Domstol i USA: "Samsung har kopierat Iphone och Ipad"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Självklart vet jag att det är google som har gjort statusfältet. Menar bara att apple inte borde stämma företag, oavsett vilket, då de själva kopierar.

Och du är ännu en person som inte fattar att företag stämmer varandra hela tiden, året om...många företag har stämt varandra bara senaste veckan, skilnaden är att av någon anledning har media valt att rikta sina spotlight på just detta mellan Apple och Samsung där ingen av dem är bättre än den andra när det gäller stämningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill om patent systemet. Jag tycker också att det är konstigt uppbyggt.
Men hur man än vänder och vrider på det så har apple tagit fram klara bevis på att samsung har kopierat iphone framför allt.
Efter iphone kom så gjordes stora ändringar i mobil branschen. Och det kan ju knappast undgå folk att samsung har haft iphone som förebild när dom gjort sina första smart phones. Att dom har det nu lika mycket tror jag inte men i början var det rätt sol klart om man kollar på bilder och memos.

Sen att ni alla säger att apple bara stämmer alla och att apple är djävulen själv mer eller mindre. Samsung har och är lika dan. Det finns en hel del "stop samsung" sidor om man googlar på det som förklarar deras sätt dom stämmer folk på. Och detta långt innan apple/android/samsung "kriget" började.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brugden:

Kan ju alltid hoppas på att Google går emellan nu med sina patent som de köpte upp i motorolas mobildivision.

De försöker ju redan med det, att få säljstopp på Apples produkter i US. Hittills har de inte lyckats med det dock.

Skrivet av SideWinder86:

Seriöst...Känns lite som domaren är en Apple fanboy...Byt domare och ha rättegången i ett annat land, med en domare som har en Nokia mobil

Det är inte domaren som tagit beslutet. Det är en jury.

Även om jag håller med Apple att Samsung kopierade för mycket med tidiga galaxy modellen (och några andra) så tycker jag inte att det var bra att Apple fick rätt på så mycket. Hade varit bättre om de fått rätt på ett fåtal punkter så kanske de inte tyckt detta sandlådekrig var värt besväret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

Det borde vara olagligt och ha patent på något.. detta är för fan lika illa som diktatur! ju fler som förbättrar något desto bättre.

Det skulle jag vilja höra dig säga den dagen du skaper något och vill tjäna pengar på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha... Ska det inte bli enbart Apple som får sälja prylar man kan prata i snart då? Eller rektangulära saker med skärm?

Fattar inte att de orkar hålla på... Nytt patentsystem, tack.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

apple tror fan att dom äger hela världen och stämmer allt o alla som uppfinner nya saker.
världen hade varit en vacker plats utan apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brugden:

Kan ju alltid hoppas på att Google går emellan nu med sina patent som de köpte upp i motorolas mobildivision.

Och dessa har med utseendet på iPhone 3GS, Samsung Galaxy S, iPad och Galaxy Tab att göra hur...?
Sen håller inte Google Samsung bakom ryggen på något sätt och blandar inte sig i en strid som inte är deras, detta är inte ett gängkrig i Malmö

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Tänkte samma sak.. Känns lite uppgjort och köpt liksom det hela..

Ursäkta för dubbelpost! Är trött.

Dessutom kan ju påpeka att de hoppade över 4 år i samsung smartphone utvecklande. Och den andra bilden har ju ingen tidstämpel så den är ju skräp.

Vore faktiskt intressant att se en lite seriösare version av första bilden^^

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av formerself:

Om nu Apple får alla dessa pengar, så finns det bara en rätt sak att göra med dem. Hela rubbet till välgörenhet. Till Bill and Melinda foundation vore ett kul drag.

Med tanke på att det var så enkelt för Apple, så vore de korkade om de inte hoppar på alla andra smartphonetillverkare nu.

...och du tycker Bill & Melinda Foundation är i behov av dessa pengar?! De pengar som finns där räcker läääääänge, finns andra välgörenheter att stoppa dem i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om google, microsft och nokia gick in och visade hur IOS 5 bara är stulna funktioner från andriod, symbian och windows phone operativen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Detta ständiga krig mellan jättarna, man blir knappast förvånad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Det handlar inte om vem som var först utan om vem som äger patentet. Turligt nog har vi inte mjukvarupatent i Sverige.

Sverige brukar alltid vara mer försiktigare när det gäller detta samt import, vilket är bra :). Det kan därför ta längre tid att vi får in grejer än vad andra länder får.

Permalänk
Medlem

Jävla pissfight om ni frågar mig, alla mobiler och pads har något gemensamt. Snart börjar väll folk stämma andra över patent för att deras pennor, bilar, glasrutor och linjaler ser lika dana ut...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-ryttge:

Vore trevligt om google, microsft och nokia gick in och visade hur IOS 5 bara är stulna funktioner från andriod, symbian och windows phone operativen.

LOL, varför skulle de blanda sig i en strid som inte är deras och framför allt...varför skulle Nokia föra Symbians talan, de äger inte det?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Alla kopiera alla, design och färger går i trender.

Det är idiotiska Amerikaner som tror dom kan göra vadfan dom vill för att dom har pengar. Tyvärr kör dom sandlåde style.

Skrivet av lanbonden:

Roligt att designen som Samsung "stulit" från Apple är sådant som Apple redan lånat av andra.. jaja inte så konstigt att en amerikansk domstol dömer till Apples fördel.

Det finns ju en anledning varför men jag fattar inte systemet. Dom är riktigt korkade. Alltså om någon uppfinner något eller så, borde ju den automatiskt äga det forlife och att det inte kan komma något företag som snor skiten och påstår att det är deras.

Skrivet av Brodholm:

Ja, hoppas verkligen Apple for smaka på sin egen medicin snart. Skulle vara jäkla kul om dom inte fick sälja iPhone 5 i USA hade fan pissat på mig.

Skrivet av Flux69:

Det skulle jag vilja höra dig säga den dagen du skaper något och vill tjäna pengar på

Skickades från m.sweclockers.com

Apple behöver ju verkligen pengar eftersom dom är så fattiga just nu.

Skrivet av mini-ryttge:

Vore trevligt om google, microsft och nokia gick in och visade hur IOS 5 bara är stulna funktioner från andriod, symbian och windows phone operativen.

Det där ska med på listan med "önskningar" för Julen.
Ska bli intressant att se hur det kommer gå för Win8 mobiler och tablets, verkar ett väldigt trevligt OS för det. Skulle nog ta det framför både iOS och Android...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Och dessa har med utseendet på iPhone 3GS, Samsung Galaxy S, iPad och Galaxy Tab att göra hur...?
Sen håller inte Google Samsung bakom ryggen på något sätt och blandar inte sig i en strid som inte är deras, detta är inte ett gängkrig i Malmö

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men förhoppningsvis kan de få Apple att sluta med sitt patentkrig. Även om det inte är ett "gängkrig i malmö" så beter sig Apple som om de uppfann smartphonen och nu får ingen annan använda den tekniken.

Permalänk

Visste inte ens att Samsung hade några nallar som såg ut som palm telefoner innan de började göra sina android lurar...Att android lurarna, speciellt galaxy s liknar iphone är ganska enkelt att se, så där tycker jag att apple har rätt. Däremot att det tillåts att ta patent på i stort sett vad som helst i yankee-land är absurt. Snart kommer väl ASUS åka på däng från Apple, pga att de kopierat formgivningen på sina nya ultrabooks, då Apple har patent på "avsmalnaden i macbook air" *.

Jäkligt löjligt, inte själva poängen att tjäna pengar på sina uppfinningar, men det måste finnas vissa gränser...Tänk om någon stämt Apple för att de använder sig av trådlös teknik till sina möss etc. Nu kanske de betalar pengar till någon Nisse för det, men "you get my point"... Men jag har sedan länge slutat att bli förvånad för vad man kan bli stämd "over there"... Man måste ju sysselsätta de advokater man har där borta. Inte konstigt att de tre mest använda genre'na i tv-serier är: Polis, Sjukhus/Läkare och Advokater...

*Såg detta på SVT's sida...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Apple har banat väg för en helt ny generation och ett helt nytt sätt vi idag använder en mobiltelefon, och paddor för den delen..
Ni Samsung/Google fanboys skall vara glada att Apple tog det steget, annars hade vi alla förmodligen fortfarande suttit med en telefon som på sin höjd innehållt spelet Snake..

Suck it up Samsung och hitta en egen väg.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Apple behöver ju verkligen pengar eftersom dom är så fattiga just nu.

...och du menar att Samsung är fattiga?! Visst ja, de blir ju fattigaRE nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Jäkligt löjligt, inte själva poängen att tjäna pengar på sina uppfinningar, men det måste finnas vissa gränser...Tänk om någon stämt Apple för att de använder sig av trådlös teknik till sina möss etc. Nu kanske de betalar pengar till någon Nisse för det, men "you get my point"... Men jag har sedan länge slutat att bli förvånad för vad man kan bli stämd "over there"... Man måste ju sysselsätta de advokater man har där borta. Inte konstigt att de tre mest använda genre'na i tv-serier är: Polis, Sjukhus/Läkare och Advokater...

*Såg detta på SVT's sida...

Det tror jag blir svårt... När du köper in SoC eller typ radiosändare/mottagare från tredje part, som du använder i din produkter, så betalar man för att använda licens/patent för sagd teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brugden:

Nej, men förhoppningsvis kan de få Apple att sluta med sitt patentkrig. Även om det inte är ett "gängkrig i malmö" så beter sig Apple som om de uppfann smartphonen och nu får ingen annan använda den tekniken.

Och då är det bättre att Google kommer med ett nytt patentkrig?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Apple har banat väg för en helt ny generation och ett helt nytt sätt vi idag använder en mobiltelefon, och paddor för den delen..
Ni Samsung/Google fanboys skall vara glada att Apple tog det steget, annars hade vi alla förmodligen fortfarande suttit med en telefon som på sin höjd innehållt spelet Snake..

Suck it up Samsung och hitta en egen väg.

Jag tycker synd om dig. Den arga mobben kommer göra slarvsylta med dig nu och höja pekfingret och säga att så är det då inte, Apple stal alla idéer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Och då är det bättre att Google kommer med ett nytt patentkrig?!

Skickades från m.sweclockers.com

Om det skulle få ner Apple på jorden så ja.

Jag påstår inte att Samsung är något fantastiskt företag när det gäller patent. Men Apple mobbar sig till större marknadsandelar nu när Android är på frammarsch och försöker få bort alla konkurrenter.

Permalänk
Avstängd

En amerikansk domstol dömer i förmån för ett amerikanskt företag.
Oväntat?

Permalänk
Medlem

undrar hur mycket mutor som har gått igenom från äpplet, säkerligen skrämmande siffror.

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk

HTC till folket!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

så enligt den där bilden har samsung inte gjort några mobiler mellan 2006 och 2010... ja det fick ju inte alls det att se ut som ett stort hopp när man tar bort saker och ting.. löjligt det här, vem gjorde en bil först nu igen, tycker alla kopierar honom... yay

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Visst är patentsystemet löjligt men sista ordet ligger ju ändå hos den amerikanska domstolen som dömer så här, man kan inte bara skylla på det dåliga patentsystemet. Jag håller med om att t.ex. Iphone och Galaxy S är väldigt lika men vad fan...
Vad är det för innovativt med en rektangulär svart låda med rundade hörn? Produkter som liknar varandra finns i alla branscher, varför är det här så annorlunda?

Citat:

Dessa handlar bland annat om gummibandseffekt vid skrollning, nyp för att zooma och utformningen av hemskärmen.

Det där känns som ett skämt, vilken extrem mjukvaruinnovation som blir stulen här! Tveksamt va...
Illa att företagen håller på så här och mycket dåligt av amerikanska domstolen som tycker att det är berättigat.
Gummibandseffekten? Löjligt.

Skrivet av Flux69:

Och då är det bättre att Google kommer med ett nytt patentkrig?!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha Flux, halva tråden är fylld med dina arga inlägg, du ska kanske ta det lungt så att du inte har sönder din telefon(frukttelefon?).

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara i USA? Måste de ta bort en massa mobiler från marknaden.
Samsung är väl störst i Asien?

Kanske är bra att detta är slut nu. Äger själv inte någon av dessa produkter (men har kollat på S2:an).
Nu vill jag se utveckling!

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Visst är det så att Apple låtit sig inspireras från andra med sin iPhone. Tycker dock att det Samsung har gjort är snäppet värre. Det är ju glasklar kopiering på flera punkter, inte mycket som skiljer.

Löjligt äpple-hat i tråden...