Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Rosslan:

Hej

Ber om ursäkt om frågan redan har ställts men får Phanteks PH-TC14PE plats i chassit? Det står att CPU-kylaren får max vara 170mm om det inte är en fläkt på sidopanelen. Men jag undrar hur mycket utrymme man har kvar mellan kylare och panel?

Vi anger alltid mått med viss marginal, helt exakt är svårt att mäta - olika socketar är lite olika höga, kretskort lite olika tjocka, etc. Med en höjd på 171mm bör det gå fint, möjligtvis kan den trycka lite mot det ljuddämpande materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Jag har en och den gick in hur lätt som helst. Med marginal!

Skrivet av Fractal Design:

Vi anger alltid mått med viss marginal, helt exakt är svårt att mäta - olika socketar är lite olika höga, kretskort lite olika tjocka, etc. Med en höjd på 171mm bör det gå fint, möjligtvis kan den trycka lite mot det ljuddämpande materialet.

Bock och tack, det gick så bra så. Synd bara att man var oklok när man skulle fästa 8-pins kontakten på moderkortet efter att allt var installerat... Men är hur nöjd som helst med chassit. Smutt att gömma SSD:na på baksidan av chassit, nu fick man plats med 5 diskar utan problem med den stora buren borttagen

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Är det bara Inet som kommer sälja Define R4 med fönster? Hittar ingen annan återförsäljare som har den i sortimentet. Inet har inte "hempaket" som fraktalternativ vilket jag skulle behöva vid köp av chassit. Eller kommer man kunna beställa en sidopanel med fönster direkt av er? Isf skulle jag kunna köpa ett vanligt chassi hos en återförsäljare som erbjuder "hempaket" så länge.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk

Hejsan, mitt R4 som jag för övrigt älskar kom utan täckplåtar till fläktplatserna i taket och kom konstigt nog även utan täckplåtar till expansionsplatserna (där man monterar grafikkort mm). Är ända alternativet att skicka tillbaka hela chassit eller går det att beställa från eran sida eller är det något ni kan skicka?

Med vänlig hälsning, Jesper!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Hejsan, mitt R4 som jag för övrigt älskar kom utan täckplåtar till fläktplatserna i taket och kom konstigt nog även utan täckplåtar till expansionsplatserna (där man monterar grafikkort mm). Är ända alternativet att skicka tillbaka hela chassit eller går det att beställa från eran sida eller är det något ni kan skicka?

Med vänlig hälsning, Jesper!

Det bästa är att maila dom (går fortare). Dom är inte ofta inne och kollar tråden. Tror att dom skulle fixa problemet, än att du skulle behöva skicka tillbaks chassit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Till vem mailade man? Någon speciell person?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperOlsson:

Till vem mailade man? Någon speciell person?

http://www.fractal-design.com/?view=contact&category= Det går fint att skriva till de på svenska (om man nu inte är så bemästrad på det engelska språket)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

http://www.fractal-design.com/?view=contact&category= Det går fint att skriva till de på svenska (om man nu inte är så bemästrad på det engelska språket)

Tusen tack! Just därför jag vände mig hit direkt för jag är ingen stjärna på engelska! Tack igen!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av hanou:

Är det bara Inet som kommer sälja Define R4 med fönster? Hittar ingen annan återförsäljare som har den i sortimentet. Inet har inte "hempaket" som fraktalternativ vilket jag skulle behöva vid köp av chassit. Eller kommer man kunna beställa en sidopanel med fönster direkt av er? Isf skulle jag kunna köpa ett vanligt chassi hos en återförsäljare som erbjuder "hempaket" så länge.

Både R4 med förmonterad fönsterpanel och de lösa sidopanelerna kommer finnas hos de flesta av våra återförsäljare, men de är tyvärr fortfarande på väg till Sverige. Ute i handeln bör de vara inom 6-8 veckor.

Skrivet av JesperOlsson:

Hejsan, mitt R4 som jag för övrigt älskar kom utan täckplåtar till fläktplatserna i taket och kom konstigt nog även utan täckplåtar till expansionsplatserna (där man monterar grafikkort mm). Är ända alternativet att skicka tillbaka hela chassit eller går det att beställa från eran sida eller är det något ni kan skicka?

Med vänlig hälsning, Jesper!

Tråkigt att höra att det var så inkomplett, men det bör vi absolut kunna lösa med reservdelar. Det går utmärkt att skriva på svenska till Support/RMA-World på hemsidan, det går även bra att skicka direkt till support@fractal-design.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Både R4 med förmonterad fönsterpanel och de lösa sidopanelerna kommer finnas hos de flesta av våra återförsäljare, men de är tyvärr fortfarande på väg till Sverige. Ute i handeln bör de vara inom 6-8 veckor.

.

Lite saftig försening(?) Senast hörde vi Augusti, vad är det som tar sån tid att få ut en liten sidopanel kan man undra.

EDIT: Den som väntar på något gott... Dustin har beräknad leverans 2012-12-14

Permalänk
Medlem

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 WHITE

När beräknas det vita komma till Sverige.
Vissa återförsäljare har det preliminärt 2012-09-13 men jag får känslan att det är betydligt längre.

Har ni någon vidare info?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkens:

När beräknas det vita komma till Sverige.
Vissa återförsäljare har det preliminärt 2012-09-13 men jag får känslan att det är betydligt längre.

Har ni någon vidare info?

Inet har redan i lager, bland annat.

Eller menar du med fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Både R4 med förmonterad fönsterpanel och de lösa sidopanelerna kommer finnas hos de flesta av våra återförsäljare, men de är tyvärr fortfarande på väg till Sverige. Ute i handeln bör de vara inom 6-8 veckor.

Okej, vet inte riktigt om jag orkar vänta så länge på fönstermodellen, så det blir nog ett vanligt R4 så länge.

Skrivet av easter90:

Lite saftig försening(?) Senast hörde vi Augusti, vad är det som tar sån tid att få ut en liten sidopanel kan man undra.

EDIT: Den som väntar på något gott... Dustin har beräknad leverans 2012-12-14

Oj, det var lite längre än 6-8 veckor. Hoppas andra återförsäljare kan få in dem tidigare, eller är det mitten på december som gäller för alla nu, Fractal Design?

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av hanou:

Okej, vet inte riktigt om jag orkar vänta så länge på fönstermodellen, så det blir nog ett vanligt R4 så länge.

Oj, det var lite längre än 6-8 veckor. Hoppas andra återförsäljare kan få in dem tidigare, eller är det mitten på december som gäller för alla nu, Fractal Design?

De lämnade Kina för ungefär två veckor sedan, så nu ska de förhoppningsvis inte bli mer försenade - bör vara 4-6 veckor kvar tills de finns i handeln nu.

Permalänk
Medlem

Jättenöjd med mitt Define R4. Lättbyggt, tyst, robust och stadigt. Pallar att stå på dess 4 "fötter" utan att svaja t.o.m när katterna hoppar ner från hyllan bredvid.

Cheers, F.D!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

De lämnade Kina för ungefär två veckor sedan, så nu ska de förhoppningsvis inte bli mer försenade - bör vara 4-6 veckor kvar tills de finns i handeln nu.

Okej, gäller det också fönstervarianten till Arc? Har svängt lite och lutar lite mer mot ett Arc nu.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av wogworgr:

Jättenöjd med mitt Define R4. Lättbyggt, tyst, robust och stadigt. Pallar att stå på dess 4 "fötter" utan att svaja t.o.m när katterna hoppar ner från hyllan bredvid.

Cheers, F.D!

Kul att höra!

Skrivet av hanou:

Okej, gäller det också fönstervarianten till Arc? Har svängt lite och lutar lite mer mot ett Arc nu.

Jess, den panelen bör komma samtidigt (för Arc kommer vi, åtminstone i börna, enbart sälja panelen som tillval).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Jess, den panelen bör komma samtidigt (för Arc kommer vi, åtminstone i börna, enbart sälja panelen som tillval).

Okej, tack för snabba & raka svar! Kanske nyper ett Arc nu så länge då.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv

Ni verkar göra bra produkter men jag är tyvärr besviken på ert fractal design r3 chassi. Jag har haft problem med att hörlursuttaget har börjat glappa. Inet har då varit vänliga och skickat en ny front till mitt chassi. Detta har dock hänt gång på gång och jag sitter nu på min fjärde front till mitt r3 chassi. Jag vill ju självklart inte att detta ska hända och är därför väldigt rädd om mitt hörursuttag. Jag har haft tidigare chassin där jag aldrig haft det problemet. Även i en annan dator hemma där jag har fractal design core 3000 chassit och har aldrig haft sådana problem där. Jag anser därför att det inte är jag som tagit sönder hörlursuttaget då jag har varit otroligt försiktig och rädd om det.

Två av de nya frontpanelerna jag fått har haft trasiga trasiga luckor. Detta har inte gjort någonting eftersom jag bara monterat av den trasiga luckan och monterat dit den äldre.

Jag tycker om er som företag och jag gillar verkligen mitt r3 chassi. Jag hoppas att jag har haft otur med mitt chassi och att detta inte motsvarar er verkliga kvalité.

Permalänk
Medlem

Jag såg på eran video på youtube att man kan sätta fast en 240/280mm slim radiator i fronten i R4an, måste det vara slim? Är det för att man ska få plats med den nedre hårddisk buren framför radiatorn som man har slim? Om man inte använder någon av hårddisk burarna kan man få plats med en tjockare radiator då? Te.x 47mm

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173545:

Ni verkar göra bra produkter men jag är tyvärr besviken på ert fractal design r3 chassi. Jag har haft problem med att hörlursuttaget har börjat glappa. Inet har då varit vänliga och skickat en ny front till mitt chassi. Detta har dock hänt gång på gång och jag sitter nu på min fjärde front till mitt r3 chassi. Jag vill ju självklart inte att detta ska hända och är därför väldigt rädd om mitt hörursuttag. Jag har haft tidigare chassin där jag aldrig haft det problemet. Även i en annan dator hemma där jag har fractal design core 3000 chassit och har aldrig haft sådana problem där. Jag anser därför att det inte är jag som tagit sönder hörlursuttaget då jag har varit otroligt försiktig och rädd om det.

Två av de nya frontpanelerna jag fått har haft trasiga trasiga luckor. Detta har inte gjort någonting eftersom jag bara monterat av den trasiga luckan och monterat dit den äldre.

Jag tycker om er som företag och jag gillar verkligen mitt r3 chassi. Jag hoppas att jag har haft otur med mitt chassi och att detta inte motsvarar er verkliga kvalité.

Du behöver inte en ny front, bara själva enheten med kontakter:) har själv inte haft det problemet (men rycker inte i och ur kontakterna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Theposjo:

Jag såg på eran video på youtube att man kan sätta fast en 240/280mm slim radiator i fronten i R4an, måste det vara slim? Är det för att man ska få plats med den nedre hårddisk buren framför radiatorn som man har slim? Om man inte använder någon av hårddisk burarna kan man få plats med en tjockare radiator då? Te.x 47mm

Med hårddiskburen på originalplats går det bara in en slim utan fläkt, men det går att skruva loss och flytta bak den nedre diskburen till fläktplatsen bakom (om man inte har ett alltför långt nätagg). Med buren bortflyttad finns gott om plats, så du kan använda en normaltjock radiator utan problem.

Skrivet av MrEmme:

Ni verkar göra bra produkter men jag är tyvärr besviken på ert fractal design r3 chassi. Jag har haft problem med att hörlursuttaget har börjat glappa. Inet har då varit vänliga och skickat en ny front till mitt chassi. Detta har dock hänt gång på gång och jag sitter nu på min fjärde front till mitt r3 chassi. Jag vill ju självklart inte att detta ska hända och är därför väldigt rädd om mitt hörursuttag. Jag har haft tidigare chassin där jag aldrig haft det problemet. Även i en annan dator hemma där jag har fractal design core 3000 chassit och har aldrig haft sådana problem där. Jag anser därför att det inte är jag som tagit sönder hörlursuttaget då jag har varit otroligt försiktig och rädd om det.

Två av de nya frontpanelerna jag fått har haft trasiga trasiga luckor. Detta har inte gjort någonting eftersom jag bara monterat av den trasiga luckan och monterat dit den äldre.

Jag tycker om er som företag och jag gillar verkligen mitt r3 chassi. Jag hoppas att jag har haft otur med mitt chassi och att detta inte motsvarar er verkliga kvalité.

Du kan även kontakta vår support direkt på support@fractal-design.com, så skickar vi ut ersättningsportar.

Permalänk

Är det lansering av Fractal Design Node 605 i september/oktober trodde den skulle komma i augusti månad?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag köpte en vit R4 i går och tog ur alla delar ur min ena Arc, Fick till min besvikelse inte plats med H100an i taket, som på Arc.
Det går att sätta den lite på sidan om man moddar med nya hål för skruvarna, men det innebär att man då hamnar med en stor del av fläkten i den del som inte har perforering.
Hade det varit så svårt att ha samma hålmönster i taket på R4 som i taket på Arc? då det blir vanligare med vattenkylning.
Tyvärr så lämpar sig inte R4 till fulmodd då det inte finns nått som täcker, som filtret på Arc.

Vist stämmer det att Arc och R4 har identiska sidodörrar? jag tänkte på plexi sidopannelen, som ska komma in löst så småningom.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Behöver man en 120mm->140mm adapter för node 304an för den bakre fläkten? Och hur mycket påverkar det luftflödet om man stoppar ett passivt vattenkylningskit för processorn på den platsen?

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Kommer ni släppa en R4 mini?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Kommer ni släppa en R4 mini?

Mini går på egen produktcykel, det är inte så att dom bara gör en mini-variant av någon specifik revision av midi-tower varianten.

Det är inte aktuellt med en ny revision i dagsläget men att det kommer en ny revision av den med vissa av förbättringarna från R4 förr eller senare är ingen högoddsare direkt.

Permalänk

Undrar hur mycket luft som originalfläkten i Array R2 flyttar och hur många varv den snurrar samt ljudvolymen enligt specifikationerna. Tack på förhand

Edit: Hittade i en annan tråd. 600 RPM, 9dBa och ett luftflöde på 39 CFM.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Förvirrad gamer

Jag tänkte byta ut min högljuda kylare på mitt hd 7870 i min R3. Tänkte ersätta den med en arctic cooling accelero xtreme 7950. Kommer den passa? Läser man enligt de båda produkternas specifikationer kommer den det med 2 mm men enligt en recension på CDON får den inte plats. Har någon ett ordentligt svar?!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Victor33:

Jag tänkte byta ut min högljuda kylare på mitt hd 7870 i min R3. Tänkte ersätta den med en arctic cooling accelero xtreme 7950. Kommer den passa? Läser man enligt de båda produkternas specifikationer kommer den det med 2 mm men enligt en recension på CDON får den inte plats. Har någon ett ordentligt svar?!

Såvitt jag förstår är måttet på Arctic's hemsida längden på själva produkten (kylflänsen), inte den längd som kort+kylfläns får när den är monterad. Denna uppges till 305mm här http://hexus.net/tech/reviews/cooling/34809-arctic-accelero-x... , vilket tyvärr är för långt för att passa i en R3.

Skrivet av Hobbydiktatorn:

Behöver man en 120mm->140mm adapter för node 304an för den bakre fläkten? Och hur mycket påverkar det luftflödet om man stoppar ett passivt vattenkylningskit för processorn på den platsen?

Nej, det finns hål för 120mm fläktar också. Ett helt passivt vattenkylningskit där lär försämra luftflödet riktigt ordentligt, men kör du radiator+120mm fläkt så går det fint.

Skrivet av The man swe 90:

Är det lansering av Fractal Design Node 605 i september/oktober trodde den skulle komma i augusti månad?

Produkten lanserades på Computex i juni, och förväntades då vara i handeln i augusti. Tyvärr levde delar av produktionen inte upp till våra kvalitetskrav, så vi valde att hellre försena produkten och få upp den till en bättre nivå.

Skrivet av AMD_PERA:

Jag köpte en vit R4 i går och tog ur alla delar ur min ena Arc, Fick till min besvikelse inte plats med H100an i taket, som på Arc.
Det går att sätta den lite på sidan om man moddar med nya hål för skruvarna, men det innebär att man då hamnar med en stor del av fläkten i den del som inte har perforering.
Hade det varit så svårt att ha samma hålmönster i taket på R4 som i taket på Arc? då det blir vanligare med vattenkylning.
Tyvärr så lämpar sig inte R4 till fulmodd då det inte finns nått som täcker, som filtret på Arc.

Vist stämmer det att Arc och R4 har identiska sidodörrar? jag tänkte på plexi sidopannelen, som ska komma in löst så småningom.

Arc och R4 är till stor del byggda med samma kropp och har helt identiska sidopaneler, så plexipanelen funkar till båda.

Just det du nämner om fulmodd var också anledningen till att vi inte behöll hålbilden från Arc - den är funktionellt bättre, men utan filtret tyckte vi den var för ful.