Permalänk
Medlem

Min brors nya dator.

Hejsan!

Vet inte om jag har lagt detta i rätt tråd, men jag ställer frågan i alla fall.

Min lillebror säljer jultidningar och är strax uppe i supergruppen. Han kommer då att kunna välja en dator.
Jag undrar bara om ni vet vad han skulle kunna tänkas spela för spel på denna. Är det ett alternativ att sälja den och eventuellt
bygga en egen för att få lite bättre prestanda om han struntar i att köpa en ny skärm?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1086409

Han får även med en skärm, tangentbord, mus och windows 7.

Mvh Olle

Permalänk
Medlem

vad spelar han för spel? alltså datorn lär ju intefungerar lag fritt i Bf3.
skulle hellre bygga eget för den har liksom förra generationens grafik men en I3 går att spela på.
vad har han för skärm?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

vad spelar han för spel? alltså datorn lär ju intefungerar lag fritt i Bf3.
skulle hellre bygga eget för den har liksom förra generationens grafik men en I3 går att spela på.
vad har han för skärm?

Vet bara att det är någon slags Acer 21.5" skärm. De är väldigt dåliga på att ge ut bra info om spec på varorna
i jultidningarna. Fick leta upp datorn själv på prisjakt för att få reda på spec i mer detalj.

Kommer han överhuvud taget att kunna spela bf3 då? http://bf3blog.com/battlefield-3-system-requirements/
Han gillar Valve spel såsom Left4Dead 2, CsS, Diablo 3 och Gmod 10 osv.

Han spelar helt enkelt vad han kan eftersom han älskar att spela, men har haft en extremt dålig dator innan (min gamla som jag köpte
top-notch för 7 år sedan).

Permalänk
Skrivet av Aleij:

Vet bara att det är någon slags Acer 21.5" skärm. De är väldigt dåliga på att ge ut bra info om spec på varorna
i jultidningarna. Fick leta upp datorn själv på prisjakt för att få reda på spec i mer detalj.

Kommer han överhuvud taget att kunna spela bf3 då? http://bf3blog.com/battlefield-3-system-requirements/
Han gillar Valve spel såsom Left4Dead 2, CsS, Diablo 3 och Gmod 10 osv.

Han spelar helt enkelt vad han kan eftersom han älskar att spela, men har haft en extremt dålig dator innan (min gamla som jag köpte
top-notch för 7 år sedan).

Det är en dator som klarar spelen på låga inställningar. Den duger helt enkelt..!

Permalänk
Medlem

Kortet är inte lämpat för spel. Allt beror ju förstås på grafikinställningar osv.

Enligt testet nedan så får man ut knappt 10 fps i Crysis och drygt 25 fps i Call of duty 4.

Om kortet nämns bland annat:
"The HD 6450 comes in right at the bottom of AMD's new graphics card range."
"Faster than integrated graphics and fairly cheap, but still a card for casual gamers only."

http://www.expertreviews.co.uk/graphics-cards/1284328/amd-rad...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Du kan bygga bättre för samma pris bara så du vet. Det är mer en kontors dator går inte att spela på, och om det gör så är det låga inställningar som gäller. Tror heller inte att det går att byta komponenter så lätt heller med tanke på acer/OEM standard? (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Du kan bygga bättre för samma pris bara så du vet. Det är mer en kontors dator går inte att spela på, och om det gör så är det låga inställningar som gäller. Tror heller inte att det går att byta komponenter så lätt heller med tanke på acer/OEM standard? (tror jag)

Grafikkortet bör ju inte vara alltför svårt att byta ut - men tyvärr sätter ju nätagget en del begränsningar iom att det är på dryga 200w. Och nätagget kan ju även vara av någon specialdesign.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar vissa att bygga eget? När man säljer jultidningar så har man inte möjligheten att ta ut pengar istället för produkten. Mitt tips: Välj datorn, sedan sälj datorn men behåll tillbehören, sedan bygg en dator för de pengar han får för den och sen lägg till de pengar han får för förtjänsten av försäljningen. Om han vill vänta lite till lägg till julklappspengar. Möjligen snacka med föräldrarna om de vill lägga till lite för datorn som julklapp.
That's my opinion.
M.v.h KakaN.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Kortet är inte lämpat för spel. Allt beror ju förstås på grafikinställningar osv.

Enligt testet nedan så får man ut knappt 10 fps i Crysis och drygt 25 fps i Call of duty 4.

Om kortet nämns bland annat:
"The HD 6450 comes in right at the bottom of AMD's new graphics card range."
"Faster than integrated graphics and fairly cheap, but still a card for casual gamers only."

http://www.expertreviews.co.uk/graphics-cards/1284328/amd-rad...

Det testet som du gjorde? Vid vilken grafik inställningar använde du dig av? eller du bara använde de rekommenderade grafik inställningar.

När jag tittar på datorn ser den faktiskt OK men det är vad jag tycker.

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Kortet är inte lämpat för spel. Allt beror ju förstås på grafikinställningar osv.

Enligt testet nedan så får man ut knappt 10 fps i Crysis och drygt 25 fps i Call of duty 4.

Om kortet nämns bland annat:
"The HD 6450 comes in right at the bottom of AMD's new graphics card range."
"Faster than integrated graphics and fairly cheap, but still a card for casual gamers only."

http://www.expertreviews.co.uk/graphics-cards/1284328/amd-rad...

Skrivet av Llhweiir:

Grafikkortet bör ju inte vara alltför svårt att byta ut - men tyvärr sätter ju nätagget en del begränsningar iom att det är på dryga 200w. Och nätagget kan ju även vara av någon specialdesign.

Kan det finnas någon möjlighet att kunna byta ut nätagget som varar kanske 300W eller 350W så man kan använda ett bättre grafik kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Varför rekommenderar vissa att bygga eget? När man säljer jultidningar så har man inte möjligheten att ta ut pengar istället för produkten. Mitt tips: Välj datorn, sedan sälj datorn men behåll tillbehören, sedan bygg en dator för de pengar han får för den och sen lägg till de pengar han får för förtjänsten av försäljningen. Om han vill vänta lite till lägg till julklappspengar. Möjligen snacka med föräldrarna om de vill lägga till lite för datorn som julklapp.
That's my opinion.
M.v.h KakaN.

låter som det bästa valet och göra detta faktiskt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

låter som det bästa valet och göra detta faktiskt ^^

Vad skulle datorn isåfall kosta om jag skulle sälja den? Te.x blocket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Varför rekommenderar vissa att bygga eget? När man säljer jultidningar så har man inte möjligheten att ta ut pengar istället för produkten. Mitt tips: Välj datorn, sedan sälj datorn men behåll tillbehören, sedan bygg en dator för de pengar han får för den och sen lägg till de pengar han får för förtjänsten av försäljningen. Om han vill vänta lite till lägg till julklappspengar. Möjligen snacka med föräldrarna om de vill lägga till lite för datorn som julklapp.
That's my opinion.
M.v.h KakaN.

Vad skulle datorn då kosta om jag skulle sälja den på blocket ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Vad skulle datorn då kosta om jag skulle sälja den på blocket ?

Du skulle nog max få 3k... Kanske lite mer om du har tur...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Vad skulle datorn då kosta om jag skulle sälja den på blocket ?

Skickades från m.sweclockers.com

Packa inte upp den så kan du väl få 4,5k av någon "äldre" som bara vill ha en kontorsdator. Skriv noggrant och ha nogranna bilder att den aldrig är uppackad eller uppstartad.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Packa inte upp den så kan du väl få 4,5k av någon "äldre" som bara vill ha en kontorsdator. Skriv noggrant och ha nogranna bilder att den aldrig är uppackad eller uppstartad.

Låter mycket när den kan köpas direkt från butik med garanti för 5300, skulle tippa 3.5-4k

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Låter mycket när den kan köpas direkt från butik med garanti för 5300, skulle tippa 3.5-4k

I för sig, många vill inte skicka in till tillverkaren utan vill ha smidigheten att bara gå till butiken.
Ditt "bud" låter lite mer rimligt.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Det testet som du gjorde? Vid vilken grafik inställningar använde du dig av? eller du bara använde de rekommenderade grafik inställningar.

När jag tittar på datorn ser den faktiskt OK men det är vad jag tycker.

Det är inte jag som gjorde testet - inställningar står angivna i anslutning till testresultatet när du går in på länken.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Som andra redan föreslagit, sälj den för ~4k på blocket utan att packa upp den, alternativt bara köpa ett lite bättre grafikkort för nån tusenlapp och klämma in. Kanske kan du till och med sälja grafikkortet som sitter i för 2-300?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag tycker han ska köpa datorn sen köpa ett HD 7770 och sätta i för 1000kr dom drar inte alltför mycket ström och jag tror nätagget klarar det alternativt han köper ett billigt nätagg för 400kr också då har han en ganska ok speldator för 1400kr som klarar de spelen du skrev ganska bra på low/medium på bf3 som är mest krävande.

Permalänk

Problemet med att köpa ett nytt grafikkort till denna burk är ju inte bara vad nätagget kan leverera utan även kontakter, många OEM agg har ju itne kontakterna som behövs för den extra strömmen som grafikkortet behöver. Kan gå med adapter till dock.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Överväg möljigheten att välja något annat i supergruppen om det är lättare att sälja på blocket, alternativt fler artiklar från grupperna under. Vad jag minns kunde man välja att göra så.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Överväg möljigheten att välja något annat i supergruppen om det är lättare att sälja på blocket, alternativt fler artiklar från grupperna under. Vad jag minns kunde man välja att göra så.

Det går mycket väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Hur skapar jag en ny tråd? Hittar inte. Har letat 1 timme nu.... e nog korkad!

Snälla hjälp mig.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Problemet med att köpa ett nytt grafikkort till denna burk är ju inte bara vad nätagget kan leverera utan även kontakter, många OEM agg har ju itne kontakterna som behövs för den extra strömmen som grafikkortet behöver. Kan gå med adapter till dock.

Det får väl grafikkortet 7700 HD av nätagget ?

En person jag känner har 450W och använder ett grafikkort som måste har 500W det är ju 50 som saknas
Hur fungerar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

Det får väl grafikkortet 7700 HD av nätagget ?

En person jag känner har 450W och använder ett grafikkort som måste har 500W det är ju 50 som saknas
Hur fungerar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom bättre grafikkorten behöver ju extra PCI-E strömsladdar, allt från 1x4 pin till 2x6 pin. OEM nätaggregat har iten alltid dessa extra sladdar. Vet dock inte om 7770 kanske klarar sig på den strömmen som PCI-E kortplatsen kan förse det med.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Dom bättre grafikkorten behöver ju extra PCI-E strömsladdar, allt från 1x4 pin till 2x6 pin. OEM nätaggregat har iten alltid dessa extra sladdar. Vet dock inte om 7770 kanske klarar sig på den strömmen som PCI-E kortplatsen kan förse det med.

Kan man inte kolla upp det på internet?

Vi funderar över att sälja datorn sen bygga en ny som kan vara bättre för de 4000 kr jag får;)

Skulle varit snällt om rekommendationer till en dator skulle kunna visas
Men annars kollar vi själva och lägger upp det på en ny tråd eller denna tråden och ser om det är en bra rekommendation vi har valt
(Tanken är att den ska vara bättre än den som jag har Acer Aspire X1930 länk på första inlägget för den rätta datorn)

Mvh Marcus / FrozzCreep / Aleijs bror

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

Kan man inte kolla upp det på internet?

Vi funderar över att sälja datorn sen bygga en ny som kan vara bättre för de 4000 kr jag får;)

Skulle varit snällt om rekommendationer till en dator skulle kunna visas
Men annars kollar vi själva och lägger upp det på en ny tråd eller denna tråden och ser om det är en bra rekommendation vi har valt
(Tanken är att den ska vara bättre än den som jag har Acer Aspire X1930 länk på första inlägget för den rätta datorn)

Mvh Marcus / FrozzCreep / Aleijs bror

Det ska vara en som jag bygger själv men det fixar nog vi och sen kan SweClockers medlemmar skriva åsikterna:P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slängde ihop en kundvagn lite snabbt för 4000kr. Inte säkert att det är det bästa du kan få för pengarna men det är riktigt mycket bättre prestanda än i acern iaf. (dock är det utan windows) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2295296/2012-09-14

Permalänk
Skrivet av Luddz:

Slängde ihop en kundvagn lite snabbt för 4000kr. Inte säkert att det är det bästa du kan få för pengarna men det är riktigt mycket bättre prestanda än i acern iaf. (dock är det utan windows) http://www.inet.se/kundvagn/visa/2295296/2012-09-14

Utmärkt Det var snällt men hårdisken var lite liten men det kan jag fixa och kolla upp en egen. Tack för hjälpen