarna blir så stora, medan vissa tycker det är ok.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marcusk:

Tänk på att en 27"s skärm med 1920x1080 i upplösning har exakt samma arbetsyta som en 21-24"s skärm med samma upplösning, enda skillnaden är att allt förstoras. Många tycker 27"s skärmar med denna upplösning är dåliga p.g.a. att pixlarna blir så stora, medan vissa tycker det är ok.

Allt i det här inlägget stämmer!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers