Windows 8 RTM - MSDNAA

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vi resonerar som så att vi läser avtalet, och slipper spekulera, och vet att det inte är något som skall avinstalleras och förstöras efter testperioden.

Det jag var ute efter var om det fanns någon special paragraf för just MSDNAA

Skrivet av snajk:

Numera är det inte så. Man får fullversioner som man kan använda i princip hur man vill (dock inte sälja vidare eller använda kommersiellt), det finns inga krav på att avinstallera eller dylikt utan licenserna är dina för gott:

Edit: Det står fortfarande att de endast är till för att "Underlätta dina studier" eller "Icke-kommersiell forskning" men det stämmer ganska bra in på allt man gör med en hemdator. Också §2.B.:

Tack för det. Då ser det ut som att man bör vara student om man behålla sin license för gott. Får undersöka saken lite närmare men vad jag läst så är villkoren annorlunda för technet och MSDN.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sifear:

Det jag var ute efter var om det fanns någon special paragraf för just MSDNAA

Tack för det. Då ser det ut som att man bör vara student om man behålla sin license för gott. Får undersöka saken lite närmare men vad jag läst så är villkoren annorlunda för technet och MSDN.

Jag la precis till delen av avtalet som behandlade det. Man får behålla alla program även efter man inte är student längre.

Permalänk

Har nu fått kontot till dreamspark. kan tillägga att Windows 8 finns i 64x/32x men endast i engelskt tal än så länge.

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows 8 Language Pack 64-bit (Multilanguage) - DreamSpark. Antar att denna innehåller svenska?

Permalänk
Medlem

Hur är det när man installerat? Kommer det upp något om att man ska aktivera allt då också? Har hört att det ska vara en annan kod än den nyckeln man anger när man installerar? Ni som prövat får mer än gärna upplysa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxe:

Hur är det när man installerat? Kommer det upp något om att man ska aktivera allt då också? Har hört att det ska vara en annan kod än den nyckeln man anger när man installerar? Ni som prövat får mer än gärna upplysa mig

För RTM behövs ingen nyckel, operativsystemet är redan aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

För RTM behövs ingen nyckel, operativsystemet är redan aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det behövs en nyckel. Men man behöver bara skriva in den en gång, under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det behövs en nyckel. Men man behöver bara skriva in den en gång, under installationen.

Inte för RTM, jag behövde inte göra det iallfall:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Inte för RTM, jag behövde inte göra det iallfall:)

Antingen minns du fel eller så har du installerat testversionen som är en variant av Enterprise och därmed kanske inte behöver någon nyckel (jag har inte testat den så jag vet inte). Den versionen kommer dock att sluta fungera så småningom och den går inte att upp- eller nedgradera utan kräver ominstallation. Den version som man får om man är TechNet prenumerant eller ens skola är med i DreamSpark premium kräver en nyckel som man får vid beställningen och den nyckeln är inte knuten till mediet på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Antingen minns du fel eller så har du installerat testversionen som är en variant av Enterprise och därmed kanske inte behöver någon nyckel (jag har inte testat den så jag vet inte). Den versionen kommer dock att sluta fungera så småningom och den går inte att upp- eller nedgradera utan kräver ominstallation. Den version som man får om man är TechNet prenumerant eller ens skola är med i DreamSpark premium kräver en nyckel som man får vid beställningen och den nyckeln är inte knuten till mediet på något sätt.

Precis som du säger har jag 90 dagars testvarianten, trodde det var den vi diskuterade;)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Precis som du säger har jag 90 dagars testvarianten, trodde det var den vi diskuterade;)

Nej nej. Det är inte RTM, vad vi disktuterar är RTM från MSDNAA (enligt trådtitel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajjan:

Microsoft Windows 8 Language Pack 64-bit (Multilanguage) - DreamSpark. Antar att denna innehåller svenska?

alla win 8 versionar har alla språk, out-of-the box

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

alla win 8 versionar har alla språk, out-of-the box

Nej, det är väl så tt alla win8-versioner ska ha möjlighet att byta språk, när lämpliga språkpaket väl finns?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har också laddat ner Windows 8 via MSDNAA nyligen. Tvekar dock lite till att installera det på den stationära. Har kört ett tag på laptop och tycker det känns finfint.

Men frågan är om det är lika bra på stationärt. Någon som har installerat och kan dela med sig av sina tankar på det?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Har också laddat ner Windows 8 via MSDNAA nyligen. Tvekar dock lite till att installera det på den stationära. Har kört ett tag på laptop och tycker det känns finfint.

Men frågan är om det är lika bra på stationärt. Någon som har installerat och kan dela med sig av sina tankar på det?

Använd "Metro" som en stor startmeny och om du t ex vill söka i "settings" så är det win + W.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det är väl så tt alla win8-versioner ska ha möjlighet att byta språk, när lämpliga språkpaket väl finns?

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/21/using-the-langu...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Ok, jag stavade lite fel, kanske svårt att förstå då. jag gör ett nytt försök:

"Nej, det är väl så att alla win8-versioner ska ha möjlighet att byta språk, när lämpliga språkpaket väl finns?"

Mvh, En som faktiskt använder Windows 8 RTM - MSDNAA

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Något jag misstänker kommer direkt när systemet släppts för alla. Har prövat systemet i snart ett dygn och tycker det fungerar schysst! Tagit många arga tankar för att lära sig metro osv men nu känns det som att det äntligen flyter på bra. Saknade även start-knappen väldigt mycket, men som tur var så fanns det ett enkelt program som fixade en åt mig. Ska bli intressant att se hur mycket det utvecklas nu om en månad när det verkligen släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ok, jag stavade lite fel, kanske svårt att förstå då. jag gör ett nytt försök:

"Nej, det är väl så att alla win8-versioner ska ha möjlighet att byta språk, när lämpliga språkpaket väl finns?"

http://farm9.staticflickr.com/8298/7961627384_21e38b9db4_b.jp...

Mvh, En som faktiskt använder Windows 8 RTM - MSDNAA

ahh du menar så, jag har faktiskt för mig att i Enterprise så skall det finnas flera tillgängliga ifrån början, får kolla upp det igen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Språkpaket finns att ladda ner på msdnaa nu. Jag kör Svenska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Språkpaket finns att ladda ner på msdnaa nu. Jag kör Svenska!

Endast via MSDNAA då alltså? Förstår inte varför det inte släpps i själva systemet eller vad man ska säga. Den säger fortfarande att den inte hittar något språkpaket för svenska

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av axxe:

Endast via MSDNAA då alltså? Förstår inte varför det inte släpps i själva systemet eller vad man ska säga. Den säger fortfarande att den inte hittar något språkpaket för svenska

Schkumt, finns att ladda ned från MSDN/AA.

Att ha alla 36 språk i ett OS är inget val, det tar mer plats helt enkelt, speciellt om en inte ens använder 35 av dem. Ska man då avinstallera alla?:)

Permalänk
Skrivet av axxe:

Endast via MSDNAA då alltså? Förstår inte varför det inte släpps i själva systemet eller vad man ska säga. Den säger fortfarande att den inte hittar något språkpaket för svenska

Jag gissar på att dom dyker upp där lagom tills operativet faktiskt släpps (25e oktober)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

För de som inte kan installera språkpaketet så gör man på följande vis:

Efter du laddat ner ISO-filen med språken så montera den (i W8 räcker det med att dubbelklicka) och gå till mappen sv-se, där i finns en fil som heter lp.cab, kopiera den någonstans och döp om den till lp.mlc. Har du dolt filändelser så är det enklast att göra i cmd ("copy lp.cab lp.mlc"), se bara till att vara i rätt mapp. Alternativt laddar ni ner filen som jag döpt om här (jag lämnar den uppe minst en vecka). Sen är det bara att dubbelklicka på filen så installeras svenska. Det tar dock ganska lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Schkumt, finns att ladda ned från MSDN/AA.

Att ha alla 36 språk i ett OS är inget val, det tar mer plats helt enkelt, speciellt om en inte ens använder 35 av dem. Ska man då avinstallera alla?:)

Inte att ha alla i systemet kanske, men Apple har ju faktiskt löst denna puck smutt då alla(?), eller iaf många, språk ligger på iso-filen och kan väljas vid install.
Installerade LION från DVD senast för två veckor sen och var inga problem att välja svenska vid install.

Så frågetecknet är helt enkelt varför man bara inte kan få välja språk vid install av Win7/8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Inte att ha alla i systemet kanske, men Apple har ju faktiskt löst denna puck smutt då alla(?), eller iaf många, språk ligger på iso-filen och kan väljas vid install.
Installerade LION från DVD senast för två veckor sen och var inga problem att välja svenska vid install.

Så frågetecknet är helt enkelt varför man bara inte kan få välja språk vid install av Win7/8

Antagligen så kommer man kunna det när det väl släpps. Det finns redan nu möjligheter att byta språk efter installation så det finns ingen anledning för dem att inte låta oss välja under installationen. Uppdateringar laddades ner under installation på W7 redan så steget är inte stort till att låta oss ladda ner valfritt språkpaket också. Att lägga alla språk på skivan hade kanske fungerat men då ISOn med språken är över 2GB så hade det tagit onödigt mycket plats.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BasseBaba:

Inte att ha alla i systemet kanske, men Apple har ju faktiskt löst denna puck smutt då alla(?), eller iaf många, språk ligger på iso-filen och kan väljas vid install.
Installerade LION från DVD senast för två veckor sen och var inga problem att välja svenska vid install.

Så frågetecknet är helt enkelt varför man bara inte kan få välja språk vid install av Win7/8

Nåt sånt borde finnas även på Wíndows ja men som snajk skrev skulle det tyvär ta mer plats, än mer för 64Bit tyvär.

Skrivet av snajk:

Antagligen så kommer man kunna det när det väl släpps. Det finns redan nu möjligheter att byta språk efter installation så det finns ingen anledning för dem att inte låta oss välja under installationen. Uppdateringar laddades ner under installation på W7 redan så steget är inte stort till att låta oss ladda ner valfritt språkpaket också. Att lägga alla språk på skivan hade kanske fungerat men då ISOn med språken är över 2GB så hade det tagit onödigt mycket plats.

Det vore ju fint om man vid installationäven fick välja språk fast då krävs internetsladd och den har man ju aldrig i vid installation utan först efter installation av drivrutiner och AV. Då kan man väl likabra köra på via WU?

Permalänk
Medlem

Vet inte om de löste detta senare men tiidiga RTM som fanns att ladda ner hade en nyckel förinlagd och man fick inte ange en under installationen. Dock börjar Windows efter ett tag att be en aktivera sin windows vilket kan strula och klaga.

Råkar ni ut för detta så kan ni lösa det såhär...

http://www.danielliljeberg.se/blog/2012/08/20/problem-att-akt...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Hur tankar jag?
Gratis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Nåt sånt borde finnas även på Wíndows ja men som snajk skrev skulle det tyvär ta mer plats, än mer för 64Bit tyvär.

Det vore ju fint om man vid installationäven fick välja språk fast då krävs internetsladd och den har man ju aldrig i vid installation utan först efter installation av drivrutiner och AV. Då kan man väl likabra köra på via WU?

Tanken är att man installerar med internetuppkopplingen aktiv, precis som det var på sjuan och Vista. Då får man alla uppdateringar till både Windows och det medföljande anti-malware programmet.

Skrivet av inquam:

Vet inte om de löste detta senare men tiidiga RTM som fanns att ladda ner hade en nyckel förinlagd och man fick inte ange en under installationen. Dock börjar Windows efter ett tag att be en aktivera sin windows vilket kan strula och klaga.

Råkar ni ut för detta så kan ni lösa det såhär...

http://www.danielliljeberg.se/blog/2012/08/20/problem-att-akt...

Det problemet finns inte på RTM utan endast på Enterprise-versionen som är en testversion som kommer att sluta fungera. RTM kräver en fungerande nyckel vid installation och man får den vid "köpet".