Permalänk

Uppgradera laptop

Hejsan!

Har precis registrerat mig här på forumet eftersom jag behöver köpråd angående min laptop. Sitter för närvarande på en MSI GX 740, specifikationer hittar ni här: http://eu.msi.com/product/nb/GX740.html#/?div=Specification

Den duger i krig för tillfället helt klart, men jag har funderat på att om man inte ska ta och göra den lite bättre inför hösten. Samt att det passar perfekt eftersom man har lite pengar intjänade.

Har funderat på att köpa in en ny i5:a. Har just nu en 2.27Ghz men har funderat på att köpa en : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660227

Har även funderat på en SSD disk samt möjligtvis mer minne (dock blir det väl inte så stor skillnad, borde jag satsa på ett nytt moderkort istället?)

Samt kanske även ett grafikkort (extremfall, blir väl nästan bättre att köpa en helt ny laptop då)

Dessvärre har jag nästan 0 kunskap, jag spelar, jag är ingen tekniknörd. Därför vänder jag mig nu till er:

Vill göra min dator bättre, budget spelar inte så stor roll, men eftersom jag funderar på en processor för runt 2000kr som en del så förstår ni att jag inte vill köpa det absolut bästa. Har ni några tips? Snälla, hjälp, jag är en fisk på cykel

Permalänk
Medlem

En bärbar dator kan man tyvärr inte bara uppgradera cpu på sådär.
Det är EXTREMT få bärbara datorer som man kan byta cpu på själv.
Och det är samma sak när det gäller grafikkort.
Kan faktiskt inte nämna en enda på rak arm som du kan byta cpu och grafikkort själv på en bärbar dator.

Däremot så kan man ofta uppgradera datorn med lite mer ram och byta hårdisk. Ev byta trådlösa nätverkskortet. Men mycket mer än så går tyvärr inte på en bärbar dator.

Det du kan göra är ju som du har föreslagit själv att byta till en SSD.
En SSD gör stor skillnad i hur snabb en dator känns. Laddnigs tiderna går ner kraftigt.
Men den ger dig inte mer fps i spel till exempel, men du laddar mapps och liknande snabbare oftast.

Om du vill kunna uppgradera på löpande band så är det tyvärr en stationär dator som gäller. Där kan man byta delar precis som man vill.
Men på bärbara funkar det tyvärr inte så eftersom nästan alla delar är fas lödda på moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Tack för svaret!

Då slapp jag beställa hem en massa saker sen stå där och skämmas. Får bli mer ram samt en SSD disk.

Har du eller något annan tips på en SSD disk? Och en som jag kan vara säker passar till min dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om Intel 520 den får väldigt bra i alla tester.
Sen finns ju samsung 830 också som är en mycket populär disk.
Jag hade valt intel disken.(och det är vad jag valt till min egen bärbara dator)
Men båda diskarna är bra val.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die