Permalänk
Medlem

Laptop till bildator.

Jo, som nybliven bilägare måste jag ju proppa bilen full med teknik, då en MB c280 från -97 inte har mycket att komma med.

En gammal släpbar laptop har fått sätta livet till, och kommer monteras i bagageluckan. Denna är direktdriven från bilens elsystem.
Bilder och mer utförliga bekrivningar kommer komma när jag har planerat klart!

Men, som regel vid nya projekt stöter man på farthinder, i mitt fall: Få datorn att hoppa igång när tändningen slås på. Därav rådfrågar jag er experter, här på swec.
Hur görs detta på enklast vis? Har kikat igenom BIOS men hittar inget som kan hjälpa mig där. Kan WOL kanske vara något? Eller kanske via USB? Förslag tas varmhjärtat emot!

Grovt vad som skall göras:

- Fixa all mjukvara på laptopen: Nästan klart, saknas navigationsprogram.
- Få datorn att starta när tändningen slås på: Här sitter jag fast.
- Montera datorn i bagageutrymmet: Detta kommer när allt mjukt är fixat.
- Dra kablar (aux, usb, vga + microfon) från bagageutrymme till instrumentpanel / ljudsystem: Detta händer i samband med monteringen av datorn.
- Montera petskärm på lämplgt ställe: Söker efter en lämplig skärm i storleken 10" +- någon tum.

Sen kanske, om sådant finns, fixa ett program som, via blåtand, kan agera handsfree till valfri ansluten telefon. Detta skall utforskas vidare på.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Vila i frid

Datorns BIOS kan ställas in att den alltid slås på när strömmen återkommer - fast då lär du förmodligen köra utan inbyggt batteri. Din mobila dators filsystem kommer dock att fara illa av "hårda" avstängningar så räkna med blåskärmar efter ett tag. Ska du köra med inbyggda batteriet monterat (med 12 till 19 volt adapter) bör du dra fram datorns on/off knapp till instrumentpanelen. SSD som disk är att rekommendera om du inte vill hinna halvvägs till Nanjing innan den bootat.

Permalänk
Medlem

Boot-tiden just nu är inget större problem faktiskt, blev själv förvånad hur snabbt den bootar.

I bios finns inget alternativ att den skall slås på när ström kopplas till den. I dagsläget finns inget batteri kopplat till datorn samt inget kopplat till datorns laddkontakt. Hela systemet drivs direkt utav bilens 12v, laptopens arbetsområde är 10.8 - 20v vilket då är väldigt passande att koppla rakt på datorns batterikontakter. Möjligtvis att man kanske kopplar datorn direkt till batteriet (som också är placerat i bagageutrymmet), men när tändning slås av så läggs laptopen i viloläge, detta bör väl inte kunna dra slut på batteriet, detta då för att undvika de "hårda" avstängningarna.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100