Permalänk
Medlem

Fototapet ? Mindre katastrof!

Tjenare, beställde detta motivet från photowall.se

http://www.photowall.se/canvas/stockholm-old-town

i storleken 360cm x 50 att ha över diskbänken. Eftersom man inte har någon direkt proffsutrustning själv så är de väl lika bra att någon annan har tagit bilden.

Dock blev resultatet otroligt dåligt! (se bild)
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2609.jpg

Enligt photowall ska originalbilden vara ca 8000 x 4000 i 300dpi, Detta motsvarar väl ungefär 20megapixel ? De borde räcka gott och väl!

Så nu måste jag antigen ta en bild själv eller hitta ett liknande motiv som jag kan köpa.
Vart kan man köpa billiga högupplösta stock-photon? Har ni några tips på passande motiv som skulle se bra ut på 360x50cm ?

Eventuellt ifall jag skulle fota själv, Har en Canon 40D med ett sigma 18-50 1:28 objektiv. Kameran kan ta i 10megapixel. Räcker detta för att sträcka ut 3.6meter Eller ska man ta flera och pussla ihop detta i Photoshop ?

Framförallt, tips på andra bra firmor som skriver ut fototapeter till normala priser (200-300kr m2) ?

Mvh Simon!

Visa signatur

i7.

Permalänk

Vet inte vad din originalbild var eller vad som är normalt för fototapeter men reagerar på dina uträkningar.

Skrivet av oooo:

i storleken 360cm x 50 att ha under diskbänken. Eftersom man inte har någon direkt proffsutrustning själv så är de väl lika bra att någon annan har tagit bilden.
...
Enligt photowall ska originalbilden vara ca 8000 x 4000 i 300dpi, Detta motsvarar väl ungefär 20megapixel ? De borde räcka gott och väl!

300 dpi låter som extrem overkill för en tapet!?
360x50cm med 300dpi är ju 42520 x 5906 pixel => 251 Mpixel !!!

8000 pixel på 360cm blir 56dpi

Vet inte om du förväntar dig "fotokvalitet" på fototapeten, det är väl knappast realistiskt tror jag, utan att veta någonting om fototapeter? Dels är det väl inte direkt fotopapper man använder och sen blir det ju orimligt stora bilder annars.

Permalänk
Medlem

För mig ser det ut som bilden är (felaktigt) roterad 90 grader & ligger i änden av en rulle?

Permalänk
Rekordmedlem

Konstiga proportioner du anger, men ska bilden vara kring 8000 pixlar bred så blir det snarare en digital mellanformatare, eller en småbildare med fullsensor kring 40 Mpixlar, de ligger kring 8000 pixlar i bildbredd men bilden du visar är väl ändå vänd åt fel håll ?
Ska du göra en egen bild så gör en panoramabild, hugin är ett bra gratisverktyg http://hugin.sourceforge.net/
Du tar ett antal bilder och vrider kameran i sidled mellan varje så de överlappar rejält, sedan låter du hugin sätta ihop det till en bred panoramabild som du sedan beskär till rätt format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Föreställer inte det här din hamnbild roterad 90 grader motsols
d.v.s. stående på högkant istället för liggande? Jag ser 50cm på din tumstock med?

Rullen är ju 3.5m, eller hur? Ä resten av den tom då? Vitt papper? Reklamera isf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oooo:

Tjenare, beställde detta motivet från photowall.se

http://www.photowall.se/canvas/stockholm-old-town

i storleken 360cm x 50 att ha under diskbänken. Eftersom man inte har någon direkt proffsutrustning själv så är de väl lika bra att någon annan har tagit bilden.

Dock blev resultatet otroligt dåligt! (se bild)
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_2609.jpg

Enligt photowall ska originalbilden vara ca 8000 x 4000 i 300dpi, Detta motsvarar väl ungefär 20megapixel ? De borde räcka gott och väl!

Så nu måste jag antigen ta en bild själv eller hitta ett liknande motiv som jag kan köpa.
Vart kan man köpa billiga högupplösta stock-photon? Har ni några tips på passande motiv som skulle se bra ut på 360x50cm ?

Eventuellt ifall jag skulle fota själv, Har en Canon 40D med ett sigma 18-50 1:28 objektiv. Kameran kan ta i 10megapixel. Räcker detta för att sträcka ut 3.6meter Eller ska man ta flera och pussla ihop detta i Photoshop ?

Framförallt, tips på andra bra firmor som skriver ut fototapeter till normala priser (200-300kr m2) ?

Mvh Simon!

Om bilden ska sträckas ut ca: 4 meter blir det så. Eller vad trodde du?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inget. Vad är problemet?

Är det en högupplöst bild som verkar bra till tapet du söker?
Hur placeras bilderna på tapeten?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Om bilden ska sträckas ut ca: 4 meter blir det så. Eller vad trodde du?

Tjenare, Ursäkta för missförståndet, är lite upprörd då jag haft målare över idag som skulle sätta upp tapeten. De frågade mig om jag verkligen skulle sätta upp tapeten ifråga, då Bilden är otroligt gryning, saknar färgerna som "förhands-visningsbilen" på sidan har.. Min tapet är bara grå och trist, ur fokus, och även båten längst till vänster, går knappt att antyda att de är en båt. Tapeten ska hamna bakom 2 glasskivor i köket, så tyvärr kommer man stå ganska nära tapeten. Svårt att få med på bild hur dålig den verkligen är!

Talen har jag fått är från Photowall och de sa att original bilden var på 8000 x 4000 pixlar i 300dpi. Tyckte detta lät lite märkligt, men är inte så insatt i detta.
Tapeten kommer på 45cm våder, vet dock inte vad deras skrivare skriver ut i men borde räcka till.
Detta blir runt 55-60 dpi i storleken jag vill ha. Men även detta borde väl räcka till en god tagbar bild ?
Eller hur stor / dpi behöver originalbilden vara för att få detta att se OK ut ?.

Tror originalbilden från photowall är dåligt tagen, då nu på tapeten ser den ut att vara tagen med en webb-kamera. Svårt att få till på bild.
http://www.photowall.se/photo-wallpaper/stockholm-old-town
Tycker de är lite märkligt att man kan beställa denna tapet i upp till 30 x 20 METER men att de inte har en originalbild bakom detta som ens är i närheten..

Men ska man ha något gjort ordenligt får man väl ta och göra de själv haha.

Så vad är en bra utgångsupplösning som passar till 360x50 cm som ska betraktats från ca 1 meter ?

Tips på bra panorama program ?

Mvh.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

"storleken 360cm x 50 att ha under diskbänken". Jag tror han menar över diskbänken... dvs då passar en tapet fastklistrat på bredden...

Vet inte vilken dpi utskriftstället har stöd för i ditt fall. Kolla först med utskriftstället så vet du var upplösningstaket finns. För att fler megapixlar från din 10MP kamera kan du ju ta fler bilder vid samma tillfälle fast där kompositionen flyttats något vid varje exponering. Därefter läggs bilderna ihop i något bildbearbetninsprogram (t ex cs5) till en sk. panoramabild.

Permalänk
Rekordmedlem

3oo dpi är tryckeristandard för afficher och tidningar, så har du det så lär det se bra ut, troligen kan du gå ner från det ganska mycket, men inte under 50dpi men det beror lite på bilden också, ett bra panoramaprogram är hugin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooo:

...
Så vad är en bra utgångsupplösning som passar till 360x50 cm som ska betraktats från ca 1 meter ?
...

För betraktningsavståndet 1m (1m=39.4 inch) behövs ppi (pixels per inch)

ppi=3438/39.4=87.25

Ovanstånde uträkning har gjorts med formel som finns angiven på

http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/resolut...

3438 är något ”magiskt” tal där hänsyn tas till ögats förmåga att uppfatta detaljer…

360cm x 50cm behöver då en bild med dimensionen 12472 x 1732 för att ppi skall bli 88 ppi (12330 x 1712 för ppi 87).

Permalänk
Medlem

Och jag ser fortfarande en bild av en tre & en halv meter lång rulle med vatten längst till höger?
(Alltså ett tre & ett halv meter HÖGT fotografi, eftersom vatten alltid är längst ner ..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3oo dpi är tryckeristandard för afficher och tidningar, så har du det så lär det se bra ut, troligen kan du gå ner från det ganska mycket, men inte under 50dpi men det beror lite på bilden också, ett bra panoramaprogram är hugin.

Okey tackar! Då ska jag ladda batterierna i kameran och ge mig ut i helgen! Tror min kamera tar i 10mp @ 240 dpi.

Off:
Kan nog vara därför tapeten blev så dålig då, räknade ut att de blir ca 55dpi. Märkligt att de inte varnar en, trotts att jag ringt dem 2 gånger och frågat om de skulle fungera. Samt borde man inte ha en bättre original bild om de erbjuder att skriva ut den i upp till 3000 x 2000cm...

Tack för alla svar, ber om ursäkt ifall de blev lite luddigt!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Ok då ger jag upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Ok då ger jag upp.

Jag har bara rullat upp tapeten ur förpackningen från beställaren. Detta är bara 1 våd. Och ja den är vänd åt fel hål!

Försökte få med på bild hur dålig tapeten är, men de är inte lätt.

//Simon

Edit: här är bilden åt rätt hål:
http://s1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/?action=view...

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooo:

Tjenare, Ursäkta för missförståndet, är lite upprörd då jag haft målare över idag som skulle sätta upp tapeten. De frågade mig om jag verkligen skulle sätta upp tapeten ifråga, då Bilden är otroligt gryning, saknar färgerna som "förhands-visningsbilen" på sidan har.. Min tapet är bara grå och trist, ur fokus, och även båten längst till vänster, går knappt att antyda att de är en båt. Tapeten ska hamna bakom 2 glasskivor i köket, så tyvärr kommer man stå ganska nära tapeten. Svårt att få med på bild hur dålig den verkligen är!

Talen har jag fått är från Photowall och de sa att original bilden var på 8000 x 4000 pixlar i 300dpi. Tyckte detta lät lite märkligt, men är inte så insatt i detta.
Tapeten kommer på 45cm våder, vet dock inte vad deras skrivare skriver ut i men borde räcka till.
Detta blir runt 55-60 dpi i storleken jag vill ha. Men även detta borde väl räcka till en god tagbar bild ?
Eller hur stor / dpi behöver originalbilden vara för att få detta att se OK ut ?.

Tror originalbilden från photowall är dåligt tagen, då nu på tapeten ser den ut att vara tagen med en webb-kamera. Svårt att få till på bild.
http://www.photowall.se/photo-wallpaper/stockholm-old-town
Tycker de är lite märkligt att man kan beställa denna tapet i upp till 30 x 20 METER men att de inte har en originalbild bakom detta som ens är i närheten..

Men ska man ha något gjort ordenligt får man väl ta och göra de själv haha.

Så vad är en bra utgångsupplösning som passar till 360x50 cm som ska betraktats från ca 1 meter ?

Tips på bra panorama program ?

Mvh.

Dold text

Antingen är kalibreringen på min skärm helt åt fanders, kameran du använt för att fota tapeten av "sådär kvalitet" eller har de riktigt dålig färgåtergivning på sitt tryck i förhållande exempelbilden. Man kan ju tycka att deras "digitala showroom" är ganska missvisande om upplösningen på slutresultatet inte blir bättre. På en av bilderna finns bilden ifråga på en vägg bakom en dubbelsäng. Väggen är nästan tre gånger så bred som sängen (minst 160cm) vilket borde betyda en bredd på lite mer än fyra meter. Trycket på tapeten är knivskarpt.
Jag är inte insatt i trycktekniker men ur marknadsföringssynpunkt är detta inte helt snyggt gjort. Lägg till den eventuellt urtvättade färgåtergivningen till ekvationen så tycker iaf jag att det är en klockren reklamation som gäller.

Permalänk
Medlem

"360cm x 50cm behöver då en bild med dimensionen 12472 x 1732 för att ppi skall bli 88 ppi" har fixat till inlägg nr 11 ovan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:
Dold text

Antingen är kalibreringen på min skärm helt åt fanders, kameran du använt för att fota tapeten av "sådär kvalitet" eller har de riktigt dålig färgåtergivning på sitt tryck i förhållande exempelbilden. Man kan ju tycka att deras "digitala showroom" är ganska missvisande om upplösningen på slutresultatet inte blir bättre. På en av bilderna finns bilden ifråga på en vägg bakom en dubbelsäng. Väggen är nästan tre gånger så bred som sängen (minst 160cm) vilket borde betyda en bredd på lite mer än fyra meter. Trycket på tapeten är knivskarpt.
Jag är inte insatt i trycktekniker men ur marknadsföringssynpunkt är detta inte helt snyggt gjort. Lägg till den eventuellt urtvättade färgåtergivningen till ekvationen så tycker iaf jag att det är en klockren reklamation som gäller.

Skrivet av Tokoza:

För betraktningsavståndet 1m (1m=39.4 inch) behövs ppi (pixels per inch)

ppi=3438/39.4=87.25

Ovanstånde uträkning har gjorts med formel som finns angiven på

http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/resolut...

3438 är något ”magiskt” tal där hänsyn tas till ögats förmåga att uppfatta detaljer…

360cm x 50cm behöver då en bild med dimensionen 12472 x 1732 för att ppi skall bli 88 ppi (12330 x 1712 för ppi 87).

Skrivet av Tokoza:

"360cm x 50cm behöver då en bild med dimensionen 12472 x 1732 för att ppi skall bli 88 ppi" har fixat till mitt tidigare inlägg ovan...

Tackar! Nu har jag något att säga till Photowall i morgon! Ska även säga de där med Showroomet, man känner sig lite lurad som konsument!
Färgerna på bilden överstämmer verkligheten ganska bra.. Himlen är inte ens blå, den är grå.

I alla fall, om jag förstått detta rätt. Många pixlar i mitt huvud just nu hehe.

Min kamera kan ta i upplösningen:
3888 x 2592 @ 240ppi

240/88 = 2.727... dvs kan jag förstora bilden 2.7 gånger utan att ppi understiger 88

2.7 x 3888 = 10498 @ 88 ppi (ungefär)

Så en 10.1MP bild bör nästan vara tillräckligt för min tapet ?

Låt oss då säga att jag tar en panorama bild med 4 bilder (lär bli 5 bilder med tanke på överlappning osv)

3888 x 4 = 15552 med 240ppi. Då borde jag vara riktigt safe, teoretiskt sätt (Om jag nu får till bilden så skarp som jag vill ha den)

Kan tillägga att jag är dålig på matte så de kan vara käpprätt åt hel...

EDIT: Tror min matte är åt-helv.. får sova på saken haha. Eller använder den där kalkylatorn du tipsade om helt enkelt!

//Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

12472 x 1732 är 61.8 MP, så du måste lägga ihop ett par 10MP bilder för att du skall kunna komma upp till det pixelantalet... för att du skall få 88 ppi för 360cm x 50cm utskrift. Och du bör skillja på begreppen dpi och ppi... Sök mer på nätet om hur dessa begrepp skall användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

12472 x 1732 är 61.8 MP, så du måste lägga ihop ett par 10MP bilder för att du skall kunna komma upp till det pixelantalet...

Tack sitter och läser på sidan du tipsade om, ska försöka lära mig de där !

12472 / 3888 = 3,207... Alltså 3,2 st bilder bredvid varandra. Då bör de räcka med 4-5 bilder från min kamera i ett panorama.

Tänker jag helt galet nu eller funkar det ?
Kort och gott, allt över 12472 x 1732 är tillräckligt i alla fall, får ha de som tumregel

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooo:

12472 / 3888 = 3,207... Alltså 3,2 st bilder bredvid varandra. Då bör de räcka med 4-5 bilder från min kamera i ett panorama.

Tänker jag helt galet nu eller funkar det ?

Teoretisk är det korrekt om du nu kan få panoramaprogrammet att "sy" ihop bilderna. MEN vanligen behövs ett rejält överlapp mellan varje bild, dvs att saker ur en exponering kommer med i nästa osv... så egentligen kanske det krävs 6 exponeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooo:

...
Kort och gott, allt över 12472 x 1732 är tillräckligt i alla fall, får ha de som tumregel

Vad som är tillräckligt beror ju främst på betraktningsavståndet. Om detta avstånd är större räcker det ju med mindre antal pixlar per inch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Och jag ser fortfarande en bild av en tre & en halv meter lång rulle med vatten längst till höger?
(Alltså ett tre & ett halv meter HÖGT fotografi, eftersom vatten alltid är längst ner ..)

Det är korrekt så långt. 8 st halvmetersvåder för att få bilden på väggen, då tapeten är 45 cm bred.
Kunde man trolla bort 5 cm skulle det fungera med en liggande våd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är korrekt så långt. 8 st halvmetersvåder för att få bilden på väggen, då tapeten är 45 cm bred.
Kunde man trolla bort 5 cm skulle det fungera med en liggande våd.

Hade faktiskt så innan, dock en vanlig tapet med blomstermotiv. Letade ganska länge innan jag hittade en som var snygg liggandes!

Visa signatur

i7.

Permalänk

Du kan gott satsa på mer än 88dpi (om det går att skriva ut i det)

För att du ska kunna skriva ut riktigt skarpt kommer du behöva en storformatskamera (4x5 räcker bra) och en bra scanner eller pula ihop ett antal bilder från din 40D (som faktiskt är proffsutrustning/prosumer även om den är ett par år gammal). 45000*6250 skulle vara en trevlig slutupplösning, 22000*3000 skulle fungera rätt bra med vilket kommer vara mycket lättare att hanskas med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du kan gott satsa på mer än 88dpi (om det går att skriva ut i det)

Antar du menar PPI. PPI är inte samma sak som DPI, vilket många verkar tro... DPI är ju en engenskap hos själva skrivaren, där dess förmåga sprida ut bläcket anges med Dots Per Inch.

http://www.imagescience.com.au/kb/questions/31/The+difference...

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Antar du menar PPI. PPI är inte samma sak som DPI, vilket många verkar tro... DPI är ju en engenskap hos själva skrivaren, där dess förmåga sprida ut bläcket anges med Dots Per Inch.

http://www.imagescience.com.au/kb/questions/31/The+difference...

my bad, PPI såklart

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du kan gott satsa på mer än 88dpi (om det går att skriva ut i det)

För att du ska kunna skriva ut riktigt skarpt kommer du behöva en storformatskamera (4x5 räcker bra) och en bra scanner eller pula ihop ett antal bilder från din 40D (som faktiskt är proffsutrustning/prosumer även om den är ett par år gammal). 45000*6250 skulle vara en trevlig slutupplösning, 22000*3000 skulle fungera rätt bra med vilket kommer vara mycket lättare att hanskas med.

Har faktiskt en gammal rolleiflex-kamera någon stans hos farsan, frågan är dock ifall man kan köpa film till den fortfarande, de vore lite spännande faktiskt att gå ut och plåta med den!

enda problemet nu är att lista ut vad jag ska plåta hehe.

//Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigre i tråden, panorama är bra om man vill ha större bilder..
endel nya digitalkameror har till och med inbyggt panorama läge.

Men visst en äldre mellanformatskamera och en trummscanner funkar också..
sedan är frågan hur lätt det är att få tag på film.. sammt hitta någon med en riktigt bra scanner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Som nämnts tidigre i tråden, panorama är bra om man vill ha större bilder..
endel nya digitalkameror har till och med inbyggt panorama läge.

Men visst en äldre mellanformatskamera och en trummscanner funkar också..
sedan är frågan hur lätt det är att få tag på film.. sammt hitta någon med en riktigt bra scanner.

Har en riktigt bra scanner, så de är inga konstigheter. Filmen verkar vara ett större problem dock Så blir nog digitalt endå!
Hoppas bara solen går ur moln någon gång så man kan ut och fota lite idag...

Visa signatur

i7.