Datorn på lagning i nionde veckan. köpt på Webhallen.

Permalänk
Medlem

Datorn på lagning i nionde veckan. köpt på Webhallen.

Hej

För ett tag sedan köpte jag en helt ny dator komplett hos Webhallen. funkade hur fint som helst tills det att jag skulle formatera en extern hårddisk. då datorn bara frös, jag bestämde mig efter att ha väntat i 5 minuter att starta om datorn, som startade om, men det kom ingen text eller Windowslogga, startade om igen, och den ville inte ens boota till BIOS.

Efter att ha öppnat upp Chassit och försökt komma på en lösning till problemet så kom jag fram till att det antingen var Moderkortet eller GPU'n det var fel på. Så jag lämna in den till Webbhallen igen.

De sa att det kunde ta upp till 4 veckor innan den kom hem. så det var väl bara att vänta...

4 veckor gick och jag ringde in och fråga varför inte min dator hade kommit för?, då sa de att de inte hade hört någonting om datorn, som var kvar på "lagning" hos Acer.

vecka 5; beställer jag lite nya delar till datorn, samt en helt ny dator till min bror... Alla delar kom hem utom Fractals senaste chassi (define r4) som inte skulle komma ut förrän väckan efter. men datorn på lagning kommer inte...

vecka 6; får jag hem mitt chassi, samt ett annat paket, som visar sig vara en bilbana till en pojke i Skåne.

Vecka 7; Beställer vi en Ipad 3 till min syrra, som kommer 3 dagar senare, dagen där efter får jag ett sms där det står att det finns ett paket på posten, men paketet väger inte med än 1,8 kg?

Det visar sig att Webbhallen har skickat en OnePiece till mig som "tack" för att jag skickade vidare det felpostade paketet till dess ägare.

vi ringer in och frågar vad det är som händer, men de har inte hört någonting.

vecka 8: inget, vi ringde in i dag och frågade igen men det ända de sa är "vi beklagar att ni fått vänta, vi kommer kontakta Acer och fråga hur det går för dem där. sen skickar vi ett meddelande på eran mail", fortfarande inte fått något mail...

----

Vi är inne på vecka 9 nu, och nästa vecka släpps GuildWars 2, som var största anledningen till att jag köpte datorn.

Vad ska jag göra?, finns det något jag kan göra?, till exempel häva köpet och få pengarna tillbaks, problemet är ju att jag har viktig information i datorn som absolut inte får försvinna.

... Jag är så jävla trött på det här nu. Sista gången jag beställer från webbhallen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lib3x:

Hej

För ett tag sedan köpte jag en helt ny dator komplett hos Webhallen. funkade hur fint som helst tills det att jag skulle formatera en extern hårddisk. då datorn bara frös, jag bestämde mig efter att ha väntat i 5 minuter att starta om datorn, som startade om, men det kom ingen text eller Windowslogga, startade om igen, och den ville inte ens boota till BIOS.

Efter att ha öppnat upp Chassit och försökt komma på en lösning till problemet så kom jag fram till att det antingen var Moderkortet eller GPU'n det var fel på. Så jag lämna in den till Webbhallen igen.

De sa att det kunde ta upp till 4 veckor innan den kom hem. så det var väl bara att vänta...

4 veckor gick och jag ringde in och fråga varför inte min dator hade kommit för?, då sa de att de inte hade hört någonting om datorn, som var kvar på "lagning" hos Acer.

vecka 5; beställer jag lite nya delar till datorn, samt en helt ny dator till min bror... Alla delar kom hem utom Fractals senaste chassi (define r4) som inte skulle komma ut förrän väckan efter. men datorn på lagning kommer inte...

vecka 6; får jag hem mitt chassi, samt ett annat paket, som visar sig vara en bilbana till en pojke i Skåne.

Vecka 7; Beställer vi en Ipad 3 till min syrra, som kommer 3 dagar senare, dagen där efter får jag ett sms där det står att det finns ett paket på posten, men paketet väger inte med än 1,8 kg?

Det visar sig att Webbhallen har skickat en OnePiece till mig som "tack" för att jag skickade vidare det felpostade paketet till dess ägare.

vi ringer in och frågar vad det är som händer, men de har inte hört någonting.

vecka 8: inget, vi ringde in i dag och frågade igen men det ända de sa är "vi beklagar att ni fått vänta, vi kommer kontakta Acer och fråga hur det går för dem där. sen skickar vi ett meddelande på eran mail", fortfarande inte fått något mail...

----

Vi är inne på vecka 9 nu, och nästa vecka släpps GuildWars 2, som var största anledningen till att jag köpte datorn.

Vad ska jag göra?, finns det något jag kan göra?, till exempel häva köpet och få pengarna tillbaks, problemet är ju att jag har viktig information i datorn som absolut inte får försvinna.

... Jag är så jävla trött på det här nu. Sista gången jag beställer från webbhallen...

Sånt här händer ju nästan hela tiden när man beställer från företag med stor arbetsbelastning. Kommer ihåg att det var någon stackare här på sweclockers som hade ungefär samma problem.

Angående informationen på datorn så är det bara o säga tack och adjö till den. En dator formateras oftast om på reparation om inte ägaren sagt det motsatta. Är nästan helt säker att Acer byter ut lite saker och installerar om mycket under reparation.

Permalänk
Medlem

1gång acer aldrig mer

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem

Har också haft enorma problem med webhallen i sommar.
Beställde en bärbar dator och fick fel dator skickad till mig.
Inte en sak stämde.
Sen skickade dom den utan ytter emballage och bara i sin original förpackning.
Medans dom ville att jag skulle skicka tillbaka den med ett yter emballage.......
Det skulle ta 3 veckor innan jag kunde få en ny dator för att DOM skickat fel. För det tar tid att ta emot och skicka ut nytt sa dom...
Jag fick beställa en helt ny dator och ligga ute med 12k mitt under sommaren. Sen tog det 5 veckor innan jag väl fick pengarna till baka för den fel skickade datorn. Även fast jag skickade hem den dagen efter jag fått den. Jag ringde 4 ggr och varje gång sa dom att de skulle kolla upp varför jag inte fått pengarna och lösa det.
Sista gången sa dom att dom låg efter med utbetalningar.
Sen skyllde dom ju givetvis på sommar arbetare hit och dit. Men oavsett om man har sommar arbetare eller inte är det fortfarande deras ansvar att se till att sommar arbetarna lär sig hur dom skickar saker.

När dom sa att dom låg efter med ut betalningar fick jag nästan kännslan av att dom är på väg att gå i konkurs. Men det kanske bara var inbillning.
Oavsett så har dom verkligen strulat mycket på sistone.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

9 veckor ja jösses jag skulle lessna eftet 4 redan och försöka häva köpet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Just saying, webhallen kan nog inte göra mycket här, kanske ge dig en ny dator i väntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Just saying, webhallen kan nog inte göra mycket här, kanske ge dig en ny dator i väntan

Kanske inte om acer har den.
Men det är ju inte det ända i allt detta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tänk på att det är sommar och många har haft semester, med sommarjobbare väntar fel runt hörnet;)

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Sen skickade dom den utan ytter emballage och bara i sin original förpackning.
Medans dom ville att jag skulle skicka tillbaka den med ett yter emballage.......

Är standard att bärbara datorer skickas i bara original förpackning så så långt är det inget fel, men personen på andra sidan som krävde bättre paketering på vägen tillbaka kan inte haft mycket koll på läget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lixsom:

1gång acer aldrig mer

serriöst? jag har haft en acer laptop i över 3år och den har fan aldrig strulat aldrig min acer skärm heller. tycker sånna som du inte borde skriva i trådar.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

håll er borta från HP också.den höll i ca 5månader,sen la den av..>.<

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

serriöst? jag har haft en acer laptop i över 3år och den har fan aldrig strulat aldrig min acer skärm heller. tycker sånna som du inte borde skriva i trådar.

Ta det lugnt! Acer är kända för sina billiga och funktionella datorer som funkar för den mest vanliga användaren. Kvalitet är inte prioritet hos Acer

*Personal experience*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

serriöst? jag har haft en acer laptop i över 3år och den har fan aldrig strulat aldrig min acer skärm heller. tycker sånna som du inte borde skriva i trådar.

då har du haft tur då turgubbe köp en lott också

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lixsom:

då har du haft tur då turgubbe köp en lott också

eller så är du bara kass.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

serriöst? jag har haft en acer laptop i över 3år och den har fan aldrig strulat aldrig min acer skärm heller. tycker sånna som du inte borde skriva i trådar.

Acer är ju kända för att vara dåliga.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Acer är ju kända för att vara dåliga.

eller? isf är sony värdelösa också för min pappas vaio är seg och högljud?

är väl ändå inte acers fel att det tagit 9veckor?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Du kan begära att häva köpet om den är nyligen inköpt eller välja att reklamera varan eller kräva att de ger dig en temporär vara som kan möta dina behov, de har rätt att försöka laga den ja men inom rimlig tid, praxis för det är ~2-3veckor för elektronik, mycket längre än så är ofta oskäligt för kunden.
Att Acer är sega är inte ditt problem som kund, ditt avtal är med Webhallen, det är dem som ska lösa dina problem, hur de sedan har det med sina leverantörer etc har inget med dig att göra som kund utan något de får ta upp med Acer själva.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

jo tacka vet jag acer :dd skitbra om din laptop håller, för då är det ju prisvärt, men acer är långt ifrån kända för kvalite i sina produkter.

Det är väl möjligt att den är hos acer och att de går "sommartrögt" på deras verkstad. Men förstår inte riktigt, köpte du en stationär acerdator till dig, men köper grejer löst till brorsan :p?

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

När dom sa att dom låg efter med ut betalningar fick jag nästan kännslan av att dom är på väg att gå i konkurs. Men det kanske bara var inbillning. Oavsett så har dom verkligen strulat mycket på sistone.

Att ligga efter med utbetalningar hissar kraftig varningsflagg, jag har hört det förut i ett liknande sammanhang och då var det näääääääära konken kan jag säga (men det löste sig med nöd och näppe). Men det kan givetvis vara en "sommarbugg" också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HaBBarN:

eller? isf är sony värdelösa också för min pappas vaio är seg och högljud?

är väl ändå inte acers fel att det tagit 9veckor?

Ja Acer är kända för dålig kvalité.

Och jo, det är väl ändå de som har datorn inne på reparation eller?
Det enda Webhallen kan göra är ju att ta kontakt med Acer, inte direkt deras fel att Acer är slöa.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

TS har ingått avtal med Webhallen som i sin tur måste kontakta Acer för att avhjälpa felet. Hade liknande Problem med Acer och Onoff tidigare. Slutade med omleverans av en annan dator.

Enligt konsumentköpslagen så skall den repareras inom skälig tid det brukar vara 3-4 veckor som max. Det du kan kräva är omleverans av dator. Tyvärr är nog din data på diskarna borta då de brukar formatera och installera om burken vid reparation men de står ej heller för data som ligger på diskarna.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Lider med dig, jag skulle försöka häva köpet och köpa något på inet istället. Acer i allmänhet tycker jag dem är bra, har haft min skärm rätt länge nu. Den är på Dygnet runt i ca 2 år nu, har hänt att man har slagit till skärmen när man har förlorat på spel och tappat den när man ska på lan. Inga pixlar döda eller något så är nöjd Acer V223W ifall någon undrar

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk

När datorn inte boota, hade du då externa hårddisken ikopplad?

Har hänt mig att datorn blivit extremt trög när jag haft en extern hårddisk ikopplad, när jag startade om datorn så fastnade den vid bios. Kopplade ur hårddisken och startade om datorn så fungerade den felfritt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att ligga efter med utbetalningar hissar kraftig varningsflagg, jag har hört det förut i ett liknande sammanhang och då var det näääääääära konken kan jag säga (men det löste sig med nöd och näppe). Men det kan givetvis vara en "sommarbugg" också.

Ja var så jag kände också.
Är inte kul när dom säger så och dom är skyldiga en 12k.
Som tur är fick jag mina pengar. Och det kan ju bara varit pga sommaren.
Men eftersom det tog så lång tid och krävdes så många samtal för att få en utbetalning. (Slutade med att suport tjejen fick gå och snacka med sin chef om utbetalningen) Så känns det som det kanske är så att dom har ekonomiska problem.
Men som sagt bara spekulationer.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Det är väl möjligt att den är hos acer och att de går "sommartrögt" på deras verkstad. Men förstår inte riktigt, köpte du en stationär acerdator till dig, men köper grejer löst till brorsan :p?

Nja, det var snarare ett nytt chassi, samt ssd och fläktar till mig eftersom tanken från början var att jag skulle bygga på datorn efterhand, då jag inte hade fått min lön och ville ha en dator under tiden, så jag beställde Acerburken sålänge, och brorsan beställde prylar till en ny dator i samma beställning

-

Det dumma är ju att jag gav acer en "andra chans", det var samma strul förra gången när modern köpte en laptop från acer, den var nog inne 3 månader sammanlagt... Anledningen till att jag köpte den var för att den var i okej prisklass och jag inte orkade bygga ihop en dator för tillfället, så jag gav acer en chans igen, Men nu vet jag att jag aldrig mer ska köpa en Acer, och i framtiden ska jag nog aldrig beställa från Webhallen heller,

känns lite surt när man slängt över 7k för datorn... och med tanke på att diskarna antagligen är blåste är det kanske värt att kräva pengarna tillbaks, eller en ny dator.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig var med om samma sak. Den datorn var iofs köpt hos Dustin, men det spelar ingen roll eftersom alla Acer skickas till ett reparationscenter i Tyskland (om dom inte ändrat nyligen). Efter 4 veckor ringde jag till Acers support som berättade att dom saknade delar. Efter 8 veckor lackade jag ur, ringde till nån chef på Acer och skrek tills polaren fick en ny och något vassare modell levererad som ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

serriöst? jag har haft en acer laptop i över 3år och den har fan aldrig strulat aldrig min acer skärm heller. tycker sånna som du inte borde skriva i trådar.

Tyvärr, men Acer är skit.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

eller? isf är sony värdelösa också för min pappas vaio är seg och högljud?

är väl ändå inte acers fel att det tagit 9veckor?

HP suger för att farsans laptop överhettades förra året. Nä, fånigt att säga/tänka så.
Men det är ren fakta att Acer inte är det bästa märket, inte HP heller för den delen. Skulle jag köpa en dator (bärbar, tänker inte köpa stationära märkesdatorer mer) så är det Asus.

Permalänk
Medlem

haha, aja erat problem att era skit dator inte håller medans mina verkar ticka på bara fint

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

haha, aja erat problem att era skit dator inte håller medans mina verkar ticka på bara fint

Precis som tidigare skrivit så har du haft tur pojk.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010