Permalänk
Medlem

Snygg och tyst Ultrabook.

Hej,

jag är ute efter en ultrabook till skolan. Jag kommer nästan enbart att surfa och skriva på den. Alltså behöver det inte vara någon spelmaskin.

Min kriterier är:
Intel Ivy Bridge (helst i7)

Mellan 13" och 15" skärm. (Desto högre upplösning, desto bättre)

SSD. (kommer en följdfråga längre ner)

Ultrabook/Smidig/Lätt design.

Ingen Mac.

Inte över 10 000kr.

Nu till min följdfråga;

Jag vill ha den så tyst och snabb som möjligt och behöver inte massa lagringsutrymme som bara bidrar med värme.
Så därför vill jag ha SSD i den. Kanske till och med enbart SSD.

Så, skall jag köpa en dator med redan installerad SSD i eller ska jag köpa en utan SSD och installera denna själv för att spara lite pengar? (Har aldrig bytt delar på en bärbar, är det svårt?)

Jag har kollat på bland annat på dessa alternativen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1322457,1207824,1245652

Givetvis, desto mer för pengarna desto bättre. Är mina alternativ overkill?
Jag vill som sagt att den framförallt skall vara snabb, tyst och gärna estetisk snygg.

MVH.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem

Jag är inne på en ny bärbar med ungefär samma rekvisit som du ställer. För mig står det mellan en Macbook Air eller en Asus Zenbook. Eftersom du inte vill ha en MBA så föreslår jag en Zenbook. Den senaste modellen av Zenbook har tilläggsnamnet Prime, och den landar lite strax över 11 tkr, så jag antar den går bort. Men du kan få den tidigare modellen av Zenbooken (UX32VD) för under 10 tkr; Intel Core i7, 13,3 tum á 1920x1080, 4 GB ram, hydridhdd med en stenkaka på 500 GB och en SSD på 24 GB samt en extern Geforce-krets (Intel HD 4000 intergrerat). Men andra ord så är specsen riktigt bra, men framförallt är utsidan vass, stilren till tusen - det bästa jag sett bortsett vissa Macbooks. Enda nackdelen är att styrplattan på vissa modeller är kass, och då menar jag riktigt kass, nästintill obrukbar. Som jag förstått det handlar det dels om dåliga drivsar men framförallt att Asus använt två leverantörer för styrplattan, där den ena leverantören inte hållt måttet. Så detta bör du gräva djupare i innan ett ev. köp (tror det kommit nya drivsar som förbättrar styrplattans förmåga).
Här hittar du ett test av Nordic Hardware: http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbo...
Jag hade nog skrapat i börsen lite och försökt hitta de där extra 1500:- för en Prime, men UX32VD är riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Jag är inne på en ny bärbar med ungefär samma rekvisit som du ställer. För mig står det mellan en Macbook Air eller en Asus Zenbook. Eftersom du inte vill ha en MBA så föreslår jag en Zenbook. Den senaste modellen av Zenbook har tilläggsnamnet Prime, och den landar lite strax över 11 tkr, så jag antar den går bort. Men du kan få den tidigare modellen av Zenbooken (UX32VD) för under 10 tkr; Intel Core i7, 13,3 tum á 1920x1080, 4 GB ram, hydridhdd med en stenkaka på 500 GB och en SSD på 24 GB samt en extern Geforce-krets (Intel HD 4000 intergrerat). Men andra ord så är specsen riktigt bra, men framförallt är utsidan vass, stilren till tusen - det bästa jag sett bortsett vissa Macbooks. Enda nackdelen är att styrplattan på vissa modeller är kass, och då menar jag riktigt kass, nästintill obrukbar. Som jag förstått det handlar det dels om dåliga drivsar men framförallt att Asus använt två leverantörer för styrplattan, där den ena leverantören inte hållt måttet. Så detta bör du gräva djupare i innan ett ev. köp (tror det kommit nya drivsar som förbättrar styrplattans förmåga).
Här hittar du ett test av Nordic Hardware: http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbo...
Jag hade nog skrapat i börsen lite och försökt hitta de där extra 1500:- för en Prime, men UX32VD är riktigt prisvärd.

Dold text

Ja det verkar som vi är inne på samma spår. De är då fan att man alltid får kompromissa!
Om jag nu skulle köpa en Zenbook och ta bort den mekaniska hdd'n och byta till en snabbare SSD. Kommer det vara 1 ofylld hdd-plats då? Eller är den mekaniska en hybrid?

Absolut bästa vore om kunde köpa en Ultrabook utan någon hdd alls. Och sedan satte i valfri SSD senare. Får spåna vidare. Tack för ditt svar!

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem

UX32VD har inte någon hybriddisk, det är en SSD på 32GB som sitter fastlödd och en vanlig 500GB HDD. Standard så används SSDn som cache. Den lanserades samtidigt som Zenbook Prime så den hör heller inte till någon tidigare serie som badcash sa. Jag har haft min i typ en månad och är mycket nöjd, det enda jag stör mig på är att det inte går att köra saker på Geforce-kretsen i Linux. I Windows fungerar allt klockrent. Jag har visserligen bytt ut 500GB-disken mot en Samsung 830 SSD, och uppgraderat till 10GB ram, så jag vet inte riktigt hur bra den är med vanliga HDDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

UX32VD har inte någon hybriddisk, det är en SSD på 32GB som sitter fastlödd och en vanlig 500GB HDD. Standard så används SSDn som cache. Den lanserades samtidigt som Zenbook Prime så den hör heller inte till någon tidigare serie som badcash sa. Jag har haft min i typ en månad och är mycket nöjd, det enda jag stör mig på är att det inte går att köra saker på Geforce-kretsen i Linux. I Windows fungerar allt klockrent. Jag har visserligen bytt ut 500GB-disken mot en Samsung 830 SSD, och uppgraderat till 10GB ram, så jag vet inte riktigt hur bra den är med vanliga HDDn.

Fast kallas det inte hybrid när SSDn används som cache?

Mina minnen har inte levererats och jag tänkte vänta ett tag med att byta till SSD, men den fungerar riktigt bra ändå. Det enda är att man får avinstallera en massa skräpprogram innan man börjar använda den. Cachen gör att den känns snabb också, tar verkligen inte lång tid att starta de program som används ofta. Jag kan rekommendera datorn, även om man väljer att vänta med att uppdatera till SSD.

Det enda jag egentligen kan klaga på är batteritiden som inte är den bästa bland ultrabooks, men det är inte så konstigt med tanke på vilken fantastisk skärm den har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Fast kallas det inte hybrid när SSDn används som cache?

Mina minnen har inte levererats och jag tänkte vänta ett tag med att byta till SSD, men den fungerar riktigt bra ändå. Det enda är att man får avinstallera en massa skräpprogram innan man börjar använda den. Cachen gör att den känns snabb också, tar verkligen inte lång tid att starta de program som används ofta. Jag kan rekommendera datorn, även om man väljer att vänta med att uppdatera till SSD.

Det enda jag egentligen kan klaga på är batteritiden som inte är den bästa bland ultrabooks, men det är inte så konstigt med tanke på vilken fantastisk skärm den har.

Så har jag fattat det som att en hybriddisk fungerar. Ungefär samma princip som en hybridbil. Men jag kan ha fel.

Varför har du väntat med att byta SSD? Pga av pris?

Anledningen till att jag känner svagt köpintresse av Zenbooken är som sagt pga av den mekaniska hhd'n. Eller rättare sagt dess egenskaper;
Seg, varm(högljudda fläktar) och kortare batteritid.

Just nu lutar det åt Samsung 530U3C-A0A men är väldigt osäker....

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torsten1:

Så har jag fattat det som att en hybriddisk fungerar. Ungefär samma princip som en hybridbil. Men jag kan ha fel.

Varför har du väntat med att byta SSD? Pga av pris?

Anledningen till att jag känner svagt köpintresse av Zenbooken är som sagt pga av den mekaniska hhd'n. Eller rättare sagt dess egenskaper;
Seg, varm(högljudda fläktar) och kortare batteritid.

Just nu lutar det åt Samsung 530U3C-A0A men är väldigt osäker....

Jag är student och försöker sprida ut kostnaderna lite. Tänkte köpa allt på en gång först, men det kom lite andra oväntade utgifter så jag väntar ett tag. Har inte haft några direkta problem med hybridlösningen, men så har jag suttit på en 5400rpm de senaste fyra åren, så allting bättre än det är en uppgradering för mig. Ska dock satsa på en SSD om några månader eller så.

Kan inte säga att jag känner igen att hddn skulle göra datorn varm, mina fläktar går bara igång när jag spelar och aldrig annars. Självklart hör man hddn ibland, men det är ingenting som har stört mig. Fast självklart blir det ännu bättre med en SSD. Det enda jag har att klaga på när det kommer till denna dator är just batteritiden, men sen sitter jag sällan utan tillgång till strömuttag...

Ska du inte spela på datorn räcker Samsungen gott och väl, den klarar till och med några lättare spel om det skulle behövas. Upplösningen är dock en helt annan, så om det är väldigt viktigt ska du hellre satsa på en Zenbook. Samsungen är ju dock billigare och har antagligen längre batteritid (med tanke på skärmen). Om du har möjlighet borde du åka till någon butik och känna på dem. Ingen av dem är dåliga datorer så jag tror att du blir nöjd hur du än gör

Permalänk
Medlem

Fel av mig, modellerna kom samtidigt men UX32VD är det billigare alternativet. Detta beror på att Prime är lättare, har ett "unibody"-skal samt en SSD på 128 GB. UX32VD å sin sida har den externa grafikkretsen, men också en hybriddisklösning som jag nämnde ovan, en SSD på 24 GB som ska funka som en cache-disk, och en stenkaka på 500 GB. Även om hybridlösningen förbättrar prestandan jämfört med ingen SSD alls, så kvarstår effekterna av att ha en stenkaka; mekanisk rörlig del som drar mer ström, genererar mer värme samt ökar ljudnivån.

Permalänk

Badcash, ljudnivån på UX32VD är inget att tala om... låter inget. Dessutom kan man, om man vill, lägga över windows på SSD delen istället för cache, (dock i min mening meningslöst eftersom systemet den är gjord funkar sjukt bra).
Datorn blir heller inte varm så den delen är också lite meningslös att påstå som nackdel för hybriden, kanske drar den mer ström... men vad jag kan förstå får den inte så mycket bättre batteritid även för de som bytt..

jag har en UX32VD och jag måste säga att när jag la till 8 gb ram så blev den typ den perfekta datorn!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torsten1:

Ingen Mac.

Motivering?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Mina fläktar har börjat härja fritt nu och sätter igång ungefär var tionde sekund och kör några sekunder för att sedan sluta igen. Sen ibland kör den tyst fem sekunder, jobba två, tyst fem, jobba två osv. Lite lustigt att det kommer nu, förhållandena kan ju inte ha förändrats särskilt mycket. Är det någon som sett någon lösning på detta?

EDIT: Oj, fel tråd, tänkte lägga den här: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Badcash, ljudnivån på UX32VD är inget att tala om... låter inget. Dessutom kan man, om man vill, lägga över windows på SSD delen istället för cache, (dock i min mening meningslöst eftersom systemet den är gjord funkar sjukt bra).
Datorn blir heller inte varm så den delen är också lite meningslös att påstå som nackdel för hybriden, kanske drar den mer ström... men vad jag kan förstå får den inte så mycket bättre batteritid även för de som bytt..

jag har en UX32VD och jag måste säga att när jag la till 8 gb ram så blev den typ den perfekta datorn!

Jag pratade i generella termer nackdelarna med att fortfarande ha en mekanisk hårddisk jämfört med SSD. Kanske har Asus löst det hela så bra det går. Men faktum är att en mekanisk hårddisk drar mer ström och genererar mer värme än en SSD, likaså när den belastas kommer den ge ifrån sig ljud till skillnad ifrån en SSD. Detta sagt så kan det absolut vara så att Asus löst det hela så att det mekaniska hårddisken fungerar optimalt vad gäller strömförsörjning och värmeutveckling. Men jag hade ej satsat på en mekanisk hårddisk eftersom en SSD är bättre ur ström- och värmesynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Motivering?

Behövs ingen motivering där.
Det är solklart att man inte ska ha en mac.

Permalänk
Skrivet av froken:

Mina fläktar har börjat härja fritt nu och sätter igång ungefär var tionde sekund och kör några sekunder för att sedan sluta igen. Sen ibland kör den tyst fem sekunder, jobba två, tyst fem, jobba två osv. Lite lustigt att det kommer nu, förhållandena kan ju inte ha förändrats särskilt mycket. Är det någon som sett någon lösning på detta?

EDIT: Oj, fel tråd, tänkte lägga den här: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Både när du kör på batteri och med strömkabel?

Prova:

Tryck på Windowsknappen, skriv energialternativ, ändra schemaställningar (för valda schemat), ändra avancerade inställningar, Energisparfunktioner för processorn, kylningsprincip för datorn, ändra till Aktiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Både när du kör på batteri och med strömkabel?

Prova:

Tryck på Windowsknappen, skriv energialternativ, ändra schemaställningar (för valda schemat), ändra avancerade inställningar, Energisparfunktioner för processorn, kylningsprincip för datorn, ändra till Aktiv

Japp, både och! Det kom i dag, så jag har inte märkt av det alls under den knappa veckan jag suttit vid den. Testar att ändra de där profilerna nu, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Fast kallas det inte hybrid när SSDn används som cache?

Mina minnen har inte levererats och jag tänkte vänta ett tag med att byta till SSD, men den fungerar riktigt bra ändå. Det enda är att man får avinstallera en massa skräpprogram innan man börjar använda den. Cachen gör att den känns snabb också, tar verkligen inte lång tid att starta de program som används ofta. Jag kan rekommendera datorn, även om man väljer att vänta med att uppdatera till SSD.

Det enda jag egentligen kan klaga på är batteritiden som inte är den bästa bland ultrabooks, men det är inte så konstigt med tanke på vilken fantastisk skärm den har.

Jag vet inte om det kan kallas för hybriddisk, isf är det en definitionsfråga. Jag tänker på typ en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960223 om någon säger hybriddisk. Det jag ville få fram var att man kan installera OS på SSD-delen och inte använda den som cache. Om man dessutom gör som jag och byter ut HDDn mot en SSD så finns 32GB SSDn kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulf5:

Jag vet inte om det kan kallas för hybriddisk, isf är det en definitionsfråga. Jag tänker på typ en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960223 om någon säger hybriddisk. Det jag ville få fram var att man kan installera OS på SSD-delen och inte använda den som cache. Om man dessutom gör som jag och byter ut HDDn mot en SSD så finns 32GB SSDn kvar.

Ja, det är inte en hybriddisk, utan en hybridlösning. Hybrid är vad jag hört det kallas i alla fall, se till exempel: http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_U...

Skrivet av sveaklockare:

Både när du kör på batteri och med strömkabel?

Prova:

Tryck på Windowsknappen, skriv energialternativ, ändra schemaställningar (för valda schemat), ändra avancerade inställningar, Energisparfunktioner för processorn, kylningsprincip för datorn, ändra till Aktiv

Verkar tyvärr inte fungera, men jag har hört att det kan lösa sig om man ändrar BIOS-version, får ta och testa det. Har inga andra problem med datorn så det vore synd att skicka in eller DOA den. Annars kanske speedfan eller dylikt vore något?

Permalänk
Medlem

Om du kan sträcka din budget lite kan jag rekomendera Samsung 13-tumare i 9-serien: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235455 Den väger bara 1,16 kilo vilket jag tror är den absolut lättaste ultrabooken i dagsläget.

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Skrivet av segen:

Behövs ingen motivering där.
Det är solklart att man inte ska ha en mac.

Han vill inte ha en helt enkelt. Sluta tjata.
Har ni nåt mer att säga är ni välkommna här: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tquist:

Om du kan sträcka din budget lite kan jag rekomendera Samsung 13-tumare i 9-serien: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1235455 Den väger bara 1,16 kilo vilket jag tror är den absolut lättaste ultrabooken i dagsläget.

Den är ju exakt som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1322457 fast med 1300x900 i upplösning vilket känns som ett nedköp med 3200kr extra.

Just nu är jag ganska säker på att det blir denna. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1245652
Ska skriva den på ett företag så det blir ca 7500kr. Nästan en done deal känns det som nu. Känns som en riktigt bra dator. Lite för bra nästan.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

Behövs ingen motivering där.
Det är solklart att man inte ska ha en mac.

Skrivet av rallyreavan91:

Han vill inte ha en helt enkelt. Sluta tjata.
Har ni nåt mer att säga är ni välkommna här: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

Det här handlar inte om PC eller MAC.

Jag studerar och hade precis samma val som TS.
Jag valde MBA pga batteritiden OCH det allra viktigaste, varför den gick före zenbooken. Laddaren, magsafe kontakten är perfekt i skolan. Folk snubblar över laddaren i salarna samt i korridorerna.
Ett annat plus är ju bakgrundsbelyst tangentbord, och gillar man inte osx är det bara slänga in valfritt windows och köra på.

Det som fick mig att överväga den var:

  • Laddaren

  • Tangentbordet

  • Trackpaden (STOR)

  • Skärmen

  • Vikten

(Är ingen apple-fanboy av något slag, tycket bara dom har gjort riktigt smarta val med denna ultrabook som gör den till en lite bättre kandidat i jämförelse men liknande modeller.)

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Jag valde MBA pga batteritiden OCH det allra viktigaste, varför den gick före zenbooken. Laddaren, magsafe kontakten är perfekt i skolan. Folk snubblar över laddaren i salarna samt i korridorerna.

Förlåt, en sidofråga, men hur ofta händer det egentligen? Kan inte komma på att det någonsin har hänt och då har både mina kompisar och jag med oss datorer till skolan mest hela tiden. Har ni era eluttag på väldigt konstiga ställen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av froken:

Förlåt, en sidofråga, men hur ofta händer det egentligen? Kan inte komma på att det någonsin har hänt och då har både mina kompisar och jag med oss datorer till skolan mest hela tiden. Har ni era eluttag på väldigt konstiga ställen?

Jadu, min förra skola (gymnasium) hade grenkontakterna hängandes från taket ner och dom hängde ca 1m ovanför golvet MELLAN bordsraderna, vilket resulterade i att folk snubblade.

Hursomhelst är detta inte enda gången då det kan ske som en olyckshändelse etc. Datorn kan ramla ner på golvet eller så rycks moderkortet sönder, jag säger inte att det kan hända, men eftersom det går att undvika genom att välja MBA så gjorde jag det

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade av mitt val så kommer jag inte välja HP Spectre XT 13. Skärmen verkar vara under all kritik. Framförallt när man betalar så mycket tycker jag. Helvete, letandet fortsätter.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torsten1:

För er som är intresserade av mitt val så kommer jag inte välja HP Spectre XT 13. Skärmen verkar vara under all kritik. Framförallt när man betalar så mycket tycker jag. Helvete, letandet fortsätter.

Varför inte Zenbook UX32VD? För mig är Zenbook verkligen enda valet om Macbooks går bort, och man vill landa under 10 tkr. Enda nackdelen(givet att du får tag i ett ex med bra styrplatta) är ju hybriddisken, dvs. att du får en stenkaka. Men denna går byta ut, kör med det tills priserna sjunker ännu mer på SSD och byta sedan ut.
Vad gäller HP, Samsung eller Dell har jag aldrig stött någon av deras produkter som matchar Zenbooken kvalitetmässigt.

Ett tips är, om du inte behöver datorn snarast, att invänta på att MS släpper Win 8 - det väntas nya modeller ifrån de flesta tillverkare i samband med släppet, vilket troligtvis kommer sänka priset på befintliga modeller. Win 8 förväntas släppas 28 oktober.

Permalänk
Skrivet av froken:

Ja, det är inte en hybriddisk, utan en hybridlösning. Hybrid är vad jag hört det kallas i alla fall, se till exempel: http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_U...

Verkar tyvärr inte fungera, men jag har hört att det kan lösa sig om man ändrar BIOS-version, får ta och testa det. Har inga andra problem med datorn så det vore synd att skicka in eller DOA den. Annars kanske speedfan eller dylikt vore något?

Ok, jag skulle prova uppdatera bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Varför inte Zenbook UX32VD? För mig är Zenbook verkligen enda valet om Macbooks går bort, och man vill landa under 10 tkr. Enda nackdelen(givet att du får tag i ett ex med bra styrplatta) är ju hybriddisken, dvs. att du får en stenkaka. Men denna går byta ut, kör med det tills priserna sjunker ännu mer på SSD och byta sedan ut.
Vad gäller HP, Samsung eller Dell har jag aldrig stött någon av deras produkter som matchar Zenbooken kvalitetmässigt.

Ett tips är, om du inte behöver datorn snarast, att invänta på att MS släpper Win 8 - det väntas nya modeller ifrån de flesta tillverkare i samband med släppet, vilket troligtvis kommer sänka priset på befintliga modeller. Win 8 förväntas släppas 28 oktober.

I min mening så säger du emot dig lite själv när du anser att det inge finns någon kvalitémässig konkurrens hos andra tillverkare men i andra andan får "hoppas" att man får en Zenbook med bra styrplatta och vad jag läst, en del backligt bleeding. Och dessutom en hybriddisk.

Men jag får väl bara bita i det sura äpplet och kompromissa mer än jag vill helt enkelt.

Sen tror jag snarare tvärtom att de datorerna som kommer med Win 8 kommer stiga med ca 500 kr och de med Win 7 kommer sänkas med 500kr.
Det är vad jag tror bara.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torsten1:

I min mening så säger du emot dig lite själv när du anser att det inge finns någon kvalitémässig konkurrens hos andra tillverkare men i andra andan får "hoppas" att man får en Zenbook med bra styrplatta och vad jag läst, en del backligt bleeding. Och dessutom en hybriddisk.

Men jag får väl bara bita i det sura äpplet och kompromissa mer än jag vill helt enkelt.

Sen tror jag snarare tvärtom att de datorerna som kommer med Win 8 kommer stiga med ca 500 kr och de med Win 7 kommer sänkas med 500kr.
Det är vad jag tror bara.

Till viss del är nog problemet bristande kvalitetskontroll snarare än bristande kvalitet på Zenbooksen. Tråkigt att de slarvar med så fina datorer hur som helst.

Angående de andra datorerna är Dell ganska bra, dock går man upp i pris om man vill satsa på ultrabookvarianterna. HP har jag aldrig hört något gott om så jag skulle se upp med dem, samma sak med Acer. Det finns trots allt några tillverkade kvar som inte är Apple eller Asus, om du nu är tveksam till dem. Samsung har ju några modeller, som du även länkat till, ingen av dem är nog ett dumt val och jag har mest hört gott om Samsungs ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torsten1:

I min mening så säger du emot dig lite själv när du anser att det inge finns någon kvalitémässig konkurrens hos andra tillverkare men i andra andan får "hoppas" att man får en Zenbook med bra styrplatta och vad jag läst, en del backligt bleeding. Och dessutom en hybriddisk.

Men jag får väl bara bita i det sura äpplet och kompromissa mer än jag vill helt enkelt.

Sen tror jag snarare tvärtom att de datorerna som kommer med Win 8 kommer stiga med ca 500 kr och de med Win 7 kommer sänkas med 500kr.
Det är vad jag tror bara.

Styrplattan från den sämre leverantören är dålig ja, men ifrån den andra leverantören är den bra - ej i Macbook-klass, men för att vara en icke-Macbook så är den bra. Hybriddisken har inget med kvaliteten att göra, det är ett val Asus gjort för att få ned priset, vill du inte ha en hybriddisk så finns möjlighet till Zenbook Prime med enbart SSD. Kvalitetmässigt är HP, Dell, Samsung långt efter Asus, Sony(ej alla) och Lenovo. Acer ligger någonstans mitt i mellan, men jag skulle aldrig köpa en befintlig modell ifrån HP, Dell eller Samsung - de ligger helt enkelt för långt efter kvalitetmässigt. Det handlar inte enbart om vilka komponenter, utan helheten är större än summan av dess delar.
Få skärmar kan mäta sig med Zenbooks, det finns naturligtvis några modeller med bättre skärm, men då får du kompromissa bort mycket annat vilket för min del aldrig kommer på tal - Zenbooks skärm är egentligen det enda som får mig att tveka på en MBA.

Befintliga modeller bör sjunka i pris ifall det kommer nya modeller i samband med Win 8-släppet, men det går såklart inte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Styrplattan från den sämre leverantören är dålig ja, men ifrån den andra leverantören är den bra - ej i Macbook-klass, men för att vara en icke-Macbook så är den bra. Hybriddisken har inget med kvaliteten att göra, det är ett val Asus gjort för att få ned priset, vill du inte ha en hybriddisk så finns möjlighet till Zenbook Prime med enbart SSD. Kvalitetmässigt är HP, Dell, Samsung långt efter Asus, Sony(ej alla) och Lenovo. Acer ligger någonstans mitt i mellan, men jag skulle aldrig köpa en befintlig modell ifrån HP, Dell eller Samsung - de ligger helt enkelt för långt efter kvalitetmässigt. Det handlar inte enbart om vilka komponenter, utan helheten är större än summan av dess delar.
Få skärmar kan mäta sig med Zenbooks, det finns naturligtvis några modeller med bättre skärm, men då får du kompromissa bort mycket annat vilket för min del aldrig kommer på tal - Zenbooks skärm är egentligen det enda som får mig att tveka på en MBA.

Befintliga modeller bör sjunka i pris ifall det kommer nya modeller i samband med Win 8-släppet, men det går såklart inte säga.

Okej, eftersom jag har sån extrem beslutsångest så kommer det nu att bli en Asus Zenbook UX32VD-R4002V tack vare dig badcash. För det va den du menade va?

Kan någon förklara vad det är för skillnad på dessa? :S Förutom priset då.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1322457,1207824

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //