Intel testar servrar nedsänkta i olja

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Ge mig numret till den hyresvärden där du betalar 5,5 för en 2a inkl el så flyttar jag direkt. Betalar själv 6000kr för min 2a utan el och då tillkommer el på ca 450kr per månad.

Tyvärr jag bor inte där, min mors syster bor där. Själv bor jag i hus

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Ge mig numret till den hyresvärden där du betalar 5,5 för en 2a inkl el så flyttar jag direkt. Betalar själv 6000kr för min 2a utan el och då tillkommer el på ca 450kr per månad.

Tro mig, finns många ställen. Jag bor fram till idag i en 2a för 5800 inkl el & det var ändå uppsala!

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kontaktytorna på tex ramminnen? Om man ska byta ett sånt och det kommer olja i kontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Även om det står att el ingår så betyder det verkligen inte att du får den gratis. Du betalar flatrate för elen och ligger du hyffsat lågt i förbrukning är det förmodligen dyrare för dig att elen "ingår".

Du hade ändå inte kunnat antända den under utan, eld måste syre också.

Permalänk
Medlem

Jösses vad folk generaliserar. Man kan hitta 2rok från ett par tusen till säkerligen långt över 10000. Det beror såklart på läge, yta, standard, insats osv.

El är inte billigt, speciellt inte om man bor i söder där det korrupta systemet slår hårdast. Har man en låg förbrukning innebär elräkningen kanske inte en stor kostnad, men det är likväl inte billigt räknat per kWh.

Oavsett om el vore billigt, så finns det andra anledningar än ekonomiska att göra allt för att hålla nere förbrukningen. Så om detta kan leda till det utan att skapa andra negativa effekter är det till glädje för alla.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Nästan gratis? Sist jag fick min elräkning vart den nästan INTE gratis!

Läste nånstans att elen i Sverige är billigast eller näst billigast i hela EU men vi betalar mest totalt sätt för typ elavgifter, eller inträdelse till elnätet, kommer ej ihåg exakt och kommer inte leta upp den källan nu när det är lördagsmorgon, kanske i veckan om det fortfarande är aktuellt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv

Precis kommit igång med en nättekniker utbildning.. kanske framtiden har en tyst arbetsmiljö framför oss? Istället för tjutande delta fläktar så sitter man i en tystare miljö än biblioteket nere på hörnet <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Är el nästan gratis i dagsläget?

Du har nog inte betalat en endaste elräkning i hela ditt liv.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Layon:

Läste nånstans att elen i Sverige är billigast eller näst billigast i hela EU men vi betalar mest totalt sätt för typ elavgifter, eller inträdelse till elnätet, kommer ej ihåg exakt och kommer inte leta upp den källan nu när det är lördagsmorgon, kanske i veckan om det fortfarande är aktuellt.

http://www.energy.eu/

Där kan du jämföra energipriser mellan olika länder i EU.

Totalt betalar vi ca 30 öre/kWh i skatt och moms. Sedan tillkommer lite andra fasta avgifter. Intressant är att den fina avregleringen har gjort att det rörliga priset har sänkts men istället har elbolagen höjt den fasta delen, det vill säga den delen de tar för att man använder deras kablar. Det gör att det i praktiken sällan är värt att byta leverantör eftersom nätavgiften är en så hög andel av priset och det går inte att bara be någon annan att gräva ner kablar till ditt hus. Så om man skulle ha en helt avreglerad marknad med riktig konkurrens skulle svenska kraftnät behöva ta över hela nätet, inte bara transmissionsnätet.

Så nej, el är inte billigt och el ska inte vara billigt. De som tror att el är billigt har antingen inte betalat den själv eller så lever de kvar på 70- och 80-talet när elen faktiskt var billig. Tyvärr dras vi fortfarande med massa idiotiska beslut och designer från den tiden. Till exempel står en av världens största värmepumpar här i Göteborg. Den plockar spillvärme från avloppsvatten och använder det för att förvärma fjärrvärmevatten. Fast med det höga elpriset är det bara ekonomiskt att köra den när det är väldigt kallt. Alla villor med direktverkande el för uppvärmning är också ett exempel på en sällsynt korkad idé från när elen var billig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att detta blir verklighet i någon större omfattning, särskilt med tanke på att de menar på att sänka ner hela system i olja för att uppnå vettiga temperaturer vilket förhindrar en från behovet av att byta/uppgradera komponenter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av AcolYte:

beror väll lite på vart man bor och företaget man har, nu har inte jag betalat en elräkning, men en kompis som nyss flyttade in i en egen lägenhet snittar 130 kronor i månaden på el.

Gulligt

Då kan din polare betala min med, done deal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Min senaste elräkning låg på runt 3000kr plus nätavgift på runt 2500kr. Men en inkomst på minst tredubbla min hade jag kunnat kalla det för nästan gratis, men nu tycker jag det är allt annat än :\

OnT
Riktigt roligt att se oljekylning done right och inte bara ett akvarium ^^;

EDIT: kvartal på elen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Perfekt!
Då är det bara att stänga av pumparna och fritera lite kyckling när arbetarna blir hungriga då

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Min senaste elräkning låg på runt 3000kr plus nätavgift på runt 2500kr. Men en inkomst på minst tredubbla min hade jag kunnat kalla det för nästan gratis, men nu tycker jag det är allt annat än :\

OnT
Riktigt roligt att se oljekylning done right och inte bara ett akvarium ^^;

Ursäkta vidare off-topic, men 3000:-?

Måste säga att jag är nyfiken på hur du lyckas förbruka så otroligt mycket under sommartid? 3000:- kommer jag bara upp i i januari, om det varit åtminstone -20 ute under längre period, och då kommer all värme från direktverkande el (golvvärme + element) i ett tvåvåningshus!? På sommaren som allra mest kanske 900:-.

Antingen driver du en fet serverhall, eller så har du Sveriges dyraste leverantör?

Edit: per månad alltså. Du kanske menade per kvartal?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Satan vad alla är vakna mitt i natten då. Och jo, värmeväxlare är ju utan tvekan nödvändigt. Insåg nu att ifall de lyckas kyla anläggningen på något sätt så måste de ha ett tillräckligt bra flöde för att kunna använda vanliga radiatorer eller liknande så då är det ju inget problem.

Hm, nästa tanke: Vad krävs för kylanordningar i datorn för att detta ska funka? Menar skulle en TRUE med en 120mm fungera för att transportera bort värmen ifall datorn är nedsänkt i olja eller krävs det speciallkylare? Hur mycket lyckas fläktar pusha runt transmissionolja? Om inte så borde det väl inte vara alltför svårt att börja kränga täta plexiglaslådor till moddare. Jag är nästan lite sugen på att bygga ett sånt system.

Har för mig att de flesta oljekylda lösningarna (amatörbyggda) fungerar genom passiv kylning av oljan, med ett aktivt flöde över komponenterna. I det fallet behöver du bara mycket olja och några fläktar. Fläktarna klarar det utan problem, men kommer att slitas ut fortare. En TRUE vet jag inte riktigt var du skulle stoppa den för att få någon effekt, utan det skulle vara en pump och en radiator i så fall för att kyla oljan aktivt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Hoppas inte oljan är lättantändlig. En exploderande kondensator skulle i så fall ställa till en hel del.

Jo, tänkte också på det. Kanske inte just en kondensator, men serverrumsbrand kan ju uppstå ändå. Finns mycket el som behövs för att försörja de oljefyllda serverracken och den kan ju korta och ta fjutt. Lär blir ganska svårsläckt om den väl får fart. Fast det är klart: om man använder kolsyresläckare och tömmer lokalen på syre så får man ju stopp på det. (Och tar livet av alla servicetekniker som råkade vara kvar i lokalen... )

Permalänk
Skrivet av anon122270:

Nästan gratis el? Du bor uppenbarligen i lgh där allt ingår.

Kul ide endå, kan man kombinera det som tillskottsvärme till tredje part är det win-win för alla. Dock blir det nog meck med att byta ut diverse komponenter.

Hos oss (lägenhet) ingår det fan inte, 1.20kr som är jävligt dyrt men han kanske drar ifrån grannen

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ursäkta vidare off-topic, men 3000:-?

Måste säga att jag är nyfiken på hur du lyckas förbruka så otroligt mycket under sommartid? 3000:- kommer jag bara upp i i januari, om det varit åtminstone -20 ute under längre period, och då kommer all värme från direktverkande el (golvvärme + element) i ett tvåvåningshus!? På sommaren som allra mest kanske 900:-.

Antingen driver du en fet serverhall, eller så har du Sveriges dyraste leverantör?

Edit: per månad alltså. Du kanske menade per kvartal?

Jo jag har nyligen totalrenoverat ett rum i källaren och haft två 400w lampor igång 2/3 av dygnet i tre veckor samt stora tunga verktyg. Sen får jag inte glömma luftavfuktaren som gått på full rulle dygnet runt.

Samt vi har bergvärme med elasisterad akumulatortank så även uppvärmning tar på elen.

Normalt så ligger vi på 1500 på nätavgift ungefär ^^

Och jo jag menade kvartal. Glömde helt bort det. Tack för påpekandet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare bara 750kWh i månaden i min 2:a, och då ingick värme SLI kostar pengar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av joppe_k:

Jo, tänkte också på det. Kanske inte just en kondensator, men serverrumsbrand kan ju uppstå ändå. Finns mycket el som behövs för att försörja de oljefyllda serverracken och den kan ju korta och ta fjutt. Lär blir ganska svårsläckt om den väl får fart. Fast det är klart: om man använder kolsyresläckare och tömmer lokalen på syre så får man ju stopp på det. (Och tar livet av alla servicetekniker som råkade vara kvar i lokalen... )

Det är inte så svårt att fixa oljor som inte tar eld av minsta lilla gnista. Slänger man på lite halogener så blir de väldigt väldigt svåra att antända. Serverrummen på sommarjobbet har alla inbyggd släckning med argonit eller kolsyra. Det är ju även standard med kolsyresläckning över fritöser i restauranger och gatukök så det är inga problem. För övrigt spelar det heller ingen roll om en koding exploderar under ytan. Ej heller om man får överslag under ytan eftersom det inte finns något syre i oljan. Inget syre, ingen brand. Så för att få fart på skiten krävs det att man redan värmt upp oljan en del, det vill säga att det redan brinner rätt kraftigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vem blir först ut att fylla datorn med rapsolja, SweC-style?

Denne någon lär inte bli så glad när den organiska oljan börja stinka efterhand...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Vem blir först ut att fylla datorn med rapsolja, SweC-style?

Använd inte vegetabilisk olja, den kommer att härskna rätt omgående och börja lukta apa och helvete, samt att den gummerar till en tjock, seg massa som sätter sig på allt. Alla komponenter kommer att bli kontaminerade då det knappast kommer att gå att få ut oljeresterna ur alla små skrymslen bland ytmonterade komponenter osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionen om elpriser kan skippas. Håll er till ämnet tack

MVH Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Skulle vara underbart med ett sånt system, antar att det är nästintill ljudlöst också vilket inte luftkylning är. Tänkte på en sak bara, det borde vara kladdigt om man ska byta delar i servrarna?

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Hedersmedlem

Nej! Inge prat om sina elräkningar sa jag ju.

Permalänk
Medlem

I'll have my server deep fried wi'l ya!

Spot the reference for 50p.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Skulle vara underbart med ett sånt system, antar att det är nästintill ljudlöst också vilket inte luftkylning är. Tänkte på en sak bara, det borde vara kladdigt om man ska byta delar i servrarna?

Behöver nog aldrig byta ut någon del (disk) om man kör alla servrar kopplade mot ett SAN, eller nåt :P.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Stora nackdelen blir den stackars jäveln som får felsöka eller upgradera de slemmiga komponenterna

inte värre än dom stackarna som server din bil:) Komponenterna är ju iaf rena:)

Visa signatur

|| FRACTAL DESIGN R4 || ASUS P8Z68-V PRO || i5 2500k @ 4,2Ghz || 8Gb DDR3 1600Mhz(2x8gb) VENGEANCE || CORSAIR H60 || CORSAIR FORCE 3 90GB SSD || RX580 || CORSAIR TX750M +80 || Logitech G 930 || QPAD 5K || Qpad Mk85 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Använd inte vegetabilisk olja, den kommer att härskna rätt omgående och börja lukta apa och helvete, samt att den gummerar till en tjock, seg massa som sätter sig på allt. Alla komponenter kommer att bli kontaminerade då det knappast kommer att gå att få ut oljeresterna ur alla små skrymslen bland ytmonterade komponenter osv...

hehe, jo givet. De va mest med glimten i ögat

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum