Hjälp! Jag drunkar i mina egna filer! (Organisering)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag drunkar i mina egna filer! (Organisering)

Hejsan!

Jag har ett 'litet' problem med mina hårddiskar och de data som förvaras på dom.
Jag har genom åren sammlat på mig en hel del data och en del hårddiskar och det har börjat bli ett problem att organisera allt. För ungefär ett år sedan gjorde jag en nödlösning och köpte en extern 2 TB HDD som jag gjorde en mapp per hårddisk jag backuppade över på den, men detta börjar bli allt för rörigt med alla ominstallationer och dyligt.

Frågan: Hur organiserar ni er data?

Jag har även en massa chattloggar som behöver sparas, hur organiserar man det på bästa vis?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårddiskar och vad ligger på vad i nuläget(ssd för alla spel och program eller finns det program på andra diskar?) osv.
Men annars skulle jag försöka att lägga alla backups på en hdd, alla filmer på en osv. Partionera mera!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Gör en backup, gör en formartering, släng över alla filer du behöver.

Permalänk
Medlem

Jag delar upp mina hårddiskar i partitioner som jag sedan döper till tex, program, övrigt, spel, musik mm. Då vet jag vad jag har på just den hårddisken, det gör det lättare för mig att hitta när det iaf kan ligga väldigt blandade mappar på en hårddisk. Blir lättare med backup också. Ska tilläggas att jag har ganska mycket data att hålla reda på samt att datorn agerar server som i sin tur gör backup på en annan server Så alla hårdiskar i den första datorn har en identisk backup-disk i den andra servern.
Känner dock att jag har bra koll på vart jag kan hitta det jag söker. Har även tex hårddisken "övrigt" uppdelad i olika mappar typ , bilder, textdoc, installationer mm. Säkert 25 olika undermappar. Då vet jag om jag vill hitta ett gammalt textdokument för 10 år sedan att jag ska kolla i hårddsiken övrgit-->textdoc, sedan är det bara att söka med win7 egna funktion i den mappen efter exakt det jag söker.

Permalänk
Medlem

Att ha koll på sina filer borde väl vara det första man lär sig när det gäller datorer. Skulle rekommendera att du skaffar en extern disk på 2-3TB och går igenom ditt gamla material - *allt* - och sorterar upp det efter eget behag. Själv lägger jag, t.ex. upp foton i mappar efter datumet jag dumpat ner det från kamera/mobil. Text-filer kan man lagra årsvis osv.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jag har nyligen formaterat datorn när jag uppgradera till SSD, så jag har 4 diskar totalt - SSD / HDD / HDD / Extern HDD. På ssd:en har jag bara dom mest krävande programmen/spelen (Photoshop/ BF3 etc), på en av hårddiskarna har jag alla filerna uppdelade i mappar på vad det är för något (Bilder/ Program (x86) / Program mm), och sen den speglade hårddisken ifall den första skulle bli kaputt. Den externa hårddisken använder jag till allt mög jag samlar på mig som jag vill ha med mig lite överallt...

Permalänk

På både min NAS och lagringsdisken på stationära ser jag till att hålla en tydlig mappstruktur i roten av filträdet. Det ligger så gott som aldrig lösa filer direkt på "D" disken som jag vet att väldigt många gör.

Ungefär så här ser mitt träd ut

/downloads - Dit alla filer SABnzbd och Torrentklient hämtar hamnar automatiskt.
/foto - Använder Adobe Lightroom för att sortera mina bilder, under denna mapp struktureras dem i åå/mm eller ett speciellt event.
/film
/serier - sorteras självklart i namn och säsong.
/program - här installerar jag de program som jag inte vill ha på min SSD.
/backup - saker som servern vill backa upp på min stationära, har en lika dan på servern.
/skolarbete - under denna sorteras de i de olika kurserna jag går och vissa underkategorier
/ljudböcker
/software - all blandad EJ installerad programvara och operativsystem, ett tiotal bara.

I min backup mapp låter jag det mesta flöda ganska fritt, går ändå fort att söka på saker i mappen när man vill återställa. Försöker dock vara tydlig på namnge backuperna, och jag sparar inte speciellt många versioner.

Att ha flera olika partitioner har helt och hållet försvunnit för mig när jag skaffade min SSD. Även innan jag skaffade den så körde jag med en C:\lagring där jag förvarade det mesta.

Att göra som du att köra "Backup 1 åå/mm/dd" gör det i princip omöjligt att veta vars filerna finns när du väl vill hitta dem. Gör istället mapparna /backup/logs/mail/
/backup/logs/chat/

Skilj på backupen och lagringen, mitt tips.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

hej, jag lånar denna tråd lite.

jag skulle behöva lite info hur jag lättast sorterar mina filer.

För att börja, mina föräldrar hade en skruttig dator där jag hade alla bilder osv, jag gjorde säkerhetskopior på en annan hårddisk, men vet att en del filer blev skadade, så gjorde om det utan att sortera (ja, jag var ung och dum). När jag sen skaffade en ny dator flyttade jag över allt oorginariserat, men började så smått att rensa lite. Sen säkerkopierade jag, vad jag tror alla dessa filer, till en extern hårdisk, men kan inte vara säker, då datorn sen krachade. I vilket fall som, så tog jag åter igen all info från föräldrarnas gamla dator för att vara säker. Nu har jag ca 29 gb med en massa filer, bilder, video, genvägar, text dokumet osv. Och av varje fil kan det finnas mellan 1-10 st kopior. Jag har flera gånger mannuelt försökt att rensa detta, visst det går till en del, tills det att man precis märkte att flera kameror och mobiler som man fotat med, har döpt olika bilder till samma namn. jag vill absolut ha ordning, men vill inte förlora några bilder. Även jag har gjort misstaget att döpa en del filer till samma namn, så är tottal kaos!

Något bra program som rensar i datorn?? Tack!

// Tony